paard vertouwd niets en niemand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:55

Pfff wat vervelend zeg...Ik zou zeggen, leer de paardentaal en probeer hem met zijn eigen taal..een natuurlijke taal voor je te winnen. Is hij echt bang of is het niet een vorm van uitproberen? Paarden zijn van nature erg nieuwschierig. Ik zou net als wat meerdere hier zeggen hem opzoeken maar juist compleet negeren. Niks zeggen, alleen maar langs lopen en zogenaamd wat bij hem in de buurt gaan rommelen. Als hij komt..de 1e paar keer blijven negeren en na een paar keer een snoepje geven en met zachte stem..braaf zeggen! Wat soms ook helpt is een dier afhankelijk van voer maken. Dusss meerdere keren p/dag kleine beetjes voeren. Verder veeeel geduld hebben en vooral positief blijven handelen. Belonen belonen en belonen met gewoon simpel gedrag. Voor zo'n paard is dit namelijk heel knap.

Mocht je hem zover hebben dat hij je vertouwd begin dan met grondwerk, daarna langzaam longeren etc. Pas wel op, ga vanaf dit punt niet alleen te werk, schakel prof. hulp in!

Niet vergeten...volgens mij nog niet genoemd...heeft hij geen pijn? Paarden die wat mankeren kunnen ook angstig gedrag vertonen.

Veel succes!!! :(:) :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:09

Cassidy schreef:
Uit handen geven voordat je meer verpest, niet zelf aanklooien. Het is zelfs voor een prof die vaker met het bijltje gehakt heeft moeilijk om te zien of het gedrag van een paard aangeleerd is, of echte angst is. Misschien heeft het paard door de jaren heen geleerd dat hij met rust gelaten wordt als hij gemaakt angstig gedrag vertoond.

En dominant character en gemaakt angstig gedrag vertonen kan zeer zeker! Alleen, zie maar te herkennen wat het is, en daar dan naar te handelen...

Precies Cassidy....dat is wat ik bedoel, jij verwoord het even beter!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:09

aerdenhout1 schreef:
Cassidy schreef:
Uit handen geven voordat je meer verpest, niet zelf aanklooien. Het is zelfs voor een prof die vaker met het bijltje gehakt heeft moeilijk om te zien of het gedrag van een paard aangeleerd is, of echte angst is. Misschien heeft het paard door de jaren heen geleerd dat hij met rust gelaten wordt als hij gemaakt angstig gedrag vertoond.

En dominant character en gemaakt angstig gedrag vertonen kan zeer zeker! Alleen, zie maar te herkennen wat het is, en daar dan naar te handelen...

Precies Cassidy....dat is wat ik bedoel, jij verwoord het even beter!

Sorry, ik ben het met jullie beiden niet eens, want je hebt voldoende mensen, die zogenaamd prof. zouden zijn (waarvan er eentje mijn ene paard verk.... heeft), omdat ze bijvoorbeeld een papiertje op zak hebben ;( , maar in werkelijkheid nog maar relatief kort "in de paarden" zitten en er eigenlijk héél stiekem ook geen of minder talent voor hebben. Dan doe ik het liever zelf, omdat ik al 26 jaar "in de paarden" zit. Alleen maar niet professioneel. :+

En ik denk dat zo een ieder het voor zichzelf moet beslissen en vooral eerlijk moet zijn tegen zichzelf of hij/ zij capabel is om het te kunnen.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:26

Ik weet niet wat je inmiddels al hebt geprobeert, en wat de mogelijkheden zijn in het land. Is het land erg groot? kan je een stuk afzetten? Wat ook kan helpen is gaan rommelen in het land, heel rustig onkruid trekken oid en je paard helemaal negeren. Ook als hij dichterbij komt of komt snuffelen niet op reageren en heel rustig door blijven gaan waar je mee bezig bent. En heel veel geduld hebben
Is hij wel nieuwschierig?

aerdenhout1

Re: paard vertouwd niets en niemand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:47

Valencia2002.... er is ook niemand die zegt dat je naar een of andere goeroe moet gaan.
Maar het is aan te raden om er hulp bij te zoeken van iemand die vaker dit soort problemen oplost en dat je het dan samen doet is juist aan te raden.
Op bokt krijg je wel veel adviezen, maar niemand weet hoe het paardje op bepaalde dingen reageert en als je op zo'n moment net even te laat bent met ingrijpen, kan het gruwelijk mis gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:51

Iemand erbij halen hoeft ook niet te betekenen dat je alles meteen uit handen geeft. Je kan ook opzoek gaan naar iemand die aan huis komt. Dan kan het dier in deze omgeving wennen en maak je als eigenaar ook alle stappen mee.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:15

