Met je paard fietsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:55

nee ik doe het ook niet vind het met de hond al een heel karwei laat staan met een paard en ik vind het ook nog eens erg gevaarlijk

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:56

Niet gevaarlijker dan met de hond. Bovendien is onze pony nauwelijks groter dan onze honden. :D

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:56

hier is dat heel gewoon,paard ophalen aan de fiets,of de boeren gaan met het paard aan de fiets even naar de hengst.naar het andere dorp.Gaat meestal goed maar een enkele keer wel eens een fiets overleden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:56

Voor de mensen die fietsen te gevaarlijk vinden: probeer het eens met de step. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:59

Oei, met een step lijkt het me juist wel heel eng. Denk niet dat ik zo handig ben om een step met 1 hand te sturen. :o Bovendien kan ik op het zadel af en toe een been uitsteken mocht dat nodig zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:59

TurdusMerula schreef:
Voor de mensen die fietsen te gevaarlijk vinden: probeer het eens met de step. :D

met de step? :')
volgens mij lijkt me dat nog lastiger!

TurdusMerula

Re: Met je paard fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:02

Nee, met een step ben je veel sneller afgestapt, gaat prima ook. :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:03

maar met 1 hand steppen?
met 2 gaat al moeilijk _O-

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 23:06

_Bitje_ schreef:
maar met 1 hand steppen?
met 2 gaat al moeilijk _O-

_O- _O- _O- Ben gelukkig niet de enige stuntel. Je bent inderdaad wel veel sneller afgestapt, maar ik heb toch liever een zadel onder mijn gat, net wat minder vermoeiend :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:14

Je moet het touw dan ook anders pakken, steppen met één hand is niet zo comfortabel.

Maar fietsen gaat ook prima he... :)

Hey, het is het paard dat conditie moet opbouwen... 8-)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:17

Bij ons op stal worden ze per fiets binnen en buitengezet. Ze krijgt dus dagelijks fietstraining vanaf dat ze 8 maanden oud was, nu dus bijna 8 jaar. Is goed voor het afharden van de pezen.
Ik vind de fiets met een terugtraprem het handigst.
(ze is een paard van 1,69 en gaat met een flinke draf naar en van de wei)
Laatst bijgewerkt door Schangah op 06-08-10 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:19

Ik fiets alleen met mijn Shetlandponyke, dat vertrouw ik wel. Met mijn C pony zou ik het zo niet durven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:22

Ik snap persoonlijk weinig wat het formaat uitmaakt, ook een kleine pony kan brokken maken of je meetrekken...

Het gaat allemaal om de opvoeding. :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:26

mijn oude pony fietste ik regelmatig mee. stap draf en galop.

mn fries nu gaat ook wel eens mee. wel aan de hengstenketting. meneer vind het beetje te leuk dus in het begin wordt hij wat enthousiast. met hem doe ik alleen stap en draf. maar ook draf op het verharde is goed voor de pezen(1,5 jaar geleden wat aan zn pees gehad). maar dat wel langzaam opbouwen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:49

Hardlopen met je paard is ook een optie voor zn pezen en gezond voor jou!
Deed het ook heel vaak, nu niet zo veel meer...
Houd het veel langer vol met mn liefde aan mn zijde :P.

Misschien dat ik ook weer eens ga fietsen.. Ze is de laatste tijd echt heel relaxt paardje geworden!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 23:51

Hardlopen zou ook een optie zijn, maar niet voor mij. Ben chronisch ziek, dus fietsen is al een hele opgave. ;(

Ik vind trouwens galop geen goed idee op het verharde. Lijkt me niet goed voor de benen. Maar goed, dat is mijn mening.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:53

hardlopen gaat bij mij ook niet wou dat ik dat nog kon. zat ook al eens te denken je hebt wel eens van die versier schermen die je langs je spaken kan doen. misschien kan je die ergens verkrijgen op die manier kan je je spaken afschermen voor de paardenbenen. moet dat nog eens gaan uitzoeken of dat mogelijk is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 00:03

