Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:06

Helemaal eens met Daffodil :) Het heeft in de meeste gevallen (juist) niets te maken met het respect voor een jury, want met het commentaar op het staatje kun je altijd iets :)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:07

Ik heb me nog nooit tijdens de proef afgegroet,maar wel eens na mijn eerste proef voor m'n 2de proef.
De eerste proef ging al zo beroerd,maar toch maar zo goed als kwaad doorgereden.
Maar ik dacht als ik zo m'n 2de proef in moet dan kan ik beter afmelden :o

happy2014

Re: Verliespunten, tijd voor een nieuwe aanpak?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:09

Wat is er mis mee? Ik heb ook wel eens vrijwillig afgegroet, wel al na 3 onderdelen omdat paard alleen maar hoofd recht omhoog stak. Dit was in de B, dus ik deed het niet omdat ik bang was voor een verliespunt. Maar waarom onnodig doorrijden?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:12

Ik denk dat ik kampioen afgroeten ben. Ik ben ontzettend blij dat die mogelijkheid bestaat.
Ik ben zelf jurylid en als het imo niet gaat, dan stop ik ermee. Ik heb dus ook al een paar keer meegemaakt dat ik op winst zat terwijl ik afgroette, so be it. Risico van het geheel. Tegelijkertijd kan die van mij ook ineens heel kijkerig worden en staken en ook dan groet ik af. Wat heb ik aan verliespunten?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:13

Ik snap het probleem niet zo!!
Als jij het vervelend vind kwa schrijven...lijkt het me beter dat je thuis blijft. Je gaat vrijwillig mee als schrijfster en dan moet je het maar gewoon nemen zoals het is en als je je er teveel aan irriteert misschien beter niet meer mee gaan om te schrijven. ;) :o

Ik vind deze nieuwe regeling juist heel erg goed.
Zo worden veel paarden niet meer gedwongen de ring door te gaan omdat er anders een verlies punt zou zijn geweest. Ik denk dat het veel stres scheelt voor zowel paard als ruiter.

Ik jureer zelf erg veel en het afgroeten vrijwillig komt maar erg weinig voor tot nu toe bij mij in de ring.
Ik vind het geen enkel probleem , deze combinatie heeft ook zijn startgeld betaald.
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 23-07-10 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:16

Nou idd, corina. Als wij juryleden het een prima regeling vinden, dan heb je maar gewoon het commentaar op te schrijven. Daar zit je voor. En of mensen nu de proef afmaken of niet, dat doet helemaal niet terzake.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:17

Inderdaad Fitzroy en Corina, helemaal eens.

Zelf nog niet meegemaakt dat deelnemers afgroette in mijn ring maar heb er alle begrip voor als het niet gaat. Oefenen kan thuis en met moeite een proef doorkomen heeft niemand baat bij.

Zelf heb ik nu ook een keer afgegroet, paard mistte de go en voelde niet goed.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:24

@TS: misschien zie je jouw functie als schrijver verkeerd. Je zit daar om de punten en opmerkingen op te schrijven. Niks meer, en niks minder. Je zit er zeker niet om je druk te maken over voortijdig afgroeten etc.
Het is gewoon toegestaan, dus snap jou klaagzang niet. Heb het wel meegemaakt in mijn ring, En nee, ik vind het niet respectloos tegen over de jury. En waarom iemand voortijdig afgroet boeit me eigenlijk niet, dat is een besluit van de deelnemer en dat hbe ik te respecteren.
Gewoon laten bestaan deze regel.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:43

Ik ben blij met deze regel. Ik heb zelf ook 1 keer afgegroet. Het programma was toen ingelopen, ik zat er nog maar 5 minuten op, het begon keihard te regenen, mijn vriend begon met de verkeerde proef en toen ik opnieuw begon met de juiste proef vond mijn paard de watertank iets verderop ineens ontzettend eng :+ . Toen hij ook nog aangaloppeerde in de middendraf en ik merkte dat ik zelf geirriteerd raakte heb ik afgegroet := . Wel even uitleg gegeven aan de jury, die het jammer vond, want ik stond tot dat punt nog op winst. Maar ik was er blij mee, kon me rustig herpakken voor mijn tweede proef en die ging dan ook erg lekker :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:49

En als ze nou eens een regeling maken dat je voor bv. onderdeel 18 moet afgroeten en als je daarna nog afgroet minpunt???

