Voernijd, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 18:56

LecyTinker schreef:
De TS heeft haar paard nog aar twee maanden. In deze maanden is het zo wie zo al best moeilijk omdat je elkaar nog niet zo goed kent en nog niets van het paard zijn verleden kan zien omdat het dier nog zo bezig is om zich thuis te gaan voelen. Haar paard is niet alleen zijn routine kwijt, maar ook nog zn vriendjes en alles wat vertrouwd is. Ik vind het logisch dat dit soort dingen nu aan het licht komen.
Maar als TS gelijk na 2 maanden al bij elk dingetje haar paard gaat straffen, dan zal ze moeite hebben om een goede band op te bouwen. Belonen is de oplossing denk ik. Het paard is net zo onzeker als TS en dat voed de situatie alleen maar.
TS zou eraan moeten werken ipv een quick-fix oplossing te vinden en al helemaal proberen geweld en een machtsstrijd te vermijden.
Leer je paard dat jij haar vriendin bent en het best voor hebt met haar. Zorg dat je een hele dag wat brokjes in je zak hebt zitten en geeft haar elke keer als je bij haar komt een paar brokjes. Dan gaat ze jou in haar hoofd combineren met eten. Wanneer je dan eten komt geven zal ze niet zo de neiging hebben om je weg te jagen, omdat jij en eten hetzelfde zijn.
Leer haar netjes met je mee te lopen en ook weer netjes mee de stal uit te lopen. Dan is het voor iedereen veilig!

Straffen werkt inderdaad niet goed bij haar. Niet omdat ze dan bang word maar omdat ze stalen zenuwen heeft. Je kan haar 100x straffen, nog zal ze niet opgeven. Belonen werkt inderdaad beter bij haar. Ze loopt me als een hond heel de dag achterna en is helemaal zot van mij dus dit is het probleem niet. Ook het in de stal zetten voor het eten is rustig. Enkel als het eten er is komt het probleem. Ik wil er graag veel tijd in steken maar wil het graag zsm veilig laten verlopen :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:00

Kan je voor een tijdje een hangbak in haar box hangen bij de deur?
Dan eten geven en er de eerste tijd alleen maar bij blijven staan zonder haar aan te raken, maar wel aandacht te geven met o.a praten. Als dat goed gaat, steek je eens een hand in de bak en zo ga je steeds een stapje verder.
Bijt ze, dan straf je dat wel af met een tik, of in elk geval een behoorlijk harde boze stem.
Het heeft wel even tijd nodig, maar je zal zien dat het op den duur wel een heel stuk verbeterd.
Helemaal weg krijg je het meestal niet, daar zit het, zeker in het geval van jou paard waarschijnlijk te diep voor.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 19:32

aerdenhout1 schreef:
Kan je voor een tijdje een hangbak in haar box hangen bij de deur?
Dan eten geven en er de eerste tijd alleen maar bij blijven staan zonder haar aan te raken, maar wel aandacht te geven met o.a praten. Als dat goed gaat, steek je eens een hand in de bak en zo ga je steeds een stapje verder.
Bijt ze, dan straf je dat wel af met een tik, of in elk geval een behoorlijk harde boze stem.
Het heeft wel even tijd nodig, maar je zal zien dat het op den duur wel een heel stuk verbeterd.
Helemaal weg krijg je het meestal niet, daar zit het, zeker in het geval van jou paard waarschijnlijk te diep voor.

Vanaf dat ze haar eten heeft kan ik zelfs mijn hand erbij steken. Het is het deel naar de eetbak met het eten.
De eetbak aan de deur hangen vind ik geen oplossing net zoals dat met een voerluik.

Ragdollcat

Re: Voernijd, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:34

Hopelijk wordt het minder met haar voernijd.

Lijkt me een moeilijk geval, maar is een cursus met iemand die er ervaring in heeft niet iets voor jullie? voor alles is meestal wel een oplossing.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 08:51

Ragdollcat schreef:
Hopelijk wordt het minder met haar voernijd.

