Motivatie versus presteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:23

Urielle schreef:
Ja, ik ging daarvoor naar Jo Willems, maar toen ik voltijds ging werken kon ik niet meer zomaar de hele dag weg en de portemonnee laat het nu niet toe. En het vervelende is: de portemonnee laat nu ook geen lessen van Jan toe, dus momenteel ben ik helemaal op mezelf aan gewezen. Echt heel vervelend. Maar goed, morgen ga ik echt (goed, fanatiek) rijden heb ik mezelf beloofd. Dochter is uit logeren, dus heb geen excuus ;)

Als je het helemaal alleen moet doen, is het wel moeilijker om jezelf te motiveren. Zeker als je op een bepaald punt blijft hangen. Zijn er geen andere mogelijkheden om jezelf te motiveren? Zoals bij de training van een betere ruiter gaan kijken of bij les van iemand anders. Misschien een keertje hc starten of les zoeken van iemand die er wat minder voor vraagt?

DDW1190

Re: Motivatie versus presteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:30

dat motiveert inderdaad liesje1986!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:40

Hier ook iemand die wedstrijden 'moet' rijden. Tot eind november zit ik elk weekend vol. De ene keer een dressuurwedstrijd, dan een springwedstrijd, crosstraining, springclinic of SGW wedstrijd. Zonder wedstrijden heb ik geen doel in mijn rijden :n Dat andere mensen dit wel kunnen, vind ik eigenlijk bewonderingswaardig. Gelukkig gaan de wedstrijdjes redelijk goed, dus kom vooralsnog niet teleurgesteld thuis.

Wat andere mensen (behalve mijn instructeurs) van mij vinden, laat mij eigenlijk koud... De beste stuurlui staan aan wal en laat ik daar nou net geen trek in hebben!

Ik heb daarnaast twee keer in de week les, waar ik altijd super naar uit kijk! Mijn motivatie is aanwezig, maar ik moet niet eerst naar huis vanuit mijn werk... Dan komt er van paardrijden namelijk niets meer terecht!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:26

ik haal zelf ook ontzettend veel motivatie uit concoursen rijden. stel voor mijzelf ook echt doelen op steeds.

vooral dressuurmatig wil ik bij lange periodes geen concoursen, of slechte resultaten, nog weleens flink inkakken dat ik alleen maar wat buiten hobbel of gewoonweg geen zin heb om te rijden :=

Ik haal zelf trouwens de meeste motivatie uit de Tinkerconcoursen waar ik aan meedoe ( wel gewoon KNHS). reguliere concoursen train ik wel voor, maar niet echt heel fanatiek.

Maar zoals deze periode, er komt er over 3 weken een hele grote aan.. ik train echt megagericht en actief erop.
is echt een van de highlights van het jaar voor mij :j
vooral omdat het een selectie van van een kampioenschap waar ik zo hoog mogelijk wil eindigen, merk ik dat dit mij motiveert om te trainen en er veel mee bezig te zijn. en ik vind het heeeerlijk :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:39

Ik heb er een hier op het land lopen die al bijna een jaar weinig gedaan heeft. Tijdens haar eerste wedstrijd in het ZZ liep ze meteen 3 winstpunten en toen was de motivatie weg.
Ze heeft nog een paar keer in een expirimenteel tandem gelopen thuis, toen begon het te sneeuwen en heeft ze wat voor de slee rond gecrost (maar dat is na 2x ook niet leuk meer) en daarna werd ze te dik imv haar dracht. Mormel is inmiddels bijna 4 maanden, maar heb nog weinig serieus gereden.
ZZ dressuurpony is gepromoveerd tot manege-pony, werkpaard voor de weidesleep en ben wat aan het gochelen met tandem en 2span in de hoop dat ik het licht weer zie.
Pony vind het ook echt geweldig om aan het werk te mogen, maar heb echt een nieuw doel nodig met haar. Over 3 weken start ik voor het eerst met het tandem, gewoon weer B en eerst zelfs zonder startkaart (met een M voorpony en ZZ achterpony). Kijken of dat wat gaat worden :).

