Pony word al boos als je met een zadel komt aan lopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:26

funnyhorses schreef:
iana schreef:
Manégepony's zijn zeker niet dom en kennen de knepen van het vak.

Als jij elke dag rotklusjes zou moeten doen dan krijg je vanzelf ideeën om er onderuit te komen!
Zo gaat dat met die beestjes ook.
Das een overlevingsmechanisme wat erin zit.

Tuurlijk, dat is hetgene wat ik bedoel ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:29

Manegepony's hebben dat veel, elke dag soms wel 3x opnieuw opgezadelt.. tja zou ik ook nie leuk vinden.
Veel mensen zijn te ruw of hebben haast en trekken de singel in 1 ruk op zn strakst.
Vaak doen mensen de singel in de stal al op t strakst, doe m voortaan wat losser en singel in de bak nog even na,
ook gaatje voor gaatje. En zo strak hoeft ie nieteens, als iemand aan de andere kant even hangt zit je stevig genoeg
tijdens 't rijden. Verder is het aangeleerd, boos doen is bange kindjes, zo dom zijn ze niet. Gewoon negeren dus en niet
bang worden ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:16

funnyhorses schreef:
Wees maar extra lief voor het beestje want die kan er mijns inzien niks aan doen dat ie zo (moet)reageren!

Dat is pas een recept voor ongelukkige paarden.

Dieren zijn gebaat bij structuur. Dat ze narrig reageren kan omdat ze lichamelijk pijn voelen, maar bij manegepaarden is het veel waarschijnlijker dat ze het doen omdat ze zich niet helemaal zeker voelen van de situatie, onzekere ruiters in de stal krijgen, etc. Die paarden zijn NIET gebaat bij 'extra lief doen' en slecht gedrag toestaan. Absoluut niet. Juist door duidelijk en consequent te zijn, kun je zo'n paard helpen. En als je dat doet, merk je dat die paarden zich ontspannen. (Je moet ze dus ook niet bang maken door boos of agressief te zijn, je vertelt ze: "ik weet wat ik doe. En dit is wat ik van jou verwacht.")
Dat is helder voor een paard, en dat is fijn.

Als je denkt "het paard kan er niks aan doen" dan doe je het paard veel te kort, en hou je veel te veel problemen in stand. En dat maakt het voor de paarden alleen maar vervelender. Echt waar - een paard dat duidelijkheid krijgt (dit mag, dit moet, dit mag niet) is gelukkiger dan een paard waarvan gezegd wordt "daar kan 'ie niets aan doen".

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:32

1 ding is duidelijk, dit paard is niet happy.

Kan aan het zadel liggen, het kan aan de manier van zadelen (aansingelen e.d.) liggen, het kan aan het harde werken liggen, het kan aan elke keer andere onwetende ruiter (beginnerlingen) liggen :(:) )

Niemand kan vanaf deze afstand en met deze info de oorzaak bepalen.

Als het niet aan het zadel ligt, is de enige oplossing dat ie van iemand prive wordt en zijn oude ondeugden afleert en weer happy wordt.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:35

misschien is het een idee om hem uit de stal te halen of hem vast in de stal te zetten voor je met het zadel aant komt lopen!
Zo kan hij geen kant op. En als hij het doet vooral negeren, want hem om zijn kop geven of hem een tik geven werkt vrijwel averechts!
Naa mijn ervaringen!
En verwen hem eens lekker, manege pony's zijn niet erg gelukkig want ze lopen de hele dag met kindjes op hun rug die niet kunnen rijden, vraag eens of je met hem een stukje mag wandelen, of neem wat lekkere dingen mee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:49

jes_sira schreef:
Als het niet aan het zadel ligt, is de enige oplossing dat ie van iemand prive wordt en zijn oude ondeugden afleert en weer happy wordt.

Wat een quatsch.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:46

funnyhorses schreef:
iana schreef:
Manégepony's zijn zeker niet dom en kennen de knepen van het vak.

Als jij elke dag rotklusjes zou moeten doen dan krijg je vanzelf ideeën om er onderuit te komen!
Zo gaat dat met die beestjes ook.
Das een overlevingsmechanisme wat erin zit.

