Dominante merrie, help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:26

Carline schreef:
Citaat:
Jah heb goede begeleiding gevonden nu :) die heeft ook een soort van join up met haar gedaan maar na 2 uur gaf ze zich nog niet over .. Hij zal nog een paar keer moeten komen en gelooft dan dat het wel goedkomt met ons.. hij gaat me bij alles begeleiden.
Verder heb ik een leadrope gekocht dus die is wel lang genoeg :)

Twee uur? Een join-up duurt normaal maar een kwartiertje, is iets wat te vaak ondoordacht wordt toegepast, lees es dit toppic:
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
Bij mijn paarden duurde die telkens maar een paar minuten, zelfs bij die agressieve merrie was het de eerste keer nog geen 10 minuten, nu zoekt ze direct toenadering als ik haar wil wegdrijven omdat ze dreigt (is dan natuurlijk geen echte join-up meer, maar dat hoeft ook niet meer.

Ik mag natuurlijk niet oordelen zonder het gezien te hebben, zeker aangezien ik zelf veel geluk gehad heb dat het direct zo goed uitpakte de eerste keer dat ik hiermee "experimenteerde" (had wel al veel boeken- en dvd-kennis, dus kon wel de signalen herkennen). Ben wel benieuwd wie je lesgever is. Als je het niet wil posten, mag je me ook pb'en.

Hij heeft twee uur met haar gewerkt, geen twee uur een join-up gedaan :)

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:09

Even een update : Franky is voor de tweede keer geweest, en wat een wereld van verschil!
Ze heeft de vorige keer blijkbaar alles onthouden. Ze heeft geen enkele keer gesteigerd!
Ik heb er dus ook zelf mee kunnen werken en ben zo blij.. ze was ontspannen, ik ook. Het gaf me terug vertrouwen !
Heb er zelfs op kunnen zitten zonder zadel en hoofdstel enkel met neckrope (Franky had haar wel nog vast maar toch :P )
Het ging echt super!
Het komt allemaal goed tussen ons.. <3

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:54

Dat is super nieuws om te horen! *\o/* *\o/*

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 00:23

Waratje schreef:
Dat is super nieuws om te horen! *\o/* *\o/*

Ja vind ik ook :P
Nu nog leren om me op te trekken aan de positieve dingen, en niet opgeven door iets negatiefs..
Maar denk dat het wel goed komt :)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:13

Allereerst wil ik je complimenteren dat je het probleem bij jezelf legt. Jammer genoeg zijn er heel veel mensen de "schuld" bij het paard leggen.

Ikzelf heb ook z'on dominante tante. Voor wij haar kochten toen ze 9 was, werd ze als vals secreet bestempeld. Ze is nu 24, maar als iemand haar niet zint, berg je maar :D . Ze pakt je terug als je niet eerlijk tegen haar bent.(en terrecht :D )
Nog steeds moet ik haar wel eens op d'r nummer zetten. Dominatie blijft, daar moet je mee leren gaan.

Super dat je nu hulp hebt en het ook de goede kant opgaat. Ga zo door.

Ps. mooi paardje trouwens!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:07

jes_sira schreef:
Allereerst wil ik je complimenteren dat je het probleem bij jezelf legt. Jammer genoeg zijn er heel veel mensen de "schuld" bij het paard leggen.

Ikzelf heb ook z'on dominante tante. Voor wij haar kochten toen ze 9 was, werd ze als vals secreet bestempeld. Ze is nu 24, maar als iemand haar niet zint, berg je maar :D . Ze pakt je terug als je niet eerlijk tegen haar bent.(en terrecht :D )
Nog steeds moet ik haar wel eens op d'r nummer zetten. Dominatie blijft, daar moet je mee leren gaan.

Super dat je nu hulp hebt en het ook de goede kant opgaat. Ga zo door.

Ps. mooi paardje trouwens!

Ja ik zal altijd consequent moeten zijn maar dat gaat me wel lukken denk ik :)
Dankje ^^

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:18

Kan je stellen dat wanneer een merrie dominant in een kudde is, dit ook naar mensen toe heeft, als die mensen er gevoelig voor zijn?

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:32

Quincy1974 schreef:
Kan je stellen dat wanneer een merrie dominant in een kudde is, dit ook naar mensen toe heeft, als die mensen er gevoelig voor zijn?

Heb ergens gelezen dat het vaak juist omgekeerd is: een paard dat laag in rang is in de kudde, zal zich soms eerder boven de mens proberen te stellen, zo van: haha, eindelijk eentje waar ik de baas over kan spelen. Maar da's niet altijd zo denk ik, je zal wel paarden hebben die onderdanig zijn naar alles en iedereen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:41

Quincy1974 schreef:

Wat bedoel je met "als die mensen er gevoelig voor zijn"? Een merrie die dominant is in de groep kan dat inderdaad ook gemakkelijk naar mensen zijn, maar dat is ook afhankelijk van de mensen waar ze mee te maken heeft gehad. Opvoeding doet erg veel.

Quincy1974

Re: Dominante merrie, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:25

Dus eigenlijk zegt de dominantie in een kudde niks over hoe hij/zij tegenover mensen is. Ja, gevoelig... niet zo handig beschreven. Ik bedoel eigenlijk "onervaren mensen".

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:40

Quincy1974 schreef:
Dus eigenlijk zegt de dominantie in een kudde niks over hoe hij/zij tegenover mensen is. Ja, gevoelig... niet zo handig beschreven. Ik bedoel eigenlijk "onervaren mensen".

Ik denk van niet: heb hier een ruin die erg dominant is naar andere paarden (hoewel niet agressief-dominant, zo eerder van: ik ga voor niemand opzij), maar voor mensen wijkt hij dan wel makkelijk. Een van de merries is dan behoorlijk laag in rang in de groep, maar durft zich wel baas maken over mensen. Dan heb je hier nog een paar van de hogere merries die ook wel eens over de mensen heen proberen te lopen, dus nee, in mijn "kudde" kan ik er idd geen lijn in trekken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:50

Quincy1974 schreef:

Beperkt. Als een paard van jongs af geleerd heeft dat mensen boven alle paarden staan zul je als "onervaren mens" ook gerespecteerd worden (totdat je het verpest.....). Als een paard dat niet geleerd heeft, kun je een probleem hebben. Hangt van een aantal factoren af of dat zo is en hoe groot dat probleem is.

xEliine

Re: Dominante merrie, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 23:07

Effe een update : het gaat heel goed met ons :) de laatste les met Franky verliep goed en ik kon doorzetten!
Paar dagen geleden is de hoefsmid geweest en ze kent haar manieren nog! Wat dus zeer positief is :)