frisse nachten, warme dagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:17

Tja...daarover kun je van mening verschillen. Onze jonge paarden, zeker de twenters, staan tot ver in de winter buiten. Met voldoende hooi en water en in een beschutte wei - maar zonder dekens. Er is nog nooit één ziek geworden van de kou. Pas als het begint te ijzelen gaan ze 's nachts op stal. Dat ze koud aanvoelen, klopt. De warmte zit (gelukkig) namelijk aan de binnenkant. Paarden kunnen zich zelf erg goed aanpassen aan de omstandigheden, en hebben daarvoor veel meer mogelijkheden dan wij. Dekens opdoen terwijl het niet nodig is, ontregelt de boel alleen maar. Hoewel ik helemaal niet zo'n 'natural' ben, is het artikel 'Help, mijn paard heeft het koud' op http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm erg informatief. Dat mensen paarden dekens opdoen terwijl het niet nodig is, heeft imo vooral te maken met hun eigen gevoel (ik heb het koud, dus dat zal ook wel voor mijn paard gelden) en met gebrek aan kennis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:33

Een deken op :? ??? Alsjeblieft, zeg..... Mijn paard heeft afgelopen winter met koude nachten van meer dan -15 nog geen deken op gehad en deed het er prima, hoor. Goed ruwvoer geven, een hele dikke, wollige wintervacht, no problemo, totaal niet. Koud had hij het absoluut niet!!! :)

Het enige weer waarbij ik overweeg om een deken op te doen is 's winters, als het wekenlang alleen maar keihard regent en heel guur is. Alleen dan trek ik een ongevoerde regendeken uit de kast. Maar kou, nou, dat kan 'ie echt prima hebben, hoor, veel beter nog als die extreme regen 's winters. Wat dat betreft was afgelopen winter ideaal voor gezonde, normale paarden! :j

geertje3

Re: frisse nachten, warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:55

die van mij blijft eerst ook nog lekker in zijn blote kont buiten. als de vacht te dik word ga ik scheren en krijgt ze deken op.
die van mij kan ik nu wle deken op gooien, of later, de vacht groeit wel.
meestal scheren we zo rond oktober november, dus mag ze nog lang genieten.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:58

Als ik mijn jas weer aan doe overdag, dan krijgt zij ook de jas aan . eerder niet

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:28

Ehhhhm owens-mama je kunt paarden dus totaal niet met mensen vergelijken... als ik in de herfst mn jas aan doe wil nog niet zeggen dat paarden het ook koud hebben...... >;)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:33

nee maar ik heb een paard die het nogal snel koud heeft. en dan een hele dikke teddyberenvacht aanmaak.
Dus op tijd het dekentje erop, begin wel eerst met de zomerdeken en dan de tussen deken en dan de winterdeken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:43

Paarden maken een vacht aan als de dagen korter worden, niet als het kouder wordt. Mijn ervaring is dus ook dat vroeg met dekens beginnen niet helpt tegen een echt dikke vacht, dan kun je beter scheren ;) en tot die tijd je dier lekker zonder deken laten staan. Maar dat is mijn mening natuurlijk.. ;)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:51

Nou nou, ze zijn niet van suiker! Ik hoor mensen vaker over 'trillende' paarden,
maar heb het werkelijk nog nooit gezien.

Hoe doen ze dat dan in de natuur? Ik ben ervan overtuigd dat een deken puur
gemak is voor de mens, omdat ze hopen dat de vacht niet zo dik wordt, waardoor
we ze weer makkelijker droog kunnen krijgen na inspanning.

Mijn fjordje heeft nu sinds 5 jaar een deken op in de winter, omdat ze elke winter
ernstig verkouden werd doordat ze wat ouder werd, maar anders had ik het lekker gelaten.

Begin juni heb ik haar nog geschoren omdat ze steeds stond te zweten, maar toch
écht geen deken nu :).

