Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:16

Ik vind het onzin. Een paard hoort zoveel mogelijk buiten.
Tja zomers zitten er misschien een paar kilo meer aan, nou en? Zolang het geen overdreven overgewicht is maakt het wat mij betreft niet uit. (Een paard is een atleet en hoort geen overgewicht te hebben, maar een paar kilo ach..)
Een paard wat in de wei staat en dus (waarschijnlijk) voldoende gras binnen krijgt is nou eenmaal wat dikker, dit is niet perse vet maar ruwvoer neemt gewoon meer plaats in. Als je een paard voornamelijk op brok zet zullen ze een minder dikke buik hebben.
Gewoon lekker in de wei laten hoor en tenzij het te dik worden een serieus probleem wordt, kies dan voor een bak/paddock met hooi maar geen stal :n

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:17

Toch geef je het punt voor de verzorging ook op basis vd sportconditie van het paard.Een hele vette hoort dus minder te scoren.

Sjoos

Re: Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:18

Maar heel vet vind ik heel wat anders dan wat te zwaar

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:18

Sjoos schreef:
__PrinCes schreef:

Ik zeg nergens dat ze dag en nacht op stal moet. Ze staan bij de stal gewoon heel de dag in de paddock en gaan 's-avonds naar binnen. Ik zeg ook niet dat het paard op stal moet, ik vraag gewoon naar jullie meningen hierzo.

Weide blijft het beste. Als eigenaar heb ik 10 x liever mijn paard op het land dan in de paddock de hele dag.

@ Juval, wat een onzin. Mijn paard is bijv een tijd door omstandigheden echt mager geweest en nooit hier wat over gehoord op wedstrijd. En nooit iemand gehoord die minder punten kreeg door overgewicht van het paard.

En wat is een sportpaard? Ik vind B t/m Z1 geen sportpaard hoor. Dit is basis/recreatie sport.

kan je onzin vinden, maar ik heb er wel eens commentaar van de jury op gehad dat mijn paard een lekker grasbuikje had.. niet erg verder, het beïnvloed het lopen verder niet echt, maar ik kreeg de opmerkingen wel.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:20

Sjoos schreef:
__PrinCes schreef:

Ik zeg nergens dat ze dag en nacht op stal moet. Ze staan bij de stal gewoon heel de dag in de paddock en gaan 's-avonds naar binnen. Ik zeg ook niet dat het paard op stal moet, ik vraag gewoon naar jullie meningen hierzo.

Weide blijft het beste. Als eigenaar heb ik 10 x liever mijn paard op het land dan in de paddock de hele dag.

@ Juval, wat een onzin. Mijn paard is bijv een tijd door omstandigheden echt mager geweest en nooit hier wat over gehoord op wedstrijd. En nooit iemand gehoord die minder punten kreeg door overgewicht van het paard.

En wat is een sportpaard? Ik vind B t/m Z1 geen sportpaard hoor. Dit is basis/recreatie sport.

Waarom? Paarden zijn geen grazers hoor... Ze horen steeds een stukje te moeten lopen voor hun gras, dus overdag in de paddock en dan 3x wat hooi geven is veel beter. Ze bewegen dan ook veel meer (als ze iig ook met andere paarden staan en je het hooi op verschillende plaatsen legt). Dat is natuurlijk dan een land vol met gras hoor.

En overgewicht moet je echt niet onderschatten. Het is beter als het paard te schraal is dan te vet.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:21

Ik denk ook dat je het per paard moet bekijken! Die van mij loopt gewoon 24 uur per dag buiten! Vind ik ook erg prettig omdat ze dan blijft bewegen en dat is goed voor haar hele lichaam. In de winter staan ze wel 'savonds 's nachts binnen maar moet zeggen dat ze dat ook wel graag willen dan.

Sommige paarden houden inderdaad van regelmaat en dan is het ook prettig om ze 's avonds binnen te doen. Je kan haar ook op een kort stukje zetten en dan 4 x hooi bij voeren. En dan wel gewoon lekker buiten!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:21

Ik kreeg een opmerking over mijn pony dat ze te mager was na een periode van veel koliek. Er wordt wel degelijk gelet op het postuur door jury's.

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:32

mijn paard staat ook 24/7 op gras maar in tegenstelling tot jou paard staat die van mij op heel kort gras. Missy eet zich helemaal rond als ze in een heel vol weiland staat dus is dit de ideale oplossing (veel ruimte om te bewegen maar dat ze zich niet helemaal volpropt)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:41

TS
Ik ben eerlijk gezegd nog altijd nieuwsgierig waarom jij vindt dat een wedstrijdpaard niet 24/7 buiten zou moeten.
Zou je willen uitleggen vanwaar je die mening hebt?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:04

Bij sommige paarden merk je wel degelijk dat ze minder looplust hebben doordat ze zich de hele dag volvreten.
Ik zou mijn paard nooit 24/7 op het weiland willen hebben terwijl ik tegelijkertijd fanatiek aan het wedstrijd rijden ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:27

Die van mij stond zomers ook 24 uur per dag buiten en liep Z2 :+ Ik moest mijn vader alleen wel af en toe helpen herinneren dat het geen slachtpaard was en dat het dus qua gras wel iets minder mocht.. Hij had best wel aanleg om dik te worden en kreeg soms echt een grasbuik omdat mijn vader zo roaal gras bij gaf ;) Plus dat ie de pan uitflipte door alle energie :+

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:31

laat paard paard zijn ook al worden er wedstirjden mee gereden
die van mij staan leekr buiten alleen s nachts binnen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:39

Mijn pony staat 24-7 op de wei. En ik rijd wedstrijden, heb 1-2 keer in de week intensief spring en dresuurles, rijd daarnaast nog 3x in de bak, en verder buiten. Hij is ook iets te vet, maar hij wordt zo vrolijk van het land dat ik hem dat niet ga ontzeggen! Voor het mooie mag er wat af, soms houd ik hem een nachte of een dag thuis, dan krijgt hij een pluk hooi en een hoop water, en staat hij even 'zonder'.

