Hoeveel afspraken kan een pension houder veranderen zonder..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:56

Jawel hoor, hij kent iedereeen wel, en je kan ook met al je vragen en klachten bij hem terecht. Je kunt alleen niet voor 375 paarden maatwerk leveren. Als het stalgeld omhoog gaat, wordt dat via briefjes gecommuniceerd. Ik vind het prima werken.

aerdenhout1

Re: Hoeveel afspraken kan een pension houder veranderen zonder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:02

Stal Wennekers? Mooi spul, maar geloof mij..hij kent echt niet al zijn klantjes als ze binnen komen en onderling kent ook vast niet iedereen elkaar!
Geeft niets natuurlijk, als jij je daar lekker voelt is het okee!!
Dat is en blijft toch het belangrijkste denk ik en natuurlijk dat je paard het er naar zijn zin heeft!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:04

Nou ja, hij kent mij, mijn man, mijn paard. Dat vind ik het belangrijkste :D En ik ken zeker ook niet iedereen, want veel mensen hebben ook nog bijrijders enzo. Maar omdat het zo groot is, kun je met de leuke mensen omgaan, en de mensen die je minder liggen, kun je wat makkelijker ontlopen dan op een kleinschalige stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:14

HJIHI..das helemaal waar natuurlijk!!!!
Bij mij word je op stal weggekeken als je niet netjes met je paard omgaat!
Dat wil zeggen als je hem b.v met rijden onterecht zou gaan meppen, ik noem waar wat!
Kan 1 keer gebeuren, 2 keer misschien, maar de derde keer gaan mijn klantjes er echt wel iets van zeggen en breekt de hel los!
Pik ik niet, maar mijn pension klanten ook niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:16

Ik vind jouw problemen TS niet te vergelijken met de problemen in dat andere topic; jij betaald dik 100 euro p.m. meer en dan mag je ook meer verwachten. Jij hebt ook afspraken dat je bepaalde dingen niet hoeft te doen, bij dat andere topic ging het over een 'doe het zelf stal' en daar was de prijs ook zeker naar. Als iemand dan voor dat geld niks wil doen en niet mee wil werken houdt het op.

Ik vind dat de pensionhouder vrij is om te bepalen hoe en wat op zijn stal m.b.t. wel of niet voeren in de bak in de winter, welke wei wordt gebruikt op welk moment, wanneer hij voert e.d. maar verder alles wel in overleg en tot zoverre, want inderdaad; je moet als eigenaar wel baas blijven over je eigen paard.

Een jaarlijkse prijsstijging vind ik niet meer als normaal, dat betaal ik ook terwijl ik eigen plek heb.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:19

Ik heb zelf enkele pensionpaarden staan, en heb een contract, waarin staat dat de prijs maar 1x per jaar mag verhoogd worden, en dat dit een maand voordien moet meegedeeld worden. Heb dit echter nog niet toegepast.

Ik heb wel een streng stalreglement waar bijvoorbeeld staat dat ik het rantsoen bepaal. Want in het begin deed ik alles om mijn klanten te plezieren, zodat het ene paard koliek deed omdat ik het moest overvoederen, terwijl een ander paard vel over been werd ("nee hoor, dat zijn de ribben niet die je ziet, da's het vet op de ribben", zei ze dan). Heb zelf nog nooit op pension gestaan, zou er moeite mee hebben denk ik, maar ben ook geen goede pensionhoudster, ik hou teveel van de paarden. Soms wil ik nog verder gaan hierin vanuit paardenwelzijn: externe lesgevers enkel toelaten na mijn goedkeuring (er komt er hier één die een goed paard verknoeid heeft door teveel te eisen), of sporen verbieden (ikzelf ben nogal NH-minded, en de ruiters met sporen die ik ken, hebben totaal niet de capaciteiten om er deftig mee te rijden), maar heb dan wat schrik voor de reacties van de pensionklanten die ik niet wil verliezen (al zijn die wijzigigen dan niet op hen van toepassing). Moraal van het verhaal: ik kan goed om met pensionpaarden, helaas niet altijd met de eigenaars, al ben ik nog zo selectief...

