paard verkocht maar toch ook niet, wie weet hoe op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:45

joyce83 schreef:
Ik snap dat je de gang van zaken niet fijn vindt. Jammer dat het zo moet gaan.
Aan de ene kant denk ik dat je als koper pas echt moet gaan kopen als je 100% plek hebt en niet als er sprake is dat er plek kan komen. Dus in dat opzicht moet er wel een consequentie aan hangen voor hun.

Ik zou proberen dat ze de stallingskosten betalen tot nu toe. Geld teruggeven en verder zoeken naar een goed baasje. Maar dan nu in je achterhoofd meenemen wat nu gebeurd is en in een contractje zetten dat een eventuele aanbetaling niet teruggegeven wordt bij afzien van koop.

Het probleem is dat deze mensen er de hoofdprijs voor hebben betaalt. En ze bang is dat ze bij een andere koper er een stuk minder voor krijgt. Dus dan zou ik het geld ook niet zomaar terug geven.

Ondanks dat je van je dier houd. Kan het hier wel over een paar duizend euro gaan(geen idee om wat voor paard en daar mee bedrag het hier gaat)

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:47

Suc 6 bij het juridisch loket ik ben benieuwd wat eruit komt

Anoeska

Re: paard verkocht maar toch ook niet, wie weet hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:51

Volgens mij heb je helemaal gelijk! MAAR... ik zou het nog even een weekje aankijken (misschien dat ze dan nog wel een oplossing vinden voor de andere twee paarden), en dan toch overgaan tot het teruggeven van het geld (eventueel met een bepaald % in mindering). Ik zou er niet blij mee zijn, maar ik denk dat ik het gedoe eromheen er niet voor over zou hebben om er een hele rechtzaak van te maken.

Maar misschien ben ik te makkelijk om te l*llen hoor :D

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:51

succes bij het juridisch loket!!
Hoop dat je er wat mee opschiet en alles netjes kan ''afhandelen''

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:53

Goed dat je langs het juridisch loket gaat.

Je hebt ze genoeg tijd gegeven en eigenlijk is het jouw probleem ook niet meer.
Maar het is wel erl l*llig tegenover het paard en gelukkig heb je ook nog een menselijke kant.

Ik zou iig die 10% doen, of wat dan maar redelijk is, en voergeld vragen.
Of je 'm zelf dan weer verkoopt of dat zij da tdoen, dat moet je onderling uitvechten.
Onthoud wel dat de markt slecht is, en je wellicht lang moet wachten tot verkoop.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:06

Je kunt stallingskosten vragen en je paard bij jou laten staan.
Dus "hun" paard staat dan zoalng bij jou, totdat die andere 2 weg zijn. Ze hebben je paard gekocht, zijn een overeenkomst aangegaan met je. samen zoeken naar een oplossing. Geld teruggeven is te makkelijk. Ik denk dat hier best een oplossing voor te vinden is. Ik zelf zou misschien wel zoiets hebben van":"pff.. laat maar, aan jou wil ik mijn paard niet eens meer verkopen" maar goed, ik ken de mensen niet, en ik zit niet in die situatie, dus dat is makkelijk praten.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:11

Tja technisch gezien is het inderdaad nu hun paard en hun probleem, maar dat is ook wel heel makkelijk gezegd. De praktijk ziet er vaak toch anders uit, omdat (zoals je aangeeft) er ook gevoelens mee gaan spelen.
Su6 bij het juridisch loket, ik hoop dat je alles een beetje op een prettige manier kunt oplossen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:14

Gewoon rond de tafel gaan zitten. Jou probleem aan de mensen uitleggen en kijken of je er samen uit komt hoe je het op kunt lossen. Dan ben je als verkoper heel netjes geweest naar de kopers. Ik zou inderdaad niet zomaar toegeven aan het gemak van geld teruggeven. Ofziewiezo aangeven dat jij ook kosten maakt nu voor het paard. Gewoon eens uitnodigen langs te komen om over het probleem te praten en hoe ze het zien het verhaal van die mensen aan te horen en andersom jou verhaal doen. Ze wisten dat de 2 paarden al een probleem was voor ze deze kochten. Ik vind het al heel redelijk dat je er over mee wil denken. Veel mensen doen dat al niet meer. Verkocht is verkocht in deze tijd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:17

Ik zou niet het hele bedrag teruggeven. Je hebt tijd en potentiële kopers verloren. En wat veel mensen hier zeggen: Ga naar een juridisch loket/rechtsbijstand. Daar kunnen ze je waarschijnlijk beter helpen dan op bokt...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:18

@ Adil, daar is ze nu...

