absoluut ten einde raad: paard is super nerveus!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:23

papagroom schreef:
hoe oud is ze.....ook paarden kunnen in de overgang komen.

En wanneer zou dat dan zijn? Want merries blijven gewoon tot zeer hoge leeftijd hengstig worden als ze in goede conditie zijn. Dit is echt onzin.

papagroom

Re: absoluut ten einde raad: paard is super nerveus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:15

Ik zeg "kunnen" er is een beperkt aantal eitjes beschikbaar deze zijn bij geboorte in aanleg reeds aanwezig als een paard om een of andere reden de eitjes niet per stuk maar met 2 of 3 tegelijk loslaat zijn de eitjes te vroeg op en komt het dier dus in de overgang.....

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 14:52

de dierenarts is geweest, alleen zij dacht dat het waarschijnlijk ook aan de beestjes lag, aangezien ze binnen in de stal altijd nog gewoon rustig is geweest...
en 's avonds ook...
nu heb ik haar vandaag de hele dag buiten gehouden, met spray, en er is niks aan hand... waarschijnlijk toch echt de beestjes geweest...
maar toch bloed af laten nemen, voor controle...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:02

Hm hopen dat het gewoon zo oplost, al zal je kapitalen kwijt zijn aan spray :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:05

haha ja dat denk ik ook ja
alhoewel, ik laatst zelf een spray heb gemaakt die toch aardig goed werkt voor een klein bedrag... en heb zitten denken hertshoornolie via internet aan te schaffen om erdoorheen te mengen.. dan moet het wel goed komen met die beesten hier haha... ben blij als het zo opgelost word, want was echt ten einde raad...

heb zoveel met dat beestje, en wil niets dan het beste voor haar... en om haar dan zoveel stress onder de leden te zien hebben, is gewoon echt niet leuk...
ik wist dat ze slecht tegen die beesten kon, daarom stond ze ook in haar volledige outfit, maar blijkbaar zijn die beestjes nog hardnekkiger dan ik dacht!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:40

papagroom schreef:
Ik zeg "kunnen" er is een beperkt aantal eitjes beschikbaar deze zijn bij geboorte in aanleg reeds aanwezig als een paard om een of andere reden de eitjes niet per stuk maar met 2 of 3 tegelijk loslaat zijn de eitjes te vroeg op en komt het dier dus in de overgang.....

Meestal is bij dieren de voorraad ruim voldoende en gaan ze dood met nog een voorraad. Dat was vroeger bij mensen ook zo , maar we worden nu ouder.
Het is heel onwaarschijnlijk dat een paard in de overgang komt, zelfs als ze 40 worden en dan nog heeft het nauwelijks invloed op gedrag omdat het juist de hormonen zijn die (het voor ruiters) onwenselijk gedrag veroorzaken. Zijn die hormonen afwezig dan gaat ook dat onwenselijke gedrag weg. Overgang komt alleen voor als de eierstokken zijn verwijderd. En ik zou niet weten hoe dat zich uit in merries? Het is niet pijnlijk er komt alleen geen hengstigheid meer, dus dat lijkt mij meer rust geven? Maar misschien kun je daar wat meer over vertellen? (mag per pb)

Enfin om op het paard van TS terug te komen, het is ook mogelijk dat ze nu wat kan ruiken of horen wat ze niet thuis kan brengen en haar nerveus maakt. Jij denkt dan dat er niks veranderd is omdat wij het niet ruiken of horen.

Verder zou ik haar dan dus gewoon wel steeds verplaatsen. 'sNachts op stal (zodat ze in elk geval rust en eet), overdag in dagdeel in de paddock en een dagdeel in de wei. Vaste uren, paarden houden van routine en voorspelbaarheid. Of overdag op stal en 'snachts in de wei.

Maar wellicht heeft de DA een andere oplossing. Bloeduitslagen kunnen wel een paar dagen tot een week of langer duren, afhankelijk wat ze zoeken. Je kunt vragen wanneer je kunt bellen voor de uitslag.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:52

Misschien een hele gekke; maar kan ook (icm de vliegen ed) soort beschermingsgedrag zijn.. Heb t met die van mij ook, als ik niet lekker in mn velletje zit en ga er even bij staan op een stukkie gras, is t hap-opkijken-hapje-stukje draaien. Dat de hele tijd door. Als die van jou zo gevoelig is, kan t best wezen dat ze jouw stress aanvoelt en er zelf niet happy van wordt. Is niet helemaal waterdicht, deze theorie, maar goed, daar is t ook een theorie voor :)
Weet iig dat gevoelige paarden compleet van slag kunnen raken als t baasje zich niet lekker voelt. Het stalletje is wat kleiner, miss wat meer vertrouwd (en minder vliegen) en misschien voelt ze zich daarom dara rustiger?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:55

hallo, allemaal...
weer eventjes een update:

het gaat heeeeeeeeel veel beter...
heb haar nu zelfs zonder deken gewoon op de wei en paddock staan met een goede spray... ze is helemaal rustig...
dus denk echt dat het daarmee te maken heeft gehad..
ze is nu weer gewoon rustig, en wandelt niet meer...
heel fijn dus...
bedankt voor jullie hulp allemaal.. ik laat het nog eventjes weten als de uitslagen binnen zijn!

groetjes keshia

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:57

gelukkig maar!
Gewoon insecten dus!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:59

ja waarschijnlijk wel *klopt af*!!

ik hoop dat het hiermee opgelost is... en anders ga ik haar toch maar weer verplaatsen, 's nachts buiten overdag binnen, maar ja wat is heerlijker als een paard dat zelf kan beslissen?? ze kan binnen buiten op de wei en in de paddock, wat ze wil... dat is toch ideaal?

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:19

Super, heel erg fijn dat ze weer wat rustiger is. Ik hoop dat het zo blijft!