Ben overigens wel benieuwd hoe het paard van TS nu reageert ondanks dat het nog maar 4 dagen geleden is dat ze dit topic poste. Wat ze doet of juist helemaal niet doet of wat haar keuze is en hoe het paard nu doet?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:18

aerdenhout1 schreef:
Valencia2002.... er is ook niemand die zegt dat je naar een of andere goeroe moet gaan.
Maar het is aan te raden om er hulp bij te zoeken van iemand die vaker dit soort problemen oplost en dat je het dan samen doet is juist aan te raden.
Op bokt krijg je wel veel adviezen, maar niemand weet hoe het paardje op bepaalde dingen reageert en als je op zo'n moment net even te laat bent met ingrijpen, kan het gruwelijk mis gaan.

een goeroe is een groot woord :+ , had iemand in de armen genomen waar ik 550 euro per maand voor betaalde en dat is in het noorden vrij redelijk :o .

Mee eens dat je veel adviezen krijgt op Bokt, maar mest scheppen in het land e.a. dingen doen kan weinig kwaad. Dan zie je vanzelf of het dier nieuwsgierig is of juist niet, toch?

Nou ja zoals eerder gezegd ben ik benieuwd naar een reactie van TS over hoe het gaat, enz.

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 22:36

hoi allemaal!!
hartstikke bedankt voor jullie reacties..
paard reageerd al een stuk beter..hij was gewoon echt nog niet gewent..
hij heeft een tijdje in het land gestaan met andere paarden bij ons..en toen zag die dat het toch eigenlijk best wle leuk was..
nu kan je lekker met um aanklooien..lekker poetsen enz..
gaa binnenkort samen met iemand beginnen met inrijden!
hartstikke bedankt voor jullie reacties:)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:11

Wat fijn dat het al beter gaat +:)+
Heel veel succes en plezier met inrijden!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:47

Heb je een foto van het hoofd van je paard. Dan kan ik je al vertellen of het in het karakter zit van het paard.

Het is altijd goed om iemand er bij te halen die veel ervaring en kennis heeft van verschillende karakter paarden. Op dit filmpje zie je mij met een trauma paard. Op mijn kanaal staan er meer.
Ik werk veel met probleem paarden. Vaak zijn deze problemen betrekkelijk snel op te lossen. Het hangt wel aan heel veel dingen vast. Niet alleen wat je doet, maar ook je gevoelens, de rust, lichaamshouding enz.

Advies geven is erg lastig zonder het paard gezien te hebben.

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:14

echt heel erg ,
ik denk dat je gewoon zachtjes met hem aan het werk moet en proberen zijn vertrouwen te winnen ,.

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:23

Heb deze zomer een leenpaard van 5, is vanaf de herft onder het zadel. Eerste 2 weken dat ik em had, kon ik em niet alleen uit het weiland halen, was ie overal angstig voor. Dit ging op zijn vorige adres bijna zonder problemen. Heb em daarna 2 weken in het weiland gelaten en oefeningen gedaan in het weiland en ineens ging de knop om, het vertrouwen was er, en nu kan ik alles met em doen. Je moet ook niet onderschatten wat een verhuizing en een nieuwe kudde met zich meebrengt voor zo'n dier. Dan kun je wel allerlei proffessionals inhuren, maar soms moet je het ook even de tijd geven denk ik...Zoals je ook al aangeeft gaat het nu beter, je bent ook wel een maand verder dan...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:36

@josien wat een mooi filmpje!! je ziet echt dat alles vanuit ontspanning gedaan word!! toppie!!

naar mijn mening hoef je er niet altijd een prof bij te halen, als je zelf maar het karakter en geduld hebt...
je moet zelf een karakter hebben, dat in alle omstandigheden rustig blijft, en rust uitstraalt...
veel mensen denken vaak dat ze die rust wel kunnen bewaren, maar ik heb enorm aan mezelf moeten werken voordat ik fatsoenlijk met mijn enorm angstige paard overweg kon...
nu gaat het allemaal wat makkelijker omdat we elkaar vertrouwen...
ik heb haar zonder dat er iemand bij was ingereden, noem me idioot... geeft niets, maar ik had haar vertrouwen en zij de mijne...
ik begon met een paardje wat altijd bang was, in de stal, in de wei, in de bak, maakt niet uit...
maar na verloop van tijd, na veel wandelen aan de longeerlijn over het grote erf, veel eten voor haar neus houden bij de stal, en heel veel rust en geduld... ging het steeds beter...
veel getut, gepoetst, en gekeken naar haar..

