Vervelend met inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:44

Waarom niet?
Een gezonde discussie is toch niets mis mee?

Jij, ik, andere bokkers en de TS kunnen daarvan leren...
Voor mij is de belangrijkste vraag waarom bokt het paard?
Begrijpt ze het niet, is ze jolig, heeft ze pijn, schrikt ze van de ruiter in het zadel/ rukken in haar mond, is ze niet sterk genoeg voor de gallop met ruiter erop etc.
+ Hoe ga je dit in de toekomst voorkomen en aanpakken?
Het paard gaat in verzet. Waarom? Is het paard vervelend of vindt het paard iets vervelend?

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 00:35

zolang het bij een gezonde discussie blijft is het goed.

ik denk dat het paard bokt omdat hij het nog niet helemaal snapt. (weet natuurlijk niet hoevaak ze erop heeft gezeten hoelang ze en hoe vaak ze het paard gelongeerd heeft) maar het kan ookal aan de conditie liggen.
als het paard eenmaal conditie heeft dan maakt het paard er gebruik van. nezoals de ruiter er gebruik van moet maken dat het paard nog geen conditie heeft.

waar jij ook achter staat is dat het paard eerst recht gericht moet zijn waar ik het totaal niet mee eens ben

inderdaad de rem mega belangrijk.(zoals _noah al zegt lichte teugeldruk)

maar ik heb een vraag waarom het recht richten eerst wat is daar het nut van?
daar heeft hij nog niet eens het balans voor die hij moet krijgen doordat er een ruiter op zit.
ik zou dat pas doen wanneer die een goede balans heeft.

als het paard rechtgericht is en je gaat er dan op zitten is er geen balans moet je je daar op richten en is het recht zijn al weer weg. en is als je erop zit al weer heel anders kwa hulpen.

ik zou wel graag van TS willen weten hoevaak ze gelongeerd heeft en er al op gezeten heeft.

mischien heeft ze het paard al eerst recht gericht. wie weet?

ik zou ook even overnieuw beginnen even een weekje rust dan er op en echt niet te vaak longeren als het paard conditie heeft en het vlijft bokken word hij sterker en heeft meer conditie waardoor het alleen maar moeilijker is.

ik zou ook duidelijke hulpen geven(niet overdeven schoppen slaan schreeuwen als stemhulp) maar gewoon de hulpen die hij kent van jou.

Kukkie

Re: Vervelend met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:04

Voor je er weer opgaat zou ik eerst eens gaan nadenken van wat je paard wel en niet snapt. Want wat ik lees, is vanuit het paard z'n perspectief misschien wel als volgt:

Ineens zat er iemand op mijn rug. Ik snapte er niets van. En toen ik wat harder ging, was er een hoop spanning waar ik niets mee kon. Mijn lijf protesteerde en ineens was er niemand op mijn rig, maar wel iemand op de grond.
Daarna kreeg ik slaag, en nu snap ik er niets meer van, van die mensen en wat ze willen.

Okee, dit is wel heel infantiel, maar bedenk dus eerst dat elke nieuwe stap rustig opgebouwd moet worden. Het paardje moet echt leren snappen (en ALLES kan vanaf de grond) wat de bedoeling is van bepaalde commando's.
Doet het paard het goed, dan uitzinnig belonen, en meerdere malen bevestigen. Het paard snapt niet zomaar van nature wat een kuitdruk betekent of wat druk op het bit betekent. Of dat een mens uberhaupt zou willen dat een paard sneller gaat dan stap.

Eerst begrip en respect op de grond. Dan hetzelde onder het zadel, en daarna kan je pas gaan rijden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:50

Ladynette: Maar ik heb een vraag waarom het recht richten eerst wat is daar het nut van?
Het is nu best laat maar ik ga het proberen uit te leggen.

In de natuur is het geen dagelijkse praktijk dat een paard gewicht op zijn rug draagt. Een merrie kan vier soorten van gewicht dragen:
•een leeuw die haar aanvalt
•een hengst die haar dekt
•een parasiet die in haar vacht zit
•een vogeltje die die parasiet graag opeet

Om te beginnen met een citaat van Desmond Morris, gevonden op paardebegrijpen.nl
''Aangezien wij geen leeuw zijn, geen hengst en geen vogeltje, zijn we een soort mega-parasiet ''

Van natura heeft het paard een paar houdingen:
- Door bochten heen komen: In het wild lopen ze nooit een volte, vandaar dat het moeilijk is balans te hebben op een volte met de juiste buiging, ruggebruik en achterhand. Een paard gaat in de natuur plat (scheef) door de bochten heen.
- De graashouding: Het meeste gewicht op de voorhand met een extra voorkeur op het linker of rechterbeen (het strekste voorbeen).
- De vluchtpose: Hoofd in de lucht, de meeste paarden gaan hierbij knorren... Je weet wel :+ ... Hoog hoofd, hoge halshouding en aangespannen rugspieren.

