Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 22:54

gipsyboy schreef:
ik heb nooit een cap op. ik heb er geen eens 1.
en ik rij altijd buiten, ik heb alleen een longeerbak.
vroeger op de manege was het verplicht.
en met inrijden van mijn paard had ik hem wel op, (stond toen ook op die manege)

ik heb zoiets van. dan moet je ook een helm op in de auto en vliegtuig en snorbrommer, de fiets.
dat is ook allemaal heel gevaarlijk

je weet dat je zonder goedgekeurde cap bij ongevallen meestal niet verzekert bent?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:57

gipsyboy schreef:
ik heb nooit een cap op. ik heb er geen eens 1.
en ik rij altijd buiten, ik heb alleen een longeerbak.
vroeger op de manege was het verplicht.
en met inrijden van mijn paard had ik hem wel op, (stond toen ook op die manege)

ik heb zoiets van. dan moet je ook een helm op in de auto en vliegtuig en snorbrommer, de fiets.
dat is ook allemaal heel gevaarlijk

Ja dat is leuk en aardig maar dat zijn 'normale' weggebruikers. Paarden komt men in het algemeen niet veel tegen op de weg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:57

Ik rijd nooit met cap. Vind het ondingen en doe de mijne alleen op als het ergens verplicht is, daarna mag hij weer verder gaan liggen verstoffen. Zelfs vorig jaar een flink ongeluk gehad zonder cap en ik ben er nog steeds. Ambulancerit, nacht in ziekenhuis en maaltijd in ziekenhuis verzekerd. Ik maak met niet zo druk over wat er allemaal zou kunnen gebeuren, er zijn zoveel nare dingen die kunnen gebeuren ook als je je cap op hebt. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Daarmee is overigens ook alles gezegd. Het is geen statement dat ik maak slechts puur persoonlijk. Wat anderen doen moeten ze zelf weten daar kan ik niet over oordelen. Je hebt mensen die zeggen: als je met cap rijd ben je onzeker en rijd je dus slechter. Laaaang geleden eens gehoord van een dom pensionklantje op de manege. Ikzelf zou bv zoiets nooit zeggen. Dat mensen kiezen voor extra veiligheid is prima en hun absolute recht.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:59

Met of zonder cap boeid mij niet zoveel! ;).

Vorig jaar en de jaren daarvoor had ik een 200% betrouwbare pony vanaf 6 jaar had ik die en 7 jaar gehad never nooit afgelaserd! dus reed ik altijd zonder cap ja.! *D.

En me jonge paard neeehh daar doe ik hem nu niet bij af maar als die wat verder door getraint is en ook betrouwbaar waarom niet lekker luchtig! Vooral in die snik hitte!.
( dit wanneer ik het echt heel erg vertrouw! )

En weetje wat het is. Wanneer je eraf lazerd zonder cap heb je net zoveel pijn als dat je een auto ongeluk krijgt of valt/struikeld weet ik veel waar en recht op de stoep ketst! ;).

Op paarden waar ik het niet bij vertrouw draag ik altijd een cap. Overigens nu ook durf hem absoluut niet af te zetten. Maargoed dan heb ik het over een 4 jarig paard. Wellicht wanneer deze 7 of 8 is verder doorgetraint dus zet ik hem met een gerust hart af! :)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 23:03

melissaxx94 schreef:

Vorig jaar en de jaren daarvoor had ik een 200% betrouwbare pony vanaf 6 jaar had ik die en 7 jaar gehad never nooit afgelaserd! dus reed ik altijd zonder cap ja.! *D.

En me jonge paard neeehh daar doe ik hem nu niet bij af maar als die wat verder door getraint is en ook betrouwbaar waarom niet lekker luchtig! Vooral in die snik hitte!.

En weetje wat het is. Wanneer je eraf lazerd zonder cap heb je net zoveel pijn als dat je een auto ongeluk krijgt of valt/struikeld weet ik veel waar en recht op de stoep ketst! ;).

Op paarden waar ik het niet bij vertrouw draag ik altijd een cap. Overigens nu ook durf hem absoluut niet af te zetten. Maargoed dan heb ik het over een 4 jarig paard. Wellicht wanneer deze 7 of 8 is verder doorgetraint dus zet ik hem met een gerust hart af! :)
in je proefiel staat dat je 16 bent ,vinden je ouders goed dat je zonder cap rijd? weten ze het?