Hardlopen heb ik ook gedaan, maar dat gaat alleen als je echt fit bent. :P

Galop op het harde doe ik wel, maar geen gekke dingen, gewoon rustig aan en kleine stukjes. :)
(Overigens zowel belast als onbelast.)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:53

Jups, hier nog eentje die met haar paard fietst. Gelderse van 160, maar gaat prima. Ik doe het met haar wel regelmatig, maar juist met mijn shettertje durf ik het niet, die kleine hoefjes en spaken geven mij de kriebels. Die dikke stampers van mijn grote merrie passen daar niet tussen, en daarnaast vertrouw ik die grote ook veel meer en is die veel braver.

Heb er wel altijd een hengstenketting aan voor de zekerheid, en bij groot verkeer altijd even ruimte opzoeken, maar dat is met wandelen of erop zitten niet anders, want groot vekreer is eng.

Idd veel rechte stukken, ook veel op het harde (daarom hoefschoenen met fietsen) en als het even kan laat ik haar in de berm. Soms een galopje, maar dan moet ik zo hard fietsen :+ Meer draf dan stap, want bij te lange stukken stap krijg ik zadelpijn :o

1x is het 'fout' gegaan, toen nam ik een verkeersbord linksom en besloot mijn merrie op het laatste moment naar rechts te springen en de andere kant te nemen. Tja, dat gaat lastig.... Dus heb ik haar moeten loslaten. Gelukkig op een rustige weg en kwam er geen verkeer aan, deed ze een mooi show rondje om mij heen voor ze ging grazen :=

Ik vind het ideaal, lekker onbelast conditie kweken op rechte stukken.

Hardlopen zit ik ook wel eens aan te denken, maar dan moet ikzelf ook gaan trainen en daar heb ik geen tijd voor :P

Artoflosing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:35

Ik vind het een beetje eng en onverstandig eigenlijk. Steppen vind ik een beter idee. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:42

Ik vind het niet enger dan gewoon rijden/wandelen of langs auto;s ect. lopen. Het is vooral een stukje opvoeding en dat vergeten ze echt niet als ze schrikken. Mijn beide paarden lopen naast de fiets (een tegelijk natuurlijk) en beide paarden weten dondersgoed wat wel en niet kan en waar de fiets is. Dat ze daar dus niet tegen aan moeten lopen, ook niet tijdens schrikken. Ik weet ook heel goed waar de paarden eventueel van kunnen schrikken en maak ze daar alvast atent op waardoor ze juist niet meer schrikken.

Nog nooit problemen gehad, en die verwacht ik ook niet. Ben dan ook niet zonder voorbereiding gaan fietsen en ken mijn paarden door en door. Alleen mijn pubershetland wil nu wel eens grenzen gaan verleggen, om die reden loopt hij even niet naast de fiets. Maar om die reden staat hij ook even niet voor de kar, daar is hij momenteel te dwars voor. Met hem gaan we dus weer even terug naar het begin en grondwerk doen.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:19

Kan ook met je paard gaan fietsen als hij niet eens mee gaat draven als je gaat rennen.
Hoe krijg je je paard zover dat hij mee draaft als jij rent.
En als je fiets in galop, stopt je paard dan makkelijk of word je gewoon meegesleept??
dankje :9

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:33

Nee, je moet écht goed voorbereid zijn om met je paard te kunnen fietsen; je moet je zaakjes op de grond prima voor elkaar hebben. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:06

Precies!

Om die reden fiets ik wel met mijn 160 grote paard maar niet met mijn 90 cm shet. Mijn grote weet dondersgoed waar ik ben, en ook als ze flink schrikt springt ze eigenlijk nooit op mijn tenen. Mijn shetje die zit bij een goede schrikactie soms nog wel eens in mijn nek, en dus gaat die niet mee aan de fiets.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:14

Pony doet het zo super. Zowel aan de fiets als voor de wagen. Ik heb echt het idee dat sinds we fietsen hij voor de kar echt met sprongen vooruitgaat. <3 <3 <3 <3 Ben dus erg blij dat ik de stap heb genomen om te gaan fietsen.