Altijd keuren voor aankoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:04

Klinisch all in kost rond de 100 euro meestal. Maar dat verschilt per DA.

Ik zou persoonlijk altijd voor de keuring gaan, al is het 'maar' een klinische keuring. Dan nog ziet je DA altijd meer dan jij zelf, dus ja zelf zou ik het wel doen. Ik denk dat die 100 euro die je hier in steekt en die evt. laat zien of je paard wel/niet gezond is, niet opweegt tegen de onderhoudskosten van het paard.

Edit: buigproef is niet per se zinnig want zulke jonge paarden scoren praktisch altijd goed.
Hart en longen beluisteren zou ik zéker laten doen, zo ken ik iemand wiens evt. aan te kopen paard een flinke hartruis bleek te hebben. Dan weet je iig wat je koopt, als je het paard dan nog wil hebben. Overschat vooral je eigen kunnen niet, een DA kan/weet nou eenmaal meer van paarden dan jij, al was het maar omdat hij/zij veel meer paarden ziet dan jij als particulier.

En waarom je zo'n keuring zou laten doen: als het paard niet goed is, koop je 'm niet. Je behoedt jezelf voor vele euro's aan kosten in het geval er iets mis is.

Pollewoppy

Re: Altijd keuren voor aankoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:10

Volgens mij heb je zeker wel wat aan een klinisch keuringsrapport, omdat je daarmee kan aantonen dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan...

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:12

Ja daar heben jullie wel weer gelijk in! :j

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:13

Sorry, ik wil je niet voor je hoofd stoten maar ik vind over de 1000 euro heel veel geld voor een 2 jarige haflingerhengst.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:20

Ik laat mijn paarden altijd compleet keuren, anders begin ik er persoonlijk niet aan. Is het paard goed, kosten voor mij. Is het paard niet goed kosten voor de verkoper.

In dit geval is de prijs wel erg laag om het paard te laten keuren. Ik zou denk ik dan de gok nemen. Ik weet niet hoeveel de tweejarige hengst in handen is geweest maar een buigproef valt ook niet mee. Wel zou ik in ieder geval zijn mond, ogen en stand even laten nakijken door een da. Of als je zelf denk dat te kunnen, kan je dat ook zelf doen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:36

En wat betreft de klinische keuring........al is het inderdaad alleen maar om longen en hart te checken en de algemene gezondheid........

Buigproeven kunnen namelijk ook getraind worden heb ik inmiddels vernomen. Wanneer een paard niet door de buigproef komt en je doet een tijd lang dagelijks steeds dezelfde buigproven, komt er vanzelf een moment dat het paard goed loopt door gewenning.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 10:46

amies100 schreef:
Sorry, ik wil je niet voor je hoofd stoten maar ik vind over de 1000 euro heel veel geld voor een 2 jarige haflingerhengst.

Tja het is een vp dus ik verwacht dat ik er wel wat af kan praten of mss hem meteen laten castreren voor dat geld..

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:22

O ok, ik nam aan dat je al klaar was met onderhandelen :+

Als de ouders iets gepresteerd hebben dan zou ik tot 750 gaan, hebben de ouders niets gepresteerd zou ik niet meer dan 500 uitgeven voor dit paardje.

Succes +:)+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:34

Ik heb mijn paard als jaarling gekocht, en heb hem toen klinisch laten keuren.
Ik had met de da afgesproken dat als hij het niet zou vertrouwen, we nog foto's zouden maken, maar hij kwam er met glans doorheen.. dus geen foto's

Ik zou zeker klinisch laten keuren.. je voldoet zo aan je onderzoeksplicht bij de aankoop, mocht er dan toch nog iets zijn sta je veel steviger in je schoenen.

Succes met de aankoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:41

Ik heb mijn paard niet laten keuren. Echte gebreken zie ik zelf wel en ik wilde haar toch hebben, zelfs als ze iets zou mankeren.
Ik denk dat de relevantie van keuren ligt aan het doel dat je met het paard hebt. Als je echt de sport in wilt is de gezondheid natuurlijk belangrijker. Ik heb geen ambities en ging voor de 'klik'. Ik heb mijn paard dus gewoon op gevoel gekocht, nooit spijt van gehad en bij een volgende zou ik het waarschijnlijk weer net zo doen. :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:09

BloodElf schreef:
amies100 schreef:

Tja het is een vp dus ik verwacht dat ik er wel wat af kan praten of mss hem meteen laten castreren voor dat geld..

