Niet altijd denk ik.. Je moet wel zeker weten dat de ondergrond goed is, er op dat moment geen fietsers/wandelaars zijn en dat je je paard weer terug naar draf kan krijgen. Anders zou ik het niet doen.
0316Meisjj
Geplaatst: 29-08-10 00:47
Doe het niet altijd op de zelfde plek, heb eigen ervaring dat als je gewoon rustig aan het stappen bent lange teugel(in stuk wei of iets) dat ze dan ineens een herkenbaar stuk tegen komt.. en weg wilt schieten!
Shaartje1991
Geplaatst: 31-08-10 11:53
Ja ik vind ook als je het gecontroleerd doet moet het geen probleem zijn. Mijn paarden vinden dat volgens mij ook wel prettig af en toe een x wat harder.
Fijn dat het goed is gegaan! Ik ben met mijn verzorgpaard nog niet naar buiten geweest maar in de bak laat ik haar ook wel een lekker hard gaan Had even op je profiel gekeken, wat een mooi paard heb je zeg!:o
Angelanda
Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-10 12:10
LauraM schreef:
Fijn dat het goed is gegaan! Ik ben met mijn verzorgpaard nog niet naar buiten geweest maar in de bak laat ik haar ook wel een lekker hard gaan Had even op je profiel gekeken, wat een mooi paard heb je zeg!
Crossen is voor het paard weleens heerlijk, maar het moet wel veilig. Ik zou ook zeker niet altijd crossen. Vroegah vond ik het geweldig om zo hard mogelijk te gaan. Nu heb ik wat meer verstand en zit nu met een drukke pony buiten. Als ze een brede lange berm zie dan moet ik haar continu inhouden. Dus ontspannen buiten rijden zit er nu niet echt in, want ze probeert het steeds.
als je zeker weet dat de ondergrond veilig is, er geen verkeer of mensen op het pad komen en je je paard goed onder controle hebt, dan is crossen niet erg hoor.
ik heb het wel eens gedaan, op het strand, op een braaf manegepaardje
Of het echt moet voor je paard? Niet echt. Is het nodig voor de ruiter? Ook niet, maar leuk is het zeker voor allebei Mijn paard fleurt helemaal op van een stuk flinke rengalop. Zeker als er nog een maatje met ons mee is. Ik merk ook altijd dat hij het heel fijn vindt voor zijn rug. De eerste paar passen gaat zijn rug écht bol bij het wegspurten en de dagen erna is hij heerlijk los in de rug.
Je moet inderdaad goed opletten dat je het niet te vaak op hetzelfde pad doet, of op de verwachte stukken. Dan heb je kans dat ze steeds moeilijker te houden zijn. Ik ga meestal al ruim van te voren galoperen op het slingerpad en de ene keer ga ik dan op het rechte pad in draf, blijf in hetzelfde tempo of geen een flinke dot gas. Het paard heeft geen vaste crosspaadjes en is hierdoor overal in het bos even rustig. Wel zo fijn.
Ik vind het ook heerlijk om het eens in de zoveel tijd eens te doen! In het weiland achter hun wei mogen we ook (over het trekkerspad) crossen! Echt super is dat, het weiland is voor kuilgras, dus zolang we op het pad blijven vinden ze het niet erg! (en anders moeten we zorgen dat het niet kapot gaat, en poep opruimen)
Paard vindt het ook heerlijk, die gaat echt voluit!
Een keer voluit is wel lekker voor je paard, maar dat betekend niet dat ie ongecontroleerd hard moet wil het fijn zijn! Ik zou zeggen, lekker racen, maar wel gecontroleerd!!