schrijven bij een dressuurwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 19:06

Bedankt allemaal! :D
Ik geef me donderdag op ;) Dat concours is 24 en 25 juli, dus tegen die tijd zal ik hier wel even plaatsen hoe het is gegaan.

monica08

Re: schrijven bij een dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:10

Ik zou het inderdaad gewoon doen! Ik heb zowel bij onderlinge als officiele wedstrijden wel geschreven. Van B t/m Z2 en alles is leerzaam, en als je een leuke jury hebt kan je er leuke dingen van opsteken :D
Zeg gewoon eerlijk dat het de eerste keer is en meestal maken ze daar geen probleem van :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:53

Veel plezier!
Ik schrijf regelmatig en vind het heel interessant en leerzaam.
En gezellig :D

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:51

Amanda schreef:
Veel plezier!
Ik schrijf regelmatig en vind het heel interessant en leerzaam.
En gezellig :D

Dat zal wel lukken, bedankt! :D

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:31

Ik heb ook een paar keer moeten schrijven. Het is echt niet moeilijk hoor!
Je gaat samen met de jury in een auto/juryhokje zitten. De jury geeft je wat coupons (van die briefjes waarop de beoordelingen komen) met namen erop van de ruiters.
Een ruiter komt voor het hokje staan en zegt zijn naam, je neemt de coupon met die naam erop en schrijft het jurynummer erop in het aangegeven vakje.
De jury geeft aan dat de proef mag beginnen. Tijdens de proef noemt de jury de punten, die je in volgorde op het briefje schrijft. Soms zegt de jury er iets achter van bv 'taktfout' of 'meer lengtebuiging'.
Dat commentaar schrijf je dan achter het punt dat de jury bij dat onderdeel van de proef had gegeven.
Dat was het wel zo'n beetje, er is niet zo veel aan. Maar wel heel leerzaam!
En een goede jury is echt wel duidelijk en controleert af en toe of je bij het goede onderdeel van de proef zit.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:51

je kunt het heel makkelijk tellen hoor :P

op de coupon,
zet je in het balkje helemaal links al de onvoldoendes, in het midden de 6jes en rechts de 7,8,9,10.
1 = - 5
2 = - 4
3 = - 3
4 = - 2
5 = - 1
6 = 0
7 = + 1
8 = + 2
9 = + 3
10 = +4

als ja dan dat alles op het eind kijkt, dan schrijf je gewoon op onderaan de coupon waar ruimte = -9 , + 15 [bijvoorbeeld] en dat is dus +6 = 186.
bij de Z1/Z2 is het precies hetzelfde alleen als je dan alleen 6en hebt heb je 204 = winstpunt
dus als je dan -9 + 15 hebt = +6 dan is het 210 :P

de jury zegt meestal wel op welk onderdeel welk cijfer;
op 1 een 7, op 2 een 5 , op 3 een 6 bijvoorbeeld :P

succes ermee, is echt niet eng ofso hoor. je hebt altijd wel een leuke jury :P
maar als die gene wil roken vraag dan wel even of eht raampje open mag,
ik zat daar een keer in de rook zo benauwd en hoesterig, die meneer had binnen 1uur wel heel pakje opgerookt :oo

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:44

Ik heb een tijdje terug ook voor het eerst geschreven bij een officiële wedstrijd op M en Z niveau. De jury was aardig, ze legde me ook uit hoe ik moest tellen en als zij iets niet helemaal goed gezien had dan vroeg ze ook aan mij wat ik van een bepaalde oefening vond. Toen een combinatie een overgang ging maken toen zei ik 'dat was een beetje abrupt', toen zei ze ook 'ja inderdaad, zet dat er maar bij', ik vond het leuk om te doen en ook leerzaam :j Veel plezier :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:14

Altijd doen, het is kei leerzaam. Misschien is een tip nog om je commentaar niet in volzinnen op te schrijven. Zo kun je veel afkorten. De jury's hebben soms nogal lange commentaren en ik kort dat meestal in. Zo heb je ook nog tijd om af en toe naar de combinatie te kijken. Zoals bijvoorbeeld bij het wijken: commentaar paard moet meer parallel lopen oid. Dat kort ik af naar: meer //. Paar moet meer sprong houden: meer sprong. De ruiters snappen het dan ook wel. ;)

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:40

Zeker doen als je de kans hebt :)
Heb het ook een keer gedaan, en het is erg leerzaam!

