Hoe krijg ik mijn paard van de handrem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Re: Hoe krijg ik mijn paard van de handrem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 13:03

@ Hannahfrouk

Ja ik wou zelf ook teruggaan naar het longeren en meer met mijn stem gaan werken.
Dus ik hoop dat het lukt.
In ieder geval bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:08

Ik weet niet hoe oud je paard is, ik weet niet hoe lang je haar al hebt en ik ga er van uit dat ze echt compleet groen is, en je niet met de gevolgen zit opgescheept van iemand die het voor die tijd al een keer heeft geprobeerd om haar in te rijden.

Als je een dier hebt, dan heb je daar een bepaalde verantwoording voor. Je paard een goede en degelijke basis bijbrengen is daar een van, omdat je misschien zelf rijden niet zo belangrijk vindt, maar je ook nooit weet of er niet ooit iets gaat gebeuren waardoor je haar zult moeten gaan verkopen. Een dier dat ingereden is, waar een goede basis inzit, heeft een streepje voor. Paarden verkopen is al moeilijk, paarden verkopen die niet gereden kunnen worden in een economische crisis waar we op dit moment inzitten al helemaal niet te doen. En als het dan nog een lichamelijk probleem is waardoor er niet op gereden kan worden, dan is dat een ding, maar een paard dat gewoon niet wil...tja...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:16

x_Marr schreef:
Polly2 zoals je kan lezen zit het bij dit paard NIET goed in de basis.
Als het longeren al niet goed gaat kan je niet verwachten dat ze het rijden dan maar direct snapt.

Nee...dat is waar. Daar heb je gelijk in.
Helemaal nu ik lees dat op de trailer gaan ook een probleem is. Dan zit er in de basis idd iets niet goed, want anders overtuig je het paard wel om op de trailer te gaan, zonder problemen.
Misschien heeft het paard "schijt" aan de mens. Is het vertrouwen in de mens zo groot, dat het paard zich niet aangespoord voelt om in beweging te komen in situaties waar het moeite moet doen, onzeker is o.i.d.. Dat kan heel goed.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 13:44

Ze hoeft niet ingereden te worden om verkocht te worden, het is namelijk een tuigpaard. En ze heeft hele goede papieren.

En ze is 2 keer de trailer op en af geweest, en volgens diegene die daar bij was vond ze dat niks.
En dat ze niet de trailer op wil, dat hoeft toch nog niet te zeggen dat er in de basis iets niet goed zit?
Elk paard heeft zijn angsten, net als de mens...

Maargoed, ik heb in ieder geval al veel nuttige tips gekregen en daar ga ik ook zeker wat mee doen(Y) Dankjewel iedereen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:06

Op een papier kun je niet rijden, een papier kun je ook niet voor de kar zetten. En ook al is het een tuigpaard, waarom zou een latere potentiele koper er niet ook een zadel op willen hebben?

Aan de angsten van een paard kun je werken, en moet je werken, wil je er veilig mee om kunnen gaan. En dan bedoel ik echt ALLE angsten, van verkeer, tot blaffende honden, voetgangers met paraplu's, zwepen, tractoren en idd die beroemd/beruchte trailers...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:21

Cassidy schreef:
Op een papier kun je niet rijden, een papier kun je ook niet voor de kar zetten. En ook al is het een tuigpaard, waarom zou een latere potentiele koper er niet ook een zadel op willen hebben?

Aan de angsten van een paard kun je werken, en moet je werken, wil je er veilig mee om kunnen gaan. En dan bedoel ik echt ALLE angsten, van verkeer, tot blaffende honden, voetgangers met paraplu's, zwepen, tractoren en idd die beroemd/beruchte trailers...

Idd...want als een keer de nood aan de man is en je moet met spoed met een paard naar de kliniek....dan is het alleen maar handig als een paard moeiteloos een trailer oploopt....

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 20:14

Oke, dat is zo.
Maar eerst het een, dan het ander.
En verder graag on topic blijven aub.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:46

Wat zegt je instructeur er van dan? En heb je lichamelijke problemen en een niet passend harnachement uitgesloten?

Denk toch echt dat je gewoon weer opnieuw moet beginnen. Beter een stap terug en dan vooruit, dan een stap te ver!

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:24

volgens mij las ik ergens dat het longeren nog niet helemaal goed ging... dan is de basis toch niet goed??
misschien meer bezig gaan met lichaamstaal en stemhulpen??
dan kun je dat later gebruiken bij het inrijden...