Maar toch zijn ze nog bijzonder braaf, want de MEESTE gooien niet de ruiters eraf. (kunnen er wel eens afvallen, maar vaak zitten ze ook niet zo stevig en vallen al bij eeen hupsje)
Ik geloof dat sommige wel humor hebben - en daardoor ook wel eens een ruiter op het verkeerde been zetten, maar niet gemeen bokken en een trap na geven.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:02

Inderdaad...ik heb heel veel respect en eerbied voor manègepaardjes.
Als kind denk je daar zoveel niet bij na....we hebben er veel aan te danken.
Ik zat uuuuuuren in de manège en had altijd een lievelingspony of paard, deze was zo gelukkig als ik kwam om hem eens lekker te vertroetelen...je krijgt hier zoveel van terug vind ik. Met wat liefde en begrip kom je een heel eind en het is de kunst te tonen dat je niet bang bent...ik vind het een goed idee, hem/haar uit de stal te halen..effe borstelen en dan rustig zadelen. Elke manège heeft natuurlijk zijn regels, op sommige plaatsen staan ze al gezadeld en mag je haast niks doen, waar ik geweest ben mocht je eerst je pony borstelen en weren er geregeld lessen gegeven 'Hoe zadel je een paard'. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij TS op de manège gaat.

Ik ken mensen die er 1tje gekocht hadden die ik van vroeger kende, man, wat was dat paardje veranderd en nog altijd ten dienste van de eigenaar...zalig om te zien +:)+

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:04

Als het dan toch niet aan het zadel zelf ligt zoals ik in mijn eerste post had vermeld, maar aan de manier waarop gaat het best moeilijk voor je zijn om dit op te lossen. Net zoals hiervoor vermeld werd, zadel op een rustige manier aanbrengen en zeker niet strak vanaf het begin, singel hem nog eens aan voor je opstapt maar 1 gaatje langer dan dat je normaal doet, vraag desnoods of iemand het zadel aan de andere kant tegenhoudt. Eventueel kan je in de helft van de les nog eens een gaatje bij doen als het zadel te los ligt.
Zolang als gij zijn gedrag van bijten ed. negeerd, dus wanneer hij het doet, omdraaien of iets degelijks dan gaat hij ook doorhebben dat dit geen nut heeft bij jou, en dat je toch doorgaat, dus voor hem is het ligt aansingelen dan een grote beloning.
Omdat er hoogstwaarschijnlijk nog ander kinderen op rijden gaat dit een moeilijke opgave voor je zijn. Het paard gaat jou dan wel leren kennen en onderscheiden van de rest omdat jij dan 'de lieve' bent in zijn ogen, en dus bij jou minder agressief worden.

En eventueel laat je in het begin een volwassen/ consequente persoon langs de pony staan tijdens het opzadelen. Dit is waarschijnlijk puur het uittesten van iemand om te zien of die echt wel volhoud om te rijden.

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:14

Ik vind dat je goed je best doet voor de pony TS!

Ik ken dit probleem van een pony bij ons op de manege.
Bij hem kwam het niet door pijn, maar puur doordat hij het helemaal zat was. Zijn tuigje paste gewoon, en hij had nooit eerder rotervaringen met het zadel gehad.

Maar hij wist gewoon dat als er kindjes aankwamen met het zadel, dat het weer een stuk hobbelen door de bak was voor hem.
Er werd nooit echt goed op hem gereden.

En dát is nou zo oneerlijk. De paardjes die het 'liefste', rustigste etc onder het zadel zijn, krijgen de kindjes die het minst goed rijden. Dat verdienen ze toch niet?

Hij was net als het paardje waar jij het over hebt gewoon erg 'lief' onder het zadel, en in de les.
Maar na een tijd rondhobbelen en nooit echt prettig bereden te worden, snap ik zo goed dat een pony het zat word!

Alle tips die ik zou geven, hebben de bokkers voor mij al gegeven.

Succes met het paardje! Respect voor jou! :D 8-)

En inderdaad, lekker vertroetelen.

