Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:22

Wat jij ermee wil is niet zo interessant voor de vraagprijs, wat vergelijkbare paarden doen op de markt wel.

Bot gesteld: als jij Totilas wil kopen om er drie keer in de week mee in het bos te rijden, krijg je hem niet mee voor 2500 Euro omdat hij dan als recreatiepaard dient. Andersom werkt het ook zo, een paard met lage (rest)waarde op de markt verandert niet in prijs omdat je er een bepaalde bestemming voor hebt :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:26

Ik vind 2000-2500€ vrij weinig. Als je zegt dat je voor dat bedrag een gezond recreatiepaard wil kopen, wordt je vaak voor gek verklaard omdat ook een gezond braaf recreatiepaard wat mag kosten. Zeker als er 'Z-knoppen' opzitten en het is echt een braaf leerpaard waar je zo op wegrijdt, en hij is goed op de foto's denk ik eerder aan 4000-5000€. Dat is wel mits hij ook een beetje leuke gangen heeft en goed gereden is en niet een paard is dat met hangen en wurgen en iedere week op wedstrijd hopen op een Sinterklaas naar het M2 is gegaan.
Ik zou wel even zijn rug goed na laten kijken, vindt dat wel een vreemd verhaal. Wat wel is, als ze met hun 14 jaar nog fit en gezond zijn, blijven ze dat meestal ook wel en kun je er nog lang plezier van hebben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:26

Het rugverhaal geeft mij de kriebels.

Een paard met een dergelijk verhaal zit vaak meer achter dan je denkt.

Wanneer is hij goedgekeurd, door wie en ook met foto's ?

Ik zou zeggen met dat rugverhaal dat 2500 een mooie prijs is.
Hij heeft namelijk wel een leuke klassering,
tenminste, wat zijn de punten die hij in het M2 gehaald heeft??

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:39

Bijna alle klasses zijn volledig uitgereden. Paard heeft goede sterke gangen en is makkelijk te rijden.
Welke punten hij gehaald heeft durf ik niet te zeggen..

Urielle, klopt heb je gelijk in! Duidelijk voorbeeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:01

Fleurtje100 schreef:
Ik vind 2000-2500€ vrij weinig. Als je zegt dat je voor dat bedrag een gezond recreatiepaard wil kopen, wordt je vaak voor gek verklaard omdat ook een gezond braaf recreatiepaard wat mag kosten. Zeker als er 'Z-knoppen' opzitten en het is echt een braaf leerpaard waar je zo op wegrijdt, en hij is goed op de foto's denk ik eerder aan 4000-5000€. Dat is wel mits hij ook een beetje leuke gangen heeft en goed gereden is en niet een paard is dat met hangen en wurgen en iedere week op wedstrijd hopen op een Sinterklaas naar het M2 is gegaan.
Ik zou wel even zijn rug goed na laten kijken, vindt dat wel een vreemd verhaal. Wat wel is, als ze met hun 14 jaar nog fit en gezond zijn, blijven ze dat meestal ook wel en kun je er nog lang plezier van hebben.

Ik had voor 3500 Euro een paard wat nu nog junioren loopt en voor 2500 Euro een 16-jarige die dik 65% liep in de Inter ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:40

Ik vraag me echt af waar jullie al die fantastische sportpaarden halen tegen die prijzen. Een paard dat Intermediare loopt voor 2500 euro, dat kan toch helemaal niet?! :n

De genoemde prijzen hier zijn minstens de helft te laag.

Als het paard van TS volledig gezond is zou ik er 5000-6000 euro voor geven. Als er iets mis is met de rug waardoor hij niet meer geschikt is voor buitenritten/dressuur, dan is hij enkel nog de slachtprijs waard. Ik zou me bij deze lage prijs toch eens achter de oren krabben. Het zou een fantastisch koopje kunnen zijn, maar als je niet oppast is goedkoop duurkoop.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:48

Het paard een aantal jaren geleden gekeurd?
Dan biedt dat nu echt nul garanties. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar een paar jaar is een lange tijd!