Lijkt me een moeilijk geval, maar is een cursus met iemand die er ervaring in heeft niet iets voor jullie? voor alles is meestal wel een oplossing.

Klopt. En als ik het zelf niet opgelost krijg zal ik zeker een cursus volgen of iemand laten komen met meer ervaring hier in.
Toch wil ik het eerst zelf proberen :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:15

Mischien kan je haar een tijdje uit de emmer in de hand laten eten. Mischien dat ze de linkt met die lekkere bak gaat maken. Vaak zijn dit dingen die vanzelf beter worden.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 22:42

JJane schreef:
Mischien kan je haar een tijdje uit de emmer in de hand laten eten. Mischien dat ze de linkt met die lekkere bak gaat maken. Vaak zijn dit dingen die vanzelf beter worden.

Dit heeft ze de eerste dagen gehad omdat ze niet in de stal durfde.. Ze deed dit super braaf!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 22:44

UPDATE:
ik heb vandaag een nieuwe methode geprobeerd (iets tussen jullie tips in). Ik heb haar met halstertouw op stal gezet met de emmer eten in mijn andere hand. Zo heb ik haar afstand laten houden en elke keer dat ze rustig afstand hield mocht ze een hap uit de emmer nemen. Dit ging vrij goed (zeker voor de eerste keer). Ze snapte het allemaal nog niet goed maar ik zag zeker vooruitgang! Al bedankt aan iedereen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:14

TS, dat kan twee dingen betekenen... Dat ze het leert OFFFFFF dat jij nu met iets bezig bent en met je gedachten niet steeds eraan denkt dat ze je zou kunne trappen. Je bent geconcentreerd bezig met haar en dus roept dat geen angst op omdat je het gevoel hebt dat je de situatie onder controle hebt. En dus zend je minder stress uit en zal ze ook rustiger zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dus dat het niet zoveel uitmaakt welke techniek je gebruikt ( zolang het geen geweld is of iets dat in een machtsstrijd kan uitmonden) zolang je maar met haar bezig bent contact houd en rustig en beheerst blijft.
Succes en hoop echt dat het probleem zich snel en makkelijk oplost. Volhouden en geef af en toe eens een update!

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:22

LecyTinker schreef:
TS, dat kan twee dingen betekenen... Dat ze het leert OFFFFFF dat jij nu met iets bezig bent en met je gedachten niet steeds eraan denkt dat ze je zou kunne trappen. Je bent geconcentreerd bezig met haar en dus roept dat geen angst op omdat je het gevoel hebt dat je de situatie onder controle hebt. En dus zend je minder stress uit en zal ze ook rustiger zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dus dat het niet zoveel uitmaakt welke techniek je gebruikt ( zolang het geen geweld is of iets dat in een machtsstrijd kan uitmonden) zolang je maar met haar bezig bent contact houd en rustig en beheerst blijft.
Succes en hoop echt dat het probleem zich snel en makkelijk oplost. Volhouden en geef af en toe eens een update!

Ik ben nooit bang van haar hoor :) zelfs al heb ik het 'niet onder controle' dan nog voel ik me prima.
Waarschijnlijk krijg ik het nooit volledig opgelost maar ik probeer zoveel ik kan. Binnen enkele dagen zal ik nog eens een update doen!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:25

Ik begrijp het niet helemaal.
Is het zo dat ze echt alleen lelijk doet als je haar stal inkomt en het voer in de bak wil gooien?
En als ze eenmaal aan het eten is, kun je wel bij haar komen zonder dat ze lelijk doet?

Je zou zeggen dat als ze echt bang is dat ze niet genoeg krijgt, ze nog steeds lelijk tegen je doet als ze aan het eten is.

Ik denk dat het ook een dominantieprobleem is. Is buiten etenstijd ook dominant tegen de shet?

Ik denk dat je wel moet optreden en op haar nummer moet zetten als ze gemeen naar je is. Pletten, bijten en trappen. Dat zijn gevaarlijke situaties. Ze moet beseffen dat dat gewoon echt niet mag.
Ze moet leren dat ze het echt wel krijgt en dat ze je kan vertrouwen daarin. Niet treuzelen en er een gewoonte van maken. Elke keer hetzelfde. Misschien dat ze het ongeduldige niet kwijtraakt maar je kunt haar wel leren, tot hier en niet verder.

