Mag dit bit met dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RandyOrton25

Re: Mag dit bit met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:49

zo ver ik in je profiel kan zien reed je 4 maanden geleden nog met een gewoon bit in je proeven.

dus ik snap het hele gebeuren niet van dit bit

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:49

Sowieso kun je je problemen beter niet oplossen door er een strenger bit in te hangen ;). Misschien is het maar goed ook dat het niet mag, dan kun je je probleem op een andere manier proberen op te lossen. Heb je geen instructie die je vertelt wat je kunt doen? Ik denk dat je erg consequent moet zijn en meer met je zit moet gaan proberen te rijden, dan hoef je er uiteindelijk geen bit met hefboomwerking in te hangen om je paardje 'aan te kunnen' (om het zo maar even te zeggen).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:52

daNiielle_ schreef:
Ik geloof het zo wel. :)
Het is alleen dat het dan vreemd is dat ik een aantal mensen er mee heb zien rijden op het concours, en toen ik dit bit kocht werd mij ook verteld dat het mocht met dressuur. Zolang er maar 1 ring aan zat en die riempjes eraan zaten.
Ik kijk morgen de 1e proef wel, en dan neem ik een ander bit mee als blijkt dat ze het niet goed vinden.

Mischien waren ze in de bonen, of je hebt gevraagd of het toegestaan is op wedstrijden...
Het is toegestaan op wedstrijden, maar niet bij dressuur.
Je kunt er simpel online de regels op na lezen, of vraag juryleden die op bokt zitten.

en mijn advies, oefen en start met je andere bit, en vraag eerst of je ermee mag starten... het antwoord staat hierboven al, het mag niet. Voorkomt een hoop stress tijdens je proef. Je moet dan gelijk of het harnachement aanpassen of er volgt uitsluiting als dat niet lukt.
Die trens staat niet in de lijst met toegestane bitten en je bent nl ook in strijd met:
Citaat:
artikel 118.
8. Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels gesteld, met dien verstande dat in géén enkele klasse het gebruik van een voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is toegestaan. De teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit.

Citaat:
artikel 28
7. Indien een deelnemer niet in de voorgeschreven kleding of met het voorgeschreven harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding of het voorgeschreven harnachement. Als de deelnemer de kleding of het harnachement niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting.

Laat even horen hoe het gegaan is.

opmerking: Een jury kan het ook 'niet' opmerken, dat wil dan gelijk zeggen dat het toegestaan is.
Zo is mij dochter een keer vergeten om de 3 in 1 beschermers af te doen, jury heeft het niet of te laat opgemerkt :D

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:54

Volgens mij stond er laatst nog iets over in de PaardenSport, over hoe de riempjes aan het bit bevestigd moesten worden? Maar ik weet niet of het over dressuur ging.. Misschien even opzoeken in een PaardenSport? ;)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:56

Alane schreef:
opmerking: Een jury kan het ook 'niet' opmerken, dat wil dan gelijk zeggen dat het toegestaan is.
Zo is mij dochter een keer vergeten om de 3 in 1 beschermers af te doen, jury heeft het niet of te laat opgemerkt :D

Dat heeft mijn zusje ook gehad! Als de jury het ziet nadat er al 3 onderdelen verreden zijn mag de proef niet meer onderbroken worden en mag je doorrijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:56

_Judith schreef:
Volgens mij stond er laatst nog iets over in de PaardenSport, over hoe de riempjes aan het bit bevestigd moesten worden? Maar ik weet niet of het over dressuur ging.. Misschien even opzoeken in een PaardenSport? ;)

bij het springen, dit bit is niet toegestaan en de riempjes zijn evenmin toegstaan bij dressuur...
www.knhs.nl

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:57

ja maar als je van te voren al weet dat je niet met dit bit mag rijden
slaat het natuurlijk helemaal nergens op om het dan toch te doen in de hoop dat de jury het niet ziet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 14:59

Ja ik geloof het ook allemaal best hoor, maar het is wel verwarrend dat er zoveel mensen toch met zo'n bit starten. :)
Ik zal eens kijken wat ze er morgen van zeggen.

Wat betreft die trens, ja daar werd ze eerst op gereden.
Mijn paard is erg werkwillig, maar daarbij ook sterk, en héél enthousiast.
Doordat ze altijd zo veel wilde doen, ging ze daar tever in door en werden het uiteindelijk chaotische proeven.
Springen was net zo'n verhaal, ik kan gewoon weinig controle krijgen over dit paard soms.
Met dit bit wordt nu 2 keer per week getraind, zodat ze leert dat ze niet onder mij weg moet lopen, en haar tempo net iets terug moet leggen.
We zitten nu gewoon even in een tijd dat het iets minder gaat en dit was voor haar een goede oplossing, want in het rijden zit nu al vooruitgang. Ook wanneer ze weer met een gewone trens loopt. :)

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:00

Alane schreef:
_Judith schreef:

bij het springen, dit bit is niet toegestaan en de riempjes zijn evenmin toegstaan bij dressuur...
http://www.knhs.nl

Ah, oké! Ik wist niet meer zeker of het nou bij dressuur of springen was, maar bij springen dus! Let dus maar niet op mijn opmerking :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:06

Grrrom schreef:
Heb je geen instructie die je vertelt wat je kunt doen? Ik denk dat je erg consequent moet zijn en meer met je zit moet gaan proberen te rijden, dan hoef je er uiteindelijk geen bit met hefboomwerking in te hangen om je paardje 'aan te kunnen' (om het zo maar even te zeggen).

