Juryleden buiten de regio uitnodigen regiokampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:24

CharleyT schreef:
eerlijker gepunt wordt???????????????????Dat is toch een vreemde opmerking naar de jury collega's die op de zuidhollandse aan de slag waren. Want; jureer je buiten je regio doe je het eerlijk, en jureer je bij je eigen regio dan opeens niet.
Ik neem aan dat je het niet zo letterlijk bedoelt. heeft het niet meer te maken met deelnemers die weer een excuuspunt ontdekt hebben??
Bovendien zullen er ook wel jury collega's zijn, die net als ik wel lid zijn van een vereniging, maar verder geen enkele band hebben met die club.(behalve de jaarlijkse contributie betaling).
Dan zijn er de collega's die met regelmaat in verschillende regio's jureren, omdat ze op een regio grens wonen.

Nou in dit geval zijn het niet de deelnemers die hun vraagtekens bij bepaalde uitslagen hadden, maar de juryleden zelf.......dus ik weet het zo net nog niet. Ikzelf punt niet anders, waar ik ook zit maar ik ken meerdere juryleden die op de ZH geweest zijn die los van elkaar met dezelfde opmerkingen kwamen en dat is dan wel heel frappant!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:47

CharleyT schreef:
Precies, als je al enige jaren regelmatig jureert dan kom je ook steeds meer combinaties tegen die je eerder gehad hebt. Dus het beeld kennen van combinaties is nooit uit te sluiten. So what, wordt er niet te veel gedoe gecreeerd rond eigen of vreemde regio jureren.
Je zult altijd bekende gezichten tegenkomen, en ook nieuwe combinaties. Dat gebeurd elke reguliere wedstrijd ook, het hele jaar door en door het hele land.

Ik ben het wel met je eens Charley, kampioenschap mag geen verschil in jureren maken dan reguliere wedstrijden. Maar om scheve gezichten te vermijden kan je beter buiten je regio jureren. ( Hoe opjectief je ook bent)

En even voor klein vosje, natuurlijk, als je het examen hebt gehaald mag je jureren, maar om direct op een kampioenschap te gaan jureren? Het is een beetje als je rijbewijs halen. Zogauw je dat binnen hebt, leer je pas autorijden ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:51

femiaans schreef:
En even voor klein vosje, natuurlijk, als je het examen hebt gehaald mag je jureren, maar om direct op een kampioenschap te gaan jureren? Het is een beetje als je rijbewijs halen. Zogauw je dat binnen hebt, leer je pas autorijden ;)

Ben ik het niet mee eens.
Wij hadden er een aantal tijdens het examen die niet of nauwelijks afweken van de hoofdjury.

Bovendien zit alles nog vers in je geheugen.
Met de huidige selectie en cursus denk ik dat ze de nieuwe juryleden aardig goed klaarstomen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:59

Je hoort mij ook niet zeggen dat de nieuwe lichting niet goed is, en de oude lichting is ook gewoon nog scherp hoor ;)
Maar uit ervaring weten de oude rotten hier dat de nieuwe lichting toch ineens door de spanning kunnen gaan twijfelen ( uitzonderingen daar gelaten!)
Geen kwestie van een vooroordeel, maar gewoon ervaring.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:01

Ik ben het wel eens met Femiaans hoor, het is beter om eerst wat ervaring op te doen, kilometers maken, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:47

Rianne schreef:
Attitude schreef:
Klopt, je hebt idd te maken met grensgevallen.
In dat opzicht zou er misschien een lijst bijgehouden moeten worden.
Ook wie er al in de voorgaande jaren op een regio heeft gejureert bijvoorbeeld.
Zodat er genoeg roulatie is.

Ik moet zeggen, ik heb dit jaar voor NH wel weer de juryleden gevraagd van vorig jaar, A. omdat ik weet hoe ze jureren en B. omdat het gewoon makkelijker is voor mij.
Ik zorg wel dat ze een andere klasse jureren als het jaar ervoor, al zegt dat ook niets want een combinatie kan nu ook een klasse hoger starten dan normaal.

Het is een mooi streven, maar er zaten wel mensen uit Noord-Holland en zelfs uit de nabije omgeving te jureren. De meesten waren misschien van buiten, maar niet allemaal :).

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:03

Lovely schreef:
Het is een mooi streven, maar er zaten wel mensen uit Noord-Holland en zelfs uit de nabije omgeving te jureren. De meesten waren misschien van buiten, maar niet allemaal :).

Nee zeker weten van niet, heb iedereen zelf gevraagd, en de juryleden op de regio van Noord-Holland, kwamen uit Zuid-Holland, Utrecht of zelfs Noord-Brabant..

