ik ben rond d e 225 kwijt per maand, maar inderdaad heel erg verschillend!
Amber111
Geplaatst: 06-01-11 18:34
Wij wonen hier in een nogal wat duurder wereldje,, Wij zijn hier ong. 250 euro kwijt per maand,Mara dat is overal weer ander.. Ik zal is een paar pension stallen bellen, en vragen naar de kosten, is langs een dierenarts gaan en vragen wat hij allemaal voor onderzoeken, enz doet.. Inentingen, wormenkuren.. Hoeveel eurie er ongeveer bij komt, kwa dierenarts kosten,, Ook kun je is wat hoefsmeden langs gaan bij je in de buurt, en kijken wat ze vragen voor. Beslaan en bekappen,, En hopelijk kom je hier al een stukje verder mee.. Ik hoop ddat het een beetje gaat lukken
Het ligt heel erg aan je eisen, Wat wil je met je pony, wil je bijvoorbeeld ook wedstrijden rijden? Dan heb je wedstrijdgeld, en vaak heb je trailer nodig, wedstrijdspullen.
Wat zijn je eisen voor stalling? Binnenbak, uitrijmogelijkheden, springmogelijkheden. Wil je lessen, dit kost ook geld. Dan heb je nog kosten voor hoefsmid en dierenarts.
De kosten verschillen vaak ook per provincie of plaats waar je woont. Bij ons in de buurt zijn de gemiddelde stallingskosten ongeveer, 280,- denk ik.
Ik zou gewoon in de buurt bij stallen/maneges informeren wat de kosten zijn. En stel voor jezelf een lijstje samen wat je eisen zijn!
Succes!
Zilfstar
Geplaatst: 06-01-11 18:55
xmette
Ik ben zelf een moeder van 2 kids van 6 en 8 jaar. En wij denke erover om ook eens (over een jaar of 2) een pony erbij te nemen voor de kinderen. Dus ook ik heb een begroting gemaakt van de kosten. Ik heb dat gebaseerd op wat ik voor mijn paard kwijt ben.
MIJN lijstje:
Stalling: €215,- euro per maand, jaar rond = €2580,- jaarlijks (bij ons) Hoefsmid, iedere 8 weken à €35,- euro (alleen bekappen) = €210,- jaarlijks Vaccinatie = € 30 (1 maal per jaar) Tandarts = € 55 (1 keer per jaar, die wij hebben rekent dit, kan duurder zijn!) Ontwormen = € 75 totaal het hele jaar (4 keer ontwormen) dit wordt door stal geregeld en is daardoor goedkoper Potje voor DA = 50 p mnd = € 600 per jaar Potje overig (kapotte spullen etc) = 75 per maand = 900 Les ligt eraan. Bij ons 10 per half uur, kan ook 40 per uur zijn. Reken op gemiddeld iets van 20 per les, 48 weken (vakantie niet) € 960 per jaar
Dus dat is hiervoor € 5410 per jaar = 450 per maand aan verzorging en stal Heeft je pony apart voer nodig dan zijn dat extra kosten net als speciale dingen als dekens.
Dan AANSCHAF!!
Pony: wij denken aan een C-pony. Voor jou zal het een D of E zijn vermoed ik? Ligt eraan. Ik schat in op een € 2000 tot € 3000 ligt aan welk nivo je rijdt en wilt hebben. Keuring: € 150 (als rontgen erbij duurder) Zadel € 350 tot € 1000 of zo gek als je het maken wilt Hoofdstel € 150
en dan nog halsters, touwen, dekjes, borstels en kist, verzorgspul, EHBO kist voor je pony, longeersingel Dat hebben we begroot op € 700
Heb je pech of wil je het graag dan komen daar nog dekens bij bijv en peeskappen etc.
Aanschaf pony en eerste benodigdheden met een gemiddeld zadel: € 3000 tot € 4000
ga er inderdaad van uit dat een pony/paard rond de 4 a 5000 euro per jaar aan onderhoud kost. Hou ook rekening met evt dierenarts kosten mocht het dier wat gaan mankeren want die kunnen flink de pan uit reizen!!
Fenne_Ponys
Geplaatst: 07-01-11 18:00
Anthea schreef:
Vjesta, ik ben daar echt nog niet de helft van kwijt
Nee, ik ook niet. Ben ongeveer 220 per maand kwijt. Rijd dan ook geen wedstrijden hoor!
_Babettee_
Geplaatst: 07-01-11 21:59
De koop van het paard zelf is moeilijk in te schatten: Ben je op zoek naar een paard dat al érg goed is ingereden en dat bijna alles al kan? Ben je op zoek naar een groen paard? of ben je op zoek naar een paard dat gewend is aan het zadel, hoofdstel enzovoort en dat stap,draf en galop kan? Die vragen moet je jezelf stellen, daar kunnen wij niet mee helpen
Kosten van de stalling: Ikzelf sta op een stal waar hoefsmit & dierenarts is inbegrepen; 350 euro per maand. De vragen die je jezelf kan stellen -Ben ik opzoek naar een stal met alles erop en eraan (iets van een 300 euro of net iets minder) ? -Ben ik op zoek naar een stal waar alles is inbegrepen wat je nodig hebt ? (voedsel, drinken,...) De kosten van de stal hangen ervanaf of je op een zeér professionele stal staat of niet.
Aankoop van paardenspullen: -Zadel; ik denk dat een normale prijs voor een zadel toch wel zo'n 700 euro kost. -Hoofdstel: 40 euro (hangt van de kwaliteit af!!) -zadeldekje: 25 euro -peesbeschermers: 20 euro (hangt van het merk af) -strijklappen: 18 euro (hangt van het merk af) En dan heb je nog singel, stijgbeugels, stijgbeugelriemen enzovoort