Kun jij nu wel lekker buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jij met je paard buitenrijden?

Ja, ik kan altijd normaal buitenrijden.
151 (65%)
Ja, maar maar alleen met andere paarden erbij.
27 (11%)
Ja, maar alleen met een begeleider op de fiets erbij.
14 (6%)
Ja, ik kan naar buiten, maar niet ontspannen.
31 (13%)
Nee, ik kan absoluut niet naar buiten.
7 (3%)
Voor mij is zelfs de buitenbak al een heel avontuur.
2 (0%)
Ik rijd alleen in de binnenbak.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 232

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:10

Vlinder32 schreef:
Mijn paard is juist erg mak en ook betrouwbaar buiten. Ik wilde wel eens dat hij wat pittiger was, beetje voorwaartser.
Ik kan niet echt fijn en ontspannen alleen rijden, omdat hij dan absoluut niet voorwaarts is en erg sloom. (ook wat kijkerig en veel staken onderweg, misschien ook wat kleverig naar huis toe). Het is dus altijd veel gedoe om het lekker voorwaarts te laten lopen.
Gaat mijn vriend op de fiets mee, dan vindt mijn paard het ineens wel erg leuk. Ook al fiets hij bijna uit zicht ;-)
Alleen gaan is het meer een "moetje" voor mijn paard. Er zijn ontzettend weinig tot geen mensen van mijn leeftijd waar ik samen mee kan rijden. Ik kom onderweg ook zeer weinig mensen tegen te paard. Dat is erg jammer, want eens samen rijden is veel leuker voor mijn paard.

zin in een ritje op de mijne? :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:11

Wilde in eerste instantie NEE aantypen maar dat ligt aan de dazen nu :+

Kan ook met de onze gewoon normaal buiten rijden. Alleen of in groep, maakt niet uit. Bos / dorp / kermis / sneeuw / 'snachts: no problem. Bitloos met de ene ook geen probleem, andere is gewoon te sterk ervoor maar dat maakt niet uit ;) Met onze vorige 2 paarden konden we dat ook allemaal.
Baal er wel eens van dat "moeite met buiten" rijders altijd tegen ons zeggen: ja maar, die 2 van jullie zijn zo bomproof en gemakkelijk 8-)
Ja, hallo :? Denk je dat die zo geboren zijn :o? maar dat wilt men niet horen :x
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 03-07-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:12

ik kan wel naar buiten,niet ontspannen helaas..er moeten ook andere paarden bij zijn.
ik heb al zoveel km gewandeld..helaas ben ik bang dat ze nooit 100% verkeersmak zal worden..geen idee waarom,ze is erg gevoelig en kan nerveus zijn en ziet altijd wel iets wat eng is..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:13

Ik kan ook altijd normaal naar buiten, heerlijk met een lang teugeltje rustig langs de weg stappen. Niks is eng en alles vindt hij goed. Ja ik heb een droompony onder me kont zitten :o

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:16

Nou eerlijk gezegd heb ik meer problemen in de bak! Buiten doet hij zijn best wel voor me, maar in de bak moet ik enorm veel moeite doen om wat voor mekaar te krijgen. Zo weigert mijn pony in de bak aan de teugel te lopen haha. En als ik een mooie volte wil rijden kan ik dat beter buiten oefenen. Ook wijken lukt buiten beter...alles...springen... haha. Ik merk wel dat mijn pony ook het liefst met anderen rijd (en dan het liefste voorop!) maar alleen vind hij ook prima! Maar wel graag buiten!

