waar geven jullie het seintje om te starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: waar geven jullie het seintje om te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:55

Ik vind het altijd wel erg prettig als de ruiter of lezer even komen vertellen wie de volgende is. Vaak zeg ik dan dat als ze klaar zijn dat ze mogen beginnen.

Als ik wel een seintje geef dan geef ik hem niet vlak voor A. Ook laat ik kijkerige of bange paarden even een rondje extra maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:09

Daar houd ik idd wel rekening mee, kijkerige paarden.. Rondje extra mogen die vaak wel. Mensen die de baan binnen komen stappen of gewoon rustig binnendraven mogen meteen beginnen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:13

Maar als die mensen dan helemaal aan de andere kant op de volte blijven omdat hun paard de andere hoek eng vindt geef ik wel gelijk een seintje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:18

Ja idd :j Ik had 1x iemand die dravend de ring in kwam (binnen) paard schrok en ging stil staan, wou niet meer vooruit. Zij draait hem weg en stapt de andere kant op en daar bleef ze wat stappen. Tja, dan heb je van de gelegenheid ook geen gebruik gemaakt en dan geef ik idd een seintje :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:36

Inderdaad, als mensen het probleem opzoeken, en dus de 'enge' hoek perse door willen rijden en dat nog een keer doen, krijgen best wat extra verken-tijd.
Maar als ze bij de enge hoek weggaan en er niet meer terugkomen, ja, dan mogen ze gewoon beginnen hoor.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:51

Ben ik het helemaal mee eens.
Maar helaas niet alle jury's.
Pas had ik een onderlinge wedstrijd, nou ik vind onderling om te oefenen. En mijn paard vond een hoek eng. Dus ik rustig bij die hoek op de volte. Was ik nog geen 10s binnen moest ik beginnen. En ja daar ging mijn hele proef.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:39

Tijdje geleden kwam er waarschijnlijk net een geluid uit de bosjes toen ik wilde beginnen. Oftewel vlieg in vliegende galop de baan binnen... wel aardig netjes over de AC lijn :D en ik stond maar 1 meter voorbij X stil...Was al rondje om de baan geweest maar hij vond het ineens eng. mocht toen opnieuw beginnen. Vond ik wel heel aardig van die jury :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:24

_10_ schreef:
CharleyT schreef:
Nou collega, das wel erg streng. Als het eerste onderdeel is: bij A binnen komen naar C, dan mogen ze echt de A passeren zonder -2 .

Da's een andere discussie ;)
Maar ik zou zeggen, lees de link even door.

Heb die oude discussie al een stukje gelezen. Waar het mij omgaat is: de proeven zijn gemaakt met de gedachte dat je buiten de ring aan het rijden bent totdat het startsein gegeven wordt door de jury. Kun je niet buiten de ring omrijden dan wordt er gestart vanuit de ring. Als iemand na het startsein langs A draaft buiten de ring=niks aan de hand, doe je dat in de ring dan zou je opeens -2 krijgen, te gek voor woorden natuurlijk. Alle proeven waarbij je over de A-C lijn moet binnenkomen mogen naar mijn idee gewoon langs de A. Zolang ze maar binnen de 45 seconden daadwerkelijk aan hun proef beginnen door of bij A binnen te rijden of bij A af te wenden.
Naar mijn bescheiden mening kun je in deze proeven geen -2 geven voor het passeren van de A. Vind dat ook niet in de geest van de sport, meer een gevalletje mierenbevruchterij:).
De B en L1 proeven zijn duidelijk bedoelt voor de beginnende combinatie. Dus enige soepelheid lijkt mij op zijn plaats. En ja, blijven ze maar rijden dan gaat de 45 sec. regel wel mee tellen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:38

Ik vind het wel normaal dat je je even komt aanmelden. Helaas wordt er in de reguliere basissport zonder hoofdstelnummers gereden. Ik kan niet ruiken wie er in de ring is, en om te voorkomen dat je de verkeerde coupon te pakken hebt omdat er iemand niet op kwam dagen moeten ze zich wel even aanmelden.
Waar de ruiter is daar kijk ik eigenlijk niet naar. Ik zwaai gewoon naar de voorlezer, en dan beginnen ze. Als de ruiter dan toevallig bij A is dan rijden ze wel een rondje extra. Ik heb daar echt nog nooit een probleem mee gehad.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:14

Simmie schreef:
Na het startsein heb je zoveel (ik dacht 45) seconden om je proef te beginnen. Je kunt dus nog rustig even een volte draaien.

De 45 sec regel is niet :P uit het reglement geschrapt ;)
Laatst bijgewerkt door bambi76 op 12-07-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:34

bambi76 schreef:
Simmie schreef:
Na het startsein heb je zoveel (ik dacht 45) seconden om je proef te beginnen. Je kunt dus nog rustig even een volte draaien.

De 45 sec regel is uit het reglement geschrapt ;)

Nee hoor, die is er nogsteeds, echter is het gevolg van overtreden veranderd.
Voorheen werd je uitgesloten, nu krijg je een -2.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:40

Indd ik zie het in het dressuur reglement staan onder artikel 155 pnt 5 :o
Ik weet echt zeker dat ik een wijziging daarin heb gezien.... :o

*gaat zoeken*

edit ik zie het al, ik heb de tekst wat verkeerd gelezen :o
je moet nog wel na 45 sec starten maar geen uitsluiting meer maar -2..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:53

CharleyT schreef:
Heb die oude discussie al een stukje gelezen. Waar het mij omgaat is: de proeven zijn gemaakt met de gedachte dat je buiten de ring aan het rijden bent totdat het startsein gegeven wordt door de jury. Kun je niet buiten de ring omrijden dan wordt er gestart vanuit de ring. Als iemand na het startsein langs A draaft buiten de ring=niks aan de hand, doe je dat in de ring dan zou je opeens -2 krijgen, te gek voor woorden natuurlijk. Alle proeven waarbij je over de A-C lijn moet binnenkomen mogen naar mijn idee gewoon langs de A. Zolang ze maar binnen de 45 seconden daadwerkelijk aan hun proef beginnen door of bij A binnen te rijden of bij A af te wenden.
Naar mijn bescheiden mening kun je in deze proeven geen -2 geven voor het passeren van de A. Vind dat ook niet in de geest van de sport, meer een gevalletje mierenbevruchterij:).
De B en L1 proeven zijn duidelijk bedoelt voor de beginnende combinatie. Dus enige soepelheid lijkt mij op zijn plaats. En ja, blijven ze maar rijden dan gaat de 45 sec. regel wel mee tellen.

Niks aan toe te voegen! De 45 sec regel is er niet voor niks..

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:21

Ik zeg het tegen de voorlezer, ze/hij mag meteen starten als hij/zij er klaar voor is. Je mag altijd een extra volte draaien voordat je begonnen bent (je eerste volledige lijn hebt uit gereden) mits het binnen de tijd is.

Voor de indoor eigenlijk hetzelfde. Wanneer de ruiter/lezer mijn kant op kijkt en wij er klaar voor zijn geef ik het start sein.