eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:19

mick75 schreef:
Ik denk wel dat als je op een stal staat waar geen binnenbak is je makkelijker buitenritten gaat maken dan als er een veilige, stevig omheide, overdekte bak is. Op dergelijke stallen hebben sommigen al moeite met rijden in een buitenbak, omdat hun paard dan kijkerig is. Dat je dat oplost door gewoon vaker die buitenbak te gebruiken komt niet bij iedereen op. En op een paard dat gewend is in de veilige binnenbak te lopen en nooit in een buitenbak gereden word plotseling een buitenrit te gaan maken lijkt mij geen slim plan.

Het valt mij hier in de buurt wel heel erg op dat ik op buitenrit zelden tot nooit mensen tegen kom van stallen waar ze een binnenbak hebben. Al die mensen die geen binnenbak hebben kom ik regelmatig tegen.

En dan heb je nog het slag dat gewoon ronduit levensgevaarlijk is buiten. Of dat door joligheid komt of angst maakt dan weinig uit. Sommige paarden zijn letterlijk van alles bang, anderen worden zo vrolijk dat ze praktisch niet te houden zijn.

Maar joligheid is er ook uit te halen. Bijna ieder paard. Die niets anders ziet dan muren en hekken om zich heen. Word jolig als ze een keer naar buiten mogen. Maar rijd je dan 3 weken iedere dag buiten is die joligheid er vaak een heel eind uit. En angst is er gewoon omdat iets nog niet kennen. Laat ze er aan wennen en uit eindelijk zullen ze hun angst voor een groot gedeelte kwijt zijn.

Verder komt angst ook vaak voort uit de ruiter. De ruiter is bang dat het paard gaat schrikken. En dan ineens schrikt het paard ergens van omdat de ruiter al bang was. Dus een zelf verzekerde ruiter maakt ook een wereld van verschil

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:22

avalonnancy schreef:
ik heb dus hetzelfde probleem..ik heb een 5 jarige gribaldi merrie. eentje met een koppie erop en lekker karakter haha.
nu is ze aan de hand heel braaf alleen als je erop zit gat ze graag staken en omdraaien en sreigeren als ze ergens niet heen of langs wil! stap je af niets aande hand loopt ze zo mee, maarrja. nu wordt er volgende week zondeg vanuit stal een buitenpicknick georganiseerd, maar ik durf dus niet!zoiezo omdat wij langs boerenwegen moeten wij zitten 20 min van het bos af! mijn bijrijdster is 2 keer met haar naar buiten gewesst(wel met slof erom) en dat is eigenlijk best heel goed gegaan, maar ik ben gewoon zo onzeker! vooral vanwege het karakter van mijn gribusje! wat moet ik doen? get over it en gaan..of toch niet?

Gewoon rijden met je donder! :D
Niet mauwen maar doen, wat ik al zei, het is de normaalste zaak van de wereld. Neem desnoods iemand op de fiets mee als je dat prettig vind. Maar niet denken van o wat als, want er is echt niks aan de hand. De meeste ruiters vinden het spannender dan hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:22

avalonnancy schreef:
ik heb dus hetzelfde probleem..ik heb een 5 jarige gribaldi merrie. eentje met een koppie erop en lekker karakter haha.
nu is ze aan de hand heel braaf alleen als je erop zit gat ze graag staken en omdraaien en sreigeren als ze ergens niet heen of langs wil! stap je af niets aande hand loopt ze zo mee, maarrja. nu wordt er volgende week zondeg vanuit stal een buitenpicknick georganiseerd, maar ik durf dus niet!zoiezo omdat wij langs boerenwegen moeten wij zitten 20 min van het bos af! mijn bijrijdster is 2 keer met haar naar buiten gewesst(wel met slof erom) en dat is eigenlijk best heel goed gegaan, maar ik ben gewoon zo onzeker! vooral vanwege het karakter van mijn gribusje! wat moet ik doen? get over it en gaan..of toch niet?

Maar dan zit dus eigenlijk het probleem bij jou? omdat jij bang bent is jou paard bang. Je bijrijder is minder/niet bang en dan gaat het goed. Jou gevoel geef je door aan je paard. Dus zelf verzekerd zijn. En dan is je paard waarschijnlijk gewoon goed te rijden.