Irene_vZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:57

Ik heb laatst voor het eerst afgegroet. Mijn paard maakte zich ontzettend druk om de witte hekjes die om de ring heen stonden en was al 2x uit de ring gesprongen.. beetje vreemd aangezien hij ze heus wel kent, maarja het blijven paarden hé! Ik wilde zo niet doorrijden omdat ik voelde dat ik boos werd, ik kon werkelijk niets meer met hem beginnen dus ik heb afgegroet. De jury zei toen dat ik gewoon door moest rijden en hem aan moest pakken(?), dus zo gezegd zo gedaan.. Haal ik mijn coupons op en wat denk je? Hebben ze gewoon doorgepunt! Had toch volgens mij nog 170 punten of zoiets, maar dat vond ik wel een beetje vreemd. Ik kies er toch zelf voor om af te groeten en me voor te bereiden op de volgende proef? Ik wil liever niet voor de ogen van een jurylid boos worden op mijn paard. Nu kan ik in de B geen verliespunten rijden, maar ik wil niet mijn paard overbodig in de stress jagen! Deze keer pakte het gelukkig goed uit, maar ik vind dat de jury wel de wens van de ruiter moet respecteren?

(Het heeft trouwens wel geholpen dat ik door ben gereden, hij is nu over zijn 'witte-hekjes-angst' heen :+ )

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:00

turbo6 schreef:
En als ze nou eens een regeling maken dat je voor bv. onderdeel 18 moet afgroeten en als je daarna nog afgroet minpunt???

Waarom? Mij maakt het echt geen zier uit of ze op het laatst nog afgroeten hoor, zal me een zorg zijn. Ik heb zelfs wel eens een amazone geadviseerd om een volgende keer als haar paard zo irritant werd, te proberen wat langer door te rijden om te kijken of ze het op kon lossen, afgroeten kon ook nog aan het einde....

Ik snap de ophef niet helemaal, ik zit te jureren en of iemand nu wel of niet zijn proef uitrijdt, lekker belangrijk. Ik stoor me meer aan de ruiters die perse willen rijden terwijl het niet om aan te zien is, dan aan die persoon die afgroet hoor! En ik blijf het zelf ook gewoon doen (tenminste ik hoop toch wel dat ik er een keer mee kan stoppen.....).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:21

Ik zie nu dat TS zelfs een mailtje hierover naar de KNHS gedaan heeft?
Moeten wij juryleden hier nog wat tegenover zetten of wordt TS toch niet serieus genomen? Ik vind het echt van de zotte dat je als schrijver met zulke ideeen komt.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:26

Ik heb 2x zelf bij een proef afgegroet. 1x ging ik met een Friese merrie voor het allereerst een onderlinge wedstrijd rijden. De merrie stoot bij binnenkomst zijn been tegen het witte hekje en is er in paniek vandoor gerend. Het was echt blinde paniek en kreeg haar pas na een paar rondjes tot bedaren. Daarna bleef de schrik erin zitten en de merrie stond te trillen op haar benen. Toen heb ik afgegroet, het was echt geen doen. Van de jury mocht in mijn rijtijd even door rijden om het dier te laten wennen in de bak.

En andere keer heb ik met mijn fjord afgegroet. Ze was met inrijden niet echt super, maar het ging nog. Toen ik de proef inging merkte ik dat ze zo last had van haar allergië en de warmte dat ik haar bijna voorruit moest schoppen! Dat is voor mij geen paardrijden meer, dus ik heb afgegroet. De jury vond het wel mee vallen, maar ik voelde dat mijn paard niet goed aanvoelde en dat ze niet fit was.

Ik vind het altijd wel belangrijk om bij het afgroeten netjes langs de jury te gaan en het even uit te leggen. Ik ben blij dat je geen 2 verliespunten meer kan krijgen. Dat zou ik echt balen vinden, niet goed is niet goed. Ik weet niet of het niet respectvol is naar de jury. Denk dat ieder voor zich het moet weten en zijn/haar reden heeft voor het afgroeten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:29

Ik snap het probleem niet zo goed want als die ruiter niet afgegroet had, had je ook het hele proefje moeten schrijven. Dus zoveel verschil maakt het toch niet?
Ik denk eerlijk gezegd dat jij jezelf een beetje te serieus neemt als schrijver. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-07-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:31

Het heeft met respect voor de jury echt niets te maken. Het is ieders eigen beslissing. Als jij vindt dat je paard niet fijn aanvoelt, wie is een jurylid dan om jou door te laten rijden?
Ik vind dat echt de grootste onzin. Jij kent jouw paard heb beste en misschien valt het voor het gezicht nog best mee, maar is het gevoel wel verschrikkelijk.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:02

Ik zou niet weten waarom je afgroet. Of je moet wel achterste voren op je paard gaan zitten. Zelfs toen mijn paard er vandoor ging in de proef, (Want er stond een geit) had ik nog 175.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:42

afgroeten als het echt heel slecht gaat . omdat paard kreupelt of weetikveel ruiter flauwvalt ofso vind ik kunnen.
maar als op punt 22 halthouden en groeten is. [was toevallig vorig weekend zo] ging iemand afgroeten toen ze punt 20 moest doen. tja kun je het ook wel even afmaken !
de jury heeft voor punt 20,21,22 een 0 gegeven en ze had 153 punten. maarja, ze zegt altijd wel dat het slecht gaat enzo, het gaat ook slecht, maarja, ze rijd hem ook niet, zit er op en doet niks. ga dan niet op concour. geldverspilling en is niet leuk voor een ander om dat gezeik na de tijd aan te horen...

maarja, om nou minpunten te geven...
maar ik vind het dan wel onbeschoft als ze afgroeten en nieteens langs de jury gaan,
sommige jury's zijn zo aardig dat je die onderdelen nog af mag maken ook. dus eigen schuld dikke buld.
Ze moeten maar geldige reden hebben omm te stoppen.
kreupel heid, of iets anders ernstig met paard is oke,
voelt niet goed, zeuren van ruiter vind ik dat minpunt mag.
en uiteraard moet dat worden besloten door de federatie vertegenwoordiger..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:53

Nou ik snap best dat je wacht tot punt 20.

