mick75 schreef:Ik denk wel dat als je op een stal staat waar geen binnenbak is je makkelijker buitenritten gaat maken dan als er een veilige, stevig omheide, overdekte bak is. Op dergelijke stallen hebben sommigen al moeite met rijden in een buitenbak, omdat hun paard dan kijkerig is. Dat je dat oplost door gewoon vaker die buitenbak te gebruiken komt niet bij iedereen op. En op een paard dat gewend is in de veilige binnenbak te lopen en nooit in een buitenbak gereden word plotseling een buitenrit te gaan maken lijkt mij geen slim plan.
Het valt mij hier in de buurt wel heel erg op dat ik op buitenrit zelden tot nooit mensen tegen kom van stallen waar ze een binnenbak hebben. Al die mensen die geen binnenbak hebben kom ik regelmatig tegen.
En dan heb je nog het slag dat gewoon ronduit levensgevaarlijk is buiten. Of dat door joligheid komt of angst maakt dan weinig uit. Sommige paarden zijn letterlijk van alles bang, anderen worden zo vrolijk dat ze praktisch niet te houden zijn.
Maar joligheid is er ook uit te halen. Bijna ieder paard. Die niets anders ziet dan muren en hekken om zich heen. Word jolig als ze een keer naar buiten mogen. Maar rijd je dan 3 weken iedere dag buiten is die joligheid er vaak een heel eind uit. En angst is er gewoon omdat iets nog niet kennen. Laat ze er aan wennen en uit eindelijk zullen ze hun angst voor een groot gedeelte kwijt zijn.
Verder komt angst ook vaak voort uit de ruiter. De ruiter is bang dat het paard gaat schrikken. En dan ineens schrikt het paard ergens van omdat de ruiter al bang was. Dus een zelf verzekerde ruiter maakt ook een wereld van verschil

.
!