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:56

mijn shetlander staat altijd zonder deken, de 2 winters die ze bij mij heeft door gemaakt was het ook -15 geweest.
ik heb geen rilling of iets gezien wat aan zou kunnen geven waardoor ze koud is.. nee :)
ik gooi geen dekens op.
het zijn taaie beesten, mensen zijn te zorgend.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:16

ElsB schreef:
Even de boel aanscherpen: geschoren paarden hebben een deken nodig vanaf tien graden celcius. Ongeschoren paarden hebben pas een deken nodig als het tien tot vijftien graden vriest! Zie ook dit interessante artikel over wel of geen deken van medisch fysioloog dr. Eric van Breda: http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... geen-deken.
Edit: als wij te veel met onze paarden 'troetelen', maken we ze alleen maar kwetsbaarder voor allerlei ziektes en zwaktes!

Ik denk ook dat veel mensen overbezorgd zijn wat hun paard betreft. Ik doe mijn paard echter om praktische redenen een deken om als het koud wordt, als ze namelijk zonder deken staat maakt ze een behoorlijke vacht aan waarmee het eindeloos lang duurt voor ze weer droog is na het rijden. Met deken om maakt ze nog wel iets vacht aan maar toch minder en is ze veel sneller droog zodat ze weer lekker naar buiten kan als ik klaar ben!

edit: scheren doe ik trouwens niet aan :Y)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:45

Nope, nooit.. Toevallig aan het eind van de winter werd meneer geschoren omdat hij schimmel had.. Toen heb ik hem wel een deken om gedaan..

Voor de rest staat niemand hier op stal met deken of wat dan ook.. Het zijn paarden ze zijn niet van suiker.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 10:21

Siets schreef:
Nou nou, ze zijn niet van suiker! Ik hoor mensen vaker over 'trillende' paarden,
maar heb het werkelijk nog nooit gezien. Hoe doen ze dat dan in de natuur?

Dan mag je gerust bij ons op stal komen als het regend en koud weer is.
De welsh die hier op stal staat krimpt letterlijk in elkaar van de kou dan.
Benen kort aangesloten onder zn buik, rug bol, staart tussen de billen geknepen en letterlijk elk spiertje trilt.
Het kan dus degelijk wel dat paarden trillen, dat jij het nog nooit hebt gezien wilt niet zeggen dat mensen die hierover
spreken onzin praten. Het welshje krijgt een dekje op, niets meer aan de hand, geen trillende pony meer.

Paarden in de natuur leven in kuddes, onze ponys staan maar met zn drie.
Of drie ponys elkaar nu warm moeten houden zonder natuurlijke beschutting, of een grote kudde met natuurlijkebeschutting, dat is nogal een verschil.
En krijgt een wild paard zich niet warm, dan zal deze gewoon overlijden aan onderkoeling. Onze paarden en ponys kan je NIET vergelijken met 'de natuur'.

Tuurlijk ik weet ook wel dat wij snel overbezorgd zijn, en te snel toedekken.
Maar ik denk dat dat voornamelijk bestaat uit luxe, omdat wij geen zin hebben in die dikke winterpakken.
Paarden maken idd een wintervacht aan op hoeveel uren licht het is, maar bij ons op stal doen we niet aan kunstmatig langer licht houden, en toch hebben de ponys met een deken op, een minder dikke vacht. Het heeft dus wel invloed op aanmaak van de dikte

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:11

ik heb even een vraagje hierover,
mijn paard staat nu 24/7 op de weide.
ik heb hem nu op een 0 grams regendeken staan s´nachts is dit wel goed?
sóchtends krijgt hij de vliegendeken op.
wel blijft het bij een 0 grams ik ben niet van plan om hem op warme dekens te doen hij is nog maar 2 jaar.

alvast bedankt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:14

Een 2-jarige hoeft nog helemaal geen deken op. Je moet er geen mietje van gaan maken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:17

FriesWytske schreef:
Een 2-jarige hoeft nog helemaal geen deken op. Je moet er geen mietje van gaan maken.

oke maar in de nacht is het 9 graden, het is wel een ongevoerde is dat dan slecht?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:19

Ja. Waarom doe jij een 2-jarige een dek op. Heeft totaal geen zin.
Het is geen mietje. Ze kunnen zelf heel goed hun temperatuur regelen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:23