Als we hier geen training aan vooraf geven voor het inrijden ga je op een paard zitten dat scheef door de bochten gaat, op de voorhand loopt en zijn rugspieren wegdrukt.
Natuurlijk kan je erop gaan zitten, het paard inrijden, maar weet wel dat je rijtechnisch tegen veel problemen aan zal lopen. Je hebt een groen paard niet 123 de gymnastiek onder het zadel aangeleerd, de eerste maanden moet je blij zijn met voorwaarts en reacties op de basishulpen. Een paard wat linksgebogen en groen is kan je niet ineens vragen ook rechtsgebogen te zijn, dit doet pijn! Er zijn paarden die een braaf karakter hebben en het op deze manier accepteren er zijn ook paarden die op den duur last krijgen en de "mega-parasiet" van hun rug afwillen hebben. Daarbij is het veel makkelijker als het paard al vanaf de grond is voorbewerkt.

Rechtrichten is niet binnen 2 maanden gebeurt, rechtrichten is dus geen doel op zich maar bereid het paard voor op de verzameling en oprichting.

Voorbeelden om recht te richten:
1.
- Op de volte links en rechts laten inbuigen (aan de longe met bv. een academisch kaptoom)
- Bij correcte inbuiging komen de binnenbenen (spant zich aan) meer naar elkaar toe en de buitenkant van het paard rekt en strekt zich.
- Als dit gebeurt ontspant het paard zijn rug, waardoor hij voorwaarts neerwaarts loopt.
2 Van natura draagt het paard uit mijn hoofd 70% op zijn voorhand, wij willen de achterhand dus sterker maken...
- Schouderbinnenwaarts: maakt het binnenachterbeen buigzamer.
- Travers: maakt het buitenachterbeen buigzamer.
Wanneer het paard hierop is getraind kan je verder gaan naar piaffe etc.

0 Ik vind het fijn me paard hierin aan de hand te hebben getraind.
Zodat hij sterk genoeg is zijn achterhand te gebruiken, voorwaarts neerwaarts loopt, zijn rug dus niet wegdrukt en van beide kanten buigzaam is.
Zo stuit ik tijdens het inrijden op minder problemen die ik er rijtechnisch toch niet binnen een week uitkrijg, of een paard die rijtechnisch verzet toont omdat je teveel vraagt en zijn spieren het simpelweg niet aankunnen.
0 Een paard wat zoveel vertrouwen in je heeft, wat je dit alles hebt geleerd, wat je zo goed begrijpt, wat goed in zijn lichaam zit, nergens last van heeft, nergens in gedwongen wordt, gaat geen mibruik van zijn conditie maken. Als je een goede verhouding met je paard hebt wil hij met plezier voor je werken en is die conditie alleen maar een pre!
0 Ook zijn het handsvaten die de ruiter kan gebruiken bij het aanleren van bv. SB of travers onder het zadel. Vanaf de grond kan het paard het lichamelijk aan, hij begrijpt de bedoeling, nu nog een rijtechnisch knopje erop zetten et voila! Wanneer dit punt is bereikt kan je verder gymnastiseren onder het zadel en kan je nog meer verfijnen aan de hand, waar nodig...

Ik ben vast nog dingen vergeten... Maar ik hoop dat je het ergens met me eens bent ;)

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:08

mooi gekopieerd.

maar de hulpen die je geeft zoals draf!! galopp!! en hooo stappen.
die moet je terug brengen bij het rijden de eerste paar keer.
met longeren sta je met een longeer zweep.
dan ga je achter de achterhand aan en drijf je het paard aan(zonder hem te raken of te slaan)
en geef hier eens antwoord op: wat doet een moeder bij veulen als hij door moet stappen?

ja drijven vanaf de achterhand.
een paard kent dat al vanaf de 2e week dat ze nog veulen zijn.

