Probleem bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:58

misschien gaan oefenen met opstappen na het rijden... dan is hij zijn ergste energie wel kwijt.

weet niet of hij met afstappen wel stil staat???
ik denk niet dat hij verwacht dat je daarna weer opstapt... ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 06:49

Loe_Loe schreef:
Citaat:
Les 1: leren paard naast krukje staan
http://www.youtube.com/watch?v=W7pWTX0GNcQ

wat een briljant filmpje! en wat een kroelkont, die pony... _O-

weet je wat het leukste is? Als je eenmaal weet waar de kriebelplekjes van je paard zijn, werkt het super.
Ik heb het op deze manier onze merrie geleerd, die dus ook moeite had met stilstaan en al helemaal naast een opstap gaan staan.
Nu hoef ik maar ergens op te gaan staan en ze komt zowat tegen mij aanstaan.
Uiteraard gebruik ik een opstap nu niet alleen voor het opstappen, maar ook om te kroelen, zodat het leuk blijft.
En stap ik toch op, dan volgt een lekkere kroelbeurt als beloning. :D

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:13

probeer tijdens het opstappen niet je tenen tegen zijn buik aan te drukken maar dat jou voet naar de neus van de pony wijst zodat je niet gaat prikken!

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:04

Net zoals ze tegen mij zeiden : oefenen, oefenen, oefenen

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:30

Ik kon eerst ook niet opstappen zonder iemand erbij. Anders ging mijn pony steigeren.
Het probleem was later dat hij last van zijn rug had. Na een paar behandelingen is hij
er wel weer bovenop gekomen! <3

Britt_S

Re: Probleem bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:44

zoals er al gezegd word: Oefenen! dat is wel het beste. Het paard moet leren dat hij niet vooruit mag gaan voordat jij het zegt.

Maar kan het ook zijn dat het zadel niet goed zit of ergens drukt? daar kan hij misschien voor weglopen.

Succes ;)

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:39

je kunt ook als jou paard niet zown kroelpony is als die op het filmpje, wat trouwens geweldig filmpje is:P
je paard belonen met een koekje steeds of iets met het staan bij het opstapje, dat hielp goed bij mijn paard! nu staat ze bijna altijd stil!
en als je eerst je paard wilt leren stil staan iemand jou een voetje gekeven? maarja daar help je niet dat geprikkel van je voet tegen je paard mee.
vraag of je op een ander paard mag oevenen met het op stappen totdat je dat paard niet meer aanraakt met het opstappen!

en mischien ben je ook gespannen als je erop gaat? dat merkt je pony/paard ook!;) doe dan gewoon eerst een keer een diepe zucht! en dan stap je erop!.

hoop dat het over een poosje bij je lukt! veel succes

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:37

Inderdaad deed hij bij mij ook onrustig met opstappen ! Zodra mijn poetskoffer naast hem staat, gaat hij aan de wandel. Net zolang blijven draaien en weer neerzetten totdat hij stil blijft staan. Soms wel 5 x . Uiteindelijk toch stilstaan met opstappen. En een flinke beloning dat hij kreeg....... :9

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:30

heel veel oefenen, ik ben er nu ook mee bezig en heeft tijd nodig.
mijn paard doet er zelfs bij schoppen.

zorg dat je niet bang bent

101ponypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:55

slecht opgeleerd ;s of schrik
mss eens proberen met een opstapje ;) x

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:32

Voet tegen de singel aan, en als hij passen verzet, laat je stem eens horen dat je niet wilt dat hij dit doet. En geen mensen er omheen, dat is dwang voor hem en niet prettig. Probeert het eens alleen, in rust, en als hij s tappen zet, probeer je het weer opnieuw. Telkens herhalen totdat het goed gaat.

Angelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:25

Echt alleen maar oefenen, het klinkt afgezaagd maar is uiteindelijk toch de oplossing ;)

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:34

Fjordentroll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:35

Een manege pony had ook zo iets, alleen die schoot altijd naar achteren op een of andere manier deed hij het niet meer.

Portje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:53

als een paard bij mij wegloopt, dan spring ik er gewoon op, desnoods terwijl hij wegloopt,
(oke, niet volgens het boekje :P )

XxIriiSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:04

Veel geduld en ik denk dat het ook belangrijk is dat je het met rust doet en dat niemand gaat stressen want dan gaat het paard dat ook.
Ook zou je je paard in de hoek van de bak kunnen zetten zodat hij/zij geen kant op kan.

Lotteee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:32

Een voetje van iemand krijgen is heel handig, dan prik je hem niet in z'n buik en heb je de teugels al vast, zodat je hem gelijk tegen kan houden als ie wegloopt. Het nadeel is wel dat je altijd iemand nodig hebt.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:46

Is een lastig probleem inderdaad. Het makkelijkste voor jullie beiden is als je het probleem in tweeen opdeelt (zoals al eerder is voorgesteld).

Ten eerste oefenen om op te stappen zonder te 'prikken' met een bomproof paard. Een trucje dat ik leerde toen ik met jong grut werkte was om bij het opstappen heel dicht tegen het paard aan te gaan staan, voet in de beugel zetten met je tenen naar buiten gericht en je enkel naar binnen geklapt. In die houding ligt je bovenbeen/knie al tegen het zadel aan. Als je dan opstapt gaat je voet door de druk naar buiten en niet naar voren in je paards oksel/buik, en omdat je heel dicht bij je paard staat trek je het zadel minder opzij (heb je goed gekeken of het zadel wijd genoeg is bij de schoft?).

Als je dit onder de knie hebt kan je oefenen met je pony. Niet tegen een schot, want dan drijf je hem in het nauw, maar gewoon in de bak, desnoods met in het begin iemand er bij. Elke keer als hij wil gaan lopen zet je hem rustig terug en probeer je het nog een keer. Oefenen en consequent blijven tot hij snapt dat het leuker is om gewoon mee te werken.

Succes!