Ik zou hier niet op in gaan. Ik heb absoluut geen verstand van Haflingers maar wij weten toch helemaal niets van die Haflinger. Alleen dat het een 2 jarige hengst is. Hoe kan je dan oordelen over de prijs.....

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:16

het handigst is natuurlijk om hem wel te keuren. zo weet je zeker dat ze op die onderdelen dat je keurt, ook zo gestelt is.
Maar kijk altijd wel uit!

ga niet naar een keurder[raar woord] die jij, of diegene waarvan je die hengst koopt kent!
de verkoper kan een leuk praatje met die gene hebben gemaaakt, en een nbekende van jou kan hem als er ergens iets mis is toch nog laten goedkeuren omdat diegene het zielig voor jou vind of andere redenen.

Succes en plezier met je paard!
x

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:29

muc schreef:
Ik zou hier niet op in gaan. Ik heb absoluut geen verstand van Haflingers maar wij weten toch helemaal niets van die Haflinger. Alleen dat het een 2 jarige hengst is. Hoe kan je dan oordelen over de prijs.....

Als je verder leest dan zie je dat ik nog een bericht getypt heb.... :+
Daarbij als je een beetje de handel in de gaten houd dan weet je wel wat paarden op dit moment doen

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:34

Bij een 2 jarige kan je het best gokken zonder keuring hoor. Zeker als de aankoop niet zo duur is! Gewoon iemand meenemen met goed verstand van paarden, die er even naar kijkt. Zou ik doen!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:26

amies100 schreef:
muc schreef:

Als je verder leest dan zie je dat ik nog een bericht getypt heb.... :+
Daarbij als je een beetje de handel in de gaten houd dan weet je wel wat paarden op dit moment doen

Zoals gezegd, ik ken de handel niet wat betreft Haflingers. Ik weet wel hoe de handel is met sport/spring paarden. Dus daar kan ik niet over oordelen. Ik vindt het alleen heel knap dat je zonder een afstammeling, foto of ook maar iets te weten van de pony kan zeggen dat de prijs waarschijnlijk te veel is. (Ik heb je 2e berichtje gezien, maar daar oordeel je toch nog steeds over de prijs :+ )
Misschien bedoel je je het wel heel lief/goed, maar ik snap het gewoon niet dat je dat zo kan zeggen. Dat mag ik toch wel zeggen? :Y)

Jel_R07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:38

Ik vind 1000 euro voor een 2 jarige haflinger hengst niet zo ontzettend duur hoor. Mits er een papier bij zit natuurlijk.
Ik heb mijn haflinger alleen klinisch laten keuren. Het is inderdaad een moment opname, maargoed je hebt dan toch de zekerheid dat het hart, longen, ogen, gebit, benen van het dier goed zijn en dat het geen ziektes of iets dergelijks onder de leden heefd.
Ik vond een röntgenologische keuring voor een 2 jarige haflinger simpelweg te duur.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:39

Natuurlijk mag jij dat zeggen! De markt voor haflingers, fjorden ligt momenteel echt op zijn gat en ze gaan nergens voor goede prijzen weg.
Aangezien de haflinger niet gekeurd is ga ik ervan uit dat hij ook nooit uitgebracht is op een keuring. Als de vader een hele goede dekhengst zou zijn dan was dit hengstje al lang naar de keuring gegaan. Zo kom ik bij mijn prijzen *D

En daarbij wil ik natuurlijk niet dat de TS onnodig veel geld uit geeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:14

FitzChivalry schreef:
Ik heb mijn paard als jaarling gekocht, en heb hem toen klinisch laten keuren.
Ik had met de da afgesproken dat als hij het niet zou vertrouwen, we nog foto's zouden maken, maar hij kwam er met glans doorheen.. dus geen foto's

Ik zou zeker klinisch laten keuren.. je voldoet zo aan je onderzoeksplicht bij de aankoop, mocht er dan toch nog iets zijn sta je veel steviger in je schoenen.

Succes met de aankoop.

