Stalen neuzen :+

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stalen neuzen dragen is wel/niet verstandig

wel
57 (62%)
niet
34 (37%)

Totaal aantal stemmen: 91

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:34

ow en ja mag gewicht van een paard niet vergelijken met de impact van een vallend voorwerp van 20 kg.
een 1cent munstuk kan als je het laat vallen van 10 verdiepingen hoog een gat in de schedel van een voorbijganger slaan, en hoeveel zou zo'n munstukje wegen? enkele grammen?
als je een bowlingbal van 5kg op je voet laat wallen is hij ook verbrijzeld

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:35

Om het uiterlijk gaat het mij echt niet... meer om veiligheid, als het veilig is..?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:35

Abeltje77 schreef:
martina1 schreef:
Ik heb al eens het verhaal gehoord van een stalenneus die is gebroken en in de voet terecht kwam. Dus ik zou het niet doen.
Wat ik zelf altijd aanheb bij de paarden zijn stevige bergschoenen. Niet de goedkope dingetjes maar de wat zwaardere, dan heb je een heel dik stuk leer om je voeten. Wanneer de paarden dan op mijn voet gaan staan is het een stuk minder pijnlijk. Want de schoen vangt een deel van de klap op.
Een van mijn paarden is afgelopen jaar op mijn voet gesprongen toen ik mijn rijlaarzen aan had, ik had toen mijn kleine teen gebroken en mijn voet zwaargekneusd. Sindsdien durf ik zelf eigenlijk ook niet meer met laarzen bij de paarden te zijn.

Was dat een 'echt' verhaal of zo'n verhaal als van die hond die werd afgemaakt omdat ie had gebeten en bleek ie later 20 nietjes in zijn oor te hebben?

Mijn instructrice heeft het meegemaakt met een van haar lesklanten. En nee de tenen waren niet afgesneden, dat zeg ik ook niet. Het staal was alleen wel in de voet terecht gekomen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:37

petitparis schreef:
ow en ja mag gewicht van een paard niet vergelijken met de impact van een vallend voorwerp van 20 kg.
een 1cent munstuk kan als je het laat vallen van 10 verdiepingen hoog een gat in de schedel van een voorbijganger slaan, en hoeveel zou zo'n munstukje wegen? enkele grammen?
als je een bowlingbal van 5kg op je voet laat wallen is hij ook verbrijzeld

Het gaat ook niet zozeer om het gewicht, maar om de energy die nodig is om de stalen neus te laten indeuken. Een stalen kogel van 20 kg die van een meter valt heeft heel wat energy. Denk dat een paard dat met 1 been niet snel geleverd krijgt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:39

Als je beschermende schoenen wil hebben, neem zoals velen zeggen GEEN stalen neuzen, maar die kunststoffen.

Bij mijn vriend op het werk hebben ze die ook, stalen neuzen zijn verboden ivm gevaar voor tenen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:39

Dat is wel een leuke voor Mythebusters, hoeveel kracht komt er op een voet als een gemiddeld paard er op stampt.

Ik denk dat de kans dat het randje op precies die plek met die kracht geraakt is zo miniem is in vergelijk met de kans dat een paard op je voet stampt, dat ik dat risico wel mee durf te nemen...

En idd toen op MB, als je zo'n kracht op je voet krijgt dat een stalen neus ervan indeukt, dan zou je zonder zo'n neus uberhaupt geen tenen meer hebben ;)

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:40

Alle horror verhalen wat betreft de stalen neuzen in schoenen, altijd mooi om te lezen, vooral omdat (vrijwel) iedereen het verhaal heeft van horen-zeggen. Iedereen noemt het allemaal wel stalen neuzen, maar dat is inmiddels achterhaald. De stalen neuzen zijn vervangen door kunststof...

Er zit echter een nadeel aan veiligheidsschoenen, ze beschermen alleen je tenen (en je hiel), maar je freef is nog steeds kwetsbaar. Als je nu echt alles wilt beschermen, gaat er niets boven de Nederlandse klomp!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:41

Citaat:
In opdracht van KLM Health Services is door een onafhankelijk Nederlands onderzoeksinstituut een vergelijkend onderzoek uitgevoerd tussen veiligheidsschoenen met stalen neuzen en veiligheidsschoenen met kunststof neuzen. Het onderzoek betrof het testen van de weerstand tegen indrukking bij het overrijden door een heftruck.
Monsters
Voor het onderzoek zijn monsters gebruikt van verschillende merken en typen veiligheidsschoenen.
Onderzoek
Om de weerstand te bepalen is een heftruck gebruikt met een gewicht van 3.500 kg waarbij de neus van de veiligheidsschoen direct voor één van de voorwielen is geplaatst. In de neuzen van alle schoenen is klei gestopt. Daarmee kan worden gemeten hoeveel de schoen wordt ingedrukt. De ruimte die overblijft bij indrukking, of invering, wordt uitgedrukt in resthoogte.
Resultaten
Uit deze oriënteerde proef blijkt dat bij de stalen neus de resthoogte hoger is dan bij de kunststof neuzen, dat wil zeggen dat de indrukking bij de stalen neuzen minder is dan bij de kunststof neuzen.

