paard volledig panisch en onbereikbaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:59

hmm daar heb je wel een punt. ze gaat inderdaad snel in der achteruit als ze bang is maar of ze dat ook ernaartoe doet weet ik niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:03

Mjn logica was: achteruit valt er niets te stijgeren (het hoofd is immers al van het object weg), terwijl je dat in zijn vooruit wel kan krijgen :D

Zit ook ineens aan oordoppen te denken (uit de drafsport). Wellicht een tijdelijke oplossing?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:05

Toch zit er een foutje in jullie relatie....sorry.
Als jij de leider bent en jij vind het niet eng,zou ze zich aan jou gemoedstoestand aanpassen.
Mijn merrie wil (als ik er naast loop) wel boven op mij springen als ze ergens bang voor wordt/is.Ze respecteerd mijn ruimte dan totaal niet en is alleen maar bezig met het enge ding.
Dan geef ik haar net als Kehdra zei,een flinke tik voor haar hoofdje.Ze raakt dan in eerste instantie wat meer in paniek maar als ze dan nog een krijgt omdat ze zo debiel doet weet ze wel weer wie er nou ook weer de baas was....ik!
Ze moet naar jou luisteren en op jou letten anders krijg je gevaarlijke situaties....maar daar was je zelf ook al achter.
Succes.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:05

sallandval: motoren vind ze niet eng. auto's met van die brulpijpen eronder ook niet. alleen motoren die echt kei en keihard gas geven wil ze nog wel eens van schrikken maar dat is niet te vergelijken met de trekker of vrachtwagen. ik kan wel vragen hier op stal of ze de trekker in de bak en aan kunnen zetten en dat ik daarnaast ga longeren, maar de training is niet helemaal betrouwbaar. een lichaam werkt namelijk zo dat bij langdurige enorme angst het lichaam zichzelf gaat verdoven zegmaar. een soort roesje. zowiezo kan ik dit nu niet proberen ivm die pees. ze mag alleen stappen en het risico dat ze gaat rennen is me dan te groot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:08

carolalisa schreef:
zowiezo kan ik dit nu niet proberen ivm die pees. ze mag alleen stappen en het risico dat ze gaat rennen is me dan te groot.

Alle gevaren uit de weg gaan tot ze genezen is en dan systematisch de schrikreactie triggeren en onder controle krijgen.
Met een kapotte pees ga je geen spannende dingen doen.
Staat ze op stap rust? Zo ja, dan ga je die energie die ze in een angst reactie stopt nu zeker niet onder controle krijgen :n

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:09

sizzle: oordoppen voor t paard? nooit van gehoord. waar is zoiets te krijgen?

victroy2000: ik ben het niet helemaal met je eens. er is absoluut een duidelijke rangorde tussen ons. wat ik zeg dat doet zij. ze weet dondersgoed wat haar plek is. er is gewoon niks meer wat tot haar door dringt als ze in de buurt is van een trekker/vrachtwagen. alsof ze in shock is.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:11

Sizzle schreef:
carolalisa schreef:
zowiezo kan ik dit nu niet proberen ivm die pees. ze mag alleen stappen en het risico dat ze gaat rennen is me dan te groot.

Alle gevaren uit de weg gaan tot ze genezen is en dan systematisch de schrikreactie triggeren en onder controle krijgen.
Met een kapotte pees ga je geen spannende dingen doen.
Staat ze op stap rust? Zo ja, dan ga je die energie die ze in een angst reactie stopt nu zeker niet onder controle krijgen :n

ze staat op staprust ja. het is niet zo dat ze nu barst van overtollig energie. ze staat namelijk wel apart op een weitje en haar rantsoen is aangepast op de rust. het is verder uit zichzelf ook niet echt een actief paard :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:13

carolalisa schreef:
sizzle: oordoppen voor t paard? nooit van gehoord. waar is zoiets te krijgen?

Ik weet zelf niet hoe je er aan komt.

Misschien even in de dravers of tuigpaarden topics vragen. Wel voorzichtig brengen want volgens mij is het verboden in de sport en je wilt geen kudde boze dravers op je nek :P

Ik weet uit ervaring dat mijn paard tijdens een peesblessure staprust panischer was voor vrachtwagens (in mijn geval) dan in de periode ervoor. Waarschijnlijk omdat ik toch zelf in mijn hoofd had dat ik haar op zo'n geval niet te veel mocht doorpakken of snel even ervan weg kon draven. Ook mijn dier was niet echt een druktemaker want die heb ik 10 maanden kunnen stappen zonder ongelukken.

Sjeempie

Re: paard volledig panisch en onbereikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:18

bij mijn paard merk ik geen verschil tussen nu en normaal. de reactie is altijd zo. zijn oordoppen verder wel veilig dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:22

carolalisa schreef:
bij mijn paard merk ik geen verschil tussen nu en normaal. de reactie is altijd zo. zijn oordoppen verder wel veilig dan?

Ik zou de gevaren nu hoe dan ook niet opzoeken. Ik neem aan dat je wilt dat je paard hersteld.
Oordoppen zijn illegaal omdat ze prestatieverhogend moeten werken (minder afleiding). Daarom was voorheen het oornetje geloof ik ook verboden in de dressuur (kan je oordoppen onder verbergen). Hoe ze precies zitten e.d. kan ik je niets over vertellen. Misschien google: tuigpaard+oordop?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:24

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:25

nee ik was ook niet van plan om dat nu te gaan trainen. oke ik zal er eens over na gan denken. heb nu meerdere tips. eens kijken wat het handigst en meest haalbare is.