Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ibbel schreef:Je kunt een gebruiksovereenkomst sluiten met een boer. Dan gebruikt hij jouw land als was het dat van hemzelf. Je hebt dan ook geen zeggenschap over wat, wanneer en hoe.
Ben je niet bereid dat te doen, dan zul je een loonwerker moeten betalen. Als je geluk hebt, kun je met de boer waar de mest vandaan komt de deal sluiten dat hij jou hetzelfde per kuub betaalt als wat officeel afvoeren kost (7,50/kuub). Dat weegt echter niet op tegen de loonkosten (80 euro/uur) De mest moet overigens ook geanalyseerd worden, dat kost ook geld (160 euro/analyse), naast de trekker van de loonwerker.
Oh, en bovengronds uitrijden is verboden. En jij betaalt de boete als de milieupolitie langskomt.
Vaste koemest is geweldig voor je land, als je dat krijgen kunt mag je erg blij zijn!amazingstar schreef:vorig jaar is ons weiland door een boer aan de overkant (die nog over had) gegiert.
probleem was echter dat de mest niet geinjecteerd werd maar eroverheen gestrooit...opzich nog niet zo erg...totdat bleek dat het verse dikke koeienmest was dat een maand lang duurde voor het een beetje weg was...mijn paarden konde er niet op voor ruim een maand.(gelukkig hadden we nog ander stukje land)
nu hebben we begin dit seizoen kunstmest voor paardenweide erover gestrooit en beide weilanden zijn mooi in het gras.
Het achterste weiland is al redelijk kaal gegeten door 2 paarden.
De bedoeling is ze zo in de voorste weide te gaan zetten en dan kijken of we evt achterste weide kunnen laten injecteren (ook goed voor het zuurstofgehalte in de wei)
maar nu moeten wij hier (wat mij logisch leek) betalen aan een loonwerker...nu vertelde verschillende mensen dat hun dat niet deden omdat ze allang blij zijn ervanaf te zijn.
Die mensen wonen niet in mijn gemeente...ik vroeg me dus af of jullie betalen voor je weiland gieren.
en zo ja wat ongeveer?
mijn weiland in totaal is 1 1/2 HA.
gr amazingstar