@ TS: moeilijke kwestie, wel een super houding van je dat je je op deze manier opstelt. Hopelijk wordt je wat wijzer en kunnen jullie tot een goede oplossing komen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:21

Jibbel schreef:
@ Adil, daar is ze nu...

@ TS: moeilijke kwestie, wel een super houding van je dat je je op deze manier opstelt. Hopelijk wordt je wat wijzer en kunnen jullie tot een goede oplossing komen.

Ah, zeer goed!

Heb ik overheen gelezen dan...Ben snel over de berichten gevlogen :o

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:22

Wat een vervelende situatie en dan bedoel ik vooral voor jou.
Jij kan er immers niets aan doen dat die mensen hun zaakjes toch niet zo goed op orde hebben.

Wat ik las over het paard verkopen voor hun is opzich niet zo'n slecht idee in mijn ogen, maargoed dan heb je ook weer de kans dat ze hem bij een handelaar brengen en hoe jij daar over nadenk weet ik niet.

Ik ben heel benieuwd wat er uit komt bij het juridisch loket.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:30

Dit is ons helaas ook overkomen, ik weet helaas hoe het voelt.
Je hebt het paard voor hen gereserveerd, andere kopers afgebeld, advertenties verwijderd, je raakte net gewend aan het idee dat hij weg zou gaan, in het minste geval heb je al een nieuw paard aangekocht en dan loopt opeens alles anders.

Gelukkig hebben deze mensen al betaald.
Ik zou akkoord gaan met het terugdraaien van de verkoop maar wel een vergoeding vragen voor de onkosten die je maakt en voor alle energie die het je kost.
Denk bijv. aan 50 euro stalling per week sinds dat je het paard voor hen reserveerde tot aan nieuwe verkoop, de advertentiekosten, kosten van hoefsmid en wormkuur etc.

Je kunt ook zeggen verkocht = verkocht.
Maar je kunt je afvragen of je dat je paard wel wil aandoen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:16

wij hebben dit met een amerikaan lopen. Als jij vind dat ze het paard af moeten nemen, tenslotte verkocht is verkocht sta je in je recht. Hoe die mensen dit probleem opgaan lossen is hun zorg.

Wat al eerder gezegd is, je kunt aanbieden hem een tijdje bij je te houden tegen onkosten .Ik zou in iedergeval het paard niet terug nemen. juridisch sta jij in je recht.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:22

Nou bij het juridisch loket zeiden ze dat ik ze ruim voldoende bedenktijd heb gegegeven en dat de reden waarom ze de koop terug willen draaien absoluut niet ons probleem is.
Heel simpel gezien, verkocht is verkocht.
Het juridisch loket geeft aan dat ik in principe het volledige bedrag mag houden en ik eisen kan gaan stellen wat eventuele stalhuur en zelfs trainingsgeld. Verder kan ik bovenop de aankoopsprijs een schadevergoeding eisen voor de extra gemaakte kosten en moeite.
De verkopende partij is zelf uiteraard vrij om wel meegaand te zijn met de kopende partij en kan de koop terugdraaien door het bedrag - gemaakte kosten en schadevergoeding terug te geven aan de kopende partij. Deze hebben hier niets op in te brengen en kunnen of accoord gaan of de koop gaat door en het paard moet opgehaald worden.

Zo dat was wat het juridisch loket zegt, in principe staan we dus heel sterk maar goed dan komt de eerder genoemde emotionele kant van het verhaal de hoek om en krijg je de vraag.
Wil je je paard uberhaupt nog aan deze mensen verkopen met het hele grote risico dat hij de handel ingaat omdat ze geen plek hebben?

Nu gaan we hier nog even in vergadering over de voor en nadelen overal van en overwegen wat het beste is.
Daarna maar weer eens even contact opnemen met de andere partij, denk dat we besluiten het paard opnieuw te verkopen en het eventuele restant verhalen bij de andere partij. Stalgeld en alles nou ja dat zal allemaal wel, er zijn al moeilijke dingen genoeg in de wereld. maar goed we moeten ook even afwachten wat de andere partij doet misschien komen ze wel net zo snel weer met een andere goede oplossing.