Dus ik zou zeggen gewoon gaan. Je rijd in een groep. En als er 1 niet bang is. Is de rest dat meestal ook niet. Dus gewoon proberen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:23

desty schreef:
ander paard mee nemen? haar laten kijken als ze niet meer vooruit wil? zodat ze kan zien waar ze loopt en wat er gebeurt,
iig niet pushen ;)

heb ik al eens gedaan, het andere paard liep achter, zij voor.
Aan de andere kant van de sloot kwamen 2 shetten even kijken.......
Ze draaide om zo snel dat ik niet door had wat ze deed en sloeg op hol.
Ik kon niet, zo vlak als ze normaal loopt zo hoog gooide ze nu op, ik kon niet zitten maar moest staan in de beugels.
Als ik de teugels op nam ging ze alleen maar harder.
Het andere paard rende mee!!! achter mijn merrie aan.
Die hoorde de voeten achter haar en ging zo mogelijk nog harder.
Het asfalten fietspad waar we op reden was 2 km lang, en dat is heeeel ver op een ongecontroleerd paard.
In een bocht moest ze wel iets langzamer, ben er snel af gesprongen en met knikkende kniën naar huis gelopen.
tot ik de shetten tegen kwam hingen de teugels gewoon los en was alles leker ontspannen.

Tegenwoordig reageert ze op elke kabouter die ze denkt te vinden buiten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:25

FitzChivalry schreef:
Ik vind het altijd jammer voor die paarden, die nooit iets anders zien als de wanden van de bak.. en voor de ruiters trouwens ook.. er is toch niets lekkerder als lekker buiten rijden..

Maar dat is wel erg persoonlijk.
Ik vind een buitenrit maken helemaal niet lekker. - of ik verveel me -of ik erger me aan andere mensen (die bijv op het ruiterpad lopen-fietsen etc.of mensen in het verkeer die lomp doen)
Ook mijn paard is braaf maar bij en lang teugeltje heeft ze de neiging om snel om te draaien naar huis en volgens mij vind ze er dus ook niks aan.
Mijn andere 2 paarden heb ik het niet geprobeerd. Rij wel altijd in de buitenbak die dicht aan de weg ligt, dus verwacht geen gekke dingen, maar ik heb ze niet langs de weg geoefend, omdat ik dat simpelweg niet leuk vind.
Heb wel ik paard gehad die buitenritten geweldig vond en heb ik daarom ook gekocht - voor mijn man, maar daarna alsnog verkocht aan iemand die ook graag buiten rijdt. Manlief vond er toch ook niet zoveel aan :=

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:25

Buitenrijden moet gewoon meteen in de opleiding van het paard mee genomen worden. Het paard moet van begin af aan leren lopen op onbekend terein, van begin af aan wennen aan verkeer en omgevingselementen etc. Als je dit later pas probeert is het logisch dat je paard raar of zelfs gevaarlijk reageerd!

Ik denk dat je conclusie fout is, mensen met problemen plaatsen voornamelijk vragen of zelfs hulpkreten op bokt. Mensen die no problemo hebben hoor je amper!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:26

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:27

alison_belle schreef:
desty schreef:
ander paard mee nemen? haar laten kijken als ze niet meer vooruit wil? zodat ze kan zien waar ze loopt en wat er gebeurt,
iig niet pushen ;)

heb ik al eens gedaan, het andere paard liep achter, zij voor.
Aan de andere kant van de sloot kwamen 2 shetten even kijken.......
Ze draaide om zo snel dat ik niet door had wat ze deed en sloeg op hol.
Ik kon niet, zo vlak als ze normaal loopt zo hoog gooide ze nu op, ik kon niet zitten maar moest staan in de beugels.
Als ik de teugels op nam ging ze alleen maar harder.
Het andere paard rende mee!!! achter mijn merrie aan.
Die hoorde de voeten achter haar en ging zo mogelijk nog harder.
Het asfalten fietspad waar we op reden was 2 km lang, en dat is heeeel ver op een ongecontroleerd paard.
In een bocht moest ze wel iets langzamer, ben er snel af gesprongen en met knikkende kniën naar huis gelopen.
tot ik de shetten tegen kwam hingen de teugels gewoon los en was alles leker ontspannen.

Tegenwoordig reageert ze op elke kabouter die ze denkt te vinden buiten.

waarschijnlijk zie je zelf de kaboutertjes al eerder als je paard ze doet...
ik kan het niet beoordelen van de computer af dat zeker niet!
probeer te helpen en dingen uit te leggen...
het probleem is dan ook dat het andere paard mee ging rennen waardoor ze elkaar op jutte,
als dat paard had stil gestaan was er waarschijnlijk minder paniek geweest.
nog een bomproof paard mee nemen een idee?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:30

Anoniem schreef:
avalonnancy schreef:

Maar dan zit dus eigenlijk het probleem bij jou? omdat jij bang bent is jou paard bang. Je bijrijder is minder/niet bang en dan gaat het goed. Jou gevoel geef je door aan je paard. Dus zelf verzekerd zijn. En dan is je paard waarschijnlijk gewoon goed te rijden.

Dus ik zou zeggen gewoon gaan. Je rijd in een groep. En als er 1 niet bang is. Is de rest dat meestal ook niet. Dus gewoon proberen.

ja wat betreft het buitenrijden wel:P maar ze doet het ook als ik bijvoorbeeld van de binnen naar de buitenbak wil, en dan is het gewoon dominatie, als ik dr dan een rotschop verkoop en flink boos wordt dan gaat ze wel, maar weet niet hoe ze buiten reageert! en ik wil wel heel graag ben nu een paar keer over het kavelpad geweest in het weiland en daar ook een stukje gedraafd en dat voelde zoo lekker!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:31

Popke ik ben het volledig met je eens. :D

Dat is ook de reden dat ik nu wekelijks met mijn paard een buitenrit maak. Of in het bos of langs de weg maakt niet uit. Ze is sinds maart onder het zadel. Wordt in augustus 4. Erg braaf en kan dan ook prima alleen van huis af. Buiten krijgt ze steeds meer zelfvertrouwen. Het is belangrijk voor de afwisseling maar ook zeker om ze lekker mak en vertrouwd te maken. Hoop dan dus ook nog vele ritten buiten te maken :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:32

idd ook nog eens goed voor de afwisseling!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:33

desty schreef:
het probleem is dan ook dat het andere paard mee ging rennen waardoor ze elkaar op jutte,

Nou geloof ik wel dat als ik nu op zou stappen ik zelf overal kabouters zal zien.
maar ze is altijd al zo geweest.
Als ze achter zich iets denkt te horen en het niet kan zien is er paniek!!
Zou haast denken dat ze als kleintje eens van achter aangevallen is of zo.
maar ja, hoe los je zoiets op
ik weet zeker dat als ze haar angst kwijt is dat ze geniet van een buitenrit, ik trouwens ook

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:36

veel heeeeel veel oefenen,
kun je wel met haar aan hoofdstel/halster buiten lopen?
ik heb dat ook een tijd gehad hoor dat ik de kaboutertjes eerder zag als het paard (door gebroken been vertrouwen kwijt), ik was volledig het vertrouwen kwijt!
maar na heel veel gewoon doen, weg schietende paarden en leren wanneer ze weg schieten (dat kun je voelen) gewoon weer buiten rijden.
gewoon doen en niet jezelf bang maken..
dan moet je natuurlijk ook niet een keer ooit eens in de maand buiten gaan rijden maar dan standaart minimaal 1x in de week ;)
dat heeft bij mij heel veel geholpen!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:36

Belangrijk voor de afwisseling, je paard fris houden, andere spieren aanspreken, conditie of juist extra ontspannend, gezond, lange stukken rechtuit is voor jonge paarden een must, balans vinden, verschillende ondergronden is goed voor pezen en gewrichten, meer zelfvertrouwen voor zowel paard als ruiter, Als een paard het leert voorkomt dat latere gevaarlijke situaties voor zowel combinatie als overige mensen/dieren.

Buitenrijden is zo belangrijk!

Enne springen en dressuurmatig trainen kan ook prima in een buitenrit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:38

alison_belle schreef:
desty schreef:

Nou geloof ik wel dat als ik nu op zou stappen ik zelf overal kabouters zal zien.
maar ze is altijd al zo geweest.
Als ze achter zich iets denkt te horen en het niet kan zien is er paniek!!
Zou haast denken dat ze als kleintje eens van achter aangevallen is of zo.
maar ja, hoe los je zoiets op
ik weet zeker dat als ze haar angst kwijt is dat ze geniet van een buitenrit, ik trouwens ook

Doet ze dit bij alle ruiters? Anders zou je eens kunnen proberen om een (bij voorkeur man) strenge zelfverzekerde ruiter er op te laten en dan op buiten rit. Vaak is het de ruiter die het verschil maakt (zeker geen aanval op jou!) En als jij dan heb gezien dat ze zich wel kan gedragen buiten. Zit jij er waarschijnlijk veel zelfverzekerder op waardoor jij ook lekker buitenritten kunt gaan maken met dr!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:39

ja mee eens Nini_roosje

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:40

desty schreef:
veel heeeeel veel oefenen,
kun je wel met haar aan hoofdstel/halster buiten lopen?
ik heb dat ook een tijd gehad hoor dat ik de kaboutertjes eerder zag als het paard (door gebroken been vertrouwen kwijt), ik was volledig het vertrouwen kwijt!
maar na heel veel gewoon doen, weg schietende paarden en leren wanneer ze weg schieten (dat kun je voelen) gewoon weer buiten rijden.
gewoon doen en niet jezelf bang maken..
dan moet je natuurlijk ook niet een keer ooit eens in de maand buiten gaan rijden maar dan standaart minimaal 1x in de week ;)
dat heeft bij mij heel veel geholpen!

ja met hoofdstel kan wel, heb ik gedaan, op de heenweg veel briezen en snuiven maar meer niet.
Op de terugweg met bijrijdster er op, ging ook erg goed maar de spanning spatte er wel af hihi.
Daarna door hoefproblemen niet meer kunnen doen, ik hoop het wel weer snel op te kunnen pakken en wil dan dagelijks gaan lopen aan de hand in de hoop dat het gewoon word.

ja ze doet dit gewoon wanneer het in haar op komt. vorige eigenaar reed er gewoon verder mee, die was zeer zelfverzekerd.
Een ander wil dit wel voor mij gaan doen maar ik ben zooo bang voor ongelukken, zou niet willen dat een ander iets overkomt op mijn paard

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:43

ja veel gaan wandelen als ze dat goed doet!
heb ik ook gedaan met shettie van mij,
op een gegeven moment zelfs door het dorp en is nu bomproof na 2 jaar veel wandelen.
zelf grote tractoren doen haar helemaal niets.
het is gewoon een kwestie van gewenning.
want waarschijnlijk breng jij onbewust ook op jou paard over dat het spannend is...
dus nou ziet ze buitenrijden met spanning!
dat moet je proberen te veranderen. dat kan een poosje duren maar de aanhouder wint ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:47

Ik denk dat je gelijk hebt.
We moeten elkaar weer gaan vertrouwen buiten, ik baal ook dat ik zo een schijterd ben hoor.
Ik zou zooo graag eens een heerlijke rit met haar maken, zeker als ik de anderen uit zie rijden ;(
Jllie hebben me wel weer reden gegeven om vooral veel te blijven oefenen....thanks :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:49

haha graag gedaan! :D

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:58

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:23

alison_belle schreef:
We moeten elkaar weer gaan vertrouwen buiten, ik baal ook dat ik zo een schijterd ben hoor.
Ik zou zooo graag eens een heerlijke rit met haar maken, zeker als ik de anderen uit zie rijden ;(
Jllie hebben me wel weer reden gegeven om vooral veel te blijven oefenen....thanks :D

Heb meegelezen en wil je nog 1 tip geven: kijk of dat je het "oefenen" met iemand kan doen, die zelf een bomproof paard heeft EN die je eventueel corrigeert bij iets EN die jij vertrouwt en op je gemak kan stellen als jij het spannend gaat vinden :j .
Gewoon bij wijze van les nemen in buitenrijden zodat jij met de grillen van je paard buiten om leert gaan *D
Succes!

Hier ook 2 bomproof paarden, die te saai zijn om in een topic te melden want ze zijn zo geboren :+ !

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:26

Evelienepien schreef:
alison_belle schreef:

Heb meegelezen en wil je nog 1 tip geven: kijk of dat je het "oefenen" met iemand kan doen, die zelf een bomproof paard heeft EN die je eventueel corrigeert bij iets EN die jij vertrouwt en op je gemak kan stellen als jij het spannend gaat vinden :j .
Gewoon bij wijze van les nemen in buitenrijden zodat jij met de grillen van je paard buiten om leert gaan *D
Succes!

Hier ook 2 bomproof paarden, die zo geboren zijn :+

ik zat net te denken.....je kan bij ons tegen betaling buitenritten maken onder begeleiding.
Ik heb veel vertruwen in de begeleider, misschien dat ik eens een paar ritje op een ander paard moet gaan maken, gewoon om mijn eigen angst een ander plekje te gaan geven

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:31

goed idee!
daarmee kun je ook al het een en ander overwinnen ...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:35

hihi ben al een afspraak aan het regelen :D