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:17

Ik kan opzich best ontspannen naar buiten met mijn pony, alleen de bij de eerste 10 minuten veranderd hij eventjes in een monster. }> (edit: en daarom ga ik liever niet alleen naar buiten maar met iemand anders of een begeleider, gewoon voor de veiligheid)

horsii

Re: Kun jij nu wel lekker buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:21

Mijn haf is er in 5 jaar tijd een keer vandoor gegaan, door de dazen.
Zat onder de dazen en is er in volle galop vandoorgegaan.
Een heeel lang pad af gegallopeerd en gebokt en gek gedaan(2 km ofzo). Zus zat er toen op en kreeg er met geen mogelijkheid terug.
Wielrenner is er voorgestaan maar ze ontweek m en gallopeerden door. Uiteindelijk op het asvaltweer tot stilstand gekomen.
Gelukkig is dit een keer in de 5 jaar gebeurd dat we der hebben.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:23

Ik kan wel naar buiten, maar het gaat niet ontspannen. Daarom ga ik de laatste tijd ook niet meer.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:28

horsii schreef:
Mijn haf is er in 5 jaar tijd een keer vandoor gegaan, door de dazen.
Zat onder de dazen en is er in volle galop vandoorgegaan.
Een heeel lang pad af gegallopeerd en gebokt en gek gedaan(2 km ofzo). Zus zat er toen op en kreeg er met geen mogelijkheid terug.
Wielrenner is er voorgestaan maar ze ontweek m en gallopeerden door. Uiteindelijk op het asvaltweer tot stilstand gekomen.
Gelukkig is dit een keer in de 5 jaar gebeurd dat we der hebben.

Die telt niet , vind ik want sorry dat ik het zeg maar geef hem eens ongelijk :x . Doe je zelf ook als je in dazenzwerm komt *D , is vragen om moeilijkheden om onder zulke omstandigheden buiten te rijden...
Dus ik zou zeggen in jouw geval:
ja, met mijn haflinger kan ik lekker buitenrijden ;)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:30

Ja, staat ook op de eerste pagina:)
Het is een heerlijk buitenrijdbeest!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:38

brenniie schreef:
ik kan wel naar buiten,niet ontspannen helaas..er moeten ook andere paarden bij zijn.
ik heb al zoveel km gewandeld..helaas ben ik bang dat ze nooit 100% verkeersmak zal worden..geen idee waarom,ze is erg gevoelig en kan nerveus zijn en ziet altijd wel iets wat eng is..

Dat komt omdat je paard jou dan niet ziet als medekuddegenoot. Op het moment dat je je paard uit zijn veilige kudde haalt, moet jij al die rollen van die kudde overnemen. Daar kun je op trainen!

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Vlinder32 ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:04

Chubby, heb je nog tips dan? of iemand anders?
Ik heb nl. totaal geen angst op mijn paard, echt heel veel vertrouwen. en ben wel een doorzetter daarin. Ik heb 3,5 jaar getraind, eerst korte stukjes, steeds iets verder weg. Ik kon voorgaande jaren zelfs langere ritten alleen maken (ging wel altijd moeizaam), maar we zijn nu verhuisd. Dus ben weer terug bij af :-(

Stap is eigenlijk altijd prima, maar zodra ik tempo verhoog, lijkt het wel alsof hij het niet goed genoeg allemaal kan bestuderen en gaat geregeld, zelfs in galop boven op de rem. Echt om kleinste dingen. Vreemd genoeg is hij helemaal niet schrikkerig, maar wel ontzettend onzeker en kijkerig. Er zit geen gang in helaas... als hij meer voorwaartse drang had, maakt hij maar een sprongetje opzij, maar op de rem is zo vervelend!.

Met mijn andere jonge paard (is nog niet beleerd, loopt er los naast) erbij of fietser loopt hij ook altijd achteraan. Het is geen held, wat dat betreft.

Hij zou er nooit vandoorgaan of wat dan ook, ik rij hem ook bitloos. Met bit wordt hij onzekerder en moeilijker in gedrag.
In begin heb ik heel veel grondwerk gedaan en we hebben een hele hechte band. Hij kan buiten los lopen achter mij aan, maar ook dan altijd achteraan lopen. In dat opzicht ziet hij mij dus wel als medekuddegenoot.
Maar zodra ik erop zit of er achter loop, doet hij zijn best om mij weer voorop te krijgen :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:45

Dan ziet hij je dus niet als betrouwbaar leider als je op zijn rug zit?
Heb je wel veel contact met hem als je hem rijdt?
Dus veel praten (geruststellend), evt. zingen of neuriën?
Af en toe een krabbel op de schoft?