Ikzelf heb een dominante merrie die vooral voeren geven heel ongeduldig is. Ze was ook heel dreigend tijdens eten vroeger, maar dat is eruit. Dat ongeduldige tijdens voeren niet, en dat zal ook niet gebeuren. Uiteraard wel minder en anders. Maar tijdens eten heeft ze nergens last meer van. Ze weet heel goed wat ik wel accepteer en niet. Ik zal het hierbij laten anders het een heel verhaal :D

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:34

jes_sira schreef:
Ik begrijp het niet helemaal.
Is het zo dat ze echt alleen lelijk doet als je haar stal inkomt en het voer in de bak wil gooien?
En als ze eenmaal aan het eten is, kun je wel bij haar komen zonder dat ze lelijk doet?

Je zou zeggen dat als ze echt bang is dat ze niet genoeg krijgt, ze nog steeds lelijk tegen je doet als ze aan het eten is.

Ik denk dat het ook een dominantieprobleem is. Is buiten etenstijd ook dominant tegen de shet?

Ik denk dat je wel moet optreden en op haar nummer moet zetten als ze gemeen naar je is. Pletten, bijten en trappen. Dat zijn gevaarlijke situaties. Ze moet beseffen dat dat gewoon echt niet mag.
Ze moet leren dat ze het echt wel krijgt en dat ze je kan vertrouwen daarin. Niet treuzelen en er een gewoonte van maken. Elke keer hetzelfde. Misschien dat ze het ongeduldige niet kwijtraakt maar je kunt haar wel leren, tot hier en niet verder.

Ikzelf heb een dominante merrie die vooral voeren geven heel ongeduldig is. Ze was ook heel dreigend tijdens eten vroeger, maar dat is eruit. Dat ongeduldige tijdens voeren niet, en dat zal ook niet gebeuren. Uiteraard wel minder en anders. Maar tijdens eten heeft ze nergens last meer van. Ze weet heel goed wat ik wel accepteer en niet. Ik zal het hierbij laten anders het een heel verhaal :D

Ze is inderdaad enkel agressief als ik met het eten in haar stal kom en dit is weer gedaan als ze gewoon kan eten.
Ze is altijd dominant tov de shetlander. Ik denk inderdaad dat ze altijd ongeduldig zal blijven, dit zijn de meeste paarden wel.
Ik straf haar altijd als ze agressief is maar als ze mij plet of haar kont draait dan kan ik haar moeilijk straffen.
Ze is nu in ieder geval veel rustiger nu ik het probeer met halstertouw. Ze kan niet meer wegdraaien waardoor ik ervoor kan zorgen dat ze afstand houd.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 23:50

UPDATE:
ik laat haar nu netjes achteruit gaan bij het binnenkomen. Als ze dit doet, mag ze een hap nemen uit de emmer. Hierdoor is ze direct rustig en kan ik met haar naar de eetbak wandelen.
Lukt perfect zo, bedankt voor de tips allemaal :)

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:01

hoi, heb een ruin met voernijd naar andere paarden. soms ook op stal dan vliegt hij naar de tussenwand om zn brokken maar te krijgen. als hij dit doet sla ik hem gewoon even over en pak hem als laatst. beste straf die ze kunnen krijgen. hebben ook paarden gehad die beten als je het hooi in de stal wou gooien, je niet laten kennen en gewoon later geven, jij bent de baas

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:53

ZarankaII schreef:
hoi, heb een ruin met voernijd naar andere paarden. soms ook op stal dan vliegt hij naar de tussenwand om zn brokken maar te krijgen. als hij dit doet sla ik hem gewoon even over en pak hem als laatst. beste straf die ze kunnen krijgen. hebben ook paarden gehad die beten als je het hooi in de stal wou gooien, je niet laten kennen en gewoon later geven, jij bent de baas

Dan krijg je hier in ieder geval nog een ergere reactie hoor :)