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:45

Hoi. Ja ik heb nu ook al een paar keer in het topic gezegd dat ik weer terug wou naar het longeren en weer overnieuw ga beginnen. Ik had dit topic gestart omdat ik ook graag wou weten of er mensen waren die dit eerder hadden gezien/meegemaakt. :d het komt vast wel goed.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 23:38

Slotje kan op dit topic. Ik heb veel nuttige tips gekregen. Bedankt iedereen!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:35

men neme een hengel met een grote dikke wortel eraan, klimmen erop en hangen de wortel op ruime wijze voor de neus van het tebereiden dier. Als het dier dan in beweging komt natuurlijk belonen. zoniet tja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:50

Meliszy schreef:
Slotje kan op dit topic. Ik heb veel nuttige tips gekregen. Bedankt iedereen!!

Slotje zou ik jammer vinden.
Ik zou het namelijk heel leuk vinden als je hier terug komt als je tips in de praktijk hebt uitgeprobeerd en ons vertelt hoe het ging.
Daar leren wij ook weer van!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 11:33

Hoi, ik vind het goed hoor. Jullie horen weer van mij.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:29

Wij werken onze jonge paarden altijd eerst lang aan de hand en los voordat we er uiteindelijk op gaan zitten. En ook het erop gaan zitten doen we in fases. Gevolg: een paard wat ons vol vertrouwen draagt, maar ook een paard wat absoluut niet gaat lopen op druk. Bij ons staan ze altijd zo als op de foto, als wij ze niet eerst heel gedegen de stemhulpen inprenten. Zonder eerst heel grondig de stemhulpen er in te krijgen ben je nergens. Als je op de traditionele manier op een paard stapt: door het in een paar weken/dagen te overdonderen, zal het altijd letterlijk vluchten voor de druk van je benen, en maak je daar gebruik van door dit vluchten om te zetten in hulpen. Als je het paard niet overdondert, of als je paard zo stoicijns is dat het zich niet laat overdonderen sta je gewoon stil en moet je met je stem beginnen. Bovenstaand achter een ander paard aanlopen gebruiken wij ook maar werkt ook niet in alle gevallen.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 23:38

Oké. Dankjewel voor de tip en het delen van je ervaring. Heb ik altijd wat aan:d

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:41

Ongelooflijk. Weer een!!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 01:33

Akhal_Teke schreef:
Ongelooflijk. Weer een!!

Wat bedoel je hier precies mee?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:14

dianaw33 schreef:
Wij werken onze jonge paarden altijd eerst lang aan de hand en los voordat we er uiteindelijk op gaan zitten. En ook het erop gaan zitten doen we in fases. Gevolg: een paard wat ons vol vertrouwen draagt, maar ook een paard wat absoluut niet gaat lopen op druk. Bij ons staan ze altijd zo als op de foto, als wij ze niet eerst heel gedegen de stemhulpen inprenten. Zonder eerst heel grondig de stemhulpen er in te krijgen ben je nergens. Als je op de traditionele manier op een paard stapt: door het in een paar weken/dagen te overdonderen, zal het altijd letterlijk vluchten voor de druk van je benen, en maak je daar gebruik van door dit vluchten om te zetten in hulpen. Als je het paard niet overdondert, of als je paard zo stoicijns is dat het zich niet laat overdonderen sta je gewoon stil en moet je met je stem beginnen. Bovenstaand achter een ander paard aanlopen gebruiken wij ook maar werkt ook niet in alle gevallen.

Ik kan me heel erg vinden in wat je zegt.
Wij beleren onze paarden eigenlijk altijd eerst voor het aangespannen werk. Dat deed ik vroeger al, toen het nog mijn werk was. Ook als we een paard hadden van een eigenaar die niet wilde mennen, dan deden we toch dezelfde opbouw totaan het werken aan de lange lijnen (bij paarden die voor de koets gingen deden we dan daarna de sleep er achter...maar bij pure rijpaarden stopten we daar en ging het zadel er dan op).
Je rijdt dan idd zo op stemhulp weg met die paarden.

Behalve bij dat ene paard van ons.....die bleef staan....ondanks dat ze de stemhulpen kende....hahahaha...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:46

Soms heb je een paard waar niet meteen het dubbetje bij valt dat jij er ineens opzit en vandaar uit de commando's geeft, die blijft dan staan gewoonweg omdat hij het niet begrijpt. Iemand tijdelijk ernaast die in eerst instantie de commando's geeft terwijl jij de beenhulpen geeft is dan de tussenstap die je moet nemen, dit bouw je langzaam af tot alleen ernaast lopen, tot de lijn steeds langer maken, tot helemaal wegblijven. De stapjes die je maakt moeten dan gewoon kleiner zijn, elk paard is maatwerk, toch?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:42

dianaw33 schreef:
Soms heb je een paard waar niet meteen het dubbetje bij valt dat jij er ineens opzit en vandaar uit de commando's geeft, die blijft dan staan gewoonweg omdat hij het niet begrijpt. Iemand tijdelijk ernaast die in eerst instantie de commando's geeft terwijl jij de beenhulpen geeft is dan de tussenstap die je moet nemen, dit bouw je langzaam af tot alleen ernaast lopen, tot de lijn steeds langer maken, tot helemaal wegblijven. De stapjes die je maakt moeten dan gewoon kleiner zijn, elk paard is maatwerk, toch?