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:48

Ik kan altijd normaal buitenrijden. Ook veel buitenrij omgeving paardlief staat er midden in :D!

Ze is verkeersmak en hartstikke betrouwbaar. :) Heerlijk ontspannen kan met haar alleen , andere paarden en met een fietser maakt allemaal niks uit :).

We kennen de omgeving ook hartstikke goed dan natuurlijk. Maar op een vreemde plek precies hetzelfde. :)

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:51

Ik kan normaal buitenrijden in mijn eentje maar neem altijd een tweede persoon mee (kan met of zonder paard zijn) aangezien ik een viaduct overmoet, vind ik dat wel zo veilig dat als er iets gebeurd er iemand bij is.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:53

Ik kan ook altijd lekker naar buiten! Zowel alleen als met anderen, maar ik ga het liefste alleen.. Mijn paard is wel erg voorwaarts maar zal er nooit vandoor gaan.. (tenminste nog nooit gedaan, zowel bij mij als de vorige eigenaresse niet) Als ze schrikt, dan gaat er een rilling door haar heen of ze stopt maar dat is alles. Groot verkeer en motoren doen haar ook niets :D enige is wel dat ik er ontspannen op moet zitten anders wordt het niks, zodra ik span doet zij dat ook, maar dat gaat steeds beter :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:58

Ik kan makkelijk naar buiten, alleen of samen, maakt niet uit. Er moeten alleen geen vreemde paarden bij zijn, want dat zit ik op een trappende rotknol. :+
Ik moet voor het bos wel een viaduct over, dat vond ze de 1e keer wel eng, maar de 2e keer was ze alleen nog wat kijkerig.

Ik rijd trouwens bijna nooit buiten, want ik vind er geen fiets aan, maargoed, dat was de vraag niet :D

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:28

Het gaat opzich wel goed behalve als ik alleen rijd..
Dan gaat ie achteruit lopen enzo. Zie ook het topic in mijn os.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:31

Ik rij 1 á 2x per week een rondje buiten, als afwisseling & voor de ontspanning.
Paard ( & ik ook) vind het heerlijk, het enigste wat ik niet tegen moet komen zijn trekkers & vrachtwagens, daar is ze een keer van geschrokken en sindsdien heel bang voor.
Wel merk ik bij een vreemd stuk dat ze het spannend vind, maar als je gewoon tegen dr praat loopt ze vrijwel overal langs.
Het scheelt wel dat ik dan vaak van te voren al dat stukje met dr doe naast de fiets. :j

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:47

Ja, mijn bijrijdhaf (begin 20) is erg verkeersmak en samen met mijn vriendin haar bijrijdpaardje kunnen we weg zonder dat ze ook maar ergens van schrikken.

Mijn verzorgpony is ook wel verkeersmak, dat komt ook omdat ze met haar wei aan de weg staat, en ze op een boederij staat waar ze langs grote tractors enzo moet. Als je met haar naar buiten gaat, dan is er wel iemand mee voor de zekerheid. Jaarling die bij haar staat is ook al verkeersmak, vandaag kon ie keurig naast een grote brommende tractor lopen. :j

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:54

ik heb daar een fantastich paard voor!
hij schrikt wel eens maar dat doen alle paarden
maar als hij schrikt gaat hij stil staan dat is bij even 'bevroren'
bij echt enge dingen wil hij er nog wel eens vandoor gaan maar dat is ook niet vaak, maar dan is hij wel erg moeilijk te houden!

hij houd er echt van om te crossen waar dan ook
op openvlaktes, door het langere gras, onder alle lang bomen door of door alle bochtjes en dingetjes heen!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:46

Chubby schreef:
Dan ziet hij je dus niet als betrouwbaar leider als je op zijn rug zit?
Heb je wel veel contact met hem als je hem rijdt?
Dus veel praten (geruststellend), evt. zingen of neuriën?
Af en toe een krabbel op de schoft?

