Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Knert schreef:. Aderen worden wijder wanneer het zijn warmte kwijt moet, truucje van de natuur. Vandaar dat wij ook wel rode wangen krijgen als we het warm hebben.. omdat je het bloed beter ziet door die verwijding..
Als je een paard wilt afkoelen is het beste om lauw water te gebruiken. Koud water zorgt ervoor dat de aderen, die door de verhitting van het lichaam groter zijn geworden, door een schrikreactie weer klein worden en daarmee de warmte niet meer afgeeft. Maar wel een zeiknat paard, dus het lijkt optisch koeler, maar je koelt je paard er idd niet mee af maar zorgt ervoor dat het het warmer heeft.
Dus het liefste lauw water.. en het lekkerste is het wanneer er een briesje staat. Want wind voert de warmte af. Echter bij een temp. van, pak hem beet, onder de 20 graden zou ik het persoonlijk niet meer doen. En het paard (eigelijk altijd) de mogelijkheid geven tot schuilen en voldoende drinkwater.
Noah2006 schreef:Ik spoot mijn paard ook met warm weer af na het rijden. Tot een stalgenoot vertelde dat je hiermee ook de natuurlijke vetlaag aan het eind vh seizoen redelijk kan aantasten. En daardoor de paarden later huidproblemen e.d. kunnen krijgen. Ik doe nu alleen de hals, zadel en singel. En even de hoeven vochtig maken.
Zal kijken of ik verschil merk. Weet het zelf eigenlijk ook niet echt.

annehoe schreef:Ik vraag mezelf altijd af waarom wij mensen paarden afspuiten... Wij mensen vinden het lekker verkoeling te zoeken in het water.
Toch zie ik paarden nooit zwemmen of rollen in het water als ze bij een meer/plas staan...
water+afkoelen=menselijk?