TS heeft al een goede band met het paard en als je en goede band hebt heeft het paard ook al wel respect voor je al je ernaast loopt en longeerd.

voor ze erop is gaan zitten heeft ze ook vast het zadel er een paar keer op gehad bij het longeren en dat soort dingen. Een zadel en ruiter is inderdaad raar voor het dier.
Maar als je de dingen gebruikt die hij vertrouwd onder het longeren zoals weer het hoo draven enz enz en het paard kent de zweep. En misschien niet bij de Eerste keer gebruiken maar nu als die bokt kan je rustig met iemand en de zweep in de bak gaan staan zodat ij het gevoel van het longeren snapt.
Zoals iemand anders zei een halstertouw of een oude stijgbeugel riem om de hals doen dat als die bokt dat je dat vast pakt en niet in de mond trek dat is inderdaad de wisselwerking maar tijden het bokken weer met het paard praten hooo braaff..
Veel belonen met snoepjes.
Maar een paard heeft het evenwicht en de spieren er niet voor om eerst recht gericht te worden.
Zoals jij zei als een paard rechts gebogen is en links gebogen moet zijn opeens doet het hem zeer.
Wat doe je met rechtrichten? Anderekant op drukken dat doet dus zeer laat het paard eerst de rug en hals spieren krijgen tijdens het rijden en zijn balans ga dan rechtrichten dan doet het inderdaad veeeeel minder PIJN.

Heb het over dit stukje.

Voorbeelden om recht te richten:
1.
- Op de volte links en rechts laten inbuigen (aan de longe met bv. een academisch kaptoom)
- Bij correcte inbuiging komen de binnenbenen (spant zich aan) meer naar elkaar toe en de buitenkant van het paard rekt en strekt zich.
- Als dit gebeurt ontspant het paard zijn rug, waardoor hij voorwaarts neerwaarts loopt.
2 Van natura draagt het paard uit mijn hoofd 70% op zijn voorhand, wij willen de achterhand dus sterker maken...
- Schouderbinnenwaarts: maakt het binnenachterbeen buigzamer.
- Travers: maakt het buitenachterbeen buigzamer.
Wanneer het paard hierop is getraind kan je verder gaan naar piaffe etc.

Heb je de laatste zin gelezen nou tegen die tijd is het paard 5 heb je er nog niet opgezeten en is het tijd om de sport in te gaan en piaffe met een jong paard.
Haha lach me dood. Erg goed voor die spieren dan.
Dat kan het paard gewoon niet.
Maar ik snap wat je zegt maar er word wel een heel stuk vergeten van dit verhaal.
Die mensen die dit geschreven hebben op paardebegrijpen.nl die zijn zelf helemaal fan van het recht richten maar zoek eens op hoe maak je een paard zadelmak. Die mensen gaan niet eerst een half jaar recht richten en al die heutemeteut wanneer het paard braaf is met longeren is te weinig conditie om te bokken heeft maar sterk genoeg om er op te zitten dan gaan ze erop zitten.
En dat wiebelige komt echt omdat het paard de balans moet vinden.
En 100 procent een paard moet je pas recht richten wanneer hij zijn balans heeft.
9 van de 10 paarden zijn sport paarden en die gaan ze zo wie zo al die eerst recht richten die moeten meteen al mee lopen op keuringen en moeten als ze 4 zijn eerste concoursjes lopen.

Bij het recht richten zijn ze recht ga je erop zitten weer scheef en zere spieren en dan zijn ze 6 wanneer je weer klaar bent;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:33

Een paard vindt zijn eigen balans ook door te longeren.
Als alle commando's bevestigd zijn ga je een stapje verder en vraag je aan de hand wat inbuiging van daaruit stuur je het paard de volte op.

Zoals ik al aangaf is het rechtrichten niet binnen 2 maanden gebeurt, hier ben je eigenlijk nooit klaar mee!
Dus piaffe met een jong paard, daar moet ik ook om lachen. Al staan er op het land wel paarden die van natura de piaffe eruit knallen!

Aan de hand kan je kleine stukjes SB meepakken, de eerste paar passen zou er een redelijke SB uitrollen, de volgende passen wordt het moeilijker. Dat is ook niet raar want die kracht moet nog komen, dit moet opgebouwd worden en niet overvraagd.

Met het (in)rijden zou het paard altijd voor zijn "goede" kant kiezen, helemaal wanneer het paard ineens het gewicht van een ruiter moet dragen. Jij verplicht het paard dan ook niet om in te buigen, dat paard snapt daar namelijk nog geen bal van. Wanneer je door blijft vragen zou dat pijn kunnen doen en krijg je verzet. Dus op die manier wordt de eerste tijd vooral de "goede" kant getraind ohz. Tenzij het paard al voor is bereid, aan de hand al iets sterker is gemaakt. aan de hand dat commando al snapt zodat het ohz makkelijker is toe te passen.