sommige mensen hebben me als idioot bestempeld, alleen al omdat ik haar gekocht had, ze leek net een jaarling, terwijl ze al bijna 3 was... de dierenarts had mij al gewaarschuwd, en gezegd, als je je nu nog bedenkt, dan keur ik haar af.. dan hoef je haar niet te kopen( ik had namelijk afgesproken dat als ze goedgekeurd was, dat ik haar mee zou nemen)
de dierenarts heeft mij toen ook verteld, dat het al een pittige dame was, met al dat ondergewicht,... en dat zodra dat zij netjes op gewicht zou zijn, met de juiste conditie, dat daar wel eens een heeeeeeeeeeel moeilijk paard uit zou kunnen komen!
maar ik heb me niet bedacht, en gewoon doorgezet,...

vertrouwen is alles!!
als je dat niet hebt met zo'n paard, dan kun je het inderdaad beter uitbesteden aan een prof...

nu heb ik een geweldig paard aan mijn merrie... ik heb door rugklachten ooit de keuze gemaakt haar te koop te zetten, aangezien ik niet lang kon lopen, staan of rijden...
daardoor zou ik dus niet zoveel geduld op kunnen brengen als soms nodig is, gewoon omdat ik dan teveel pijn had..
maar gelukkig gaat het beter met mijn rug, en kan ik nu al enorm veel met haar...

ik ben in een tijdsbestek van 2 jaar... van een zwaar ondervoed, angstig, bang, sensibel, bijna onhandelbaar paard,.. naar een super lieve, coole, maar toch sensibele merrie gegaan!

ik hoop dat dit ook een succes verhaal word, maar ga eerst bij jezelf te rade,

* ben ik in staat ten alle tijde rustig te blijven
* raak ik niet gestressed als mijn paard het is
* kan ik mijn paard de juiste opvoeding geven
* ben ik in staat vertrouwen en rust uit te stralen
* ben ik in staat, om te gaan met teleurstellingen, en ben
ik in staat, om ook stapjes terug te zetten...

ik denk dat dat de eerste stap is!
veel succes met je paardje!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:27

Erg mooi filmpje Josien, wat voor ras is dit paard, weet je wat meer over zijn verleden of zijn achtergrond?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:31

TS hoe gaat het nu met je paardje en jou en evt. hulp?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:37

zeker niet uit handen geven. Niet iedere stal beleerd de paarden op een waardige manier.
Ik heb meiden wel eens horen praten over dat ze het vreselijk vonden als de eigenaar kwam kijken.
Nee dat sla ik niet maar als ze weg zijn..........
Er zijn wel goede stallen maar ik zou de gok zelf zeker niet nemen, en het is nog vreselijk duur ook.

Als ik het allemaal zo lees kan jij dit heel goed zelf oplossen.
Geduld gaat het kosten heel veel geduld.
Maar als je het vertrouwen dan eenmaal hebt.......... :D :D
geef elkaar lekker de tijd en de rust die nodig is, als het goed is zijn jullie nog jaren bij elkaar, tijd zat dus ;)

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:56

laat het beesie eerst gewoon nog even wennen je hebt hem pas 3 weken, ik hoor sommige hier al over longeren en grondwerk. :n
relaxed gun het nog even de tijd! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:03

alison_belle schreef:
zeker niet uit handen geven. Niet iedere stal beleerd de paarden op een waardige manier.
Ik heb meiden wel eens horen praten over dat ze het vreselijk vonden als de eigenaar kwam kijken.
Er zijn wel goede stallen maar ik zou de gok zelf zeker niet nemen, en het is nog vreselijk duur ook.

geef elkaar lekker de tijd en de rust die nodig is, als het goed is zijn jullie nog jaren bij elkaar, tijd zat dus ;)

Je scheert alle stallen over een kam, vind je dat terecht? Niet alle stallen gaan zo tewerk dus wil je niet generaliseren?
Verder is het idd zo dat het oplossen van een dergelijke probleem tijd kost, en uiteindelijk ook geld. En die tijd krijgt niet iedere stal, dat geld heeft niet iedereen (er voor over). Dan wordt het paard halverwege de training daar weer vandaan getrokken, maar het probleem is nog niet opgelost. Dan heeft de stal het weer gedaan, paard niet goed afgeleverd, probleem is er nog steeds, roep het eens.

Maar wie is dan de schuldige?

Je roept dat je lekker alles in eigen hand moet houden. En daar ben ik het niet mee eens. Veel africhtingsstallen en correctiestallen worden geconfronteerd met paarden met problemen, die de problemen nooit hadden ontwikkeld als daar van het begin af aan kundig mee was omgegaan.

