Veeroosters wel of niet verboden voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:34

Zit er naast die roosters geen hek dat open kan? Een klaphek of een groter draaibaar hek? Ik zou er trouwens nooit en te nimmer overheen gaan, ik zou dan nog liever een stuk omrijden dan mijn paard wagen aan een vee-/wildrooster, maar dat is dus het gezond boerenverstand van mij ;) .

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:11

krijntol

Re: Veeroosters wel of niet verboden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 00:14

Ikke:
misschien moet je even terug lezen wat die ruiter op dat ruiterpad deed voordat je te snel oordeeld.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 00:15

Volgens mij is het al gezegd maar nog een keer : Wildroosters voor wild, veeroosters voor vee dus in principe ook paarden. Ik mijd ze allebei.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:29

Is de onderliggende vraag of je iemand aansprakelijk kunt stellen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:45

krijntol schreef:
Ikke:
misschien moet je even terug lezen wat die ruiter op dat ruiterpad deed voordat je te snel oordeeld.

Er staat nergens gemeld dat het rooster in een ruiterpad lag. Om eerlijk te zijn ken ik ook geen enkele plek waar een rooster in een ruiterpad ligt, zonder dat er ook een bruikbaar hek naast zit zodat je met paarden het rooster kunt vermijden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:16

Jet schreef:
Zit er naast die roosters geen hek dat open kan? Een klaphek of een groter draaibaar hek? Ik zou er trouwens nooit en te nimmer overheen gaan, ik zou dan nog liever een stuk omrijden dan mijn paard wagen aan een vee-/wildrooster, maar dat is dus het gezond boerenverstand van mij ;) .

Idd. Hier zijn naast alle vee- en wildroosters hekken waar je doorheen kan.
Verder ben ik het met ikke en Waratje eens.

:+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:31

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een vee-rooster en een wildrooster?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:35

Lees even het hele topic ;)

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:45

Voor zover ik weet zijn er veeroosters en wildroosters hier op de Veluwezoom. Wildroosters zijn roosters waar de spijlen dicht op elkaar staan en waarvan de spijlen vrij hoekig zijn. En veeroosters zijn roosters waar de spijlen vrij ver uitelkaar liggen en waarvan de spijlen ronder zijn. Bij veeroosters staat nog apart een vermelding niet voor paarden. Paarden kunnen wel over de wildroosters maar ik zou dat nooit doen ivm het soms slechte onderhoud van de roosters. Er is wel eens een paard door een verrot rooster gezakt. Koetsiers met aanspanningen gaan soms er wel overheen, maar dat is niet nodig want er zijn hekken naast waar men door kan. De veeroosters hier op de Veluwe worden ook gebruikt om de wilde pony's tegen te houden, dus nooit over een veerooster gaan met je paard.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:47

Trouwens ik zou ook nooit over een wildrooster gaan!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:51

Ik ga over geen een rooster, en me paard denkt daar precies hetzelfde over :=

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:53

Ik probeer putten op straat al te vermijden omdat ik bang ben dat mijn paard er doorheen kan zakken. Laat staan dat ik over een rooster ga dat specifiek bedoelt is om bepaalde dieren aan de andere kant te houden. Echt niet dat ik dat risico ga nemen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:09

Het enige veerooster die ik bij mijn vorige stal tegenkwam was ook voor paarden bedoelt, stond bordje bij en 1 vd regels op dat bordje vertelde dat het verboden was voor paarden.

Maar ik had voor mezelf al bedacht dat ik nooit en te nimmer over die roosters heen zou gaan.. (jammer, was snelle weg naar een park).

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:30

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar officieel mag je met paard niet op een veekerend rooster, wel op een wildrooster.

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:36

Aangezien wij op bepaalde plekken ook wildroosters hebben, en deze en achterliggend land van ons is, weet ik dat een paard niet over wildrooster mag. En het is trouwens levensgevaarlijk ook nog. Ik zou het nooit doen. Helaas zijn er wel ruiters die er altijd stiekem gebruik van maken, en dan probeer je normaal en netjes uit te leggen dat je er met je paard niet mag komen, wordt je in je gezicht uitgelachen en rijden vrolijk verder. Sommige mensen.. *zucht* ;(

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:31

KWPN, ik heb net mijn koetsiersbewijs gehaald en in de theorie daarvan (net als in die van het ruiterbewijs) staat dus dat je niet over een veekerend rooster mag, maar wel over wildroosters. Zelf rijd ik nooit over een rooster, lijkt me te gevaarlijk. Maar officieel schijnt het dus wel te mogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:51

K_W_P_N_ schreef:
Aangezien wij op bepaalde plekken ook wildroosters hebben, en deze en achterliggend land van ons is, weet ik dat een paard niet over wildrooster mag. En het is trouwens levensgevaarlijk ook nog. Ik zou het nooit doen. Helaas zijn er wel ruiters die er altijd stiekem gebruik van maken, en dan probeer je normaal en netjes uit te leggen dat je er met je paard niet mag komen, wordt je in je gezicht uitgelachen en rijden vrolijk verder. Sommige mensen.. *zucht* ;(

Maar blijkt uit aanwijzingen bij die roosters dat je privéterrein oprijdt?
Uit je opmerking maak ik op dat die roosters op jullie eigen (privé?) terrein liggen.

Volledigheidshalve wijs ik je er nogmaals op dat er geen enkele wet is die je verbiedt over willekeurig welk rooster te gaan. Of het verstandig is met een paard over een rooster te gaan, is afhankelijk van veel factoren maar vooral van je gezonde verstand.

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:28

EmptyWords schreef:
een paard is ook vee ;)

een veerooster is er voor om vee tegen te houden, dus ook paarden.

omg dat is een domme op merking als het bevoegt is voor paarden
dan zal er vast wel een rubber kantje bij zitten ofzo maar dit lijkt me niet echt
logisch anders zou het andere vee koeien etc. er ook langs kunnen
dus eigelijk best wel stom verzinsel die veeroosters ik zou het niet proberen
maar het is niet verboden voor paarden . wel XTRA GEVAARLIJK zou het je niet aanraden
dan ben je mooi klaar :(:)

Moderatoropmerking:
Reageren op oudere topics is weer toegestaan mits de reactie een nuttige toevoeging is voor het topic. Ik heb een aantal reacties verwijderd waarmee dit topic omhoog is gehaald die geen toevoeging voor het topic zijn. Let er dus op bij het omhooghalen van een oud topic dat dit alleen gebeurd mits je iets nuttigs toe te voegen hebt
Laatst bijgewerkt door Tanja op 24-07-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: nutteloze reacties verwijderd en mod opmerking toegevoegd.