Stel: Je stapt je paard in (ad hand/ in de stapmolen)(5 a 10min), je pakt hem aan de hand en gaat gymnastiseren(5a10min), zet hem aan de longe (of je bent verder en rijdt hem los door een ruimte) en de ruiter stapt op (15min).
Het paard wordt daarna goed uitgestapt...
- Voordat je op een paard stapt heb je ontspanning, heb je contact, heb je die rust. Dan rij ik liever 2 of 3 keer in de week 15 min in algehele ontspanning en concentratie. In het voorwerk kan je het paard ook observeren, wat voor bui heeft het paard? etc.
- Pak ik misschien 1 of 2 keer per week het paardje (15min) aan me hand om wat te gymnastiseren, VD of rechte stukken aan de hand te wandelen.
- En de rest van de tijd staat hij op het land.
- Het rijden wordt niet langdradig voor het paard, je traint ook spieren die je in deze fase nog moeilijk ohz kan trainen en zo blijf je streven naar balans in de bespiering van je paard.

Ja ik hou ervan <3 !
En geloof me dat het werkt *D
Of een paard nu wel of geen conditie heeft als hij wil bokken bokt hij toch wel.
En ik begrijp je punt er zijn meer mensen die daar voor kiezen...
Ik zelf kijk naar de seizoenen in het jaar en naar wat er gevoerd wordt aan de paarden. Ik ga bv een paard niet inrijden in hartje winter terwijl die op 3 kilo sportbrok staat.

Hele lap tekst :o
Eigenlijk wil ik nog zoveel meer zeggen, maar het wordt een beetje rommelig :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:09

Daarbij wil ik wel zeggen dat ieder zijn eigen manier heeft...
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Ik vind dit de fijnste, maar wie weet denk ik daar over een paar jaar weer anders over... Er komen steeds meer puzzelstukjes bij...

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:15

haha ja dat heb ik ook wil zoveel zeggen maar dan word het echt te veel.

mijn mening is gewoon doe het via de stappen hoe het hoord eerst balans (met ruiter) en daarna het rechtrichten.

ja een paard kan bokken hoe dan ook maar een paard zonderconditie houd op na een rondje want hij is moe een paard met conditie gaat nog leuk 5 rondjes door totdat je het echt neit meer kan uitzitten.

ik snap ook wat jij bedoeld maar iedereen zijn manier.
als jij vind dat dat de oplissing gebeurd het op die manier bij jullie.
onze manier is weer anders. waar ik werk hebben ze er echt geen rijd voor om eerst naast het paard te gaan lopen enz enz.

hun zetten het paard met een oud zadel op de padock en laten de paarden een halve dag zo staan.( dat vind ik dan niet de manier:P) maar hun willen dat zo iedereen zijn manier.

dit meisje wil een paard dat niet bokt dus ze zou zo moeten kiezen welke manier ze doet.

(nu ga ik ff op me eigen paarden hobbelen)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:12

@Ladynette de leeftijd van 4 en concoursen lopen is erg jong voor een paard, vandaar dat de gemiddelde leeftijd hier in ned maar 7 jaar.

En wat het rechtrichten aan de hand betreft , ik ben met een jonkie bezig 4 jaar en merk wel degelijk dat de voorbereiding van sb en traver aan de hand hem heel veel beter in balans laat lopen met een ruiter dan een paard wat daar geen voorbereiding in heeft gehad.
Rechtrichten is een basis en eigenlijk zou elke ruiter daar mee bezig moeten zijn, maar helaas weten heel veel ruiters dus niet wat rechtrichten werkelijk is, een paard kan niet rechtuit lopen als hij die basis van het rechtrichten niet heeft doorstaan, als je je daar eens in gaat verdiepen, ga je ook het verschil leren zien van een paard wat goed rechtuit loopt en een paard wat recht getrokken word door de teugel en niet goed ondertreed en te veel duwt en dus de ruiter niet in balans kan dragen op een goeie verantwoordelijk en gezonde manier voor het paard .
Zeker zijn er heel veel wegen, maar word er bij heel veel wegen naar het paard geluisterd, nee dus, het paard moet maar luisteren en mag vooral niet bokken en laten zien dat hij het even niet aan kan, word als het waren dus gebroken , want het bokken word er vaak uit geslagen helaas , maar dan werkt het paard omdat hij moet en niet omdat hij het wil toch?
Ik heb het idee dat je niet helemaal weet wat rechtrichten in houd , omdat je zegt als je erop gaat zitten zijn ze weer scheef??

