LecyTinker schreef:De TS heeft haar paard nog aar twee maanden. In deze maanden is het zo wie zo al best moeilijk omdat je elkaar nog niet zo goed kent en nog niets van het paard zijn verleden kan zien omdat het dier nog zo bezig is om zich thuis te gaan voelen. Haar paard is niet alleen zijn routine kwijt, maar ook nog zn vriendjes en alles wat vertrouwd is. Ik vind het logisch dat dit soort dingen nu aan het licht komen.
Maar als TS gelijk na 2 maanden al bij elk dingetje haar paard gaat straffen, dan zal ze moeite hebben om een goede band op te bouwen. Belonen is de oplossing denk ik. Het paard is net zo onzeker als TS en dat voed de situatie alleen maar.
TS zou eraan moeten werken ipv een quick-fix oplossing te vinden en al helemaal proberen geweld en een machtsstrijd te vermijden.
Leer je paard dat jij haar vriendin bent en het best voor hebt met haar. Zorg dat je een hele dag wat brokjes in je zak hebt zitten en geeft haar elke keer als je bij haar komt een paar brokjes. Dan gaat ze jou in haar hoofd combineren met eten. Wanneer je dan eten komt geven zal ze niet zo de neiging hebben om je weg te jagen, omdat jij en eten hetzelfde zijn.
Leer haar netjes met je mee te lopen en ook weer netjes mee de stal uit te lopen. Dan is het voor iedereen veilig!
Straffen werkt inderdaad niet goed bij haar. Niet omdat ze dan bang word maar omdat ze stalen zenuwen heeft. Je kan haar 100x straffen, nog zal ze niet opgeven. Belonen werkt inderdaad beter bij haar. Ze loopt me als een hond heel de dag achterna en is helemaal zot van mij dus dit is het probleem niet. Ook het in de stal zetten voor het eten is rustig. Enkel als het eten er is komt het probleem. Ik wil er graag veel tijd in steken maar wil het graag zsm veilig laten verlopen