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:23

pmarena schreef:
De stalhouder bepaald de regels , en als die dingen wil veranderen , is hij vrij om dat te doen. Hij is immers de baas , het is ZIJN terrein.

Dit is volkomen kolder. Aan regels die eenzijdig door de pensionhouder zijn opgelegd hoef je je wettelijk gezien niet aan te houden.

TS in het boek Pleidooi voor een paard van S Wensing staat heel duidelijk beschreven wat de rechten en plichten zijn van zowel Pensionhouder als pensiongast.
Citaat:
Op basis van gewoonte en afspraken mag je wat van elkaar verwachten. De pensionhouder kan niet eenzijdig tornen aan ingesleten gewoontes of mondelinge of schriftelijke afspraken.

edit typfout

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:48

Carline schreef:
Ik heb zelf enkele pensionpaarden staan, en heb een contract, waarin staat dat de prijs maar 1x per jaar mag verhoogd worden, en dat dit een maand voordien moet meegedeeld worden. Heb dit echter nog niet toegepast.

Ik heb wel een streng stalreglement waar bijvoorbeeld staat dat ik het rantsoen bepaal. Want in het begin deed ik alles om mijn klanten te plezieren, zodat het ene paard koliek deed omdat ik het moest overvoederen, terwijl een ander paard vel over been werd ("nee hoor, dat zijn de ribben niet die je ziet, da's het vet op de ribben", zei ze dan). Heb zelf nog nooit op pension gestaan, zou er moeite mee hebben denk ik, maar ben ook geen goede pensionhoudster, ik hou teveel van de paarden. Soms wil ik nog verder gaan hierin vanuit paardenwelzijn: externe lesgevers enkel toelaten na mijn goedkeuring (er komt er hier één die een goed paard verknoeid heeft door teveel te eisen), of sporen verbieden (ikzelf ben nogal NH-minded, en de ruiters met sporen die ik ken, hebben totaal niet de capaciteiten om er deftig mee te rijden), maar heb dan wat schrik voor de reacties van de pensionklanten die ik niet wil verliezen (al zijn die wijzigigen dan niet op hen van toepassing). Moraal van het verhaal: ik kan goed om met pensionpaarden, helaas niet altijd met de eigenaars, al ben ik nog zo selectief...

Ik vind het nogal krom.
Wel lesgevers toestaan van buitenaf, maar wel eerst selecteren wie er wel of niet het terrein op komt.
Net als het feit dat jij het rantsoen bepaald, het is toch niet jou paard?
Zelfde verhaal met sporen, het is toch niet jou paard?
Ik zou nooit op zo'n stal gaan staan, mijn nekharen gaan er van overeind staan.

Net als stallen waar bitten, dekens, scheren en ijzers niet toegestaan zijn.
Je paard zal maar ijzers of een deken nodig hebben, dat mag dan gewoon niet.
Ik vind dat de keuze van de eigenaar, niet van de stalhouder.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:30

Dat vind ik dus ook Moonfish13 en dat is dan ook meteen de reden dat ik niet snel een pension paard op stal zal vragen. Ik ben eigenlijk zelf net als Carline; (heel eigenwijs) mijn eigen manier vind ik meestal de beste manier en zo wil ik het ook hebben bij mij op stal, maar bij pensiongasten vind ik dat je dat niet kunt maken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:32

Ik bepaal ook gewoon wat er met mijn paard gebeurt hoor. Ik wil ook niet anders. Het is mijn eigendom en ik ben degene die beslist of ie een deken op krijgt of hoeveel voer.

