Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) En helemaal tegenwoordig omdat iedereen z'n paard redelijk strak aansnoert en die buisjes plat worden gedrukt.

Cassidy schreef:Als je toestaat dat ze tegen je aan staan te schuren, is dat voor het paard een teken dat je onderdanig bent aan hen.
Als ze kriebels hebben, mogen ze aan hun been schuren, maar niet aan mij.
Doorgaans wachten ze tot het hoofdstel af is, daarna mogen ze hun gang gaan, aan voerbak, rand van de box of hun eigen been. Maar ik ben geen schuurpaal.
.
shirleyp schreef:Geen tik geven omdat dat zielig is? Tijdens het rijden heeft hij waarschijnlijk ook al jeuk van het hoofdstel, dan mag hij toch ook niet naar een paal rennen om even lekker te schuren? Dan stelt hij dat schuren nog maar twee minuten langer uit. Dit zijn de kleine opvoedkundige dingetjes die het verschil maken. Duidelijkheid. Geen reactie na een waarschuwing? Basta, tik er op als hij schuurt. Dat geneuzel.
dat zou ze dan toch eigenlijk niet moeten accepteren omdat zij dan onderdaniger is aan mij?

.
raya00 schreef:Mijn paardje heeft na het rijden ook jeuk aan z'n hoofd. Onder de neusriem (bitloos, bloem) en achter de oren heeft hij altijd een beetje zweet.
Als ik het hoofdstel af heb gedaan krabbel ik hem altijd daar op de jeukplekjes, voordat ik z'n halster omdoe. Dat weet hij inmiddels prima en blijft dus rustig stilstaan tot ik de boel af heb gedaan.
Straffen doe ik niet, ik duw alleen z'n hoofd weg of zeg 'nee' als hij te vroeg (voor het hoofdstel af is) of tegen mij aan wil schuren.
Paard heeft blijkbaar jeuk, ik zie dat niet als iets waar je hem voor hoeft te straffen!

helmab schreef:tik op de neus is echt verkeerd weet je hoe gevoelig dat is! Elk paard wil even jeugen dat mag ook vind ik maar niet telang en dan gewoon stem verheffen stop die dan ook belonen. Paard belonen is het aller belangsrijkste wat er is .
jury schreef:Doet mijn pony ook. Consequente tik werkte bij haar niet.
Ik ben nu bezig om net zo lang te wachten met het daadwerkelijk afdoen van het hoofdstel/halster tot ze rustig staat.
Ik maak dus de riempjes los, pak het kopstuk vast en wacht dan net zo lang tot ze stil staat.
Dit lijkt tot nu toe wel het gewenste effect te hebben.
Als ze wil schuren als ze naast me staat (maar dat is wat minder) dan krijgt ze nog wel die tik.