Ik heb van de winter een proef moeten rijden en mijn paard ging echt elke keer in de staak.
Ik heb hem af gereden omdat ik niet zo goed wist wat ik moest en mega overdonderd was (heeft iets nog nooit gedaan en is ook nog nooit weer gebeurt na die keer)

Maar mocht meneer dat nu weer doen... ik groet af pas op punt 20 ongeveer.

Als ik gelijk afgroet leerd mijn paard toch niks?
Rij ik door, dan riskeer ik een verliespunt.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:03

Ik heb met mijn paard ook 1x afgegroet.
M'n merrie is normaal een beetje zeikerig, maar een schop onder d'r kont en ze loopt weer door, geen probleem.
Maar dit keer stond er een enorm standbeeld naast de ring die ze echt eng vond.
Moest m'n proef gewoon doorrijden maar ze stond daar iedere keer weer stil en te rillen als een rietje.
Heb toen afgegroet zodat ik m'n paard rustig nog even de ring rond kun sturen, die onderdelen waren sowieso 3x niks meer.
Jury vond 't een verstandige keuze. Daarna m'n 2e proef wel gewoon winst kunnen rijden.

Vind het opzich wel een fijne regeling hoor, denk niet dat het afgeschaft moet worden.
Een ruiter groet ook niet af omdat ie dat leuk vind, daar zal ie echt wel een reden voor zijn.
Anders zou ie niet heel de moeite nemen om op concours te gaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:28

Collega juryleden: lijkt het nu zo dat de juryleden er geen of weinig moeite mee hebben als iemand in de proef afgroet, terwijl de ruiters er nogal een punt van maken?.
Of je nu bij onderdeel 3 of 20 afgroet, wat je reden ook is, het maakt allemaal niks uit. Het mag volgens het reglement, dus waar maken sommigen zich in hemelsnaam druk om???
Ik snap echt niet waarom sommigen hier zo moeilijk kunnen doen over voortijdig je proef beeindigen. Wat de motivatie ook is, het is je EIGEN beslissing, en die heeft de jury(maar ook de andere ruiters) maar te accepteren.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:41

ja daar heb je wel gelijk in.
en het maakt dan idd niet uit,

ligt aan de jury.
maar waarom maakt een schrijver hier een topic van? is toch eerder een juryklacht :?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:46

CharleyT schreef:
Collega juryleden: lijkt het nu zo dat de juryleden er geen of weinig moeite mee hebben als iemand in de proef afgroet, terwijl de ruiters er nogal een punt van maken?.
Of je nu bij onderdeel 3 of 20 afgroet, wat je reden ook is, het maakt allemaal niks uit. Het mag volgens het reglement, dus waar maken sommigen zich in hemelsnaam druk om???
Ik snap echt niet waarom sommigen hier zo moeilijk kunnen doen over voortijdig je proef beeindigen. Wat de motivatie ook is, het is je EIGEN beslissing, en die heeft de jury(maar ook de andere ruiters) maar te accepteren.

Ik (jury) vind het in elk geval totaal géén probleem als een ruiter voortijdig afgroet.
Zoals Daffodil al schreef:
daffodil schreef:
Ik zelf jureer en zit soms te wachten, soms zelfs te hopen dat een ruiter afgroet, zo beroerd gaat het.
Zie liever dat een ruiter afgroet dan dat ik verlies moet geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:28

Ik vind het heel fijn dat de mogelijkheid er is om af te groeten.
Ik heb een tijd met een stakend paard gezeten die zodra de ring compleet afgezet was zijn ding wel gewoon deed. Toevallig net een L-proef waar hij bij het wijken voor het been ging staken. Dan ben ik met hem uitgereden dus liever zelf vrijwillig afgroeten, dan 2 verliespunten voor uitsluiting. De jury heeft me de rest van de proeftijd nog gegeven om mijn paard in de ring rond te rijden zodat hij zijn tweede proef nog kon lopen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:42

Jij zit helemaal niet voor niks te pennen, want je schrijft commentaar op waar de ruiter altijd iets mee kan doen.

Even offtopic misschien, hoe gaat dat afgroeten eigenlijk? moet je dan gewoon X-G groeten, of maakt dat neit uit? :=