Paard op proef kopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:53

m_ss schreef:
aan de ene kant snap ik wat mensen hier boven bedoelen met hun bezwaren. o.a.' je weet nooit hoe je je pony terugkrijgt'
maar de opmerking die mij dan te binnen schiet: wil je dan je pony wel aan deze mensen verkopen? als je de mensen voor 2 weken al niet kan vertrouwen: hoe zit dat dan voor de rest van zijn ponyleven..

Je zit ook met de aansprakelijkheid; stel dat de pony wat krijgt? Wie loopt het risico? In feite de eigenaar. Want het is zijn paard.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:04

ik zou me paard NOOIT op proef verkopen.
je weet nooit hoe het dier terugkomt,.
ik zou gewoon laten keuren (klinisch zeker) wordt hij goedgekeurd, dan zijn de kosten voor de koper, wordt hij afgekeurd,. kosten voor verkoper!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:18

Hebben we een keer gedaan en nooit weer en zal het ook niet van een verkoper vragen als we er zelf een kopen, we hadden een waterdicht contract opgesteld maar het is wel fout gegaan, dier was lichamelijk goed toen hij terug kwam maar geestelijk heeft het een jaar geduurd voor hij weer zijn lieve zelf was terwijl deze mensen zo goed leken te passen bij ons dier, daar wezen kijken en een aantal keer bij ons geweest om te rijden maar wat daar gebeurt is in die twee weken, ik wil er nog steeds niet aan denken want het moet verschrikkelijk geweest zijn, paard is nog steeds bij ons en word niet meer verkocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:28

beantsje schreef:
m_ss schreef:
aan de ene kant snap ik wat mensen hier boven bedoelen met hun bezwaren. o.a.' je weet nooit hoe je je pony terugkrijgt'
maar de opmerking die mij dan te binnen schiet: wil je dan je pony wel aan deze mensen verkopen? als je de mensen voor 2 weken al niet kan vertrouwen: hoe zit dat dan voor de rest van zijn ponyleven..

Je zit ook met de aansprakelijkheid; stel dat de pony wat krijgt? Wie loopt het risico? In feite de eigenaar. Want het is zijn paard.

Daar heb je heel simpel de wet voor: eigenaar is aansprakelijk.
Ik heb een paard op proef gehad en daar was een helder contract bij. Het paard was flink ziek en de eigenaar zag geen mogelijkheid om dat op korte termijn te verhelpen. Aangezien ik kon bieden wat het paard nodig had, is het paard een maand op proef gekomen om te kijken of er niks blijvends zou overblijven van de ziekte. Mede om die reden en omdat ik er geen noodzaak toe zag, is het paard ook niet gekeurd.

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Paard op proef kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:37

Bij toeval heb ik vandaag dezelfde vraag gekregen. Degene die kwam kijken voor mijn haf, vond haar erg leuk en wil haar graag van me kopen. Ze idd ook met de vraag of ze 2 weken op proef mee mag. Ik had een heel goed gevoek bij deze kooper, maar besluit het toch niet te doen. Je weet idd niet wat er gebeurd in die 2 weken, het is erg stressvol voor het paard en te emotioneel voor mij, mocht ze om welke reden dan ook weer terug komen, moet ik straks weer afscheid gaan nemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:14

Hoe wij het hebben gedaan bij de aanschaf van mijn paard:

Ik ben in januari gaan kijken, vanaf februari heb ik haar 1 a 2 keer per week gedaan (rijden, poetsen alles) ik werd als het ware haar verzorgster. Ik mocht dan (zonder dat de eigenaresse erbij was) een beetje alles uitproberen of het klikte. Natuurlijk hielden stalgenoten me scherp in de gaten of ik niet debiel deed.