Ja ik heb sinds kort weer les, het werd haar ook al snel duidelijk dat ze veel te sterk is.
Ik moest het een maandje proberen met dit bit, wel voorzichtig natuurlijk, en zodra het beter wordt gewoon weer blijven volhouden met een normale trens.
Ze is gewoon terug te rijden op mijn zit hoor, de teugels kan je er soms nog afhalen en dan luisterd ze nog. Alleen af en toe net die momenten dat ze zo enthousiast wordt dat ze zowat 'doordraait'.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:14

daNiielle_ schreef:
Grrrom schreef:
Heb je geen instructie die je vertelt wat je kunt doen? Ik denk dat je erg consequent moet zijn en meer met je zit moet gaan proberen te rijden, dan hoef je er uiteindelijk geen bit met hefboomwerking in te hangen om je paardje 'aan te kunnen' (om het zo maar even te zeggen).

Ja ik heb sinds kort weer les, het werd haar ook al snel duidelijk dat ze veel te sterk is.
Ik moest het een maandje proberen met dit bit, wel voorzichtig natuurlijk, en zodra het beter wordt gewoon weer blijven volhouden met een normale trens.
Ze is gewoon terug te rijden op mijn zit hoor, de teugels kan je er soms nog afhalen en dan luisterd ze nog. Alleen af en toe net die momenten dat ze zo enthousiast wordt dat ze zowat 'doordraait'.

ik raad je aan om echt met een normaal bit in de ring te verschijnen wat betreft de dresuur het zou zonde van je tijd en eventuele punten zijn omdat daar flink op gestraft word.
springen is een ander verhaal natuurlijk.

ik heb mijn haflinger een tijd met een stang gereden omdat hij oersterk was
en geloof me dat is me niet te goede gekomen
nu rij ik hem al weer 4 jaar op een dubbel gebroken bitje van K&K
dat gaat een stuk beter.

als je paard sterk word helpt het niet om er een scherper bit in te hangen uit eindelijk worden ze daar nog sterker van.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:16

Dit bit is idd niet toegestaan. Als je hiermee je proef wil starten wordt je uitgebelt en moet je het veranderen, en wordt het aangemerkt als een vergissing in de proef. Is het halverwege de proef niet opgemerkt is mag je je proef er gewoon mee uitrijden (geloof met puntenaftrek)(ik geef je weinig kans, aangezien dit niet iets is wat je makkelijk over het hoofd ziet)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:18

daNiielle_ schreef:

gelijk op zoek gaan naar een ander lesgeefmens....
Iemand die het niet rijtechnisch voor elkaar kan krijgen maar het zoek in de ijzerwinkel van ruitersportzaak, is geen goed lesgeefmens.

Dat er zoveel mensen mee rijden op het wedstrijdterrein, wil niet zeggen dat ze er allemaal dressuur mee starten.... Ik zie ze vaak genoeg van hoofdstel wisselen voor het springen/dressuur....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:19

Het probleem van mijn paard is dat ze moet leren terug komen, moet leren luisteren en haar tempo terug leggen.
Dat sterke dat zal wel, dat mag ze blijven, maar ze moet gewoon leren terug komen als ik dat zeg.
Vandaar dit bit, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik er constant aan hang waardoor ze binnenkort niet meer op een trens te rijden is.

Ik neem het bit morgen mee, en zal een gaan vragen hoe het nou zit. En hoe het dan komt dat sommigen er wel mee rijden.
En ik vraag me af hoe de man die dat bit verkocht er dan bij komt. Het is altijd een eerlijke verkoper met verstand van het vak dus een verkooppraatje zal het niet zijn.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:20

Alane schreef:
gelijk op zoek gaan naar een ander lesgeefmens....
Iemand die het niet rijtechnisch voor elkaar kan krijgen maar het zoek in de ijzerwinkel van ruitersportzaak, is geen goed lesgeefmens.

Dat er zoveel mensen mee rijden op het wedstrijdterrein, wil niet zeggen dat ze er allemaal dressuur mee starten.... Ik zie ze vaak genoeg van hoofdstel wisselen voor het springen/dressuur....