En ik vind het wel een goede van Leen_ :
Laat hem jou kennen als 'de lieve'
Waarschijnlijk vertrouwt hij jou dan meer, waardoor jij andere kinderen weer kan helpen.
;)

MissRonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:09

nouu dat heb ik dus ook gehad ....
je moet gewoon een paar keer met het zadel de stal in en uitl open en ook een keer met het zadel de stal binnen lopen zonder dat het jou bedoeling is om hem op te zadelen dan laat je het zadel even over de bok hangen zodat hij eraan kan snuffelen en als hij dat gedaan heefd pak je het zadel weer en legt hem veer terug geef hem ook nog een snoepje of zo als je de stal binnen loopt en hij bijt je niet .,, doe dit een paar keer maar laat het paard en het zadel niet alleen !!! als het zadel zou vallen niet dat je dan terug komt en het zadel is niet meer te zien en je pony staat apen trots in de stal denkend dat hij dat ding nooit meer op hoeft \

xxx als het niet lukt pb je me maar weet nog een paar dingen
xXx

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:42

eens kijken of hij pijn heeft, misschien zit hij/haar wel ergens vast.

aerdenhout1

Re: Pony word al boos als je met een zadel komt aan lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:11

Weinig tot helemaal geen respect voor de manege eigenaar!
Een manege houder die hart heeft voor zijn dieren weet dit soort dingen en hoort dan direct in te springen om het te verhelpen!
Een pony de ene keer afstraffen en de volgende keer een aai geven, werkt alleen maar averechts!
Dan weet dat arme dier helemaal niet meer wat hij moet.
Ts...wel heel lief dat je je het lot van deze pony aantrekt, maar ik denk dat je weinig tot niets gaat bereiken als jij de enige bent die zich zijn lot aantrekt.
Dit is dus typisch zo'n geval waardoor manege paarden een slechte naam hebben!

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 19:32

Funny horse ik ben het met je eens! Het gaat gelukkig bij mij beter, en als ie terug komt van het rijden krijgt hij natuurlijk een hele grote wortel :9

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:41

Door iemand laten vasthouden met een hoofdstel in

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 01:20

Eens met Aerdenhout

Het enige want je kunt doen is flink optimistisch (dus niet denken: "ohoh daar gaan we zo weer.....") de stal in lopen en het paard gewoon zadelen, desnoods met zijn tweeën. Dan vraag ik me eigenlijk wel af waarom het paard zo reageerd en of de manege eigenaren er niet al eens naar heeft laten kijken door een deskundig iemand?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:48

Je vind het idd zielig,lan ik best begrijpen ook.
En je zegt er dan al vlug bij, dat het niet jouw schuld is dat hij zo doet.

Wel eigenlijk ben ik het er niet mee eens, ik ga er hier ook vanuit dat er niks mis is met het paard en dat het zadel wel degelijk goed past, maar dat het hier echt wel om een soort van verzet gaat, een soort van aangeleerd gedrag.
Jij hebt het hem idd niet aangeleerd maar je houd het nu wel in stand, en das op zich dus ook fout.
Het moment je als trainer/ruiter/begeleider bij je paard komt moet jij dus heel overduidelijk de leider zijn, jij bepaald wat en hoe en wanneer.
Je hebt daar blijkbaar net iets te weinig aandacht voor en das dus ook de reden dat het probleem blijft bestaan.
De ruiter is hier dus wel degelijk in de fout, het paard gebruikt alleen de vrijheid die hij ook aangeboden krijgt, op zich is dat heel normaal.

laartje2 schreef:
Ik vind het ook zielig voor die pony ;( ! Maar het is niet mijn schuld dat hij zo doet!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:09

aeolusnr1 schreef:
Je vind het idd zielig,lan ik best begrijpen ook.
En je zegt er dan al vlug bij, dat het niet jouw schuld is dat hij zo doet.