Ik hou jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:25

Je staat idd heel sterk. Nou maar hopen dat de kopers ook een beetje meegaand zijn. In het betalen van stalgeld en een evt. schade vergoeding (training geld vind ik een beetje overdreven..)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:33

de koop is gedaan, wat je voor zou kunnen stellen is dat je het paard verkoopt voor deze eigenaren en dat alles in overleg met hun gaat en de opbrengst ook naar hun. Het zou kunnen dat ze dan het paard ophalen en het zelf gaan verkopen en dan heb jij er totaal geen zeggenschap meer over. Stel hij krijgt vanavond koliek en moet een operatie ondergaan, wie betaald dan ? Ik zou zeggen hou voet bij stuk, de koop is gedaan, het is hun risico verder en jij kan alleen nog bemiddelen met een verkoop naar een derde en dat doe je omdat je ook graag wilt dat het paard goed terecht komt, ik denk dat ik dat zou doen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:43

Newton: Succes met de gesprekken met de kopers. Laat je ons wel weten wat eruit gekomen is?

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:51

Misschien ben ik dan heel makkelijk, maar ik heb zoiets van nieuwe kopers komen vanzelf wel. Dan maar het geld terug en eventueel een paar centen daarvan nemen voor de 'onkosten'.
Zou persoonlijk niet het risico willen lopen dat mijn oude paardje er de dupe van gaat worden.
Stel je voor dat ik onverhoopt in zo'n situatie terecht zou komen ( zou alleen zorgen dat de paarden daadwerkelijk weg zijn, alvorens een ander te kopen ), dan zou ik het ook fijn vinden als de verkopende partij me tegemoed zou komen.

Ook snap ik jouw standpunt, omdat je er toch vanuit gaat dat het paard verkocht is..

Nou in ieder geval veel succes !

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 12:47

Paard wordt weer opnieuw te koop aangeboden door ons omdat wij toch sterk twijfelen aan het goede tehuis wat deze mensen bieden konden voornamelijk door de wisselende verhalen die we te horen kregen, ze zouden misschien een stukje grond van 27 are hebben gevonden maar een stal was dan nog wel een probleem enz. persoonlijk lijkt mij 27 are ook niet zo groot voor een paard. We hopen dat er iemand is die ons paard wel een goed tehuis kan geven en er oprecht goed voor is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:00

newton, ik zou in dit geval ook niet het hele bedrag terug geven, in ieder geval de kosten voor de periode van koop tot nu eraf halen en de nieuwe verkoopkosten. Zelfs nu je hebt besloten het paard zelf opnieuw te verkopen. Ik denk dat die mensen dat wel begrijpen, een paard leeft immers niet van de lucht en je hebt je heel flexibel opgesteld

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:06

Je hebt tijd en potentiele kopers verloren + de kosten voor een paard wat eigenlijk niet meer de jouwe was....Ik zou persoonlijk ze ong. 3/4 van de koopprijs teruggeven....

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:30

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt :)
Succes met de verdere verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:36

Ik vind dat je een goede keus heb gemaakt. Heb je het gehele bedrag terug geven? of ook een "schade vergoeding" gehouden?

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:21

heb gisteren de mensen aan de telefoon gehad, ze hadden weide maar als dat niet kon zou hij ook in pension kunnen. Pff wordt er zo moe van allemaal info maar geen enkel concreet bericht van dat en dat hebben we en zo gaan we het doen. Moest intussen maar wel kijken of ik hem verkopen kon, heb niet het idee aan het lijntje gehouden te worden maar aan een hele lange hengel en had al klein beetje twijfel maar heb er nu helemaal geen goed gevoel meer bij. Ze moeten met hypotheken rommelen enz om alles voor elkaar te krijgen. We hebben het volledige bedrag nog, er wordt ook niet teruggevraagd dus houden we het nog maar even totdat het misschien toch wel doorgaat of hij aan iemand anders verkocht is zo kunnen we de boel dan in ieder geval nog in eigen beheer houden. Gelukkig heeft het paard er niets van in de gaten.