hestejente schreef:Annelies: ik had gemerkt dat hij klierig was (verwend, bedelen) en weinig had gedaan. Ook dat zijn hoeven wat lang waren en paard scheef was. Ook was het nodig om het zadel opnieuw te laten vullen. Paard zou naar mijn idee op moeten knappen van gymnastiserend werk en regelmaat. Wat ook zo was. Alleen bleek na een paar maanden dat hij in een aantal spiergroepen zo verzuurd was dat hij niets, ook niet stilstaan in de wei, kon doen zonder dat hij pijn had. Paard is nogal een binnenvetter die geen pijn laat zien (een paard dat een half uur rondloopt met een stuk metaal in z'n straal is geen mieperd) Hij had constant pijn, in zijn been, rug en borst/schouders. Daar was hij zo aan gewend dat hij het zelf niet eens meer merkte. Ook bij de klinische keuring is het niet opgevallen. En nu is het een heel ander paard. Ik heb alle behandelingen en "gedoe" ook voor hem over, maar ik neem het de vorige eigenaar wel kwalijk dat ze niets in de gaten hebben gehad. Je merkt het toch als je paard zo verandert, niet meer lekker loopt en zich anders gaat gedragen? De meiden die hun paard bij het mijne op de wei hebben staan zeiden na een paar behandelingen tegen mij dat mijn paard zo veel makkelijker bewoog en zo veel beter in z'n vel zat. En dat hij niet meer zich met glazige blik afsloot in z'n eigen pijnwereldje. Als je een vrolijk, werklustig paard hebt dat verandert merk je dat toch? Ik kende hem alleen mét pijn. En ik merkte dat er dingen niet klopten. Ben er 10 maanden mee bezig geweest om uit te zoeken wat het was. En nu weet ik het en weet ik ook heel zeker dat ik die pijn nooit meer wil voor mijn paard. Hij is mijn eerste paard, ik maak genoeg fouten. Maar ik weet het wel als er iets is, en mijn paard weet nu ook dat hij dat gerust kan aangeven. Dat was eerst ook wel anders. En ik wil hem beschermen tegen een herhaling van de pijn die hij gehad heeft.
Dan moet je hem dus niet verkopen.
En mocht dat ooit toch moeten dan ga je naar de vorige eigenaar/rechter en vertel je het bovenstaande verhaal dan komt het vast helemaal goed.