Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Persoon B is de broer van persoon A en persoon C is de vaste vriendin van persoon B... Succubi schreef:Rachelleke schreef:Ik vind dat ook een beetje een sterke conclusie.
Maar toch ... stel dat (en ik noem maar een voorbeeld waarmee ik niet wil insinueren dat het ook zo zou kunnen zijn) stel dat A het paard heeft verkocht aan C en daar geen koop overeenkomst van heeft laten maken. C heeft gewoon contant betaald, en betaald nu dus ook het onderhoud want het is haar paard.
A bedenkt zich en zegt ik wil het paard terug, we gaan naar de rechter want ik heb een koopovereenkomst waarop staat dat ik de eigenaar ben... tralallaa? en dan?
Nogmaals het is een gedachten sprong op basis van de antwoorden, geen enkele insinuatie naar de personen waar het daadwerkelijk over gaat.
Heb je dan wél of géén koopovereenkomst?
Als je een koop overeenkomst tussen A en C hebt dan is dat makkelijk.
Als je alleen een koopovereenkomst hebt van A (de oorspronkelijke koop van het paard) en géén koopovereenkomst met C is het paard van A. Mits die ook voorzien heeft van het onderhoud van het paard! Als C voor een lange tijd de onderhoud en verzorging op zich heeft genomen en dat kan bewijzen kan C aanspraak maken op het paard.

_Marinke_ schreef:Maar dit is dus geen eigendomsbewijs. Heel stom, maar bij paarden bestaat er geen eigendomsbewijs. En heel wat koopcontracten zijn gewoon niet rechtsgeldig, zo'n contract is echt pas rechtsgeldig wanneer het bij een notaris is opgemaakt. En dan heb je ook te maken met een goed waterdicht (koop)contract. Leuk zo'n A4-tje, met een paar regels en 2 handtekeningen eronder dat het paard is verkocht en van eigenaar is verwisseld maar een rechter kan dit gewoon als ongeldig verklaren dus, en hoeft hier dan ook echt niet vanuit te gaan.
Dan is het zo dat degene die een langere tijd (ik meen minstens een jaar), de gehele verzorging van het paard opzich neemt en de rekeningen heeft liggen (van de pensionstalling, hoefsmid, da, hooi, stro, voer en echt alles!) en heeft betaald door de wet als eigenaar gezien wordt. Mocht het dan in een rechtzaak uitlopen zal de wet hier vanuit gaan.