rijden met een rijbroek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:57

nikita73 schreef:
Dat zei ik net! Sommige! spijkerbroeken hebben van die spijkertjes.

Het gaat om de naden.
Of er aan de binnenkant een dubbele of enkele naad zit en of het een zachte of scherpe naad is.

nikita73

Re: rijden met een rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:13

Je wil ook het laatste woord hebben he?

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:54

Omdat een rijbroek nou eenmaal voor het rijden is en een spijkerbroek daar niet voor is. Oa de naden van een spijkerbroek houden het meestal niet.
Het materiaal van een rijbroek doet er ook toe.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:10

En de spijkertjes kunnen lelijke krassen maken op je zadel.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:14

Als je met een spijkerbroek dressuur kunt rijden--> goed voor jou.

Mij lukt het niet en dat heeft vooral te maken met de harde stof van spijkerbroeken. Daarbij zitten er naden aan de binnenkant waardoor ik me helemaal doorrijd. En sorry, ik vind met spijkerbroek op een engels zadel echt lelijk staan. Nu mag dat geen argument zijn, maar deze broeken zijn niet voor niets ontwikkeld. Denk aan de pasvorm, en de vochtregulering.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:18

Ikzel ben gewend paardrijbroek te rijden,
vind ik zelf fijner(schuurd niet zo) en leuker
je hebt allerlei motiefjees en stofjes, dus ik weet zeker dat dat gewoon een smoesje moet zijn(dat je ze lelijk vind)
Verder rijd ik soms wel met spijkerbroek, maar dat is meer als ik spontaan het idee heb om te rijden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:22

Ik heb een paar spijkerbroeken, gewoon bij Zeeman vandaan. Voor 10-12 euro per stuk, model skinny jeans en stretch. Passen gewoon in mijn rijlaarzen (leer met rits) :D . Ik heb ook een paar rijbroeken. Ik merk eigenlijk totaal geen verschil met wat ik rijd. Er is bij ons op stal ook niemand die er wat van zegt. Hooguit: Waar heb je die rijbroek gekocht?

Michiel2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:41

Ik rij eigenlijk altijd in m'n rijbroek. Dat zit toch het prettigst (schuurt niet, zit strak en de chaps zitten beter). Heel af en toe spring ik wel eens in spijkerbroek op een paard, maar das meestal maar voor een paar rondjes.

Maar iedereen moet zelf weten hoe hij/zij wil rijden. Al gaat iemand in zwembroek of bikini rijden, mij zal het echt een zorg zijn. Gewoon doen wat je zelf het prettigst vind.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:47

Moontje1991 schreef:
Een echte rede is er niet de dressuur miepjes vinden gewoon dat het hoort want anders hoor je er niet bij enz.

Dit is echt de grootste onzin die ik ooit iemand heb uit horen kramen. Denegerend en kortzichtig!

Hoezo er niet bij horen. Ik rijdt voor mezelf en niet voor de show. Hoor je er als westernruiter niet bij als je in iets anders dan een spijkerbroek rijdt?

Spijkerbroek vind ik niet fijn rijden. Wat een ander aan heeft moeten ze lekker zelf weten. Om mij part ga je in je blote billen op je paard zitten.

Ik rijdt met een rijbroek omdat het comfortabel is, vooral op langere afstanden. Vind een spijkerbroek heerlijk overdag maar niet op het paard.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:52

Rij met een rijbroek omdat ik niet anders weet, vroeger wel eens gereden met spijkerbroek toen ik klein was op een buitenrit op haflingers in Texel.

Kwam met blaren aan de binnenkant van me been terug , vooral op de knieën.
Maar toch vraag ik me nog steeds wel af waarom western ruiters daar geen last van hebben, misschien omdat hun paarden vaak een vlakkere draf hebben? of zijn die broeken speciaal? dat laatste denk ik dan niet omdat ik in je OP dus lees dat je ook met gewoon skinny jeans rijd

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:49

suusiejj schreef:
Rij met een rijbroek omdat ik niet anders weet, vroeger wel eens gereden met spijkerbroek toen ik klein was op een buitenrit op haflingers in Texel.

Kwam met blaren aan de binnenkant van me been terug , vooral op de knieën.
Maar toch vraag ik me nog steeds wel af waarom western ruiters daar geen last van hebben, misschien omdat hun paarden vaak een vlakkere draf hebben? of zijn die broeken speciaal? dat laatste denk ik dan niet omdat ik in je OP dus lees dat je ook met gewoon skinny jeans rijd

Speciale broeken.
Wrangler heeft een lijn speciaal om te rijden.
Hier in nederland vrij prijzig (60 tot 80 euro) in amerika kosten ze geen drol (20 euro omgerekend) ik bestel ze dan ook altijd vanuit amerika.