Ik probeer ze nu ook het land goed kaal te laten vreten, zodat er steeds minder op staat, maar het groeit zo hard nu!

Ik denk, dat als je juist niet intensief rijdt, het gevaarlijk wordt, omdat ze dan helemaal snel vet worden!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:44

Tuurlijk kan een wedstrijd paard de hele dag buiten, mits je het geen probleem vind dat ze dan wat dikker worden. Mijn paard (M2) staat een dagdeel op het gras (schraal weiland). Hij heeft aanleg tot dik te worden en als hij al die kilo's mee moet slepen is dat ook niet prettig. Zelf met 4-5 uur weidegang is ie nog aardig aan het groeien. Maar ik vind wel dat een paard naar buiten moet. Ik zou er dus zelf NIET voor kiezen mijn paard hele dagen buiten te laten. Er is ook een artikel geweest in de bit, daarbij stond ook dat er veel obesitas heerst tegenwoordig onder de paarden, en dat dat niet bevordelijk is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:46

Mijn paard staat in de zomer zo'n 11 uur buiten en s'winters 8 uur, maar hij is altijd heeeeelll blij als hij naar binnen mag :D

Hij vindt er eigenlijk geen ruk aan zo lang buiten :P

Ik zou hem niet 24/7 op de wei willen hebben ivm conditie en grasmodel!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:50

Ik denk dat Van Nassau eerder bedoelde dat jouw paard te zwaar is door het vele gras. Hij behandelt veel hoefbevangen paarden en weet als geen ander wat te rijk gras voor negatieve invloed heeft op de gezondheid van je paard. Het gaat hem om het vele eten.

Maar ik hoef Van Nassau niet te verdedigen: dat kan hij prima zelf. :D

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:51

Mijn (oa Z2) paarden staan in de zomer ook 24 uur per dag buiten hoor, geen probleem! Vind het heerlijk voor ze, lekker zonder deken/halster/beenbescherming de wei op met zijn allen. Ze moeten de hele winter al op stal met dikke dekens, laat ze in de zomer dan maar heerlijk paard zijn. En ze lopen er niet minder om hoor, zijn eigenlijk fijner als in de winter ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:00

Ik zou me meer druk maken over een goed weide beheer dan over het op stal zetten.

Een paard 24/7 in een volle weide met gras tot knie hoogte lijkt me niet goed. Wedstrijdpaard of grasmaaier dat maakt voor mij geen verschil.

Mocht het paard te dik zijn/worden dan kan je misschien met de eigenaar overleggen dat je gaat strook begrazen.

Dus een deel van de weide afzetten en telkens als ze het deel waar ze lopen kaal hebben een klein stukje er bij.

Goed weidebeheer en systematisch begrazen is echt minstens zo belangrijk.
Wij maaien eerst 2x de weide uit voor hooi voor we de paarden er op zetten. En zorgen dat ze niet een te groot stuk hebben en dit netjes kort houden. Heb een vreetgrage haf er bij dus moet ook opletten met het gewicht maar dit gaat prima.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:17

Ik ben het met Miepie eens, voor geen enkel paard lijkt het me goed om 24/7 op een volle wei te staan. Misschien is dat voor een 'grasmaaier' zelfs nog wel slechter dan voor een paard dat regelmatig gereden wordt, die laatste krijgt tenminste z'n trainingsuurtjes nog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:22

Tuurlijk kan een sportpaard dag en nacht op wei, is juist heel goed omdat ze zo blijven bewegen en dus lekker soepel blijven :)

Wel zou ik het gras eens laten maaien, dan moet je paard ook meer lopen en kan ie niet meer te veel gras naar binnen werken :)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:32

24/7 op de wei zou mijn voorkeur hebben (maar dan geen wei waar het gras kniehoog staat natuurlijk!), maar als je zo'n volle vette wei hebt lijkt een paar uurtjes in de wei en de rest in de paddock mij een redelijk alternatief. Wat dan wel uitmaakt, is de grote van de paddock. Twaalf uur in een paddock van 8 bij 5 meter staan vind ik niet het ideaalste alternatief. Dan kun je beter de wei kortmaaien, zodat het paard ook nog een beetje bewegingsruimte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:38

Een sportpaard kan gewoon naar buiten hoor, dat is grote onzin ;)
Elk paard mag toch genieten van zijn weidegang?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:12

Als je paard snel te dik wordt is 24/7 in de wei niet echt handig, die extra kilo's zitten alleen maar in de weg.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:55

Wedstrijdpaard of niet, beweging is altijd goed dus 24/7 buiten ook :) MAAR het is voor geen enkel paard gezond om te dik te zijn dus in dat kader zou beperking van weidegang misschien wel beter zijn maar dit kan ook middels stripbegrazing, een paddock of misschien zo'n graaskorf??
Kniehoog gras zou ik persoonlijk denk ik gewoon eens laten maaien dat scheelt ook al ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:01

Bij ons gaan de sportpaarden zowieso naar binnen omdat ze dan fatsoenlijk brok krijgen.
Die van mij wordt ook te dik als ie 24/7 buiten staat.

Even nog een vraag? Doen jullie de sportpaarden die 24/7 buiten staan brok bijvoeren?