Dat zou ik wat meer kunnen doen. Wat ook erg goed helpt is snoepjes mee nemen voor onderweg om te belonen wanneer hij bijv heel braaf aan 1 stuk heeft gegaloppeerd. Ik hoef maar te roepen Braaaf en hij komt zijn snoepje innen ;-)
Ik zal weer eens wat meer contact zoeken, is een goede tip! Voor voorwaarts wordt hij bij mij beloond. heb ik tijdje niet meer gedaan. Toch heeft hij er dan meer plezier in en ziet het als soort spelletje waar hij zijn best voor moet doen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:53

Bij mij lukt het zelfs beter alleen dan met ander paard erbij..

Ze heeft echt haar dagen maar meestal kunnen we wel gewoon buitenrijden <3

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:51

Miss_Malfoy schreef:
N.a.v. dit topic: [BRT] eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Vroeg ik me af, wie kan er nu wel lekker buitenrijden met een (over het algemeen min of meer) braaf paard? En wie kan er juist absoluut niet naar buiten, of alleen met andere mensen of paarden erbij die heel rustig zijn?
En waarom komt dat dan? Brand maar los!

Wij rijden altijd heerlijk buiten met onze paarden, of het nu een training is voor de endurance wedstrijden of gewoon recreatief; het is echt genieten. Regelmatig paarden 'buitenrit' mak gemaakt, zelfs paarden langs de weg moeten beleren omdat we nog geen bak hadden. Wij hadden en hebben echt niet de makkelijkste paarden maar tot nu toe zijn het allemaal prettige buitenrij paarden geworden. We gaan vaak naar andere gebieden om te rijden, naast de wedstrijden ook wel op vakantie met ze. Als ik na een zware werkdag even op een paard een rondje om kan rijden, al is het maar even zonder zadel met alleen halster dan maakt dat een hele week weer goed. In de winter rijden we met verlichting gewoon als het donker is. We zijn ook tijdens die sneeuw en gladheid naar het bos geweest. Voorzichtig maar het ging en de paarden waren ons super dankbaar dat ze even mochten uitrazen op de zandvlakte waar geen ijs was.

Ik denk dat je goed leiderschap moet geven aan je paard buiten, er spelen immers veel meer onverwachte factoren mee dan in een bak. Elke situatie inschatten en controle behouden. Daarnaast moet je het leuk houden buiten voor het paard. Loopt het graag dressuur, vraag die oefeningen ook buiten. Of juist dressuurmatig buiten rijden omdat je de aandacht wil houden, buiten rijden is ook een combinatie van werken en ontspanning. Juiste stelling, travers, slalom om paaltjes of bomen. Netjes halthouden, paar pasjes achterwaarts..elk paard vind andere dingen leuk. Wij proberen hier een combi van te maken, weer met werken en ontspanning (beloning).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:55

horsii schreef:
Ik heb een super paard om butien te rijden. Bijna altijd super braaf maar wel met pit.
Kan in het bos rijden, in het park, over drukke wegen, woonwijk...
Zwemmen
Met / zonder zadel, bitloos en met bit!
Heeeerlijke haflinger, maar zeker wel met pit afentoe.

Same here en ook een haflinger.
Mak maar niet zeker niet dood. We nemen nu wel eens een groen paard mee op sleeptouw en dat heeft bij dat paard enorm veel goeds gedaan op het gebied van sociaal omgaan met andere paarden.

Een paard waar ik niet normaal mee buiten kan rijden komt er bij mij geen eens in.