Maar soms kom je als pensionhouder toch zaken tegen. Hier stond ook een paard, moest perse zware ijzers, zodat hij zijn voeten wat hoger zou tillen, alleen werd er nooit op gereden. Hetzelfde paard kreeg een te kleine deken op, die moest precies op een bepaalde manier om, met als gevolg, ontstekingen op de schoft met wonden en pus, maar de eigenaar hebben we een half jaar niet gezien. We hebben de deken dus maar afgehaald, tegen de wensen in. Ik kan me wat dat betreft goed de pensionhouders voorstellen. Er zijn genoeg paarden van pensionklanten, waar de eigenaar soms amper van komt en wanneer de pensionhouder het paard er niet uit haalt, staat zo'n beest te verteren op stal.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:34

@Moonfish; ik snap wel wat Carline bedoelt. Nl. dat ze zo betrokken is bij haar pensionpaarden dat ze vaak niet aan kan zien wat een eigenaar het dier soms aandoet. Als ph zie je veel, te veel soms. De paardenkennis van de gemiddelde pensionklant is vaak heel beperkt. De een wil het voeren als een cavia de ander als een olifant. Anderzijds moet je ook zaken loslaten en dat leer je vanzelf. Je kunt niet bepalen hoe een paard gereden wordt of hoe er lesgegeven wordt. Ik zou ingrijpen als het dieronvriendelijk of mishandeling wordt. Gelukkig nog nooit hoeven doen!

De kwaliteit van een pensionstal wordt vaak afgemeten aan de hoeveelheid brok die er wordt gevoerd. Dat ruwvoer de basis is en brok slechts een eventuele aanvulling, weten heel veel eigenaren helemaal niet. Als ze in de wei lopen met een goede laag gras, willen ze nog brok voeren. Wil je hem dood hebben? Ik bepaal hoeveel ik voer en wat, tenzij hier afspraken over zijn gemaakt. Krijg er nooit moppers over want de paarden zien er goed uit en hebben genoeg energie. Is er toch een keer wat, dan kan dat uiteraard overlegd worden. Dat betekent niet dat het altijd ingewilligd wordt. Een paard dat ik stuiterend aan de hand heb, maar die ohz niet vooruit te branden is, ga ik echt niet meer krachtvoer geven. Dat zegt nl. niks over de energie maar wel iets over het werk dat van het paard gevraagd wordt. Gelukkig heb ik dit type eigenaren niet op stal staan. Deze mensen kijken naar hun paard en vragen nooit wat hij te eten krijgt. Ze zijn blij met mij en ik met hun. Het is erg belangrijk dat je bij elkaar past.

Regels moeten er zijn om eea leefbaar te houden, maar dat geeft een ph niet het recht om met regelmaat vd klok ingrijpende regels door te voeren of aan te passen. Als ik wat aanpas of doorvoer (regels, wijziging, verhoging), zeg ik het iedereen van tevoren persoonlijk. Een stalvergadering lijkt mij ook minder geschikt; er zijn er altijd een paar die makkelijk het woord nemen en een paar die in een groep weinig zeggen. Door het persoonlijk te doen, kan iedereen er in alle rust op reageren. Daarnaast is mijn stal geen democratische organisatie. Er kan en mag veel en ik ben heel gek met de paarden en hun eigenaren, maar het is wel mijn stal waar ik de baas ben omdat ik elke maand de hypotheek moet betalen en al het werk doe. Eigelijk is het wel zo als Pmarena in haar post. Wie het meest betaalt, het meest bepaalt. En ik betaal het meeste. :D

Moet me ook nog ff van de tong:
Te vaak wordt er gedacht dat een ph alleen maar op geld uit is en zo weinig en slecht mogelijk voert. Ze zullen er vast zijn, maar deze ph's haal je er op voorhand wel uit (laag stalgeld, bende, schrale paarden, etc). Van pensionstalling kun je niet leven, tenzij je megagroot bent. Als je ziet hoe vreselijk weinig er van het stalgeld voor het werk over blijft, kun je beter een paar overuren bij de baas maken. Voor veel ph's is het een extraatje als je geen uren rekent en bovenal hobby. Doe me een lol en reken het onderhoud van je paard 'ns uit. Stop dan niet bij hooi, strooisel en brok, maar reken ook de kosten voor de wei en het onderhoud daarvan, de rijbaan, de stal, ophalen hooi en op zolder zetten, etc. Schrik dan niet wat er voor werk en dus een uurloon overblijft. Dan moet het toch wel liefhebberij zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:46