Alsjeblieft zeg, het is nog heerlijk zomer en er is nu alweer een topic over dekens. :P
Nee hoor, dekentje is nu absoluut nog niet nodig, de mijne heeft de hele winter buiten gelopen zonder dekentje. Hij had een enorme wintervacht en heeft het geen moment koud gehad. :)
Paarden kunnen zichzelf heel goed redden met de kou, ze kunnen kou beter hebben dan warmte.
Vaak is het de wind en de regen waardoor paarden een koudje oplopen, dan is een ongevoerde regendeken genoeg.
Kijk natuurlijk zijn er paarden die het wel koud krijgen, dan is het vroeg genoeg om er een dekentje op te leggen, maar het heeft geen enkele zin om een mietje te gaan maken van je paard. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:25

Precies Candace. Die van mij krijgen in de winter een dek op, puur omdat het van die smeerkezen zijn. Gaan dan in de grootste plas liggen rollen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:19

joyce_eddy schreef:
FriesWytske schreef:

oke maar in de nacht is het 9 graden, het is wel een ongevoerde is dat dan slecht?

Ja - een ongevoerde deken is ongezond. Je doet je paard er absoluut geen plezier mee en het is niet goed voor 'em. Je ontneemt je paard namelijk de mogelijkheid zelf z'n temperatuur te regelen, wat ie heel goed kan. Ooit gehoord dat een paard in deze tijd van het jaar ziek werd van de kou?? Lees alsjeblieft één van de genoemde artikelen over de temperatuurhuishouding van paarden, want volgens mij weet je gewoon niet hoe dat werkt.

De belangrijkste reden om paarden een deken op te doen is om ervoor te zorgen dat ze niet te dik in het winterhaar komen. Dit is dus alleen van toepassing voor paarden die (intensief) worden bereden. Een paard krijgt het vrijwel niet koud (uitzonderingen daargelaten; in de winter dag en nacht in een onbeschutte wei zou ik niet prettig vinden voor mijn paard, en sommige oudere paarden krijgen het ook wat sneller koud).

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:22

joyce_eddy schreef:
FriesWytske schreef:

Ja, want daarmee verstoor je de werking van de vacht en in dat geval is het deken geen extratja maar een beperking voor de echte isolatie

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:13

ze heb een fjord !!!!
dit zijn echt geen mietjes
en hoe kan hij nou weestand opbouwen
hij is nog erg jong en hopelijk gezond
was hem niet zolang hij op de wei staat
en die deken lekker afhouden

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:21

Ik doe nu ook nog geen deken op, al verschilt het wel echt per paard hoor. Ik ben ook zeker niet tegen dekens, ik wil nu eenmaal wedstrijden rijden en heb een paard wat het hele jaar 24 uur per dag buiten loopt. De dekens van tegenwoordig hebben een super pasvorm en zijn van goede (ademende) materialen gemaakt.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:54

maar zoals ik begreep is de fjord nu nog maar net 2 jaar geweest
dus die wedstrijden snap ik nie helemaal

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:55

Ik bedoel te zeggen dat er niet één vuistregel is voor dekens die voor alle paarden geldt. En ik gebruik mijn paard als voorbeeld. Maar dat betekent niet omdat ik nu geen deken op heb, dat andere paarden het niet nodig hebben. Maar aangezien het hier een 2-jarige fjord betreft zou ik deze zeker geen deken opdoen. Ten eerste omdat een 2-jarige prima zonder deken moet kunnen staan en een fjord zeker.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:19

All_Star08 schreef:
Ik bedoel te zeggen dat er niet één vuistregel is voor dekens die voor alle paarden geldt. En ik gebruik mijn paard als voorbeeld. Maar dat betekent niet omdat ik nu geen deken op heb, dat andere paarden het niet nodig hebben. Maar aangezien het hier een 2-jarige fjord betreft zou ik deze zeker geen deken opdoen. Ten eerste omdat een 2-jarige prima zonder deken moet kunnen staan en een fjord zeker.

hij heeft nu dus geen deken meer op!
alleen overdag zijn vliegendeken!

bedankt allemaal!!