Wel eigenlijk ben ik het er niet mee eens, ik ga er hier ook vanuit dat er niks mis is met het paard en dat het zadel wel degelijk goed past, maar dat het hier echt wel om een soort van verzet gaat, een soort van aangeleerd gedrag.
Jij hebt het hem idd niet aangeleerd maar je houd het nu wel in stand, en das op zich dus ook fout

Maar waarom ga je er vanuit dat het aangeleerd gedrag is? Paardje kan vanalles mankeren zonder dat je dat kan zien..
Manegekinderen komen daar om te leren, helaas is het imo onmogelijk om zoiets af te leren omdat ze gewoon niet zo ervaren zijn.
Tuurlijk is dat fout om er niks aan te doen, maar wat zijn de opties?
1) niet meer erop willen rijden - Als iedereen dat doet gaat de pony wsl naar de slager ipv de D.A of er een goede zadelmaker bij komt. En trainen om het af te leren lijkt me vrij zinloos, want de kans dat het gedrag weer terug komt als de "beginners" weer gaan zadelen lijkt me héél groot.
2) er idd maar vanuit gaan dat het dier geen pijn heeft (terwijl dat imo een grote gok is)
3) zelf geld insteken - kan me voorstellen dat ook dat geen optie is.

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar!
En je eigen verantwoordelijkheid om daar te blijven rijden. Als de manege verder goed is, kan ik me voorstellen dat je daar blijft rijden. Probeer maar eens een manege in de buurt te vinden waar alles klopt én ook nog te betalen is ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:20

superwoman schreef:
Maar waarom ga je er vanuit dat het aangeleerd gedrag is? Paardje kan vanalles mankeren zonder dat je dat kan zien..

Ten eerste omdat het paard onder het zadel gewoon braaf is. Zou het paard echt wat mankeren, dan is de kans groot dat dit ook z'n weerslag heeft tijdens het rijden.

Ten tweede gewoon een kwestie van getallen. Het aantal paarden op maneges dat zo reageert omdat het gedrag in stand gehouden wordt is stukken meer dan het aantal paarden waar echt wat aan mankeert.

(In een boel gevallen is er trouwens wel een aanleiding zoals pijn waarmee het begint... maar als die oorzaak al lang is weggenomen, blijven de paarden zich zo gedragen omdat de ruiters het nog niet kunnen doorbreken.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:26

Shadow0 schreef:
(In een boel gevallen is er trouwens wel een aanleiding zoals pijn waarmee het begint... maar als die oorzaak al lang is weggenomen, blijven de paarden zich zo gedragen omdat de ruiters het nog niet kunnen doorbreken.)

Ben ik met je eens :j
Echter vind ik "braaf onder het rijden" niet voldoende reden om pijn uit te sluiten, want er wordt "niks" gevraagd. Als men wat meer zou vragen, zou het best kunnen zijn dat de pijn erger wordt waar de pony wel op zou reageren.
Zo lang de pony alleen boos doet bij het opzadelen, vind ik dat de pony het wel aan kan en het verder de verantwoordelijkheid is en blijft van de eigenaar.

hervrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:46

Een paard op de manege waar ik reed deed hetzelfde. Als je de stal in liep beet hij al! Niemand kon er iets mee in de stal. Ik heb hem een keer gewoon geborsteld en een brokje gegeven en als ik eraan komt gaan de oren naar voren en legt hij zijn hoofd in mijn nek. :)
Maar bijna alle pony's op de manege krijgen bij ons dat gedrag. Niet het dreigen met slaan maar bijten. ;(

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:27

Leen_ schreef:
misschien ligt het zadel gewoon niet goed, en doet het hem pijn ?

helemaal mee eens

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:45

deze pony word vast vaak opgezadeld mis word ze ruw opgezadeld kijk daar eens naar,ze bedoeld het bijten vast niet gemeen. de pony vind het
zadel is een keer ergens anders op waar meer ruimte is dan in een stal en met z'n 2en in plaats van alleen, zo kan 1 iemand bij het hoofd blijven staan.
Hang misschien een bordje op "rustig opzadelen" of 'singel rustig aan "

laartje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 08:32

Hoi Bokkers,
Met de pony gaat het echt heel veel beter...Het is raar maar hij had een nieuwe stal op een andere plaats gekregen, waarom? Geen idee. Maar goed het werkte wel! Blijkbaar werd ie gek van de pony's naast hem! Waarom en hoe? Ik weet niet...Maar als hij maar lekkerder in zijn vel zit toch? Ik ben daar erg blij mee, want ik kan er niet tegen als pony's zich slecht voelen :n En bedankt voor jullie tips. Maar ik heb ze niet meer nodig, dus ik trek me terug uit dit forum...