Monster Type Type neus Resthoogte kleimonster [mm]
A S2 Kunststof 6
B S3 Kunststof 7
C S3 Kunststof 6
D S3 metaal 14

Conclusie
Ondanks het feit dat ook de veiligheidsschoenen met kunststofneuzen voldoen aan de gestelde eisen in de norm NEN-EN 345 blijkt in de praktijk dat kunststofneuzen belangrijk minder bescherming te bieden dan de schoenen met stalen neuzen. De vraag kan worden gesteld of de gehanteerde beproevingsmethoden in de genoemde NEN norm wel voldoende gericht zijn op de dagelijkse praktijk.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:42

Eigenlijk zou het FNRS hier een onderzoek naar moeten doen, vind ik.

Zelf maak ik wel gebruik van veiligheidsschoenen op stal (klasse S3) en niet alleen vanwege de neus, maar ook vanwege overige extra’s aan de schoen als: antistatisch, Anti perforeerbare stalen of kevlar zool, , Energie absorberende hiel, antislip zool, metaalvrij.

Op deze link valt een test te lezen die enkele jaren geleden in opdracht van KLM is uitgevoerd.

http://www.klmhealthservices.nl/corpora ... oenen.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:43

8nnemiek schreef:
Bij Mythbusters hebben ze die mythe van tenen eraf snijden eens getest :))
Was allemaal onzin. Zonder stalen neuzen waren de tenen helemaal kapot en alle botten gebroken. Met stalen neuzen zaten ze er nog gewoon aan :) Door de buiging in het stalen plaatje kan dat bijna niet dubbelvouwen.

Even opgezocht:
http://kwc.org/mythbusters/2005/11/epis ... tatio.html

Amputatie lukte alleen met een scherp object ('blade'), van 400lbs (= 181kg), gevallen van hoogte van 6ft (=1,8m). In dat geval zouden je tenen zeker geamputeerd zijn, ook zonder stalen neuzen, het enige nadelige is dat de schade nu iets hoger op de voet kwam. In alle andere gevallen die getest waren, was de schade zonder stalen neuzen altijd groter dan met stalen neuzen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:43

Veiligheidsschoenen zullen niet zomaar verbuigen zodat dit ten koste van je tenen gaat hoor.

Wij dragen op het werk (werk op kantoor bij een fabriek) allemaal verplicht veiligheidsschoenen.
Je hebt verschillende klasses. S1 is alleen met bescherming op de neus. S2 heeft ook onder de schoen in de zool een plaat en S3 is ook bestand tegen chemicaliën bv.

Mijn S1 schoenen zijn zelfs bestand tegen een heftruck die over je tenen rijdt.
Lijkt me dat een paard dan ook geen probleem is.

Of het fijn is en of je het wilt is een eigen keuze.

Loop er op m'n werk hele dagen op maar bij de paarden niet. Gewoon stalschoenen aan. Mocht er een keer een paard op gaan staan dan is het blauwe tenen maar niet er af.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:45

botjes schreef:
Er zit echter een nadeel aan veiligheidsschoenen, ze beschermen alleen je tenen (en je hiel), maar je freef is nog steeds kwetsbaar. Als je nu echt alles wilt beschermen, gaat er niets boven de Nederlandse klomp!

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een klomp zeer zeker NIET afdoende beschermd!!
Nadat mijn lieve lomperikje even op mijn voet was gaan staan, welke in een klomp (strovel) verstopt zat, was ik toch 2 gebroken tenen en een gebroken middenvoetsbeentje rijker....

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:46

Ja strovel is natuurlijk geen nederlandse klomp :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:48

martina1 schreef:
Mijn instructrice heeft het meegemaakt met een van haar lesklanten. En nee de tenen waren niet afgesneden, dat zeg ik ook niet. Het staal was alleen wel in de voet terecht gekomen.

Maar is er ook bewijs dat de schade groter was dan zonder stalen neuzen? Het is bijna als zeggen: "ik ken iemand die gevallen is met cap op en die had een hersenschudding, dus caps zijn slecht". Tot je je realiseert dat de betreffende persoon zonder cap vermoedelijk was overleden... Het gaat er vooral om of stalen neuzen de schade verergeren. En dat is dus, volgens de onderzoeken, niet zo.

Talida

Re: Stalen neuzen :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:49

Amen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:51

Shadow0 schreef:
martina1 schreef:

Maar is er ook bewijs dat de schade groter was dan zonder stalen neuzen? Het is bijna als zeggen: "ik ken iemand die gevallen is met cap op en die had een hersenschudding, dus caps zijn slecht". Tot je je realiseert dat de betreffende persoon zonder cap vermoedelijk was overleden... Het gaat er vooral om of stalen neuzen de schade verergeren. En dat is dus, volgens de onderzoeken, niet zo.