Miepie dat is zeker geen onzin ik heb jaren dressuur gereden en weet heel goed dat als je niet het duurste van het duurste spul hebt je omlaag wordt gehaald, je spullen worden gestolen enz enz.
Ben blij dat het nu eindelijk geen worst meer uit maakt of je nou ik je shirt van 100 euro komt of in je shirt van 5 euro of desnoods in je prinsesen jurkje.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:58

@ Moontje, waar heb jij gereden dan?
Ik heb in de 13 jaar dat ik rijd nog nooit iemand horen zeggen dat een ander er niet bij hoort omdat z'n rijbroek goedkoper was dan die van een ander. Of een borstel/peesje/zadel.
Kan me voorstellen dat je van zo'n ervaring een vertekend beeld krijgt!

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:07

rijbroek is rekbaarder, spijkerbroek zal sneller schuren& is slechter voor je zadel.
Ik vind rijbroek fijn!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:10

ooo ik ben t met de ts eens...

rijbroeken zitten echt voor geen meter!
zitten te strak of te los niet lang genoeg en dan vind ik ze ook dr nog niet eens mooi uit zien!!

die vreselijke ruitjes net pyjamabroeken!

mijn oplossing een echt spijkerrijbroek van spijkerstof! met gewone pijpen zonder klitterband wat niet werkt....
hij is geloof ik voor de western maar ik hobbel lekker dressuur dr mee gaat prima en nee mijn rijkwaliteiten zijn niet achteruitgegaan maar vjuist vooruit!!
en ik schaam me nu ook niet meer als ik nog boodschappen daarna ga doen!

t leuke is dat er nu heelveel deze broek hebben gekocht in mijn omgeving!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:13

Spijkerbroek is drama bij mij, maar het ligt denk ik aan verschillende dingen. Doordat ik dikke bovenbenen heb slijt de binnenkant van een spijkerbroek bij mij heel snel, bij de naadjes. Rijbroeken hebben deze naden niet, dus die kunnen langer mee. In het ergste geval gaat het opgezette stuk een beetje peelen. Heb al 2x gehad dat ik met spijkerbroek op een paard klom en mijn broek het begaf doordat er al minieme scheurtjes zaten bij de naad, dus spijkerbroeken zijn niets voor mij op het paard :P
Verder moet je goed opletten met de naadjes bij je benen, als je een dikke naad hebt lopen kan dit ongelooflijk schuren tegen je knieën, maar ik denk dat het bij een gewone dunne naad best kan...

Verder inderdaad je zadel, maar ook daar kan je het model op uitkiezen lijkt mij...

Heb nu de tussenweg gekozen ;) een rijbroek van spijkerstof. Wel de spijkerstof, dus niet het lelijke ribbeltje (alhoewel er ook wel andere te krijgen zijn tegewoordig natuurlijk), maar wel de kwaliteit van een rijbroek en een minieme kans dat hij kapot gaat als ik er op klim :)

nobody05

ik riijdt ook alrijd al in mn spijkerbroek mja dat heb je veel in de western , dresur heb ik n kort tijdje gedaan mja niet mijn ding xD mja uh mechien omdat je met western toch net anders rijdt fzo ik volg dit tpic ff want lijkt me wel interesant =D

MarliesV

Goh Moontje, wat heb jij een rot leven gehad dan tijdens je dressuur 'carriëre', prijs jezelf maar gelukkig dat je nu het westernrijden hebt ontdekt!

Ik rijdt al 20 jaar en kom echt overal en nergens. Heb nog nooit geen scheef woord of gezicht gehad als ik in een simpel shirtje van 5 euro en een zwarte rijbroek zonder poespas kom rijden.

Je kan niet alle dressuurruiters over 1 kam scheren. Ik heb echt een hekel aan hokjes wat dat betreft!

Ik vind dat iedereen aan moet doen wat het lekkerst zit en het fijnst rijdt. En of je dan western, engels of wat dan ook rijdt maakt niets uit.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:17

Hm, als je rijbroek te strak of te los zit, dan is het ook niet de goede rijbroek voor jou. Er zijn zo veel merken, series, maten etc dat er vast wel een lekker zittende bij zou kunnen zitten.
Het zou nooit in me opkomen om in m'n spijkerbroek te gaan rijden, ik vind spijkerbroeken namelijk helemaal niet lekker zo lekker zitten :P Heb een aantal favorieten gehad en diegene die ik nu heb ik ga ik zeker niet extra slijten door er mee op een zadel te gaan zitten.
Maar misschien heb ik de 'juiste' spijkerbroek voor mij op dit moment ook nog niet gevonden :=
(Mijn probleem komt aardig overeen met secricible, ik schuur de binnenkant heel snel open en het koste me al veel moeite om er 1 te vinden die wel sluit bij m'n onderrug en waar m'n benen gewoon inpassen :P)

