Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
??? Alsjeblieft, zeg..... Mijn paard heeft afgelopen winter met koude nachten van meer dan -15 nog geen deken op gehad en deed het er prima, hoor. Goed ruwvoer geven, een hele dikke, wollige wintervacht, no problemo, totaal niet. Koud had hij het absoluut niet!!!
en tot die tijd je dier lekker zonder deken laten staan. Maar dat is mijn mening natuurlijk..
.
ElsB schreef:Even de boel aanscherpen: geschoren paarden hebben een deken nodig vanaf tien graden celcius. Ongeschoren paarden hebben pas een deken nodig als het tien tot vijftien graden vriest! Zie ook dit interessante artikel over wel of geen deken van medisch fysioloog dr. Eric van Breda: http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... geen-deken.
Edit: als wij te veel met onze paarden 'troetelen', maken we ze alleen maar kwetsbaarder voor allerlei ziektes en zwaktes!
Siets schreef:Nou nou, ze zijn niet van suiker! Ik hoor mensen vaker over 'trillende' paarden,
maar heb het werkelijk nog nooit gezien. Hoe doen ze dat dan in de natuur?

joyce_eddy schreef:FriesWytske schreef:Een 2-jarige hoeft nog helemaal geen deken op. Je moet er geen mietje van gaan maken.
oke maar in de nacht is het 9 graden, het is wel een ongevoerde is dat dan slecht?
joyce_eddy schreef:FriesWytske schreef:Een 2-jarige hoeft nog helemaal geen deken op. Je moet er geen mietje van gaan maken.
oke maar in de nacht is het 9 graden, het is wel een ongevoerde is dat dan slecht?
All_Star08 schreef:Ik bedoel te zeggen dat er niet één vuistregel is voor dekens die voor alle paarden geldt. En ik gebruik mijn paard als voorbeeld. Maar dat betekent niet omdat ik nu geen deken op heb, dat andere paarden het niet nodig hebben. Maar aangezien het hier een 2-jarige fjord betreft zou ik deze zeker geen deken opdoen. Ten eerste omdat een 2-jarige prima zonder deken moet kunnen staan en een fjord zeker.