Vooral de jury nog even na vragen als je zn commentaar niet goed gehoord hebt en inderdaad ook proberen mee te kijken of hij geen punten overslaat :)

Zorg wel dat je voor de zekerheid ook zonnebrand mee neemt! Ik heb 1x gehad dat het zo warm was, dat de jury waarbij ik schreef vóór de auto is gaan zitten! Ik had niets bij me, met als resultaat na een dag in de zon zitten: Zo rood als een kreeft! :P

Maar ja, het is leerzaam, niet eng, maar je moet wel je concentratie er bij houden... :)

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:07

Ik was de eerste keer ook zo zenuwachtig,
maar de jury vroeg of ik het al vaker had gedaan,
maar toen ze hoorde dat ik het nog nooit had gedaan,
heeft ze me alles uitgelegd en gewoon geholpen,
En je schrijft niet zo snel iets verkeerd op hoor,
gewoon rustig blijven ze helpen je wel, :)

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:36

Altijd doen, het kan heel leerzaam zijn!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:45

Ik vind het altijd wel leerzaam. De keren dat ik trouwens geschreven heb, telde de jury de punten op :D

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:03

vur schreef:
Altijd doen, het is kei leerzaam. Misschien is een tip nog om je commentaar niet in volzinnen op te schrijven. Zo kun je veel afkorten. De jury's hebben soms nogal lange commentaren en ik kort dat meestal in. Zo heb je ook nog tijd om af en toe naar de combinatie te kijken. Zoals bijvoorbeeld bij het wijken: commentaar paard moet meer parallel lopen oid. Dat kort ik af naar: meer //. Paar moet meer sprong houden: meer sprong. De ruiters snappen het dan ook wel. ;)

Afkortingen door schrijvers zelf verzonnen is niet altijd handig.
Als ik een 7 geef en wil er als commentaar bij: "mag nog iets meer doorspringen" en de schrijver zet erbij "meer sprong", dan komt het aardige commentaar van mij bij die 7 niet echt over.

Verder: schrijven moet je gewoon doen hoor. Eén keer moet de eerste keer zijn, en de jury bijt niet !

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:39

Maar soms moet je veel en snel schrijven he. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat mijn handschrift dan slechter wordt en ik wil toch dat de ruiters goed kunnen lezen wat het commentaar is. Dus zet ik het zo kort en bondig neer. Vaak zegt de jury het zelf al kort maar is het een lange zin zeg ik eerst snel hardop wat ik wil neerschrijven en stemt de jury toe of geeft het anders aan. Maar als ze ''tegen de hand'' zeggen zal ik ook niet het voluit opschrijven. Is geen zelfverzonnen afkorting weliswaar maar toch. Zolang het maar in overleg met de jury is gebeurd ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:46

Ik heb het inmiddels 2 x gedaan en vond het erg leuk en leerzaam :)

Ik rij zelf ook wedstrijden en nu kun je echt eens zien waar een jurylid op let. De jury legt meestal ook wel dingen aan je uit waar ze op let enzo.

Het is niet heel erg moeilijk. Wel goed opletten.

En de vereniging is altijd blij met je. Iedere vrijwillige hulp is welkom.
Je krijgt meestal wel een kleinigheidje na die tijd en drinken en eten tussendoor.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:48

Heel leuk om te doen en bovendien nog goed voor het hoofdrekenen ;-)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:42

en? heb je inmiddels al geschreven? zo ja, hoe is het gegaan?