Ik zou zeker dat verhaal over zijn rug goed navragen en het paard zeker laten keuren.
Indien helemaal goedgekeurd, vind ik 3000,- een mooie prijs :)

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:51

Ik zou zeggen tussen de €3500,- en €4000,-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:56

Ik vind het toch altijd zo bizar dat mensen wel veel geld willen neertellen voor een mogelijke belofte voor de toekomst maar niet meer dan een appel en een ei over hebben voor een paard wat al een belofte heeft waar gemaakt.
Van een paard van 14 weet je wat hij kan, wat hij niet kan, waar hij goed in is en wat hij leuk vind. Je weet dat hij niet raar gaat doen om het minste of geringste. kortom je weet dat je een fijne partner in huis haalt.
Liever geven we geld uit aan een 3 jarige waar we nog niet van weten wat hij kan, hoe hij zich gedraagt, wat hij leuk vind en of je hem van het terrein af krijgt/de trailer in krijgt/mee alleen kan buitenrijden etc etc.

Ik weet het; zo zit de markt in elkaar maar blijf het toch raar vinden.

Beter zou het zijn als mensen die echt een paard kunnen opleiden een leuke 3 jarige kopen en mensen die nog wat meer moeten leren een fijne 13 jarige kopen, er van leren en er van genieten EN het paard op waarde schatten.

Mits er inderdaad niets mis is met voorbenen/ rug zou ik hem op 4000/5000 euro schatten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:07

Je hebt gelijk pol013, wat betreft de leeftijd, maar zo is de markt nou eenmaal. En als ik de markt zo bekijk is 3000 de max

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:36

Rapperijder schreef:
Ik vraag me echt af waar jullie al die fantastische sportpaarden halen tegen die prijzen. Een paard dat Intermediare loopt voor 2500 euro, dat kan toch helemaal niet?! :n

Advertenties lezen, advertenties plaatsen en heel veel aan mensen vragen of ze nog iets weten te staan :)
Ik heb hem overigens laten staan, ik zocht een leerpaard en het leek me een lastig heerschap.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:12

Urielle schreef:
Advertenties lezen, advertenties plaatsen en heel veel aan mensen vragen of ze nog iets weten te staan :)
Ik heb hem overigens laten staan, ik zocht een leerpaard en het leek me een lastig heerschap.

Zo ie je maar. Als de prijs extreem laag is zit er meestal wel een addertje onder het gras.... ;-)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:15

Het is maar wat de gek ervoor geeft denk ik zo.
Maar wat de prijs betreft ik denk rond de 3000.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:17

voor ik het vergeet.
een keuring is maar tijdelijk er kan veel gebeuren.
rug is heel belangrijk is tenslotte het zwakste gedeelte van een paard.
laat het paard zeker keuren...voorkom je teleurstellingen achteraf.

heel veel sucses

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:26

Rapperijder schreef:
Zo ie je maar. Als de prijs extreem laag is zit er meestal wel een addertje onder het gras.... ;-)

Ik zou het geen addertje willen noemen maar je moet je eigen kunnen wel een beetje inschatten natuurlijk en afwegen wat je doel is :)

Maar een ouder paard levert gewoon niet meer de hoofdprijs op.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:28

Ik zie het addertje ook niet, paard is lastig. tsja, kan ook bij een paard van 6000 euro zo zijn. Een addertjevind ik een verborgen gebrek zoals stalontdeugden of lichamelijke klachten of bijvoorbeeld 'vergeten'te vertellen dat het paard doorslaat als ie een tractor ziet)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:32

Er van uitgaande dat de markt een beetje op zn gat ligt ;) zou ik zeggen rond de 2500 euro. Hij heeft toch een "gevoelige/zwakke" rug en zo super heeft hij niet gepresteerd ;)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:37

Rapperijder schreef:

De genoemde prijzen hier zijn minstens de helft te laag.

Als het paard van TS volledig gezond is zou ik er 5000-6000 euro voor geven. Als er iets mis is met de rug waardoor hij niet meer geschikt is voor buitenritten/dressuur, dan is hij enkel nog de slachtprijs waard. Ik zou me bij deze lage prijs toch eens achter de oren krabben. Het zou een fantastisch koopje kunnen zijn, maar als je niet oppast is goedkoop duurkoop.

Ik ben het helemaal met jou eens, ben op zoek naar een juniorenpaard geweest voor mijn dochter en onder de 10.000 euro kom je er echt niet, dus ik zou heel graag van iedereen hier willen weten waar die fantastische paarden voor 2500 euro te koop zijn, graag!!!!