Er zijn hier maar weinig menwedstrijden, soms weken achter elkaar een paar, dan heb ik ze er echt op hun best bij lopen. Maar als er dan 2 maanden geen wedstrijden zijn versloft het echt helemaal.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:16

@ Urielle; hoe ging het trainen gister?

Is er in de buurt instructie die aan je eisen voldoet waar je bij kan gaan lessen? Dan heb je elke keer als je les eraan komt weer de drive om de trainen voor de volgende les, je wilt toch laten zien dat je vooruit gaat?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:03

dat is bij ons het probleem ook eigenlijk heb je in mijn ogen geen fijne instructie bij ons in de buurt! en als je al les wilt rijden dan moet je gelijk de trailer pakken!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:23

Goh, bij mij werkt het toch totaal anders. Ik rij een aantal weekendcursussen en wat losse lessen. Tussendoor train ik zelfstandig, al laat ik wel af en toe iemand meekijken of mijn gevoel klopt met het beeld. Wedstrijden zijn ook maar een handjevol per jaar.
Nu staat er over 2 weken weer eentje gepland en ik werk daar ook gericht naartoe. Toch heb ik soms ook wel het gevoel dat een wedstrijd te vroeg komt, dat het nog niet zo gaat als ik zou willen.
Wekelijks naar wedstrijd zou ik echt dramatisch vinden. Het is juist heel relaxed rijden om puur van je paard uit te kunnen gaan en het tempo daarop aan te passen. Ik heb in ieder geval geen stok achter de deur nodig om serieus te rijden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:06

Refagreni schreef:
Het is juist heel relaxed rijden om puur van je paard uit te kunnen gaan en het tempo daarop aan te passen.

Dat is inderdaad voornaam, al denk ik dat die twee dingen elkaar niet hoeven te bijten :)

Zo rijd ik zelf ook, al ben ik dan op een wedstrijdterrein, zoals gezegd, nogal onder de indruk van mijn klassegenoten. Maar goed, mijn Groningers kunnen het ook en de laatste wedstrijden heeft een bevriend stel foto`s genomen die dit bevestigen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:27

ik 'leef' ook echt van de concoursen

en laat ik nu 3 weken geleden van mijn jonge paard zijn gevallen en 3 maand in het gips moet, geopereerd ben en de vraag is of ik ooit weer op het oude niveau kom (ik spring naast Z/ZZ ook internationaal 1.40/1.45m )

ik heb wel veel geleerd over management van zulke paarden. Ondanks dat je graag elk weekend op concours wilt is het belangrijkste dat je zulke paarden 'heel' houdt. een goede planning hebben voor de paarden wat natuurlijk per paard verschilt.
Ik heb altijd iets oudere paarden gereden die ik bij wijze van zo in het L kon starten. Heb sinds vorig jaar een jong paard... was helemaal nieuw voor mij.. en doordat ik altijd veel Z heb gereden, vond ik aan het begin met zon jong paard helemaal niks... dat ging voor mij gevoel zo traag :P gelukkig had ik de ZZ paarden ernaast en had ik ook alle tijd voor jonge paard (daar heb ik ook weer van geleerd)

maar nu ik 3 maand sowieso in het gips zit en de vraag is of ik weer op niveau kan terug keren... vreet dat wel aan me... ik vind het verschrikkelijk :o
dus ik zou ook zeggen: geniet elke keer dat je op een paard zit :P

wel of geen wedstrijden...

Wij hebben de luxe dat we MOGEN rijden :j dat mag je niet vergeten :)

succes iedereen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:49

Beterschap Biertabje, hopelijk kun je over een jaar lachen om wat je hier nu typt omdat het achteraf allemaal zo meeviel :)