bang voor koeien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirrrriii

Re: bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:19

Heb je niet een bak tot beschikking waarvan de omheining gesloten is, en met een redelijke hoogte?

Zo zijn wij namelijk ook begonnen, in de bak zetten met 1 koe. eventueel eerst de koe aan de bakrand zetten.

coldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:32

hey ik heb ook een paard das overal voor wegspringt en eigelijk net het zelfde doet als jouw paard maar ik heb gemarkt dat zweep en benen geven op dat moment niet werkt wat ik ondertussen wel begrijp omdat het paard op dat moment bang is en jij dat ng eens gaat bevestigen. Bij mijn pony werkt het door gewoon gedult uit te oefenen en hem gwn stil te laten staan naar de richting waar hij heene moet. Geef hem gewoon de tijd om te zien dat hoe lang hij er ook staat dat er niets gaat veranderen. Ik heb op een plaat een kwartier gestaan daarna is hij er gewoon langst gewandelt en heeft hij daar nooit meer weg gesprongen. Ik hoop dat je er iets aan hebt

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:37

ik zou iemand vragen om met je mee te rijden
en dat je dan achter die persoon aanrijd?

of afstappen en met je paard aan de hand langs de koeien te lopen?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:41

En TS, heb je al wat kunnen uittesten? hoe is het gegaan?

@waratje: Ts schreef zelf dat haar tinker aan de hand gewoon makkelijk meeloopt, daarom dat ik opper dat het best kan zijn dat TS onbewust opspant als ze aan het rijden is :Y)
Natuurlijk zijn er paarden die bang zijn voor koeien, maar dan zijn ze ook rechtlijnig ook aan de hand bang :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:12

Mijn paard is het tegenovergestelde van bang voor koeien, als die koeien niet uitkijken vreet ze ze op! Maar het is dan ook een cutting gefokte Quarter :+

Wij hadden op stal ook zo'n paardje wat ernstig bang was voor koeien en elke dag liepen er zo'n 120 van langs onze wei op weg naar hun stal. Zn baasje voedde dat nog even door daar mee te gaan in zijn angst, hij bleef maar bang en ze kwamen 4 keer per dag voorbij!

Ik heb een touwhalster met lange leadrope bij hem om gedaan en ben in onze wei met de kudde koeien meegelopen richting stal, heb hem gewoon laten kijken en stuiteren als hij dat nodig vond, maar ben zelf heel relaxed blijven staan en me niet druk gemaakt om zijn drukke gedoe.
Heel langzaam zag je m ontspannen en nieuwsgierig worden naar die malle koeien, toen wilde hij naar ze toe om te kijken en sindsdien vindt ie ze niet eng meer. :D
Je moet ze gewoon even de tijd gunnen om uitgebreid te kijken en laat ze 'los' aan je touw/leadrope, laat ze maar bewegen probeer ze niet te dwingen stil te staan, ze zitten net zo goed vast als je het touw aan het einde vast hebt dan aan het begin.
Maar blijf zelf gewoon rustig, zeg niks en wacht......

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:31

Op deze site http://www.montyroberts.nl/ staat in de rubriek 'Nieuws'> 'Publicaties Annemarie van der Toorn' een artikel met de titel 'Bang voor koeien'. Annemarie is een bekende trainer van probleempaarden en in dit artikel staat precies hoe ze het koeienprobleem van een paard heeft opgelost.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:31

ik heb ook een paard waar wrs quarter is
en die rent naar de koeien toe om eraan te snuiven en te kijken... de eerste keer wist k niet wat me overkwam want ik heb ook een tinker x haflinger en die rent ervoor weg:p
ligt denk ik gwn aan de geur.
je kunt misschien een doek met koeie(schape,...)geur in de stal legge?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:43

Een (bonte) tinker die ik bij rijd is ook als de dood voor koeien! het maakt niet uit of ik er op zit of er naast sta, ze blijft bang ook met een andere paard erbij.
ik zou bijna gaan denken dat dit een tinker eigen is. :))
ik volg dit topic even..

char_lew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:31

Ik zou proberen eerst een paar keer over en weer aan de hand te lopen, dan opstappen en terug proberen. wie weet lukt het dan ...

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:02

Die van mij was ook ooit bang van koeien. Ik heb hem toen tegenover (alleen een lijn tussen hen) een wei koeien kunnen laten lopen. In het begin vond hij het eng, blazen etc. maar op een gegeven moment gaven ze elkaar geen aandacht meer. Vanaf toen is het absoluut beter gegaan. Het is wel zo dat als we langs een wei koeien loopt dat hij het toch nog wel een beetje vreemd vind. Maar hij doet redelijk normaal.

Ben trots op hem ;)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:32

xFAM schreef:
Een (bonte) tinker die ik bij rijd is ook als de dood voor koeien! het maakt niet uit of ik er op zit of er naast sta, ze blijft bang ook met een andere paard erbij.
ik zou bijna gaan denken dat dit een tinker eigen is. :))
Nou, onze tinker vindt koeien ongeveer even interessant als stenen, helemaal niet dus O:) . Hij vertrekt geen spier als hij er een ziet, ook niet als hij er vlak langs moet lopen. Maar misschien is hij de uitdondering die de regel bevestigt :D ;) .

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:44

:o heb ook een keer een incident met een koe gehad... die stond zomaar opeens op een grasveldje midden in een villawijk. Du moment dat haar oog er op viel, besloot poown dat die daar niet hoorde en dus vreselijk Eng en Gevaarlijk moest zijn en ze liet mij dat weten door zo hard mogelijk te blazen, waarbij haar ogen zowat uit haar hoofd rolden. En uiteraard was ze er met geen mogelijkheid langs te krijgen zonder af te stijgen. Dus ik er af, en veilig achter mijn rug durfde ze mee te lopen naar de Enge en Gevaarlijke koe. Toen ik die een tijdje had staan aaien, wilde poown wel voorzichtig van me aannemen dat het misschien wel meeviel met hoe Eng en Gevaarlijk de koe was en durfde ze er behoedzaam aan te snuffelen, om tot de conclusie te komen dat ik het bij het rechte eind had.

Moet er voor toeschouwers best raar uitgezien hebben, een volwassen man die midden op een minutieus gemaaid gazonnetje midden in Aerdenhout met een bibberende ponnie achter zich heel serieus een BRONZEN koe staat te aaien... :+

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:18

Mijn paard is als de dood voor koeien, zelfs aan de hand.
Het lukt me niet eens om langs een koe te gaan.

Blijkt dat mijn paard een traumatische ervaring heeft als veulen zijnde.
Ben nu vaak aan het oefenen om bij een koe in de buurt te komen.

Stapje voor stapje en heeeeel veel gedult hoop ik ooit normaal voorbij een koe te komen.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:14

Hem in een weiland/bak naast de koeien zetten voor een paar dagen wil wel eens helpen. Is hij bang van de koeien of bang voor het patroon, en dus ook voor bonte paarden? Anders iemand die hem aan de hand kan begeleiden als je ergens langs moet met koeien?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:18

@EricPrast: leuke anekdote :D

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:24

avalonnancy schreef:
zijn het zwart witte koeien? mss licht het aan de kleur. wij hebben vorig jaar een paar weken een zebra op stal gehad en as die buiten stond kwamen de paarden niet eens hun stal uit! als de doods waren ze voor die barcode!

:D een tinker is ook vaak zwart-wit :P