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:18

met 4 jaar mag je starten en dat doen ze erg vaak.
als wij ze hier hebben staan dan moeten ze tog echt als ze 4 zijn een keer een concours gestart hebben.

kijk naar doe grote evenementen.

Voorronde 4-jarige springpaarden (op stijl)
Finale 4-jarige springpaarden (op stijl)

en dit is een hippisch evenement.

op kleinere concoursen zie je ook heeeel veel jonkies om ervaring op te doen;)

op die leeftijd kan je al wel wat verwachten van een paard je moet snappen dat ze niet ontzetten hoog gaan springen of als 4 jarige een z paard zijn.

Haha ik weet wel wat rechtrichten is maar als je er elke keer naast loopt met een zweepje en je gaat erop zitten geef je al totaaalll andere hulpen dan dat je er naast loopt.

en echt waar je hoord een paard niet eerst recht te maken als hij zijn balans niet heeft...

en zeg ik dat je het paar moet slaan als hij niet luisterd

ken jij het Skala der Ausbildung

stap 5 is pas het rechtrichten;)
nogmaals:
1 Takt
2 Losgelassenheit
3 Aanleuning
4 Schwung
5 Recht richten
6 Verzameling

en ik heb het ook nooit gehad over trekken in de mond en dat soort dingen doe een riem om de hals die je vast pakt als hij gaat bokken zodat je niet in de mond trek;)

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 09:17

Illusion1990 schreef:
Hai,

Dat is een vervelend probleem. Je paard heeft door (slimmerd) hoe ze onder het werk uit kan komen. Rij je alleen of is er wel eens iemand bij. Wat heel erg belangrijk is bij een jong paard, is dat deze, hoe dan ook, voorwaarts blijft. Wat wij altijd deden, was iemand met een longeerzweep erachter. Vooral niet slaan, maar voorwaarts drijven. Handen naar voren en gaan met die banaan. Wanneer je een bok voelt aankomen, bochtje maken, een paard in stelling kan moeilijker bokken en ze zal ook afgeleid zijn. En daarna weer flink voorwaarts. Dat is het eerste wat ze moet leren. Daarna pas gangwisselingen...

Succes ermee!

Hier ben ik het zeker mee eens, maar kan het niet zo zijn dat je paard ergens last van heeft.
Hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar even na laten kijken en je weet het zeker.

Succes

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:22

Bijna elk paard gaat bokken als die voor het eerst moet aangaloperen.
hij kan welergens last van hebben mar ik denk het niet, het is een jong paard die even zin eigen zin wil doordrammen en gaat nu dus bokken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 16:52

Ik heb vele paarden ingereden maar nooit bokkers gehad met de eerste galop. Gewoon wachten met galopperen tot ze er aan toe zijn, voorkomt dit.
En sommige leerde ik galopperen op de akker of op een lang pad ipv in de bak, meer ruimte kan erg prettig zijn voor paarden die nog moeite hebben met hun balans in de galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:02

Ladynette schreef:
1 Takt
2 Losgelassenheit
3 Aanleuning
4 Schwung
5 Recht richten
6 Verzameling

succes er mee:D

Het belangrijkste punt staat er niet bij: impuls. Het is namelijk heel simpel, bij een paard dat staakt is het het belangrijkste om te zorgen dat hij loopt en voor je wil lopen. Het maakt niet zo heel veel uit hoe je dat voor elkaar krijgt, als je maar zorgt dat hij loopt. Ik zou dus wel iemand met een zweep in het midden zetten, als je maar zeker weet dat je paard de zweep goed begrijpt en degene die de zweep vasthoudt ook niet zomaar idiote dingen ermee gaat doen. Je moet dus goede afspraken maken met elkaar.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:15

Omdat we allemaal zo lekker aan het kopiëren zijn van het internet, maak ik daar ook maar even gebruik van :D . Dit kwam ik tegen. Om even door te zagen over het Skala der Ausbildung. Impuls valt onder Schwung:

Skala Trainingsinhoud Traningsfase Trainingsdoel
0. Discipline
1. Takt tempo,ritme gewenningsfase beleren, inrijden, warming up
2. Losgelassenheit ontspanning, strekken gewenningsfase ontwikkeling van stuwkracht
3. Aanleuning nageeflijkheid ontwikkelingsfase ontwikkeling van stuwkracht
4. "Schwung" impuls, evenwicht ontwikkelingsfase ontwikkeling draagkracht
5. Rechtrichten gymnastiseren oprichtingsfase ontwikkeling draagkracht
6. Verzameling oprichting, hanken buigen oprichtingsfase draagkracht en oprichting