Toen klikte het enorm en is ze vanaf 1 april van mij geweest (2 maanden "proef" dus). We hebben haar aangeschaft maar in het contract opgenomen dat als de klik er binnen 2 maanden toch vanaf was en de pony nog helemaal "heel" was (in de staat waarin ik haar kreeg ,door een DA bevestigd op de aankoopkeuring) ze weer terug mocht en wij het geld terug kregen.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:17

ik zou mijn paard nooit op proef mee geven.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:33

met goed juridisch contract zie ik hier geen enkele bezwaren in. je moet ook een beetje vertrouwen in de medemens hebben. we hebben net een paard gekocht en hebben hem zelfs 3 maanden op proef. wel het paard betaalt, maar mocht er iets aan de hand zijn kunnen we hem terugbrengen. we zijn nu een maand verder, maar hij gaat echt niet meer weg!!!!!!!!! als je een goed paard hebt, zie ik de bezwaren niet. met een goed contract heb je als verkoper best veel rechten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:20

Ik heb het wel gedaan.
Een jonge kinderpony die bij mij braaf is kan in een andere omgeving totaal ongeschikt zijn als kinderpony.
De pony is prima terecht gekomen en daar ook gebleven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:33

Zelf zou ik ook geen paard op proef willen meenemen als ik de koper was, veel te veel risico's, want het blijven levende dieren he.

En het dier is helemaal zichzelf in eigen vertrouwde omgeving en dat is een voordeel, dan zie je hoe het echt is.

En ik vind het fijn als de verkoper er ook bij is, die kan me dan met van alles helpen en vertellen over het dier om het zo beter te leren kennen en te begrijpen. Ook vind ik het veel eerlijker naar het dier toe, ik ben dan ook voor een proefperiode bij de eigenaar zelf.

En over wat ik doe als ik de verkoper was staat al eerder in deze topic.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:44

ik zou afwachtten hoe de mensen zijn, die hem evt. op proef willen. als het vertrouwd is, zou ik het zelf best willen voerwegen. Ik vind het namelijk ook belangrijk dat er een klik is tussen de nieuwe baas van je paard en het paard zelf. Vaak na 1 keer kijken dan weet je dat nog niet. heb je hem 3 weken thuis staan, dan weet je het wel.

maar van te voren eg duidelijke afspraken maken, een contractje laten tekenen. zwart op wit. de pony word weer in oorspronkelijke staat terug gebracht om het maar even platonisch te zeggen. en anders zijn de gevolgen en kosten voor de mensen die hem op proef hadden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:10

ikke schreef:
Daar heb je heel simpel de wet voor: eigenaar is aansprakelijk.

Waarbij de grote adder de aansprakelijkheid naar dérden is.
Stel het dier loopt de weide uit en veroorzaakt een ongeval.
Of het mikt de ruiter eraf en boldert naar huis, waar het ook denkt dat dit is, en idem.
Of die ruiter breekt bij het op proef zijnde afmikken wat vervelends en houdt daar een stuk arbeidsongeschiktheid aan over en diens verzekering stelt je aansprakelijk.
Of geeft een vriendinnetje van de ´koper´ een gestaalde rotschop in het gezicht omdat die wat mutsig met de hoeven hannest en díens verzekering stelt je aansprakelijk.
Etcetera.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:43

m_ss schreef:

Al willen ze hem na de verkoop de worst indraaien, verkocht is verkocht, heb je niks meer over te zeggen.
Maar tot dat paard volledig afgerekend is, is alles wat er ondertussen gebeurt wel nog steeds met JOUW paard! Ik heb het verhaal van mijn proefervaring al wel eens op Bokt gezet: peerd terug gekregen met kapotte zenuwen in zijn rug, 9 maanden stalling extra, 9 maanden tweewekelijks behandelen a 50 Euro per keer ex de medicatie, na 9 maanden als basisrecreatiepaard verkocht want toen kon ik hem pas weer opnieuw gaan trainen. 9 x 350 Euro stalgeld, 18 x 50 Euro behandelingen, nog een paar honderd euro voor de medicatie erbij plus het verlies omdat je een stuk lager in de verkoopprijs moet gaan zitten.
Ik heb nog nooit ergens zo'n spijt van gehad, wat heb ik een verlies gedraaid omdat ik accoord ging met de proeftijd! :oo
Ik vind het dus een hele verstandige keuze van TS.