stoppen met bijten naar handen ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:09

Wij hebben ook zo een hengstje , hij is 15 maanden nu ,
en hij zit ook constant te bijten. Nu geven we hem telkens een tik (niet te hard , maar voelbaar) op zen snoet, Nu begint het al te minderen hoor (;
succes :P

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:13

Wat je ook kunt doen is proberen niet op het gedrag zelf te reageren. Als je merkt dat hij wilt happen, ga jij een soort vogeltjes dans doen. Je zwaait/wappert met je ellebogen naar buiten heen en weer.

Hier moet je echt even leren snel en handig in te worden. Ben je snel genoeg, dan zal je paard zijn neus stoten tegen jouw elleboog/arm. Totaal niet zijn bedoeling..

Laat het paard zelf de fout maken en zichzelf corrigeren.

Gericht slaan naar het paard, vooral de neus zal misschien juist een reactie uitlokken. Het paard kan proberen om er een spel van te maken en sneller te bijten dan dat jij daarna bij zijn neus kunt komen. Dus bijten en hoofd al wegtrekken.

Hoeveel paarden zie je dat wel niet doen? Bijten en dan snel het hoofd omhoog doen, want ze weten wat volgt.. Maar het bijten is nog niet gestopt.

Gewoon nonchalant blijven en het paard zijn neus zelf laten stoten.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:21

Als het echt gemeen bijten is dan krijgen ze hier een klap midden op zn kop, is het ''happen'' kan je beter een tik onder zn hals geven. Wij voeren paarden trouwens ook nooit iets uit de hand, hier geen schooiers te bekennen!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:23

Asyaa schreef:
@barbaras
Ik maak nergens uit op dat jij niet voorzichtig bent :) Ik reageerde alleen op de opmerking 'arabieren zijn sowieso doorzetters'. Mijn ervaring leert juist dat ze heftig reageren op correcties, ipv koppig door te zetten.

ik bedoel met doorzetters dat het moeilijk is ze iets af te leren, ik vindt de meeste arabieren bijdehanter als bv de friezen van mijn werkgever. Arabieren denken meer voor zichzelf, pikken snel dingen op maar dat kan zowel kwaad als goed zijn. Maar als ze eenmaal iets geleerd hebben vergeten ze het ook niet snel en is het dus moeilijker dingen er uit te krijgen.

Heb je zelf ook arabieren?

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:28

wildheart schreef:
Al sinds 4 jaar heb ik een arabische hengst van nu 4 en n half jaar oud en nog nooit heeft ie me gebeten maar sinds ik terug ben van vakantie kan ik niet eens rustig naast hem staan of hij bijt al naar mijn handen of broekzakken. Waarschijnlijk is dit omdat degene die hem heeft verzorgt hem met de hand snoepjes heeft gegeven ofzoiets dergelijks, maar hoe leer ik het hem nou af ? Sinds ik terug ben van vakantie lijkt ie wel door het dolle heen !

Hoi,

een paard dat bijt naar je handen of broekzak heeft geen respect voor je. En dat is helaas niet de fout van het paard. Een paard leeft in het hier en nu en op de een of andere manier heeft dit gedrag geleid tot iets dat voor je paard een beloning was en heeft hij dit gedrag ''onthouden''.
Met andere woorden: het dominante gedrag van de hengst is misschien inderdaad tot uiting gekomen doordat de verzorger voedsel gaf in de hand. maar daar is helemaal niets mis mee, ALS de dominantieverhouding tussen mens en paard goed zit. Als dat niet zo is, dan komt dit des te meer zo duidelijk naar voor als je werkt met voedselbelonig of een snoepje, omdat dit een van de grootste motivators is (of basisbehoeften) van het paard. Met andere woorden moet je dus werken aan jullie onderlinge relatie en niet de snoepjes uit de hand weglaten want dat is niet de oorzaak van het bijtgedrag, wel jouw helaas lagere rang in de ''kudde'' dan jouw paard. Je zal leiderschap moeten verdienen. Niet door geweld allesinds. Doe grondwerk, maar haal er iemand bij die er verstand van heeft.
Ondertussen: laten we even kijken hoe de leidende merrie in de kudde een ander paard op zijn plaats zet. Niet door te slaan, niet door terug te bijten maar door het veulen bv weg te sturen. Met kleine lichaamstaal stuurt de leidende merrie het paard in kwestie weg uit de kudde. Enkele meters kan al genoeg zijn. Net genoeg om het paard even te bannen uit de kudde. Het is de merrie die bepaalt wanneer het paard in kwestie terug in de kudde mag komen. Voor een paard is weggestuurd worden uit de kudde instinctief een duidelijke berisping. In de vrije natuur is eenpaard dat uit de kudde gestuurd wordt, in gevaar. Hij loopt alleen in de steppe tussen roofdieren en niemand die hem de aanwezigheid van een roofdier aankondigt, is alleen en dus daarom een gevaarlijke situatie met hoog risico om aangevallen te worden.
Dat moet jij ook doen met je hengst. Stuur hem weg als hij je bijt of eender welk gedrag toont dat je wil berispen. Stuur hem weg door NIET te lsaan, maar wel ''weg te jagen'' met je lichaamstaal (groot maken, rond en stoer) en als je niet indrukwekkend genoeg bent neem je ook nog een touw van enkele meters en jaag je hem daar mee weg. Let welop: nooit slaan! Nooit fysiek contact, TENZIJ je eigen lichaam in doodsgevaar is, anders moete je hersenen maar werken, niet je muscles ;-)
Jij bepaalt wanneer je paard terug bij je mag komen. ENkele minuten moeten voldoende zijn.
verder raad ik je ook een cursus of workshop grondwerk aan.

Succes.
Eva Saegerman
gedragstherapeute paarden