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:10

alison_belle schreef:

jaaa klopt dat had ik dus ook..niet dat ik alle stallen over 1 kam wil scheren..maa ik heb zo iets van ik heb nu eindelijk zn vertrouwen..moet die weer ergens anders heen..als iemand lekker bij me thuis kan komen lijkt dat me ideaal:D

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:11

brandy8 schreef:
laat het beesie eerst gewoon nog even wennen je hebt hem pas 3 weken, ik hoor sommige hier al over longeren en grondwerk. :n
relaxed gun het nog even de tijd! :j

noujaa nu wel bijnaa 2 maand hoor..
ben nu lichtjes begonnen met 10 minuutjes aan de longeer lijn..veel poetsen

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:13

Valencia2002 schreef:
TS hoe gaat het nu met je paardje en jou en evt. hulp?

paardje gaat echt wel goed..hij staat nu echt helemaal te stuiteren als ik der aan kom..eindelijk...heeft wel heel veel moeite gekost maar het is het wel waard geweest..ben gewoon helemaal opnieuw begonnen alsof die zo uit de wei kwam en nog niets gezien had..

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:15

keshia schreef:
@josien wat een mooi filmpje!! je ziet echt dat alles vanuit ontspanning gedaan word!! toppie!!

naar mijn mening hoef je er niet altijd een prof bij te halen, als je zelf maar het karakter en geduld hebt...
je moet zelf een karakter hebben, dat in alle omstandigheden rustig blijft, en rust uitstraalt...
veel mensen denken vaak dat ze die rust wel kunnen bewaren, maar ik heb enorm aan mezelf moeten werken voordat ik fatsoenlijk met mijn enorm angstige paard overweg kon...
nu gaat het allemaal wat makkelijker omdat we elkaar vertrouwen...
ik heb haar zonder dat er iemand bij was ingereden, noem me idioot... geeft niets, maar ik had haar vertrouwen en zij de mijne...
ik begon met een paardje wat altijd bang was, in de stal, in de wei, in de bak, maakt niet uit...
maar na verloop van tijd, na veel wandelen aan de longeerlijn over het grote erf, veel eten voor haar neus houden bij de stal, en heel veel rust en geduld... ging het steeds beter...
veel getut, gepoetst, en gekeken naar haar..

sommige mensen hebben me als idioot bestempeld, alleen al omdat ik haar gekocht had, ze leek net een jaarling, terwijl ze al bijna 3 was... de dierenarts had mij al gewaarschuwd, en gezegd, als je je nu nog bedenkt, dan keur ik haar af.. dan hoef je haar niet te kopen( ik had namelijk afgesproken dat als ze goedgekeurd was, dat ik haar mee zou nemen)
de dierenarts heeft mij toen ook verteld, dat het al een pittige dame was, met al dat ondergewicht,... en dat zodra dat zij netjes op gewicht zou zijn, met de juiste conditie, dat daar wel eens een heeeeeeeeeeel moeilijk paard uit zou kunnen komen!
maar ik heb me niet bedacht, en gewoon doorgezet,...

vertrouwen is alles!!
als je dat niet hebt met zo'n paard, dan kun je het inderdaad beter uitbesteden aan een prof...

nu heb ik een geweldig paard aan mijn merrie... ik heb door rugklachten ooit de keuze gemaakt haar te koop te zetten, aangezien ik niet lang kon lopen, staan of rijden...
daardoor zou ik dus niet zoveel geduld op kunnen brengen als soms nodig is, gewoon omdat ik dan teveel pijn had..
maar gelukkig gaat het beter met mijn rug, en kan ik nu al enorm veel met haar...

ik ben in een tijdsbestek van 2 jaar... van een zwaar ondervoed, angstig, bang, sensibel, bijna onhandelbaar paard,.. naar een super lieve, coole, maar toch sensibele merrie gegaan!

ik hoop dat dit ook een succes verhaal word, maar ga eerst bij jezelf te rade,

* ben ik in staat ten alle tijde rustig te blijven
* raak ik niet gestressed als mijn paard het is
* kan ik mijn paard de juiste opvoeding geven
* ben ik in staat vertrouwen en rust uit te stralen
* ben ik in staat, om te gaan met teleurstellingen, en ben
ik in staat, om ook stapjes terug te zetten...

ik denk dat dat de eerste stap is!
veel succes met je paardje!!!

hooi..jaa zo is het ook hoe ik het aan gepakt..rust..en veeeeel liefdee..

Roxyyy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:08

als dit al heel lang is kan je het beste in de buurt vragen op een manege of ze willen kijken. wel iemand die er goed mee is!

kirsten1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:01

Roxyyy2 schreef:
als dit al heel lang is kan je het beste in de buurt vragen op een manege of ze willen kijken. wel iemand die er goed mee is!

als je goed had gelezen hadje geziend at ik dit paard nog geen 3 maand heb;)