Wat nu als een paard niet een TOP uitgestrekte draf kan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Wat nu als een paard niet een TOP uitgestrekte draf kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:01

Niet echt paard kan een middendraf rijden laten zien voor een 9 maar veel ruiters weten ook niet hoe het werkt.

In e B/L1 moet je elke passen laten zien. Er wordt gas gegeven maar ze gaan ook vol gas de wending in aan het einde van de diagonaal. Of paarden worden scheef, slechte aanleuning of niet op de letter.

Ook paarden die niet super kunnen draven kunnen bij mij een 7 krijgen. Als de overgangen naar voren en terug maar duidelijk te zien zijn en de oefening netjes afgewerkt wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:07

ik leer mijn leerlingen als hun paard middelmatig kan verruimen om "verzameld" de diagonaal op te gaan.......... 4 passen te laten zien, en dan "verzameld" weer de diagonaal te verlaten........

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:37

Als je paard niet top kan draven, dan kun je nog wel goede overgangen laten zien.
Ik krijg met m'n springgefokte eventer in het L2 meestal 8en voor de middendraf. Het is echt geen bewegingswonder, maar kan wel mooi verlengen en verkorten.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:03

KiWiKo schreef:
Precies Bulck :D :D

en sowhat als je middendraf of uitgestrekte draf slechts een 4tje waard is.......... kan je toch op andere punten weer rechttrekken, zoals bijvoorbeeld op het paard zijn sterke punten???

Maar dat lijkt me dus dan weer niet de bedoeling van het hele wedstrijd rijden... Het gaat er toch om dat je in een bepaalde klasse zo ´goed´ bent en dus alle oefeningen beheerst die er gevraagd worden?!

En dan bedoel ik niet dat als je paard geen super gangen heeft (want daar krijg je idd geen onvoldoende voor, al zal het ook nooit een 8 zijn) maar tegen de tijd dat je altijd 4e rijdt voor je midden/uitgestrekte draf betekend dat het gewoon niet goed is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:05

niet elk paard kan overal even goed in zijn.............. accepteer dat :) dan ben je al een heel eind :)

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:06

schoentje schreef:
Als je paard niet top kan draven, dan kun je nog wel goede overgangen laten zien.
Ik krijg met m'n springgefokte eventer in het L2 meestal 8en voor de middendraf. Het is echt geen bewegingswonder, maar kan wel mooi verlengen en verkorten.

Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook op de vorige pagina. Alleen is het wel zo dat je dat dan wel GOED moet laten zien. Je kan je minder fouten permiteren als een dressuurpaard wat met z'n benen ongeveer zn oren aan kan tikken. Als ik m'n er iets uit laat lopen, heb ik een 5 of een 6. Als zo'n super bewegend paard dat heeft is het vaak nog wel een 7 omdat de gangen gewoon spectactulairder zijn...

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:09

KiWiKo schreef:
niet elk paard kan overal even goed in zijn.............. accepteer dat :) dan ben je al een heel eind :)

Ik accepteer wel dat mijn paard geen super bewegend beest is hoor!!! Maakt me echt helemaal niets uit. Ben juist super trots op 'm dat hij zo ver is gekomen en zich altijd voor 200% inzet. Als ik punten rij weet ik wel dat we ze verdiend hebben en dat ik ze niet gekregen heb omdat m'n paard er zo spectaculair uitziet.

Wilde er alleen mee zeggen dat als je altijd 4e rijdt voor bepaalde oefeningen er toch iets mis is... (En dan heb ik het niet over een keer een 4 omdat het allemaal niet zo lekker ging) En dan vind ik dat je dus niet klaar bent voor een klasse hoger...

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:26

Myukii schreef:
Waarom zou een paard niet kunnen strekken? Enige wat ik me zou kunnen bedenken is te korte spieren om de benen uit te strekken, maar verder denk ik dat elk paard wel kan strekken, of in ieder geval verruimen. Een fries heeft bijvoorbeeld vaak hele stuwende gangen, waardoor het strekken bij een fries er vaak heel anders uitziet dan bij een KWPNner met meer dragende gangen, maar dat betekent niet dat een Fries niet kan dragen, of dat hij met een meer stuwende gang kan verruimen. Om maar een voorbeeld te geven. :)

Mijn paard snapte eerst ook geen donder van verruimen. Sneller draven lukte hem best, maar zijn passen verlengen? Nah-uh. Maar als ik hem dan los in de bak of round-pen op een vlot tempo liet draven, zag ik ineens een achterbeen wat enorm goed naar voren greep en een voorbeen met enorm veel ruimte. Hij kan het dus prima, het eruit rijden is alleen vaak het probleem. ;)

niet mee eens. ken veel paarden in de junioren waar de amazones echt wel een staaltje kunnen rijden maar die tijdens de uitgestrekte gangen niet meer kunnen dan een 4/5. en ook niet meer krijgen.. vaak krijgen ze een 5 omdat ze m zuiver kunnen houden

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:32

Oké, excuses dan, ik heb het over de basis/breedtesport, op normale wedstrijden :) Kampioenschappen of speciale proeven/klasses heb ik het dan niet over.
Ben er van overtuigd dat ieder paard in de basissport, op elk onderdeel een voldoende kan halen. :) Daar is het de basissport voor. Een 5 is overigens gewoon een voldoende..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:35

Een vrouw bij ons op stage der paard is eigenlijk continu net niet hengstig. Waardoor gespannen is in der achterhand daardoor kan ze ook niet goed strekken. Die zitten nu in de Z1.

Ze proberen haar nu met een middel hengstig maken.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:39

nee want dan haal je geen winst met 5 :) en junioren rijden ook gewoonlijk in de basissport hoor, daarvoor moet je Z2+1 zijn dus op normale wedstrijden rijden ze i/d basissport.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:10

Myukii schreef:
Oké, excuses dan, ik heb het over de basis/breedtesport, op normale wedstrijden :) Kampioenschappen of speciale proeven/klasses heb ik het dan niet over.
Ben er van overtuigd dat ieder paard in de basissport, op elk onderdeel een voldoende kan halen. :) Daar is het de basissport voor. Een 5 is overigens gewoon een voldoende..

Maar er zit nog wel een verschil in de basissport... Of je in de B rijdt of in de Z... dat is natuurlijk een wereld van verschil.
En het is jammer dat je met allemaal 5e geen winstpunt hebt. Dus echt voldoende vind ik het niet.
Laatst bijgewerkt door __Sanne__ op 23-06-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:12

Ik schreef pas bij een jury en die zei dat hij bij sommige paarden kon zien aan de schouders dat het paard dat moeilijker kon strekken.

Elk paard heeft zijn goede en slechte punten.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:12

Monnie_ schreef:
nee want dan haal je geen winst met 5 :) en junioren rijden ook gewoonlijk in de basissport hoor, daarvoor moet je Z2+1 zijn dus op normale wedstrijden rijden ze i/d basissport.

Kijk maar eens bij de puntenverklaring in je proevenboekje, een 5 is een voldoende. :) Je moet alleen meer dan voldoende rijden om een winstpunt te halen ja, dat klopt, maar een 5 is en blijft een voldoende in de dressuursport.