Citaat:
De kwaliteit van een pensionstal wordt vaak afgemeten aan de hoeveelheid brok die er wordt gevoerd. Dat ruwvoer de basis is en brok slechts een eventuele aanvulling, weten heel veel eigenaren helemaal niet. Als ze in de wei lopen met een goede laag gras, willen ze nog brok voeren. Wil je hem dood hebben? Ik bepaal hoeveel ik voer en wat, tenzij hier afspraken over zijn gemaakt. Krijg er nooit moppers over want de paarden zien er goed uit en hebben genoeg energie. Is er toch een keer wat, dan kan dat uiteraard overlegd worden. Dat betekent niet dat het altijd ingewilligd wordt. Een paard dat ik stuiterend aan de hand heb, maar die ohz niet vooruit te branden is, ga ik echt niet meer krachtvoer geven. Dat zegt nl. niks over de energie maar wel iets over het werk dat van het paard gevraagd wordt. Gelukkig heb ik dit type eigenaren niet op stal staan. Deze mensen kijken naar hun paard en vragen nooit wat hij te eten krijgt. Ze zijn blij met mij en ik met hun. Het is erg belangrijk dat je bij elkaar past.

Ik lever mijn eigen brok aan en bepaal hoeveel ze krijgen, niet de ph. Mijn ph hoeft niet te bepalen wat mijn paard gevoerd krijgt en hoeveel. Het is mijn paard, niet die van de ph. Gelukkig gaat dat bij ons in overleg en als mijn paard mijns inziens dunner kan of dikker, dan wordt daar een aanpassing gemaakt. Als ik wil dat mijn paard meer ruwvoer krijgt omdat hij te schraal wordt en mijn ph zou zeggen, 'dat gaat niet door, want ik vind hem er goed uit zien', dat gaat bij in het verkeerde keelgat.
Ik wil precies weten wat mijn paard te eten krijgt en hoeveel.

Ik heb op een stal gestaan waar ze mijn paard dik zat vonden en ze niet in een andere weide mocht. Ze was zo enorm schraal, de ribben waren te zien en de hals weg gevallen, nou dat hoeft een ph bij mij niet mee aan te komen, dan ben ik weg.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:47

Ik zou het ook niet tof vinden als de ph gaat bepalen wat en hoeveel mijn paard te eten krijgt, maar gelukkig is dat bij ons niet aan de hand.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:57

Ik kan Carline ook zeker wel begrijpen. Ik heb dan wel geen pensionstal maar weet dat sommige echt te weinig verstand hebben van voeding end om dat zelf te bepalen. Heel veel mensen zeggen hier het is mijn paard en ik bepaal wat hij krijgt dat vind ergens ja en nee. Tuurlijk beslis je dat ergens wel zelf maar er zijn grenzen als een paard de stal/weide afbreekt of gewoon totaal niet handelbaar is in handen stel dat er eens een da moet komen ofzo dan vind ik dat de ph dat zelf beslist dat het paard minder krijgt. Als ik ph ben en ik zou dus zo'n eigenaar hebben die blind is en vindt dat het paard helemaal niet overdreven veel energie heeft dan zou ik zeker het paard minder voeren dan weet de eigenaar dat maar niet. In zo'n geval zou ik echt denken wat niet weet wat niet deert. Eerlijk is het niet tegenover de eigenaar maar tegenover het paard wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:06

Ik snap best dat er uitzonderingen zijn, maar ik vind niet dat je als ph ieders wensen weg kunt wuiven en voor een ieder kunt bepalen wat hun paard krijgt. Er zijn er ook genoeg die heel goed weten wat een paard hoort te krijgen namelijk en dan zal een ph me niet vertellen dat mijn paard dat niet mag.