Lees maar eens terug wat ik schrijf over dit paard. Was een geval apart....
Liep al in enkelspan en tweespan voor de koets. Was helemaal op de stemhulpen.
Hulp vanaf de grond hielp niks. Ze was naar voren gegaan....een paar passen om vervolgens te ontdekken dat er gewicht op haar rug zat...tja....dat was raar....dus dan gewoon stoïcijns blijven staan... (dit gedrag heeft dit paard nog wel eens als iets anders is dan ze verwacht en ze is nu al 12).
Van alles geprobeerd....geen beweging in te krijgen....zodra het gewicht van haar rug weg was...probleem opgelost, paard weer voorwaarts...
Totdat we op het idee kwamen om mijn man op haar maatje te zetten en die voor me aan te laten rijden....probleem opgelost...
Kon direct achter hem aan het bos in, en kon toen ook direct draven en galopperen....ze was er helemaal doorheen (paard was al flink in conditie en was al verkeersmak en noem maar op)
Ik heb in mijn leven meer dan 100 paarden zadelmak gemaakt (misschien wel meer dan 300, ben de tel echt kwijt) en allerlei varianten meegemaakt...maar deze had ik nog nooit meegemaakt....
Maar goed...we hebben dit paard al 12 jaar (vanaf de geboorte) en het is altijd al een raar portret geweest en dat is het nog steeds...
De clown van de groep hier bij ons thuis.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 04:05

Heb in die jaren zadelmak maken ooit twee paarden tegengekomen met hetzelfde probleem.

Eentje die bleef staan en toen we ze eindelijk 'dwongen' door er iemand naast te zetten die met 'longeertechniek' haar aan de gang wilde krijgen (lees: armgebaar aan de achterhand), vertrok mevrouw... achterwaarts. Ze gooide zich doodleuk recht omhoog en liet zich achterover vallen. Gelukkig voor de ruiter stond ze dicht genoeg bij de rand van de bak om deels op de omheining te vallen, waardoor hij niet haar volle gewicht over zich kreeg. Paard had overigens niks. Tijdens het longeren had ze ook al enkele rare reacties getoond zoals telkens opnieuw 'kwaad' zijn op het zadel en de singeldruk. Ze bokte en 'zeek' dan heel de piste rond: echt niet normaal. Verder leek ze wel erg volleerd te zijn in het longeren om zogezegd een 'groen' paard te zijn. Na druk te hebben gelegd op de eigenaren bleek dat ze idd niet groen was: ze had al ruimschoots de kans gekregen om haar trucjesboek aan te vullen bij twee vorige stallen die haar vruchteloos zadelmak hadden willen maken. Waarschijnlijk is het de eerste rit erg fout gelopen en heeft de intelligente dame toen de foute lessen onthouden. Ze was er in elk geval erg gevaarlijk door geworden. De eigenaar besloot haar onmiddellijk terug mee te nemen en ze werd op basis van haar vrijspringen verder verkocht - opnieuw zogezegd groen, hoorden we later: om maar te zeggen dat er echte smeerlappen rondlopen...

Tweede paard was meer zoals jij beschrijft qua reactie. Hij was van nature een lui type dat op de weide ook liever in een hoekje ging staan eten dan even de beentjes te strekken. Bij het vrij lopen bleek dit ook meteen (daar startten wij altijd mee: vrij in de bak en leren vooruit gaan op stem en zweep / armgebaren. Druk minderen als ze gehoorzamen en zo verder). Longeren hebben we hem moeten leren door er letterlijk naast te lopen, want hij wilde zelfs niet in stap in het begin, wat je ook deed. Hij protesteerde ook nergens op, reageerde amper op het zadel de eerste keer. Hij had geen angst ofzo, het kon hem alleen gewoon niet schelen wat de mensen naast hem deden. Denk dat de eigenaars weinig met hem bezig waren. Borstelen e.d. allemaal ok, maar het hoefde niet perse voor hem. "Gewoon rustig in m'n box of op de wei: ik heb niemand nodig..." Dat was z'n karakter. Uiteindelijk is het wel gelukt: iemand ernaast laten stappen, idd snoepjes gebruikt als beloning (eten was z'n zwakke punt) en vaak teruggegaan naar het longeren (in een cirkel gemaakt van hindernismateriaal, want anders trok hij gewoon een andere richting uit om dan weer te gaan stilstaan: ik ben toch sterker dan die mens in het midden). Het is overigens op termijn wel goedgekomen met hem. Is z'n karakter wel blijven houden, maar werkte goed mee en deed wat je van hem verwachtte. Alleen altijd beetje tam en afstandelijk, dat wel.

Heel soms kom je idd speciale beestjes tegen. :D

Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe het verder gaat met je merrie. Veel succes. ;)