Maar zo zit het niet hoor.
Ik heb dit bit zelf gekocht, vóórdat ik daar ging lessen. Ze wist alleen wel van wedstrijden hoe mijn paard is/kan zijn, en daarom gaf ze mij gelijk dat ik met springen dit bit tijdelijk gebruik. :)

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:25

kijk maar in het regelement, mag niet. had gister ook zoiets met een bit was alleen moeilijker te zien op het regelement. als je de 1e preof trouwens wordt uitgesloten mag je de 2e niet rijden, dus een ander bit indoen heeft dan ook geen nut

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:31

Janneke_Tri schreef:
kijk maar in het regelement, mag niet. had gister ook zoiets met een bit was alleen moeilijker te zien op het regelement. als je de 1e preof trouwens wordt uitgesloten mag je de 2e niet rijden, dus een ander bit indoen heeft dan ook geen nut

maar je wordt er niet op uitgesloten, het wordt aangemerkt als vergissing als je het ter plekke kan veranderen. anders is het idd uitsluiting

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:43

Janneke_Tri schreef:

ook dat klopt niet, bij uitsluiting mag je je tweede proef gewwon starten.
(bij diskwalificatie niet.)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:49

Moeilijk hoor, reglementen lezen.

Heftug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:52

Inderdaad,Vraag gewoon aan de jury of het mag en als het mag ( wat toch niet mag ) rijd je er mee. En als het niet mag pak je ander bit

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:58

*Is erg benieuwd hoe dit afloopt*
En wat gebeurde er? Jury heeft gelijk, het mag niet in de dressur wel met springen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:10

daNiielle_ schreef:
Het probleem van mijn paard is dat ze moet leren terug komen, moet leren luisteren en haar tempo terug leggen.
Dat sterke dat zal wel, dat mag ze blijven, maar ze moet gewoon leren terug komen als ik dat zeg.
Vandaar dit bit, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik er constant aan hang waardoor ze binnenkort niet meer op een trens te rijden is.

Ik neem het bit morgen mee, en zal een gaan vragen hoe het nou zit. En hoe het dan komt dat sommigen er wel mee rijden.
En ik vraag me af hoe de man die dat bit verkocht er dan bij komt. Het is altijd een eerlijke verkoper met verstand van het vak dus een verkooppraatje zal het niet zijn.

En met een ander bit, zal ze misschien wel luisteren, tot je er weer een normaal bit er weer in stopt. Correct paardrijden is geen trucje aanleren, maar in dit geval de juiste zithulpen gebruiken om het paard af te remmen..
Een paard kan zich alleen sterk maken, als de ruiter zich ook sterk maakt en dan wordt het een krachtsport wat je zal verliezen - of misschien winnen als je er een ijzerwinkel bij gaat gebruiken

Ik ben het dus met Alane eens.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:20

Nou wat toevallig dat ze dan toch ook nu meteen beter loopt op een trens?
Misschien is het verstandig om mijn reacties eens door te lezen, dan zie je dat het niks te maken heeft met een krachtsport.
Ja ze is sterk, en soms is ze zo enthousiast dat ze niet door heeft dat ze zich zo sterk maakt en dan moet ze gewoon even op haar plek gezet worden. :)

En dit topic was helemaal niet bedoeld om commentaar op het bit, als ik hier mee wil rijden dan doe ik dat.
Commentaar mag, maar dat hoeft niet hier want dat is een offtopic reactie.
Ik vroeg of het was toegestaan of niet, verder heb ik absoluut geen behoefte aan commentaar.
Iedereen meent het hier toch beter te weten, ik heb mijn instructrice ervoor en ken mijn paard dus rijd op mijn manier.
Ik laat morgen wel weten wat de jury er van vond, commentaar op het rijden doe maar via pb.
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 26-06-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:26

dat doe je dus met tempowisselingen en NIET met een sterker Bit :=

ikzelf heb een koudbloed ik ik L2 start, en dat is 1 grote doordram machine.
regelmatig gehad dat ik vol aan de teugels hing en d;r nog net kon tegenhouden om de ring in te blijven. bloedende ( blaren) vingers kwam ook regelmatig voor.
maar ondanks d'r sterke mond en nek, NOOIT een scherper bit gebruikt, en ben er nu blij van.
scherper bit zorgt er puur en alleen voor dat ze NOG sterker wordt.
helemaal met dressuur.
de mijne is nog altijd redelijk sterk van voren, maar langzaam aan wordt ze wel steeds lichter en makkelijker te rijden, gewoon op een trensje
ik kan je nu al garanderen dat je paard over een maand nog sterker is geworden, of bang voor het bit.

echt.. geloof mij als absolute ervaringsdeskundige op dit gebied, een scherper bit gaat je NIET helpen. :=

ook op concours logisch dat ze het niet toestaan.
een bit met hefboomwerking zorgt ervoor dat je paard " gewongen" wordt om te luisteren, en dus " makkelijker" met minder kracht vanuit jezelf netjes gaat lopen.
A: niet eerlijk etgenover ruiters die hun paarden wel voor elkaar hebben
B: niet eerlijk tegenover je eigen paard.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:29

Ja en laat mijn paard nou JUIST zo enthousiast worden door tempowisselingen. ;)
Sterk zijn en dingen doen uit enthousiastme is een compleet ander verhaal dus ik heb niet zoveel aan je reactie.
Al helemaal niet omdat een koudbloed toch net iets anders is. := Natuurlijk zijn die sterker, maar dat is niet het probleem van mijn paard.