Citaat:
Tuurlijk beslis je dat ergens wel zelf

Ik wil dat gewoon zelf beslissen, mijn paard, mijn voerbeleid, punt.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:13

Ik ben dus een pensionklant en mijn ph denkt dus inderdaad alles te kunnen bepalen zonder overleg zoals ik op de eerste blz. al aangeef. Zo krijgt mijn merrie nu het voer waar ik uitdrukkelijk van heb gezegd dat ze dat absoluut niet mag hebben. Het enige wat ik eraan kan doen is mijn ongenoegen uiten en afwachten of het veranderd en dat gebeurd dus niet. Volgende stap is andere stal gaan zoeken. Maar daar zit toch niemand op te wachten en zeker mijn paardjes niet.
Ik ontworm 4x per jaar, ze krijgen jaarlijks hun enting, de hoefsmid komt elke 8 weken en ja....helaas moet ik toegeven dat ik niet erg veel tijd heb gehad de laatste tijd om ze elke keer uitgebreid te poetsen en met een van de 2 aan het werk te gaan. Daarom staat hij ook al een poosje lekker te genieten in de wei en zoek ik momenteel een nieuw baasje. Ik denk niet dat ik slecht voor mijn paardjes ben of ze mishandel, ze komen inmmers niets te kort. Toch heb ik een uurtje terug zo een enorme aanvaring met mijn ph gehad waarin ik van dierenmishandeling en verwaarlozing ben beschuldigd en dat zij zich tenminste om mijn paardjes bekommerde. Dit is wel zo in mijn verkeerde keelgat geschoten.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:36

Pff schrik toch wel van sommige reacties :\

Ik ben afgelopen juni een kleinschalig 'natuurlijk' pension begonnen en licht mijn pensionklanten altijd ruim van tevoren in over veranderen wat betreft het weiland e.d. (net heel nieuw weiland erbij en om en om de paarden er even op gezet).

Heb de pensionklanten al vrij direct verteld met welke paarden samen de wei op gaan en of ze daar mee akkoord gaan. Met voeding ben ik heel voorzichtig, zal niet zomaar een paard iets anders geven. Voeren wordt hier ook gedaan door de klant, voor de opslag zorgen wij en als de klant op vakantie is voeren wij meestal zelf.

Als ik op een pension zou staan en mijn pensionhouder zou mijn paard opeens ander voer geven, het tarief zomaar omhoog gooien, of overdag niet meer voeren zou ik er toch zeker wel weg gaan. Het is natuurlijk wel lastig om iets anders te vinden, zeker als er verder niets in de buurt is...

Verder zijn eigenlijk alle paarden hier wel welkom, behalve die 's nachts een stal nodig hebben omdat we toch graag een 'natuurlijke' stal blijven. Paarden met dekens e.d. op is geen probleem, als ik er 1 zie lopen waarvan iets van het deken/halster los hangt leg ik het zelf weer recht.

Bij ons is het niet zo chique, we hebben maar een paar buitenboxen, geen binnenbak of kantine maar ik denk dat de paarden in elk geval wel gelukkig zijn als ze het hele jaar door 24/7 naar buiten mogen, en daar doe ik (en mijn klanten) het toch wel voor denk ik.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:45

Het ligt gewoon maar net aan de stal. Van de twee stallen waar ik gestaan heb wilde ik op de ene stal precies weten wat hij kreeg en dat precies bepalen. Op mijn vorige stal in het begin ook, maar na een tijdje liet ik het volledig aan de pensionhoudster over, maar dat vertrouwen moet een pensionhouder wel verdienen en dat is meestal niet al de eerste week. Ik vind niet dat je altijd maar kan verwachten dat jij als pensionhouder bepaald wat een paard te eten krijgt, er zijn immers ook genoeg pensionhouders die weinig kennis hebben. En genoeg eigenaren die zich er wel in verdiepen.
Ik begrijp ook best dat je niet wilt dat jan alleman les komt geven, maar als je niet wilt dat mensen met sporen rijden dan moet je denk ik, heel duidelijk aangeven vooraf dat je NH-minded bent en dat je dus geen plek hebt voor ruiters die de sport in willen en alleen voor mensen die er ook zo over denken. Lijkt mij erg lastig.
In wat Kajo zegt is waar. Je kunt wettelijk als pensionhouder niet zomaar dingen gaan veranderen, zelfs al staat het niet in een contract, als bv. er in het contract niets over weidegang staan, maar er is mondeling toegezegd dat de paarden dagelijks de wei op gaan, en dat is het eerste jaar ook zo gebeurt, dan mag het wettelijk gezien niet om dit na een jaar ineens terug te draaien. (Niet dat je er veel aan hebt, maar het is dus niet zo dat gezien het terrein in eigendom is van de pensionhouder hij/zij alles maar kan bepalen en wijzingen). Gek eigenlijk, bij het verhuren van een huis zijn zulke dingen allemaal we vanzelfsprekend maar bij een pensionstal niet.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:53

moonfish13 schreef:
Carline schreef:

Ik vind het nogal krom.
Wel lesgevers toestaan van buitenaf, maar wel eerst selecteren wie er wel of niet het terrein op komt.
Net als het feit dat jij het rantsoen bepaald, het is toch niet jou paard?
Zelfde verhaal met sporen, het is toch niet jou paard?
Ik zou nooit op zo'n stal gaan staan, mijn nekharen gaan er van overeind staan.

Net als stallen waar bitten, dekens, scheren en ijzers niet toegestaan zijn.
Je paard zal maar ijzers of een deken nodig hebben, dat mag dan gewoon niet.
Ik vind dat de keuze van de eigenaar, niet van de stalhouder.

Ik snap je reactie wel, maar het probleem is dat ik ze wel als mijn paarden beschouw, ze lopen dan ook bij wijze van spreken in mijn achtertuin. Maar ben nog maar iets meer dan een jaar geleden begonnen met pensionstalling, en ik merk dat het niet echt mijn ding is. Bedoeling was om een centje bij te verdienen, maar heb intussen 2 pensionpaarden overgenomen die te koop stonden, dus ja, daar word ik niet rijk van.

Veel mensen denken ook dat ik het rantsoen zelf bepaal om minder of goedkoper te kunnen voederen, maar meestal voeder ik zelfs meer dan de eigenaars willen, en er staat ook in het contract dat ik me ertoe verbind de paarden optimaal te voederen. Ik weet dat dit een uitzonderlijke situatie is, weinig stallen zullen zo'n contract hebben, maar ik heb het gedaan om eindeloze discussies hierover te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:14

Maar het zijn je paarden niet Carline, ook al staan ze in jouw achtertuin. Mensen betalen jou om ze daar te laten staan.

Als een ph mijn paard eigenlijk als het hare beschouwd kan dat wel tot problemen leiden. Het is fijn dat een ph goed om je paard denkt, maar de pensionklant heeft toch het laatste woord aangaande het paard of je het er nu mee eens bent of niet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:57

Mindim schreef:
Maar het zijn je paarden niet Carline, ook al staan ze in jouw achtertuin. Mensen betalen jou om ze daar te laten staan.

Als een ph mijn paard eigenlijk als het hare beschouwd kan dat wel tot problemen leiden. Het is fijn dat een ph goed om je paard denkt, maar de pensionklant heeft toch het laatste woord aangaande het paard of je het er nu mee eens bent of niet.

Dat ben ik dus niet met je eens.
Voordat je bij mij op stal komt staan, vertel ik je hoe het er bij mij aan toe gaat. Daarnaast kun je zelf zien hoe de gestalde en eigen paarden eruit zien. Dat zou 1 vd eerste dingen zijn waar ik naar zou kijken als ik op een stal ga kennismaken. Zegt namelijk heel veel.
Wil je zelf bepalen wat ze gevoerd krijgen, hoeveel, wanneer weidegang, wanneer op stal, etc dan moet je ze niet bij mij zetten maar op een stal waar je dat kunt bepalen of lekker thuis. Ik kan nl. wel zelf bepalen wat ik m'n eigen paarden voer!

