verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:32

Vroeger verloor ik best snel mijn geduld.. Als ze in de stal rondjes aan het lopen was terwijl ik wou afzadelen, begon ik te roepen en gaf ik een tik. Wanneer ze onder het rijden vervelend was, pakte ik al vrij snel een zweep. Bij mijn paard werkte dit echt helemaal niet. Ze is ontzettend snel bang en ze ging dan altijd in een hoekje in de stal staan. Ook wanneer ik bijvoorbeeld bij de stal ruzie had met mijn zus en we elkaar 'afsnauwden' dan stond mijn paard in een hoekje van de stal doodsbang te staan. Nu verlies ik nooit meer mijn geduld, en ik word nooit meer kwaad. Met kwaad worden op mijn paard doe je meer slecht dan goed omdat je dan weer weken bezig bent een beetje vertrouwen te winnen. Mijn paard is ook veel rustiger en als ze bang is zoekt ze steun bij mij in plaats van nog banger te zijn van mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:41

_Amber__ schreef:
JoviBan schreef:
In plaats van je geduld te verliezen en dat op je paard af te reageren, kun je beter stilstaan bij het feit waaròm je paard doet zoals hij doet.

Daarom word ik ook niet boos op het paard, maar meer op mezelf, al kan ik beter gewoon niet boos worden maarja :o

Je hoeft ook niet boos te worden op jezelf. ;)
Boosheid is nooit goed en belemmert je om begrip en respect te hebben, rust te behouden/krijgen en van het gedrag & de situatie te leren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:43

Bij paarden verlies ik nooit mijn geduld. Ik beloon en bestraf wel, maar ik ga nooit schoppen of slaan uit frustratie.
Als ik voel dat ik een slechte dag heb met weinig geduld, veel stress en een kort lontje dan hou ik het bij de paarden bij voeren en mesten.

cupcake1986

Re: verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:57

als het echt te ver gaat: 1 of 2 klappen/rukken aan de halster ja, ze moeten hun plaats kennen en ik ben het baasje en geen stuk van het decor! ik zeg er wel bij: ik pas me aan, als het een grote stoere meneer is is de klap wel iets harder dan een beestje dat feller reageerd.

ze krijgen niet snel een klap bij ons, dus meestal heb ik meer effect met een kleine tik zodat ze zich een bult schrikken dan echt hardhandig op te treden.

als vriendelijk vragen niet helpt, dan maar de grote middelen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:00

Ik verlies wel eens mijn geduld ja. Soms zit mijn paard zo te etteren met rijden, en dan is mijn geduld soms echt even weg. Ik brul dr meestal eens overheen dat ze op moet houden, en zet haar dan gewoon een paar minuten stil. Dan kunnen we beide even afkoelen.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:21

Mijn pony wel nog wel eens aan mijn zadel en aan spullen zitten knagen. Nou wil ik echt niet hebben, meestal zeg ik eerst zo van 'Hé!' en dan trek ik zijn hoofd terug, doet hij het nog een keer dan kan hij een klap verwachten ja.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:42

Och ja hoor, hier verlies ik af en toe mijn geduld ook wel eens. M.n. bij mijn 4 jarige, die moet af en toe nog wat 'bijgeschaafd' worden in d'r opvoeding :+ Mijn oudste merrie (10 jaar) en mijn Shet (6 jaar en tot zijn 2e hengst geweest en dus strak onder de duim gehouden) weten onderhand wel beter :D Meestal is een stemverheffing, een tik op d'r neus of een ruk met het halstertouw al voldoende. Heel, heel soms wordt er een trap uitgedeeld (als de andere opties geen effect hebben gehad).
En net wat Lowara ook zegt: na een drukke, stressvolle dag op het werk en als ik merk dat mijn lontje nogal erg kort is afgeknipt doe ik ook niks met de paarden. Beetje poetsen, beetje knuffelen (maar daar hebben zij dan meestal al geen zin in omdat zij mijn bui aanvoelen :') ) en verder lekker laten lopen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:11

geduld verliezen ..nooit!!!
maar paard moet zich wel gedragen,dus gewoon stil staan met poetsen
en niet happen naar de baas :Y) dat deed hij van de week in mijn bovenbeen en dan is het reflex gelijk een flinke knal :+ en gewoon door poetsen. :D
met naar de wei brengen mag hij me niet voorbij,als hij na 2 op houdingen niet luistert krijgt hij een flinke tik met halstertouw op de borst en moet in zijn achteruit 2 passen,en dan gaan we weer verder

maar geduld verliezen en hem dan op zijn donder geven nee :n daar krijg je of een angstig paard van of een agressief paard

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:14

Jaaa, zo af en toe wel.

Ze wou laatst niet stil staan op buitenrit, dus hoppa ging ze steigeren. Dus toen na een paar keer me stem verheffen heb ik der een goede tik tussen der oren verkocht.
Mijn hand deed overigens meer zeer dan haar hoofd denk ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:15

Geduld verliezen?
Gebeurt wel eens. dan gaat het 'piepknol is het nou eens piep klaar met dat piep piep piep van je, altijd dat piep piep en dan weet piep dit piep dat, piep' en dan gaan we verder =)

Verder zie ik hier vooral gewoon pure opvoedingsdingen, die niks met geduld te maken heeft. Jij mij bijten of trappen? Ik jou trappen. Jij drammen? Ik jou stilzetten. ect. Heeft niks met geduld te maken, maar met opvoeding.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:20

Ik verlies ook wel eens mijn geduld. Als ze, na jaren, nog steeds elke keer minimaal 4x aan de paal bijt met als gevolg dat de verf slijt en na elke keer afstraffen nog steeds doorgaat, verlies ik echt mijn geduld wel. Niet met zware consequenties, meestal een hardere mep tegen haar dikke kont. Ze weet dondersgoed dat ze niet aan de paal mag zitten, maar elke keer pakt ze hem toch weer. Nu word het gelukkig een stuk minder al, de laatste keren niet meer meegemaakt, gelukkig.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:21

Nee, mijn paard heeft mij geleerd dat geduld hebben heel belangrijk is en anders kun je met haar écht niets bereiken.

Ik heb er zo een die het bij de 1000e keer een dekje op haar rug krijgen nog steeds eng vindt, bijvoorbeeld :+

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:24

Bekent..

Soms kan ik er zo gek van worden als het al warm is en hij dan niet ff stil kan staan.
Meestal zet ik ff een boze stem op.
Maar als hij echt irritant doet krijgt hij een tik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:05

JoviBan schreef:
Boosheid is nooit goed en belemmert je om begrip en respect te hebben, rust te behouden/krijgen en van het gedrag & de situatie te leren.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Boosheid is in bepaalde gevallen zinvol, maar het moet je niet overnemen. Drift is niet goed, controleverlies over je eigen emoties en handelingen is niet goed, maar boosheid kan nuttig zijn.
Als ik mijn merrie geduldig vertel dat ze nu echt wel genoeg heeft lopen rennen dan heeft ze daar weinig boodschap aan, in haar optiek meen ik het dan niet echt |o In zo'n geval moet ik er wat emotie inleggen om haar te laten beseffen dat het inderdaad genoeg is geweest. Maar de kunst is om boosheid te doseren en ook om het niet vast te houden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:16

Mee eens! De kunst is ook om je boosheid meteen weer om te kunnen schakelen naar een rustige emotie. Boze reacties houden of zelf zo gespannen erdoor blijven pakt je paard ook over en werkt alleen maar averechts (

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:26

Ik was een keer zo boos op mijn paard, omdat ik met hem aan het grazen was aan de longeerlijn en ik wil terug lopen naar stal. Hij rent opeens keihard weg en ik erachter aan gesleurd op de dijk.
Nou ik was zo geschrokken en boos maar ik had hem toen maar een ruk aan ze touw gegeven.
Toen stond die daarna in ze stal ik was me longeerlijn aan het losmaken en hij dieuwt me zo omver, ik pak het longeerlijn en gaf hem er toen een klap ermee.
2 minuten later voelde ik me alweer heel erg schuldig maar omver dieuwen heeft die nooit meer gedaan. :)

En soms krijgt die wel eens een tikje op ze neus als die probeert te happen of als die me heel de tijd loopt uit te dagen.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:06

Mijn jonge paardje heeft mij dus echt geleerd om mijn geduld te bewaren,
vroeger was ik veel ongeduldiger.

Ik kan soms wel eens met geduld verliezen, even een simpel voorbeeld, met poetsen als ze dan van links naar rechts en van voor naar achteren aan het gaan is, meestal waarschuw ik toch zeker 2 keer, door even haar naam te roepen, op uhhh te zeggen, gaat ze gewoon door? Ik sla nooit op haar neus, maar geef gewoon even en dreuntje tegen bijvoorbeeld haar schouder, dat is vaak al genoeg.

Met rijden heb ik echt een engelengeduld :D
Is ook wel nodig bij dat paardje van mij, en blijf ik rustig.
Maar ook soms dan, als ze niet achter elkaar niet reageerd op mijn hulpen,
dan kom ik de keer erna wel even een stuk duidelijker door met mijn hulpen.

Als mijn paard netjes luisterd als ik "boos" ben geweest, laat ik het ook meteen achter me, en gaan we gewoon als vriendjes door. Ik blijf nooit boos, omdat dat gewoon geen zin heeft bij een paard.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:14

DNIEZE: ik vind dat dat meer met opvoeding dan met je geduld verliezen te maken heeft :). Omver duwen is gewoon puur respectloos en gevaarlijk, zulke dingen kun je niet negeren.

Iris_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:04

Nee, met rijden nooit eigenlijk.....
soms kan ik natuurlijk wel een beetje geïrriteerd worden (dan meestal in de omgang), maar dan komt er misschien een harde brul uit mijn mond en is het geklier vaak ook wel over....

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:02

Soms, mijne is meestal niet vervelend of irritant, maar soms als ze dan iets uit heeft gevonden dan blijft ze vaak door gaan. Dan geef ik haar wel eens een tikje van houd nou eens op. Maar dat is niet heel erg hard dat is allemaar te laten merken dat ze eens moet ophouden

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:06

Als ik eerlijk moet zijn... Ja :P
Ik raak altijd ernstig gefrustreerd als ik weet dat mijn verzorgpaard iets kan, maar het op dat moment niet lukt. Dus bijvoorbeeld volte met neckrope en dat zij dan steeds afsnijd!
Wanneer ik nog het meest gefrustreerd was, was toen ze tegen het schrikdraad aankwam tijdens het rijden terwijl ze net zo heerlijk ontspannen was ;(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:20

ninajojo schreef:
Als ik eerlijk moet zijn... Ja :P
Ik raak altijd ernstig gefrustreerd als ik weet dat mijn verzorgpaard iets kan, maar het op dat moment niet lukt. Dus bijvoorbeeld volte met neckrope en dat zij dan steeds afsnijd!
Wanneer ik nog het meest gefrustreerd was, was toen ze tegen het schrikdraad aankwam tijdens het rijden terwijl ze net zo heerlijk ontspannen was ;(

Dan zal jij de hulp voor die volte niet helemaal correct geven. Paarden maken graag gebruik van de ruimte die hun ruiter ze biedt. Waarom zou zijn de volte correct lopen als jij de hulpen niet correct geeft?
En het lijkt me ook zaak dat je als ruiter zorgt dat je niet te dicht bij schrikdraad komt, dus ik hoop van harte dat de frustratie die je voelt ook vooral op jezelf is gericht :(:)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:21

ik heb veel geduld maar blijft hij bezig raakt het toch op
dan word ik toch strenger
Laatst bijgewerkt door xMelissaa op 27-06-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:27

Nee ik vind dat je nooit je geduld moet verliezen en echt boos worden. Als dat gebeurt, heb je verloren en ben je geen leider meer.

Ik ben wel redelijk streng voor Jody en zal best een keer boos tegen haar dóen (scherp stemgebruik of een klap of schop) maar dat is dan weloverwogen en nooit uit emotie. Ik doe net of ik boos ben, zeg maar, maar laat het nooit zover komen dat ik echt kwaad ben. Dan heb ik al lang de grens aangegeven.

(afgezien van het slaan schoppen geldt dit wat mij betreft ook voor kinderen.)

MissRonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:13

pony bij mijn vader houdt van aan dacht dan gaat hij alles doen maar het handigste is gewioon negeeren doen alsof je niet merkt maar soms heb ik hem ook wel eens een tik gegeven hoor (niet HArd) ofso