Anoniem

Re: Juryleden buiten de regio uitnodigen regiokampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:07

Grappig, ik heb er toch een als een plaatselijke bekende herkend, maar misschien woont die tegenwoordig net over de grens met Utrecht.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:13

dat zou kunnen, wie was dat dan? Mag ook via PB, ben namelijk wel benieuwd..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:57

Ik jureer liever niet in mijn eigen provincie op een RK. Springen doe ik wel want daar heb je niet zoveel invloed.
Ben afgelopen winter op de FK geweest en daar waren meer jury's vanuit de regio.
Ik heb vaak genoeg met RK drenthe jury's gehad uit Drenthe ook als er 2 juryleden zaten.

Mijn 1 wedstrijd als springjury was een kringkampioenschap en binnen een jaar na het halen van de dressuur zat ik op de FK. Het leuke op de FK was dat ik steeds binnen 0-5 punten verschilde met de andere jury

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:51

We worden geacht te jureren wat we zien, binnen of buiten de regio. Internationaal zijn alle ruiters/amazones bekend, wie mag die dan jureren, juryleden van een andere planeet?? De voronderstelling is absoluut fout en als een jury niet voldoet wordt hij/zij niet opnieuw gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:47

Attitude schreef:
femiaans schreef:

Ben ik het niet mee eens.
Wij hadden er een aantal tijdens het examen die niet of nauwelijks afweken van de hoofdjury.

Bovendien zit alles nog vers in je geheugen.
Met de huidige selectie en cursus denk ik dat ze de nieuwe juryleden aardig goed klaarstomen.

ik heb tijdens de cursus alle oefenexamens gehaald (verschillende malen als enigste) en met het examen zat ik op de meest rotte plek, op de binnenhoefslag bij H ook hier had ik maar 2 'foutjes' over alle 6 de proeven.

Toch heb ik het eerste jaar bedankt toen ik gevraagd werd voor de kampioenschappen.

overigens zou ik het er best voor over hebben een end te rijden naar een kampioenschap in een aangrenzende provincie!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:34

Ik heb zelf meerdere keren de juryleden geregeld voor de RK en mijn streven was idd om de juryleden buiten de regio op te zoeken. Waar ik tegenaan liep:

- Juryleden die het dan 'te ver rijden' vinden :\
- De juryleden zijn mij dan ook niet altijd bekend, wat een zeker risico met zich meeneemt. Het is me dus een keer gebeurd dat er een (Z) jurylid tussen zat dat er met punten echt behoorlijk naast zat. Dat bleek in zijn eigen regio bekend te zijn.
- Juryleden komen officieel uit een andere regio, maar blijken wel degelijk in deze regio les te geven. Of ik 2 dagen voor het kampioenschap nog even de startlijst wilde omgooien omdat zij hun lesklanten niet mogen lesgeven. Hier ligt dus ook een verantwoordelijkheid bij de juryleden zelf.

Het is echt een hele klus om überhaupt zoveel juryleden bij elkaar te krijgen. Dus ik vond het zelf nooit zo'n heel groot probleem om er enkele juryleden uit de eigen regio tussen te hebben, waarvan ik zeker ben van hun kwaliteiten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:46

WestBest schreef:
Ik heb zelf meerdere keren de juryleden geregeld voor de RK en mijn streven was idd om de juryleden buiten de regio op te zoeken. Waar ik tegenaan liep:

- Juryleden die het dan 'te ver rijden' vinden :\
- De juryleden zijn mij dan ook niet altijd bekend, wat een zeker risico met zich meeneemt. Het is me dus een keer gebeurd dat er een (Z) jurylid tussen zat dat er met punten echt behoorlijk naast zat. Dat bleek in zijn eigen regio bekend te zijn.
- Juryleden komen officieel uit een andere regio, maar blijken wel degelijk in deze regio les te geven. Of ik 2 dagen voor het kampioenschap nog even de startlijst wilde omgooien omdat zij hun lesklanten niet mogen beoordelen. Hier ligt dus ook een verantwoordelijkheid bij de juryleden zelf.

Het is echt een hele klus om überhaupt zoveel juryleden bij elkaar te krijgen. Dus ik vond het zelf nooit zo'n heel groot probleem om er enkele juryleden uit de eigen regio tussen te hebben, waarvan ik zeker ben van hun kwaliteiten.

Dat ligt inderdaad een kern van verantwoordelijkheid bij de jury. als ik gevraagd wordt voor een wedstrijd, dan geef ik aan of er iemand zou kunnen starten die ik niet mag beoordelen. Zoals a.s. zondag, een wedstrijd georganiseerd door de vereniging van mijn instructrice. Ik heb al bij het toezeggen gemeld dat ik haar niet in de ring mag hebben, en daar hebben ze keurig omheen gepland.