Op veel stallen zal gedaan worden alsof ze voeren wat je wilt. In werkelijkheid zeggen ze ja en doen ze nee. Ik doe dat niet; ik zeg wat ik doe en doe wat ik zeg. Voor die paar rotcenten laat ik me echt niet vertellen wat ik wel of niet moet doen. Het is mijn stal. Daar ben je van harte welkom, maar wel op mijn voorwaarden en die vertel ik van tevoren. Zolang het in mijn stalmanagement past, heb ik geen moeite met individuele wensen, maar ik weet echt wel hoe ik een paard moet houden en voeren. Dat er ph's zijn die weinig kennis van zaken hebben, zal waar zijn, maar dat zet je dan je paard toch niet neer? Zij zien ook niet als hij wat mankeert. "Ach, ja hij rolde wel veel gisteravond in z'n stal. Zal wel jeuk op z'n rug hebben gehad". Nou lekker dan, moet er niet aan denken. Enerzijds gebruik maken van kennis en anderzijds denken dat iemand niet weet hoe hij voeren moet, is niet fair.
Ik heb schatten van pensionklanten, maar er zijn er maar heel weinig bij die ik toevertrouw om de paarden te voeren of zelfs aan de hand mee zou laten nemen. Mss ben jij de uitzondering Mindim en heb je kennis van zaken, maar de gemiddelde paardeneigenaar valt je wel tegen.

Mindim schreef:

Het maakt een ph juridisch gezien wel houder en dus heb je verantwoordelijkheid. Dat je als ph betaald wordt voor je diensten, doet daar niets aan af.

Het positieve is wel dat mijn klanten op een stalling staan die bij hun past omdat ze niet over voerbeleid ed na hoeven te denken. En jij Mindim staat op een plek waar jij thuis hoort. Prima toch. Voor elk wat wils.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:16

eh getver als ik dit weer lees denk ik ik begin niet meer aan een paard .. ph die bepaald wat je paard eet of draagt pfffff

TS kzou lekker weg gaan!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:17

Als er van te voren duidelijk is hoe het er aan toe gaat op een stal heb je de keus om er wel of niet heen te gaan met je paard. Dat is heel duidelijk maar daar gaat het in dit topic nu even niet over.
Het gaat er juist over dat een ph zich niet aan eerder afgesproken zaken houdt en daarnaast dat ook nog eens niet tijdig weet te vermelden. En dat is in mijn ogen alles behalve klantvriendelijk/eerlijk

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:23

Nou dan zou ik lekker gaan als ik jou was
en toen ik je las dat je ph je uitmaakte voor slechte pardenhouder dacht ik zo wat doet die daar nog langer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:30

Citaat:
Ik kan nl. wel zelf bepalen wat ik m'n eigen paarden voer!

Maar het zijn je paarden niet, je hebt het over jouw paarden, maar die in pension zijn niet van jou. En er zijn vast ook een hoop pensionklanten die dat ook wel weten hoe ze moeten voeren.

Ik zou inderdaad niet op een stal gaan staan, waar ik niet kan bepalen wat mijn paard gevoerd krijgt of waar ik een deel van mijn zeggenschap over mijn paard moet inleveren. Mijn ene paard kan suiker in voeding slecht verdragen en mijn andere paard kan niet toe met basisbrok en krijgt een aangepast voeder.
Het gaat me er niet om of een ph weet hoe te voeren of niet, maar ik wil zelf weten wat bij mijn paard naar binnen geschoven wordt, ook omdat ik prima weet wat te voeren en daar voer op heb uitgezocht.

Toch ben ik van mening dat een ph niet de klant kan vertellen wat met het paard te doen. Als mijn paard 2 kilo krijgt en ik wil over stappen naar 1 kilo, dan wil ik dat dat gebeurt. Als ik vind dat mijn paard te zwaar wordt en de ph vind van niet, dan gebeurt er wat de ph wil met mijn paard? Nou, dacht het niet.

Mijn ph heeft de kopieen van de paspoorten van de paarden en ik kan aantonen door bankafschriften dat ik de dagelijkse verzorging van de dieren betaal en zij dus mijn eigendom zijn. Dus juridisch zie ik daar het probleem niet.

Ik sta idd op een stal waar ik thuis hoor, dat als er wat met mijn paard is, ik de da exact kan vertellen wat mijn paard gegeten heeft en hoe vaak, mocht hij daar naar vragen en de ph niet aanwezig zijn.

Wanneer mijn ph overgaat van 5 maal voeren naar 2 maal voeren en ik heb daar niets over in te brengen, dan ga ik toch echt een gesprek met mijn ph aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-10 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt