Pony wilt niet in het water!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Pony wilt niet in het water!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:37

@ ts: zoek een beginpunt op, en ga van daaruit te werk. Je zegt dat jouw paard dicht bij de waterlijn durft te komen. Is er een beetje strand tot je beschikking? Ga dan langs die waterlijn rijden, 30 meter de ene kant op, vervolgens draai je richting water en rij je 30 meter de andere kant op, weer draaien, weer richting water. Hij zal een keertje per ongeluk met zijn voet in het water komen en daar van schrikken, maar daar niets van aantrekken, rijd steeds maar heen en weer. Laat hem zijn voeten bewegen. Op het moment dat hij met twee voorvoeten in het water staat, stoppen. Gewoon moment rust. Als je paard wil drinken laat je hem drinken, als hij met zijn voorbeen gaat maaien laat je hem ook dat doen (maar kijk uit, soms is dat een voorteken dat ze willen gaan liggen en rollen en dat is minder grappig, voor jou een nat pak en een drijfnat zadel...)
Als hij eenmaal in het water staat, laat je hem even door het water lopen, daarna er weer uit, en weer heen en weer langs de waterlijn. Als moet je er een uur voor uittrekken. En er daarna weer in proberen te lopen. De weerstand gaat steeds minder worden. Maar zorg ervoor dat hij zijn voeten blijft bewegen, zet hem aan het werk, gun hem pas rust als hij met zijn voeten in het water staat. En dan vaker herhalen. En niet een dag, nee, een maand lang, dagelijks meenemen....

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:42

Misschien kun je het proberen met een ander paard. Het kan zijn dat hij dan volgt.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:51

Ontzettend bedankt voor de goede tips, ik ga morgen of overmorgen weer die kant op, ligt jammergenoeg niet naast stal. @cassidy; het strandje is maar 5 meter breed jammergenoeg. Een voetje er in zou al heel fijn zijn !!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:43

Ik hoop dat je paard het achterwaarts beheerst? Gebruik de advance and retreat methode. Als je ongeveer in kunt schatten wanneer je paard op de rem gaat, stop je hem even daarvoor, en laat je hem achterwaarts gaan. Daarna weer naar voren, weer stoppen voordat je de weerstand krijgt, en weer achterwaarts gaan. Je moet hem de indruk geven dat je hem niet het water in wilt hebben. En neem van mij aan, als je dit volhoudt (en al moet je een uur die paar pasjes vooruit en weer achteruit meenemen), uiteindelijk gaat hij er in.
Op het moment dat hij er met twee voeten instaat, rustmoment inbouwen.
Staat hij er eenmaal in, ook rustmoment inbouwen. Daarna omkeren, het water uit, en weer proberen.

Niet stoppen voordat hij het water in is gegaan. Neem de tijd, desnoods een hele dag. Maak geen andere plannen, stel jezelf geen ander doel dan dat hij er met een voetje ingaat. En als hij dat heeft gedaan, rustmoment inlassen en herhalen.
In het ideale geval doe je het de dag daarop weer. En de dag daarop nog een keer. Het moet een ritueel worden, een gewoonte. En na verloop van tijd zal hij popelen om er in te mogen.
De grootste fout die je kunt maken is: stoppen op het verkeerde moment. Dus behalve dat rustmoment als beloning, ook niet stoppen met de oefening als hij er uiteindelijk met een voetje ingaat....op zijn minst daarna nog drie keer herhalen. Het gaat de keren daarop een stuk sneller....

Je kunt ook heel veel voorbereidend werk doen met grondwerk. Stuur hem vanaf de grond over een zeiltje of door een plas. Uiteindelijk zal je dat in het zadel ook helpen....

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 23:35

Wauw, dat is iets waar ik inderdaa hard mee aan het werk kan. Heel erg bedankt Cassidy ik sta al te popelen om te beginnen. Ik zal tijdens het rijden dan ook wat vaker oefenen om hem achterwaarts helemaal onder controle te hebben..
Duurt het dan steeds langer voordat je die weerstand krijgt? Omdat hij gaat wachten tot jij hem het sein geeft om naar achter te gaan? Of begrijp ik dat verkeerd. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:41

Je verlegt de grenzen, en je houdt hem aan het werk. Je laat hem zijn voeten bewegen en leert hem uiteindelijk op hele subtiele manier de weg van de minste weerstand, zonder dat je hard moet worden, overdadig moet gaan prikken of gaat slaan...

Toch jammer dat we hier geen watervallen hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=XX308YCc_Mc

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 23:56

Wow! Die grond ook waar t paardje gewoon moeiteloos doorheen banjerd. Stoer hoor :D Daar werken we naartoe ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:59

Doe dat dan wel met beleid. De paarden daar komen dit soort ondergrond al in de opfok tegen. Als je de paarden die hier opgroeien op de biljartlakens die wij negen van de tien keer op de opfokadressen tot beschikking hebben, ineens met dit soort ondergrond confronteerd, heb je de eerste blessure meteen al te pakken....

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 00:01

Haha ja joh. Dat spreekt voor zich, mijn pony zou dat ook niet overleven hoor.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:03

misschien wel heel raar van mij,, MAAAR waarom iets doen wat het paard niet wil ?

het paard doet toch ook niet iets dat jij niet wil ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:03

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:05

Tat_jana schreef:
misschien wel heel raar van mij,, MAAAR waarom iets doen wat het paard niet wil ?

Is dat zo? Ben jij er zeker van dat het paard echt een ruiter WIL dragen, dat zadel en dat hoofdstel WIL hebben, die buitenrit WIL maken? Wij leren de paarden dat ze ons moeten accepteren, dat ze het gewicht op hun rug moeten dragen, niet moeten schrikken van een auto, een hond, een wapperend papiertje.
Dat water is echt het probleem niet. Dat is net als het zadel, hoofdstel en ruitergewicht iets wat een paard moet en kan leren....

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 00:06

Tat_jana schreef:

Ik denk dat het niet een kwestie van niet willen is.. Ik denk dat het meer onwetendheid en misschien een gebrek aan vertrouwen is. Hij is niet gewend om water in te lopen en begrijpt dus niet waarom dat moet. Uit meerdere verhalen in dit topic blijkt ook dat als de paarden hier uiteindelijk doorheen komen ze het ontzettend leuk vinden in het water.

Ik snap wel je punt though. ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:08

sorry dan denk ik daar heel anders over :)
het paard heeft al zoveel te moeten, waarom MOET het paard dan ook in het water, voor ons eigen plezier ?

als mijn paard niet wil, zal daar vast een rede voor zijn.
ik zie ze af en toe naast de waterlijn staan en trappen.

sorry maar daar lusten de honden geen brood van.

maar mijn denk wijze zal wel weer heel anders zijn :)
het paard past zich aan mij aan, dus moet ik me aan hem aan passen om het zo leuk mogelijk te maken :)

over het stukje vertrouwen is een goed punt, maar waarom dan toch in het water willen als het vertrouwen er al niet is ? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:12

Ik geef je tot op zekere hoogte gelijk. Maar als ik mijn paard een opdracht geef, wil ik toch echt dat hij hem uitvoert. Stel je nu eens voor dat je een grote buitenrit gemaakt hebt en je komt een beekje tegen. Daar moet je doorheen, je kunt ook een omweg maken van 50 kilometer om de dichtsbijzijnde brug te gaan gebruiken, maar het is al laat, het wordt al donker, en er komt onweer aan. Het enige wat het paard moet, is even door een klein beekje. Wat ga je doen? Wat ga je van je paard vragen? Ga jij echt die omweg van 50 km maken, met het risico op een compleet uitgeput paard (als hij het al overleeft) of duw je even door? Hoe hard ga je worden? Is het niet fijn als het paard er gewoon doorheen gaat? Dat het doorlopen van een beekje, of een grote plas tot de standaard opvoeding van een paard hoort?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:12

Mijn paard heeft het 'geleerd' door langs de waterlijn te stappen, en al wijkend er een pasje in het lopen. Dan natuurlijk flink belonen.
Er waren wel altijd andere paarden bij die wel het water in stapten.

@ Tat_jana, dat is een heel andere discussie. Ik zie ook wel eens paarden die niet in de trailer willen, of die niet netjes naar hun ruiter willen luisteren op wedstrijd... Als de ruiter denkt van ja, dat wil het paard niet, dan kun je ze het beste in de wei houden, en er niet mee gaan sporten.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 00:13

Tat_jana schreef:
over het stukje vertrouwen is een goed punt, maar waarom dan toch in het water willen als het vertrouwen er al niet is ? :)

Nou dan wil ik hem dus eerst dat vertrouwen geven, ik zal hem nooit het water in dwingen. Als hij het water in gaat wil ik dat dat volledig uit hem komt, maar met de hulp van mijn vertrouwen wat ik aan hem geef.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:14

Cassidy schreef:
Ik geef je tot op zekere hoogte gelijk. Maar als ik mijn paard een opdracht geef, wil ik toch echt dat hij hem uitvoert. Stel je nu eens voor dat je een grote buitenrit gemaakt hebt en je komt een beekje tegen. Daar moet je doorheen, je kunt ook een omweg maken van 50 kilometer om de dichtsbijzijnde brug te gaan gebruiken, maar het is al laat, het wordt al donker, en er komt onweer aan. Het enige wat het paard moet, is even door een klein beekje. Wat ga je doen? Wat ga je van je paard vragen? Ga jij echt die omweg van 50 km maken, met het risico op een compleet uitgeput paard (als hij het al overleeft) of duw je even door? Hoe hard ga je worden? Is het niet fijn als het paard er gewoon doorheen gaat? Dat het doorlopen van een beekje, of een grote plas tot de standaard opvoeding van een paard hoort?

gelukkig heb ik daar niet over hoeven na denken, aangezien wij hier geen beekjes hebben.
ik snap je punt, maar voor veel mensen is dit niet aan de orde, en blijft het voor eigen plezier.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:16

venga schreef:
Mijn paard heeft het 'geleerd' door langs de waterlijn te stappen, en al wijkend er een pasje in het lopen. Dan natuurlijk flink belonen.

@ Tat_jana, dat is een heel andere discussie. Ik zie ook wel eens paarden die niet in de trailer willen, of die niet netjes naar hun ruiter willen luisteren op wedstrijd... Als de ruiter denkt van ja, dat wil het paard niet, dan kun je ze het beste in de wei houden, en er niet mee gaan sporten.

ik kan nu oftopic gaan op deze reactie, maar kan ook even zeggen dat het een heel andere discussie is over een paard in de topsport, daar heb ik namelijk ook mijn mening wel voor klaar staan maar die willen we vast niet horen in dit topic :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:17

We hebben hier genoeg beekjes, en genoeg bruggen over beekjes, dus de volgende brug is niet zo ver...:D

We gaan vreselijk offtopic, maar Tat_jana, misschien kun je onderstaand topic even doorlezen:

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Als jouw paard panisch reageert op bijv. die zweep, zou je daaraan gaan werken of het probleem omzeilen?
Als je paard bang is voor een brievenbus of een vuilnisbak, neem jij die kilometer lange omweg op de koop toe, of wil je dat het paard er langs gaat?
Of het nu een beekje is, een vuilnisbak of een brievenbus, het blijven symptomen en tekenen van gebrek aan vertrouwen, opleiding van je paard en inzicht van de ruiter....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:18

Jozaa schreef:
Tat_jana schreef:

Nou dan wil ik hem dus eerst dat vertrouwen geven, ik zal hem nooit het water in dwingen. Als hij het water in gaat wil ik dat dat volledig uit hem komt, maar met de hulp van mijn vertrouwen wat ik aan hem geef.

dat vindt ik al een goeie gooi in de richting.
wat ik deed als mijn paard niet wilde knipte ik er een touw aan en ging zelf rommelen in het water voor afkoeling. niks geen dwang, paard werdt alleen nieuwsgierig en kwam jahwel met de pootjes te water.
van 1 weet ik gewoon dat ze het echt niet wil.. en dat laat ik lekker zo :) de rest is ze altijd in voor een lolletje dus waarom persee het water in als het niet hoeft :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:19

Tat_jana schreef:
venga schreef:

ik kan nu oftopic gaan op deze reactie, maar kan ook even zeggen dat het een heel andere discussie is over een paard in de topsport, daar heb ik namelijk ook mijn mening wel voor klaar staan maar die willen we vast niet horen in dit topic :)

Ongelofelijke bullshit wat je nu loopt te verkondingen. Wat is voor jou topsport? Is een paard dat naar de kliniek moet met een blessure ook topsport? Een paard moet de trailer in, zonder problemen, punt. En of dat nu is voor dat bezoekje aan de kliniek, die buitenrit op het strand of door de bossen, of die wedstrijden mag verder helemaal niet uitmaken....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:21

Tat_jana schreef:
wat ik deed als mijn paard niet wilde knipte ik er een touw aan en ging zelf rommelen in het water voor afkoeling. niks geen dwang, paard werdt alleen nieuwsgierig en kwam jahwel met de pootjes te water.
van 1 weet ik gewoon dat ze het echt niet wil.. en dat laat ik lekker zo :) de rest is ze altijd in voor een lolletje dus waarom persee het water in als het niet hoeft :)

Om uit te vinden dat je paard echt niet wil, of dat hij er uit nieuwsgierigheid toch instapt, moet je het toch op zijn minst een keer hebben geprobeerd. En misschien wel vaker dan een keer. Of heb ik het mis?

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 00:21

Tat_jana schreef:

Ja inderdaad. Ik denk dat er een hoop paarden zijn die een "traumatische" ervaring hebben met water, deze zou je eigenlijk niet moeten lastig vallen met dit probleem als het niet nodig is. Mijn pony kan gelukkig rustig aan de rand van het watertje staan en grasjes uit het water eten, hier maak ik uit op dat het een kwestie van geduld zal zijn tot het voetje er misschien ook een keer in belandt. :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:23

Cassidy schreef:
We hebben hier genoeg beekjes, en genoeg bruggen over beekjes, dus de volgende brug is niet zo ver...:D

We gaan vreselijk offtopic, maar Tat_jana, misschien kun je onderstaand topic even doorlezen:

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Als jouw paard panisch reageert op bijv. die zweep, zou je daaraan gaan werken of het probleem omzeilen?
Als je paard bang is voor een brievenbus of een vuilnisbak, neem jij die kilometer lange omweg op de koop toe, of wil je dat het paard er langs gaat?
Of het nu een beekje is, een vuilnisbak of een brievenbus, het blijven symptomen en tekenen van gebrek aan vertrouwen, opleiding van je paard en inzicht van de ruiter....

dit topic heb ik inderdaad gezien en bewust niet gereageerd :)
ik rij van mijzelf al niet met zweep, geen enkel paard.
dus die discussie is voor mij al niet weg gelegt.
als mijn paard niet langs die bewuste biobak wil, stap ik even af laat zien dat het goed is loop ervoor bij stap weer op en hervat de reis :)
het vertrouwen in mij en mijn paard is overal goed, en dus net zo op de weg.

ze schrikt heus, en ik heb heus welleens met mn handen in het haar gestaan, maar ben er tot nu toe altijd voorbij gekomen zonder mijn paard te dwingen.
maar zo vindt ik dat water echt eigen plezier is, als mijn paard dat niks vindt en ik heb het in het dagelijks leven niet nodig, waarom zou ik het dan opzoeken ? :)