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:04

nl_t schreef:
melissaxx94 schreef:

in je proefiel staat dat je 16 bent ,vinden je ouders goed dat je zonder cap rijd? weten ze het?

me paarden staan aan huis! ;). Bij me pony wel maar wanneer ik het nu doe wat ik ook niet doe zouden ze het echt niet right vinden! ;)
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 28-07-10 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:06

melissaxx94 schreef:

Net zoveel pijn als een autoongeluk? Het ligt er aan hoe jij van je paard af valt of hoe hard je aangereden word. Mijn broer mocht blij zijn dat hij een helm op zijn scooter droeg, anders had hij het niet na verteld. Ieder zijn eigen reden, met cap kan je natuurlijk ook heel ongelukkig vallen, maar zonder ook. Het zijn keuze's die je maakt.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:07

Weetje wat het is. Met of zonder cap je nek breken kan je altijd wanneer je eraf gaat! ;)
paardensport zitten zoveel risico's aan maar dat is bij alle sporten durf je die risico's niet te nemen dan moet je ook niet aan die hobby beginnen.
Zo gebeuren er vaak bij motors ook veel ongelukken maar zal echt blij zijn wanneer ik motor mag rijden. Dat is echt een droom *D. Wanneer je gewoon normaal met zo'n ding sjeest is er niks aan de hand! ;)
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 28-07-10 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:08

silfie35 schreef:
VeraX: ik ken dus zo'n geval. Meisje wou net afstappen, en paard zet 1 pas vooruit, meisje dondert zo achterover van dr paard af, en klapt met haar hoofd dubbel, en krijgt een klap van de cap in haar nek. toen had ze haar nek gebroken.

Voor hetzelfde geld was ze er niet meer geweest als ze die cap niet had gedragen, die klap is dus behoorlijk hard geweest.

Het is dom om zonder cap te rijden(zelfs het betrouwbaarste paard kan struikelen), maar het lijkt mij onnuttig om er weer een discussie over te beginnen.

Kwa voorbeeldgedrag vind ik het op tv wel oerdom, zoals die reclame van optimel...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:09

ik rij nooit met cap..
maar verplicht mijn verzorgers dit wel te doen.
is misschien krom, maar ik vindt het mijn verantwoording het gaat om mijn pony's.
ik zou zelf nooit willen dat 1 van mijn paarden ieman afwerpt zonder cap.

waarom ik het zelf niet doe ?
ik vergeet het, en vindt hem vervelend.

als ik trouwens op een ander paard dan de mijne stap ik alleen op met cap.
en als mijn paard druk is,, zet ik ook een capje op.
enkelt komt dat nooit voor :o

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 23:11

melissaxx94 schreef:
Weetje wat het is. Met of zonder cap je nek breken kan je altijd wanneer je eraf gaat! ;)
paardensport zitten zoveel risico's aan maar dat is bij alle sporten durf je die risico's niet te nemen dan moet je ook niet aan die hobby beginnen.
Zo gebeuren er vaak bij motors ook veel ongelukken maar zal echt blij zijn wanneer ik motor mag rijden. Dat is echt een droom *D. Wanneer je gewoon normaal met zo'n ding sjeest is er niks aan de hand! ;)

het probleem met motorrijden [lekker off-topic] is dat de meeste mensen rustig rijden ,maar als iemand anders je aantikt als je 120 gaat op de snelweg,heb je zelf niks eraan gedaan ,maar heb jij wel de dwars-lezi

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:12

Oude instructrice had haar paard al heel lang, deed altijd netjes haar cap op het moment dat ze het hoofdstel in ging doen, 1 keer niet en vervolgens heeft ze een klap van het hoofd van haar paard tegen haar hoofd gehad en een dag later daardoor een beroerte gehad. Je paard kan ook omvallen, hartaanval krijgen of weet ik veel wat. Ongeluk zit in een klein hoekje dat blijft altijd zo. Ik doe em op.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:12

okee ik heb me zeggie hier over gedaan vind het nou wel weer genoeg geweest! :=.

Byebye! :wave:

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:13

Tja alles is gevaarlijk.. Ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, tenzij het ergens verplicht is.. Ben zelf wel eens heel hard op me kop gevallen zonder cap, bloedneus etc. is flink balen maar je kan ook net zo hard van je fiets afvallen! :j

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:18

Ik rijd altijd met cap, vind het vergelijkbaar met een gordel in je auto; die moet/doe je ook om!
Het hoeft niet altijd aan jezelf of aan de betrouwbaarheid van je paard te liggen, ieder paard kan struikelen, vallen of ergens van schrikken.