Dat is dan ook gelijk de enigste zinvolle reden om te laten keuren.
Om te beginnen valt er aan een tweejarige vrij weinig te zien en beoordelen wat het in de toekomst gaat doen (wel/niet er overheen groeien) is gewoon koffiedik kijken.
Bedenk dat 90% van alle ellende die uit keuringen komt, terug te voeren is op slecht gereden zijn, slechte huisvesting, slechte voeding en wat dies meer zij, in elke denkbare combinatie.

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:25

Toen ik me eigen pony kocht heb ik ook geen keuring laten doen om geld te besparen etc. Na een jaar (tijdens het inrijden) kwamen we erachter dat er iets mis wat met zijn rug en hij nooit bereden zou kunnen worden :\ Het is misschien nu wel duur maar bespaart je wel een hoop ellende ;)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:05

JobR schreef:
Toen ik me eigen pony kocht heb ik ook geen keuring laten doen om geld te besparen etc. Na een jaar (tijdens het inrijden) kwamen we erachter dat er iets mis wat met zijn rug en hij nooit bereden zou kunnen worden :\ Het is misschien nu wel duur maar bespaart je wel een hoop ellende ;)

Dat is heel vervelend voor je maar dat was er met een klinische keuring ook niet uitgekomen en zelfs bij een gewone röntgenologische keuring denk ik ook niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:09

Mijn dierenarts zei dat je bij jonge paarden zo weinig aan kunt tonen klinisch en dat de kans dat je iets vind zo klein is dat het relatief weinig zin heeft..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:10

Er zijn zoveel topics die voorbij komen waarin eigenlijk toont hoe belangrijk een röntgenologisch keuring is. Je bent veel meer geld krijgt en verdriet wanneer je een paard hebt gekocht die niet goed is. Een twee jarige kun je prima röntgenen. Ik zou dan nog eerder de klinische laten vallen. Maar goed, dat is mijn mening ;) .

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:37

Ik persoonlijk zou een tweejarige Haf die voor dat bedrag te koop staat niet keuren.
Wel zou ik 'm zelf grondig bekijken. En als ik er geen verstand van zou hebben, dan zou ik iemand meenemen die dat wel heeft om hem grondig te bekijken.

Maar ik denk dat ik wat anders in dit soort dingen sta dan de gemiddelde Bokker. Voor zo'n bedrag kan ik het risico wel lijden en durf ik dat ook te nemen. In verhouding tot de andere bedragen kan dit weer anders liggen. Kijk...even cru gezegd...wat ik te verliezen zou hebben als het dier niet goed is, is een paar honderd euro, als ik hem weg zou moeten doen voor slachtprijs. En de kans dat dat gebeurt is vele malen kleiner dan de kans dat zich dat wel voordoet, als ik dat dier goed bekeken heb en hij staat me aan.
En emotioneel gezien sta ik er ook anders in dan de gemiddelde bokker. Ik zie zoiets puur zakelijk.
Dus ik ben niet echt een maatstaf voor de TS denk ik.
(ik heb op dit moment ook geen van mijn paarden in de verzekering (wel eens gehad hoor). En ziektekosten verzekering doe ik sowieso niet)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:41

Ik heb 1,5 geleden een veulen gekocht, en ik heb zowieso een veearts laten komen om hem gezond te laten verklaren. Ook had ik mijn verzekering even opgebeld waar ik aan moest voldoen om in de verzekering opgenomen te worden. Ze moeten bij een veulen minimaal een gezondheidverklaring hebben, een klinische keuring heeft bij een veulen van net geen half jaar nog geen zin, vandaar dat ik dat heb laten doen.

Mocht ik er ooit nog eens een paard bij kopen, dan wordt deze zeker op zijn minst klinisch gekeurd, je hebt dan ook aan je onderzoeksplicht gedaan waar je als koper eigenlijk toe verplicht bent, wil je een poot hebben om op te staan, mocht er een verborgen gebrek optreden.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:44

Mij is verteld dat een tweejarige een klinische keuring juist niet zoveel niet heeft. Reden weet ik niet precies meer. Wij doen dan ook altijd alleen een rontgenologische keuring en ben blij dat ik dat bij de laatste twee paarden heb gedaan! (Daarvoor deden we dat nooit).