Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Abeltje77 schreef:martina1 schreef:Ik heb al eens het verhaal gehoord van een stalenneus die is gebroken en in de voet terecht kwam. Dus ik zou het niet doen.
Wat ik zelf altijd aanheb bij de paarden zijn stevige bergschoenen. Niet de goedkope dingetjes maar de wat zwaardere, dan heb je een heel dik stuk leer om je voeten. Wanneer de paarden dan op mijn voet gaan staan is het een stuk minder pijnlijk. Want de schoen vangt een deel van de klap op.
Een van mijn paarden is afgelopen jaar op mijn voet gesprongen toen ik mijn rijlaarzen aan had, ik had toen mijn kleine teen gebroken en mijn voet zwaargekneusd. Sindsdien durf ik zelf eigenlijk ook niet meer met laarzen bij de paarden te zijn.
Was dat een 'echt' verhaal of zo'n verhaal als van die hond die werd afgemaakt omdat ie had gebeten en bleek ie later 20 nietjes in zijn oor te hebben?
petitparis schreef:ow en ja mag gewicht van een paard niet vergelijken met de impact van een vallend voorwerp van 20 kg.
een 1cent munstuk kan als je het laat vallen van 10 verdiepingen hoog een gat in de schedel van een voorbijganger slaan, en hoeveel zou zo'n munstukje wegen? enkele grammen?
als je een bowlingbal van 5kg op je voet laat wallen is hij ook verbrijzeld
Citaat:In opdracht van KLM Health Services is door een onafhankelijk Nederlands onderzoeksinstituut een vergelijkend onderzoek uitgevoerd tussen veiligheidsschoenen met stalen neuzen en veiligheidsschoenen met kunststof neuzen. Het onderzoek betrof het testen van de weerstand tegen indrukking bij het overrijden door een heftruck.
Monsters
Voor het onderzoek zijn monsters gebruikt van verschillende merken en typen veiligheidsschoenen.
Onderzoek
Om de weerstand te bepalen is een heftruck gebruikt met een gewicht van 3.500 kg waarbij de neus van de veiligheidsschoen direct voor één van de voorwielen is geplaatst. In de neuzen van alle schoenen is klei gestopt. Daarmee kan worden gemeten hoeveel de schoen wordt ingedrukt. De ruimte die overblijft bij indrukking, of invering, wordt uitgedrukt in resthoogte.
Resultaten
Uit deze oriënteerde proef blijkt dat bij de stalen neus de resthoogte hoger is dan bij de kunststof neuzen, dat wil zeggen dat de indrukking bij de stalen neuzen minder is dan bij de kunststof neuzen.
Monster Type Type neus Resthoogte kleimonster [mm]
A S2 Kunststof 6
B S3 Kunststof 7
C S3 Kunststof 6
D S3 metaal 14
Conclusie
Ondanks het feit dat ook de veiligheidsschoenen met kunststofneuzen voldoen aan de gestelde eisen in de norm NEN-EN 345 blijkt in de praktijk dat kunststofneuzen belangrijk minder bescherming te bieden dan de schoenen met stalen neuzen. De vraag kan worden gesteld of de gehanteerde beproevingsmethoden in de genoemde NEN norm wel voldoende gericht zijn op de dagelijkse praktijk.
8nnemiek schreef:Bij Mythbusters hebben ze die mythe van tenen eraf snijden eens getest![]()
Was allemaal onzin. Zonder stalen neuzen waren de tenen helemaal kapot en alle botten gebroken. Met stalen neuzen zaten ze er nog gewoon aanDoor de buiging in het stalen plaatje kan dat bijna niet dubbelvouwen.
botjes schreef:Er zit echter een nadeel aan veiligheidsschoenen, ze beschermen alleen je tenen (en je hiel), maar je freef is nog steeds kwetsbaar. Als je nu echt alles wilt beschermen, gaat er niets boven de Nederlandse klomp!
martina1 schreef:Mijn instructrice heeft het meegemaakt met een van haar lesklanten. En nee de tenen waren niet afgesneden, dat zeg ik ook niet. Het staal was alleen wel in de voet terecht gekomen.
Shadow0 schreef:martina1 schreef:Mijn instructrice heeft het meegemaakt met een van haar lesklanten. En nee de tenen waren niet afgesneden, dat zeg ik ook niet. Het staal was alleen wel in de voet terecht gekomen.
Maar is er ook bewijs dat de schade groter was dan zonder stalen neuzen? Het is bijna als zeggen: "ik ken iemand die gevallen is met cap op en die had een hersenschudding, dus caps zijn slecht". Tot je je realiseert dat de betreffende persoon zonder cap vermoedelijk was overleden... Het gaat er vooral om of stalen neuzen de schade verergeren. En dat is dus, volgens de onderzoeken, niet zo.
klotshtiduj schreef:Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een klomp zeer zeker NIET afdoende beschermd!!
Nadat mijn lieve lomperikje even op mijn voet was gaan staan, welke in een klomp (strovel) verstopt zat, was ik toch 2 gebroken tenen en een gebroken middenvoetsbeentje rijker....