Op de manege na een val een trap na gehad. Was tegen m'n schouder die daardoor flink gebroken was, maar moet er niet aan denken dat het tegen m'n hoofd aan was geweest zonder cap.

Met mijn eerste paard een paar keer met paard en al over de kop geslagen, wat was ik blij dat ik dat ding op had.
Ook in het bos een keer gevallen. Was niet eens een harde val, maar helaas wel precies met m'n hoofd tegen een boom. Mét cap op was het resultaat een flinke hersenschudding en een whiplash waar ik nog 4 jaar last van heb gehad, zonder cap wil ik niet eens aan denken.

Ja, ik vertrouw mijn paard voor de volle 100%. Maar die auto's op de weg, de bomen in het bos en het per ongeluk ongelukkig terecht komen van mijn eigen lichaam, dat vertrouw ik niet. En dus zet ik altijd een cap op.

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:23

Rijd altijd mét cap. Als je jezelf op die manier kúnt beschermen, waarom niet. Gewoon aanwennen. Ik vergeet hem noot. Vind het ook niet vervelend. Een schedelbasisfractuur, dat is pas vervelend.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:24

Josje84 schreef:
Rijd altijd mét cap. Als je jezelf op die manier kúnt beschermen, waarom niet. Gewoon aanwennen. Ik vergeet hem noot. Vind het ook niet vervelend. Een schedelbasisfractuur, dat is pas vervelend.

Precies! :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:29

Belady schreef:
Tja alles is gevaarlijk.. Ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, tenzij het ergens verplicht is.. Ben zelf wel eens heel hard op me kop gevallen zonder cap, bloedneus etc. is flink balen maar je kan ook net zo hard van je fiets afvallen! :j

Je fiets heb je onder controle als het goed is, ga je niet keihard mee racen, wielrenners/mountainbikers rijden ook niet zonder helm.
Een paard is een dier, een vluchtdier zelfs, en dus nooit voor de volle 100% te vertrouwen.

Tja bloedneus is het minst erge wat er kan gebeuren.... voor hetzelfde geld kon je dit niet meer schrijven.
Prima als jij dat niet erg vind, persoonlijk vind ik het dan erger voor wat je je familie en vrienden aandoet.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 08:14

x_Marr schreef:
Belady schreef:

Je fiets heb je onder controle als het goed is, ga je niet keihard mee racen, wielrenners/mountainbikers rijden ook niet zonder helm.
Een paard is een dier, een vluchtdier zelfs, en dus nooit voor de volle 100% te vertrouwen.

Tja bloedneus is het minst erge wat er kan gebeuren.... voor hetzelfde geld kon je dit niet meer schrijven.
Prima als jij dat niet erg vind, persoonlijk vind ik het dan erger voor wat je je familie en vrienden aandoet.

mee eens!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:17

Ik rij (bijna) altijd met cap! Moest ik hem vergeten zijn rijd ik zonder, maargoed dat is dan ook weer zelden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:18

ik rijd altijd MET cap!
ik DURF niet eens zonder, stel dat er wat gebeurt net als je zonder cap rijd, dan ben je mooi dalul

Nijnteee

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:21

Ik rijd ook altijd met cap!
Eerst toen ik nog koppig was reed ik wel eens zonder cap.
& toen ben ik er ook hard afgevallen op me hoofd zonder cap.
Sinds dien heb ik er goed van geleerd, mijn cap gaat nooit meer af als ik ga rijden!

Scum

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:22

RT --> PP

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:26

melissaxx94 schreef:

Tja, de kans is alleen tig keer groter dat je enorme geheugenproblemen, concentratieproblemen en andere psychische problemen er aan over houdt wanneer je die cap niet op je kop zet. Er even vanuit gegaan dat je het overleeft. Circa 15% van de mensen met ernstig hoofdletsel kan het namelijk niet eens meer na vertellen..

En motor rijden, ga je dan ook zonder helm?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:34

Oh, ik heb verkeerd gestemd. Ik rijd ALTIJD met cap en met bodyprotector.

Tuurlijk houd je risico's, maar ik hou die risico's liever zo klein mogelijk. Plus dat ik vind dat ik het verplicht ben aan mijn man. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn man alle vaste lasten (hypotheek e.d.) moet dragen omdat ik te eigenwijs was om een cap te dragen.