Maar ik ben bij een jong en groen paard nog steeds van mening dat in den beginne maar één ding belangrijk is: Voorwaarts en gaan met die banaan.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:12

wou net zeggen en wat moest schwung voorstellen dan dat is dus impuls?

en zoals illusion1990 okal zei gewoon voorwaarts houden.
Laatst bijgewerkt door Ladynette op 10-07-10 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:26

@ Ladynette: Impuls is een onderdeel van de schwung. De combinatie impuls en evenwicht maken de schwung...

Maar ik denk dat je dat wel begrepen had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:32

Tegen de tijd dat je aan je schwung kunt gaan werken, is de fase 'vervelend met inrijden' allang voorbij.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:41

@ Lovely: Ik weet even niet hoe je het bedoelt, maar zoals ik je begrijp: eens! En weet je wat zo mooi is van de paarden van tegenwoordig? Die hebben een natuurlijke schwung (alle andere paarden natuurlijk ook, maar de jeugd van tegenwoordig kan zo lekker dansen). Ik met mijn dressuurschimmeltje van 20 lentes jong (L1 +3 Hatzee!) droom van zo'n natuurlijke schwung...

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:51

wow 20 jaar en nog in het L1 je had het paard ook n og maar een jaar toch? dat las ik iniedergeval in een ander topic.

maar inderdaad zoals illusion1990 zegt de meeste paarden hebben al hun natuurlijke schwung..

ja ik had al wel begrepen dat impuls bij schwung hoorde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:29

Elk paard heeft van nature schwung, niet alleen de moderne paarden hoor.
Maar dat ze nog L1 maakt toch niet uit, ik ken mensen die al jaren heel interessant lopen te doen dat ze Z rijden, zonder ooit een winstpunt te scoren met diverse paarden. Dus tja.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:02

nou zij is trots op haar l1 met haar 20 jarige nou ik vind dat ze daar ook wel trots op mag zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:29

Tjaaaa , de één zegt meer voorwaarts de ander, meer grondwerk, nog een ander begin met rechtrichten, nog een ander de basisgangen en tempo wisselingen, evenwicht, en .........
Eigenlijk heeft iedereen hier gelijk, en idd een jong totaal groen paard echt gaan rechtrichten is niet altijd de prioriteit, maar het hoort er wel allemaal bij.
En de schrijver van dit topic, zal best wel al een beetje kunnen paardrijden, maar om zo'n jong paardje goed op te leren is echt wel net iets meer kunde nodig zeker waneer er problemen opduiken, en tjaaa veel te weinig mensen willen dit voor zichzelf ook tegeven, en das spijtig voor henzelf, maar ook voor het paard, want voor een heel groot deel bepaal je met het opleiden van een jong groen paard ook zijn toekomst.
Fouten kan je nadien wel trachten te verbeteren maar je kan de harde schijf niet meer wissen, dus voor een deel als je fouten veroorzaakt in het opleiden, of vergetelheden of dingen die je niet belangrijk vond offfffffffff, maakt niet uit wat , maar helemaal goed kan je het nadien nooit meer maken.
Neem dus een goede paardentrainer onder de arm en doe het samen, of breng je paard in opleiding en neem zelf ook les bij die trainer.
Ik weet ook dat zoiets geld kost, maar zelf kan zo iemand dat nooit ook niet met al de goedbedoelde tips hier bijeen.
Dus verpest het zelf niet verder , en neem les, privéles samen met een trainer.

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:13

Ik heb een vierjarige merrie gehad die me er steeds (probeerde) af te gooien... die begon ook echt te bokken en niet uit joligheid (wat mn huidige paardje doet). Ik heb haar steeds met haar neus tegen de bakrand gezet als ze dit deed (en even tegen haar geschreeuwd :+ ) en daarna weer gewoon verder gereden. Na een paar dagen was het over en daarna heeft ze nooit meer gebokt!

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:32

als een paard bokt moet je voorwaarst rijden schreeuwen helpt helemaal niks stem verhogen kan wel of iets duidelijker praten maar schreeuwen vind ik dat het niks opschiet.

met de neus tegen de bakrand heb je ook snel kans dat ze erover heen gaan springen of stijgeren als je ze blijf aansporen. weet wel dat ik liever een bokkend paard heb