TS ik dacht ook tussen de 5 en 6000 toen ik jou post las!!
Laatst bijgewerkt door Fidele op 23-07-10 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:39

ik denk dat ik mijn roeping als handelaar van sportpaarden ben misgelopen, zijn een stuk lucratiever dan die pony;s :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:07

Urielle schreef:

Ik had voor 3500 Euro een paard wat nu nog junioren loopt en voor 2500 Euro een 16-jarige die dik 65% liep in de Inter ;)[/quote]

Junioren zegt imo niet zo heel veel. Dat betekent gewoon dat hij een Z2 proef kan lopen met iemand die nog geen 18 is. En het zegt allemaal nog niks over de gezondheid en of het paard makkelijk na te rijden is. Wat wel heel bepalend is voor de prijs. Een wat ouder paard, wat enig niveau heeft, moet makkelijk na te rijden zijn om het goed te kunnen verkopen. Want een ruiter die zelf de capaciteiten heeft een jong paard naar de intermediare te rijden, koopt in de regel geen 16-jarige. Een 16-jarige die geen goed leerpaard is, is een stuk minder waard dan eentje die dat wel is. Bovendien scheelt het ook nogal of hij dat in Nederland of in België heeft gelopen.
Ik ken eigenlijk niemand die voor een spotprijsje een heel goed paard heeft gekocht. Ik ken wel veel mensen waarvan het leek alsof ze voor een spotprijsje een goed paard hadden gekocht en waar achteraf toch bleek dat er iets mis mee was, of met het karakter of qua gezondheid (er zijn zoveel dingen die niet met een keuring eruit komen).

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:09

eva1969 schreef:
Ik zou toch wel willen weten waarom hij geen hoge parcoursen kan springen terwijl hij wel goedgekeurd is.

Net of ieder goed gekeurd paard hoge parcourse kan springen :z

Ik zou er kwa prijs niet meer als 3000 voor geven.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:12

pol013 schreef:
Ik vind het toch altijd zo bizar dat mensen wel veel geld willen neertellen voor een mogelijke belofte voor de toekomst maar niet meer dan een appel en een ei over hebben voor een paard wat al een belofte heeft waar gemaakt.
Van een paard van 14 weet je wat hij kan, wat hij niet kan, waar hij goed in is en wat hij leuk vind. Je weet dat hij niet raar gaat doen om het minste of geringste. kortom je weet dat je een fijne partner in huis haalt.
Liever geven we geld uit aan een 3 jarige waar we nog niet van weten wat hij kan, hoe hij zich gedraagt, wat hij leuk vind en of je hem van het terrein af krijgt/de trailer in krijgt/mee alleen kan buitenrijden etc etc.

Ik weet het; zo zit de markt in elkaar maar blijf het toch raar vinden.

Beter zou het zijn als mensen die echt een paard kunnen opleiden een leuke 3 jarige kopen en mensen die nog wat meer moeten leren een fijne 13 jarige kopen, er van leren en er van genieten EN het paard op waarde schatten.

Mits er inderdaad niets mis is met voorbenen/ rug zou ik hem op 4000/5000 euro schatten.

Het is maar wat je de belofte waar maken noemt vind M2 nu niet echt een prestatie.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:31

Ronde de 3500-4000.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:39

sporter schreef:
Het is maar wat je de belofte waar maken noemt vind M2 nu niet echt een prestatie.

m2 is inderdaad niet echt een wereld prestatie. Echter als ik kijk hoeveel ruiters/paarden de l2 niet eens uit komen. Dit paard heeft dan iig bewezen dat hij het kan. Je kunt dan met dit paard iig leren wijken, sb. travers, eenvoudige wissel, vliegende wissel iets van verzameling. Dat zijn al dingen die veel mensen niet zomaar uit hun paard kunnen rijden.

Ik vind echter dat m2 + braaf + makkelijk in de omgang + gezond + een klik hebben best wel íets waard mag zijn. Dat hoeft niet VEEL te zijn maar ook geen habbekrats.

Stel ik zou mijn 14 jarige gezonde dr Z1, spr B, sgw B, braaf, makkelijk alleen te laden, alleen buiten te rijden paard met manieren verkopen zou ik ja echt vierkant uitlachen als je dacht die voor 2 á 3000 te kunnen kopen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:46

Een paar jaar geleden goedgekeurd? Daar heb je nu toch hélemaal niks meer aan? :o
Zoals meer mensen hier huiverig zijn bij de rug, ben ik dat ook en het gaat je eerste paardje worden, ik zou tóch nog even overwegen of je niet liever nog wat verder kijkt :=