Precies. Nu is het staal in de voet terecht gekomen.

Zonder staal waren waarschijnlijk d'r tenen volledig verbrijzeld.

Het is wat je maar liever hebt denk ik zo.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:51

_/-\o_

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:53

Inmiddels is mij we duidelijk dat als ik voor beschermende schoenen ga, dat het kunstof is en geen staal..
Maar dan nog.. kies ik daar voor.. of niet hahaha

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:53

Zojuist gemaild naar info@fnrs.nl:

Geachte heer/mevrouw,

Is er in de omgang met paarden al eens onderzoek gedaan naar het dragen van veiligheidsschoenen? In hoeverre adviseert de FNRS, om, op het moment in de omgang met paarden (dus niet (!) wanneer men aan het rijden is) wel of geen veiligheidsschoenen te dragen?

Hierover zijn verschillende discussies gaande; bijvoorbeeld op het paardenforum bokt en ook ik heb mij dit al zo vreselijk vaak afgevraagd, dat ik eigenlijk wel benieuwd ben naar de mening van FNRS op dit gebied.

Eerlijk gezegd, ben ik zelfs wat verbaasd dat hierover nog niets geadviseerd wordt; veiligheid staat bij de FNRS namelijk voorop, toch?!

Er ontstaan broodje-aap verhalen over afgehakte tenen nadat een paard op de neus van een veiligheidsschoen heeft gestaan, etc.

En ik wil nu wel eens de waarheid weten! Natuurlijk wel onderbouwd door eventuele testresultaten en niet gebaseerd op de mening van iemand bijvoorbeeld.

Is hier al onderzoek naar gedaan, in opdracht van de FNRS? Zo niet…wordt dat dan niet eens tijd? Er zijn al vele mensen die, in de omgang met paarden, veiligheidsschoenen dragen. Echter, als dit niet raadzaam is, moet men hiervan op de hoogte gesteld worden.

Graag zou ik ook weten welke veiligheidsklasse de FNRS daarbij dan eventueel adviseert.

In afwachting van uw antwoord,

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:57

Kijk, het is feitelijk heel simpel.

Als een paardenvoet met zo'n kracht op een mensenvoet terecht komt dat er iets stuk gaat.

Dan kan beter datgene stuk gaan dat boven je voet zit, dan je voet zelf.

Er zit dan hoe dan ook iets dat een deel van de kracht absorbeert.

Je zegt toch ook niet: ik ben met de brommer gevallen en nu is mijn helm stuk, wat waardeloos! kan ik net zo goed geen helm opzetten!

Dat is ook maf.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:59

Imago wat goed dat je hebt gemaild! Zou je mij alsjeblieft via hier of pb (of mail) op de hoogte kunnen houden, ben heel erg benieuwd!

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:18

klotshtiduj schreef:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een klomp zeer zeker NIET afdoende beschermd!!
Nadat mijn lieve lomperikje even op mijn voet was gaan staan, welke in een klomp (strovel) verstopt zat, was ik toch 2 gebroken tenen en een gebroken middenvoetsbeentje rijker....

Oeps, ik bedoelde de Oud-Hollandse houten klomp. Je ziet er soms straatwerkers mee werken. Volgens mij (maar pin me er asjeblieft niet op vast) waren klompen ook toegestaan als veiligheidsschoen. Maar of je op de bouw de hele dag op je klompen wilt lopen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:21

Ik zou geen stalen neuzen gebruiken nee, alleen als er van dat harde kunststof inzit dat het leger ook gebruikt. Ik weet niet, ik voel me gewoon niet prettig als ik met stalen neuzen rondloop bij de peerden :n

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:30

In de bouw zijn houten klompen zeer zeker NIET toegestaan. Een veiligheidsklasse 3 is gewenst vanwege redenen als antistatisch, antislip, ondoordringbare zolen etc.

Om exact dezelfde redenen behoort een straatmaker ook gewoon veiligheidsschoenen te dragen zijn klompen echt niet toegestaan!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:35

Eigenlijk is dit erg interessant en nooit goed over nagedacht...:o

ik loop de hele dag (!) op de bouw met mijn veiligheidschoenen aan en bij de paarden huppel ik op mijn gympies rond :+

Moet wel zeggen dat ik ooit een keer met me schoenen door uit het werk ben gegaan en op dat moment mijn paard op de zijkant van mijn voet springt, niks aan over gehouden, had stuk slechter af kunnen lopen... Alleen gaat er geen lampje bij mij branden om ze dan voortaan aan te doen bij de paarden..

Mezelf toch maar is aanleren.. Al mijn werkschoenen, ja erg ik het er zelfs meerdere hebben allemaal met een kunststofneus... zover ik weet mag staal niet meer in de bouw!

Benieuwd wat FNRS hier over te zeggen heeft :)

Nu braaf werkschoenen aanhouden bij de paarden ! :) anders komt er nog een keer een dag "had ik maar...."