Overigens, klittenband werkt bij mij prima onder aan me rijbroeken. En boodschappen doen in me rijbroek? Tja liever niet want dat wil ook zeggen dat ik sterk naar paarden ruik. Maar als het niet anders kan, jammer dan. Dan zien ze dat ik paardrij. En dan?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:20

ik rij haast altijd met spijkerbroek
meeste rijbroeken vind ik stront vervelend zitten
en mijn spijkerbroeken die ik bij rijden draag zijn meestal broeken die ik niet meer naar school draag

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:24

@bzoem ik denk dat wat jij hebt met t vinden van de juiste spijkerbroek ik heb met rijbroeken!

ben bij divosa geweest en bij andere (kleinere) ruiterwinkels en dr was niet een broek die lekker zit en dan ook nog eens goed zat kwa pasvorm.

die klittebandjes gingen bij mij dubbel zitten en omdat ik dunne enkels heb en dan je schoenen en chaps dr over kreeg ik daar druk plekken zitten.

en ach de paardengeur zijn ze bij de super hier wel gewent alleen voel ik me niet op mn gemak in een gewone rijbroek.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:24

Miepie1980 schreef:
Goh Moontje, wat heb jij een rot leven gehad dan tijdens je dressuur 'carriëre', prijs jezelf maar gelukkig dat je nu het westernrijden hebt ontdekt!

Ik rijdt al 20 jaar en kom echt overal en nergens. Heb nog nooit geen scheef woord of gezicht gehad als ik in een simpel shirtje van 5 euro en een zwarte rijbroek zonder poespas kom rijden.

Je kan niet alle dressuurruiters over 1 kam scheren. Ik heb echt een hekel aan hokjes wat dat betreft!

Ik vind dat iedereen aan moet doen wat het lekkerst zit en het fijnst rijdt. En of je dan western, engels of wat dan ook rijdt maakt niets uit.

Daarnaast is het feit dat springruiters/crossruiters/eventingruiters en vaak ook enduranceruiters meestal ook DOODNORMAAL met een rijbroek rijden...Een rijbroek was er al in de middeleeuwen, is niet iets van de laatste jaren }:0

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:29

Ik rij altijd in een jodphurbroek ook om dat ik een gewone rijbroek niet lekker vind zitten.
een spijkerbroek daar heb ik altijd mee dat ze dus omhoog kruipen dat vind ik dus nix vandaar de jodphurbroeken die hebben een band aan de onderkant.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:34

vordur schreef:
Ik rij altijd in een jodphurbroek ook om dat ik een gewone rijbroek niet lekker vind zitten.
een spijkerbroek daar heb ik altijd mee dat ze dus omhoog kruipen dat vind ik dus nix vandaar de jodphurbroeken die hebben een band aan de onderkant.

die heb ik ook gehad maar de ene maat was veel te lang en 1 maat kleiner was net aan die gekocht maar toch zat dat niet lekker deze trok heel erg aan m'n knieen vond ik.
maar voor t rijden wel ideaal.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:36

goldynf schreef:
@bzoem ik denk dat wat jij hebt met t vinden van de juiste spijkerbroek ik heb met rijbroeken!

ben bij divosa geweest en bij andere (kleinere) ruiterwinkels en dr was niet een broek die lekker zit en dan ook nog eens goed zat kwa pasvorm.

die klittebandjes gingen bij mij dubbel zitten en omdat ik dunne enkels heb en dan je schoenen en chaps dr over kreeg ik daar druk plekken zitten.

en ach de paardengeur zijn ze bij de super hier wel gewent alleen voel ik me niet op mn gemak in een gewone rijbroek.

Ik doen dan ook altijd me sokken óver m'n rijbroek, anders gaat de klitteband idd alle kanten op. En zonder klitteband kruipen ze omhoog of rollen ze op.
Als m'n sokken er gewoon goed over heen zitten, dan blijft m'n klitteband ook goed zitten als ik me laarzen aantrek. Vind het klitteband juist fijn, zodat ze je strak genoeg vast kan maken :j
Het enige wat ik een nadeel vind aan rijbroeken is dat je je onderbroek altijd zo goed kunt zien zitten := Maar daar heb ik me na veel jaren al bijna overheen gezet.. pff trauma overgehouden aan de eerste klas, toen 'strings' ineens in waren. Vind het nog steeds ondingen dus kan het me tegenwoordig niet zo veel meer schelen als men ziet wat voor ondergoed ik draag :o

En op je laatste bericht, ik koop m'n broeken altijd liever te lang.. De wasmachine van m'n moeder doet echt wonderen, alles krimpt in de lengte :')

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:36

Hoe zorgen jullie er dan voor dat de broek NIET onhoog kruipt.