Laadvermogen trailer laag: doen of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:34

Karreman schreef:
Wat weer een theoretisch interessant gedoe over kogeldruk. Als de trailer op te hoge of te lage banden(maat) staat loopt ie niet vlak achter de auto en moet je dan eens wegen hoe de kogeldruk, en de gewichtsverdeling over de assen verandert!

ehm.... (let wel ik ben blond) leg dat eens uit, theoretisch verandert de gewichtsverdeling over de assen niet met andere banden.... toch? En hoezo niet vlak lopen achter de auto?
Normaal gesproken leg je geen dure dunne sportbanden onder een trailer noch grote 4x4 wielen dus die kogeldruk zal ook wel meevallen. En de gewichtsverdeling van de trailer verandert niet door andere banden of je moet allemaal verschillende nemen....

Karreman schreef:
Bedoel je met een gietijzeren vloer een rubber gietvloer of een ijzeren (traan)plaatvloer. Wanneer er een (traan)plaat vloer overheenligt betekent dat meestal dat de originele vloer slecht is. Als de plaat uit 1 stuk is en over de gehele bodem ligt hoeft dit geen problemen te geven. Je ziet dit ook vaak bij trailers van veehandelaren, die bij een nieuwe trailer meteen een traanplaatvloer er overheen leggen ivm veelvuldig reinigen.

Lekker zo'n traanplaat vloer in een paardentrailer, zeker met ijzers... paarden zijn geen koeien! Als er zo'n plaat in ligt zou ik gauw doorlopen naar de volgende trailer.

frankiej

Re: Laadvermogen trailer laag: doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:36

nou met hogere banden staat de trailer hoger en zal de kogeldruk wat lager zijn. andersom geldt natuurlijk ook.
zag vandaag een kar die grotere (breder en hoger) banden had. ziet er niet uit maar misschien dat het daarom gedaan is.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:48

cissy schreef:
Karreman schreef:
Wat weer een theoretisch interessant gedoe over kogeldruk. Als de trailer op te hoge of te lage banden(maat) staat loopt ie niet vlak achter de auto en moet je dan eens wegen hoe de kogeldruk, en de gewichtsverdeling over de assen verandert!

ehm.... (let wel ik ben blond) leg dat eens uit, theoretisch verandert de gewichtsverdeling over de assen niet met andere banden.... toch? En hoezo niet vlak lopen achter de auto?
Normaal gesproken leg je geen dure dunne sportbanden onder een trailer noch grote 4x4 wielen dus die kogeldruk zal ook wel meevallen. En de gewichtsverdeling van de trailer verandert niet door andere banden of je moet allemaal verschillende nemen....

Karreman schreef:
Bedoel je met een gietijzeren vloer een rubber gietvloer of een ijzeren (traan)plaatvloer. Wanneer er een (traan)plaat vloer overheenligt betekent dat meestal dat de originele vloer slecht is. Als de plaat uit 1 stuk is en over de gehele bodem ligt hoeft dit geen problemen te geven. Je ziet dit ook vaak bij trailers van veehandelaren, die bij een nieuwe trailer meteen een traanplaatvloer er overheen leggen ivm veelvuldig reinigen.

Lekker zo'n traanplaat vloer in een paardentrailer, zeker met ijzers... paarden zijn geen koeien! Als er zo'n plaat in ligt zou ik gauw doorlopen naar de volgende trailer.

Of als de trailer je verder wel aanstaat er een rubbermat overheen leggen :(:)
Laatst bijgewerkt door Karreman op 31-07-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:54

cissy schreef:
Karreman schreef:

Karreman schreef:

De trekhaak is een vast punt en zit,gemeten vanaf het wegdek niet bij elk automerk op dezelfde hoogte Dan maakt het nogal een verschil of je trailer op bv 185/15 8play trailerbanden staat of op 185/60/13 Beide maten kom ik tegen onder trailers.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:57

Als ik hogere banden onder mn trailer zou leggen dan lopen de banden tegen elkaar in het midden van de assen..... als ik er lagere onder zou leggen dan klopt het niet meer helemaal met de schokdempers.... is dus niet handig...dan moet je ook je wielmaat aanpassen.

Ik geloof niet dat alle trekhaken op hetzelfde punt zitten.... zie nog wel eens pickups waarvan de trekhaak hoger zit, dan vraag ik me altijd gelijk af of ik daar een trailer aan zou kunnen hangen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:06

daar hoef je je bij zo'n pickup denk ik geen zorgen over te maken. die zijn er op gebouwd om er grof geschut achter te hangen, net als bijv. een toyota landcruiser of nissan patrol. ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er een trekhaak onder een auto afgebroken was

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:14

cissy schreef:
Als ik hogere banden onder mn trailer zou leggen dan lopen de banden tegen elkaar in het midden van de assen..... als ik er lagere onder zou leggen dan klopt het niet meer helemaal met de schokdempers.... is dus niet handig...dan moet je ook je wielmaat aanpassen.

Ik geloof niet dat alle trekhaken op hetzelfde punt zitten.... zie nog wel eens pickups waarvan de trekhaak hoger zit, dan vraag ik me altijd gelijk af of ik daar een trailer aan zou kunnen hangen.

Nee dat klopt maar met vast punt bedoel ik ten opzicht van de trailer. Vanaf de grond gemeten zit er idd nogal wat verschil in knobbelhoogte van verschillende merken.
En achter jouw voorbeeld van die pickup kan de trailer beter op die grote banden staan. als je daar een trailer achter zet met bv die 185/65/13 banden hangt ie "in de kont" en heb je veel meer gewicht op de achteras dan op de voorste as van je trailer en ook een andere (hogere) druk op de kogel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:22

Karreman schreef:
cissy schreef:

Nee dat klopt maar met vast punt bedoel ik ten opzicht van de trailer. Vanaf de grond gemeten zit er idd nogal wat verschil in knobbelhoogte van verschillende merken.
En achter jouw voorbeeld van die pickup kan de trailer beter op die grote banden staan. als je daar een trailer achter zet met bv die 185/65/13 banden hangt ie "in de kont" en heb je veel meer gewicht op de achteras dan op de voorste as van je trailer en ook een andere (hogere) druk op de kogel.

Heb jij dit weleens nagewogen met wielwegers? Het is allemaal even leuk aan elkaar gefantaseerd, maar in de praktijk slaat het nergens op. Die waardes veranderen wel iets, maar niet in de mate die je hier suggereerd. Bovendien is het niet relevant. De opgegeven kogeldruk is de statische kogeldruk, oftewel, de kogeldruk die meetbaar is bij een stilstaande combinatie. Wat de dynamische gevolgen zijn van statische waardes, daar is over nagedacht en daar is de trekhaak ook op ontworpen. Immers, wanneer jij bij, pak 'm beet, een Fiat Panda op de trekhaak gaat staan, zal die niet afbreken, terwijl ik er vrij zeker van ben dat jij meer weegt dan de toegestane 50kg kogeldruk.

izzie

Re: Laadvermogen trailer laag: doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:47