Wie zijn verantwoording..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wie heeft gelijk?

Staleigenaares
21 (30%)
Ik
49 (70%)

Totaal aantal stemmen: 70

Apostrof

Re: Wie zijn verantwoording..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 23:54

Eén tip: Zet alles op schrift en zorg dat ze dat aantoonbaar gekregen heeft...

...sowieso dwingt een brief lezen mensen soms tot het zien van jou standpunt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:36

Sorry hoor, maar het inwendig laten castreren brengt niet alleen een hoger kostenplaatje met zich mee. Wat dacht je van het risico? Een buikoperatie (want zo mag je het dan noemen) brengt veel meer risico´s op mislukkingen, ontstekingen en bijzaken dan even dat huidje van de balzak opensnijden, de bal eruit wippen dichtnaaien en uiteraard goed schoonmaken.
Ik zou niet willen dat mijn hengst dat risico loopt en ook wachten tot die bal op natuurlijke wijze is ingedaald. Tenzij je echt met een hardnekkige klophengst te maken hebt, maar dat kan je dierenarts je beter vertellen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:48

Maar hoe oud is dat hengste je nou? Toch in ieder geval 2 jaar. Dan zou hij toch allang geruind moeten zijn (als je beloofd had dat zsm te doen)? Dan die ene bal niet goed wil indalen is vervelend, maar misschien moet je nu maar gewoon concluderen dat het een (halve) klophengst is.

Die eigenaresse denkt misschien dat je eeuwig wilt wachten tot die bal is ingedaald. Heb je daar voor jezelf een limiet aan gesteld? Zo ja, vertel dan aan haar dat je die hebt, en als op die datum die bal nog niet is ingedaald je hem inwendig laat castreren. Dan is zijn ook gerust dat het niet eeuwig meer gaat duren.

Voor mij persoonlijk zou die datum trouwens al een tijd vertreken zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met paarden waarbij het indalen langer duurt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:52

LindyH schreef:
Voor mij persoonlijk zou die datum trouwens al een tijd vertreken zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met paarden waarbij het indalen langer duurt.

Hangt er vanaf hoe handelbaar het hengstje is. Als hij de baas neit verveel met hengstengedrag zou ik ook wachten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:57

Ik lees op verschillende plekken dat met 2 jaar de ballen allang ingedaald moeten zijn.
femke27 schreef:
LindyH schreef:

Hangt er vanaf hoe handelbaar het hengstje is. Als hij de baas neit verveel met hengstengedrag zou ik ook wachten.

Dat gaat in geval van TS niet op. Zij had beloofd het hengstje zo snel mogelijk te ruinen, ongeacht het gedrag.

Ik kan me voorstellen dat de staleigenaresse het wel zat begint te worden. Die had gedacht dat dat met 1 jaar wel gebeurd zou zijn. Zeker als het nu problemen gaat geven met de merries, dan baal je toch dat die hengst nog steeds niet geruind is?

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:30

Heb zoals de tip hier gegeven de eigenaares een brief geschreven, mede dat het dan is uitgepraat wordt.

Ben zelfs met mijn shetlander nog langs de dierenarts geweest, even laten opvoelen. De DA was er van overtuigt dat het zeker niet lang meer duurd, echter denkt hij wel dat het een oorzaak heeft gehad ( van indaling ).

Natuurlijk snap ik dat het vervelend is voor haar dat het zo lang duurd. Dat heb ik ook netjes in de brief gezet, dat het niet mijn bedoeling was/is om er zo lang mee te wachten maar dat ze ook mijn kant moet inzien ;). Risico's, kosten en wat ooit de afspraak was..
Dus nu maar hopen op een reactie van de eigenaares.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:58

Ik hoop dat jullie samen tot een oplossing komen, want dit is natuurlijk ook vervelend. Voor jullie allebei.
Suc6

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:24

Ben benieuwd!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:28

SH*T SORRY
bij wie heeft gelijk heb ik Staleigenares gezet omdat ik dacht dat er ongelijk stond
Vind dus wel dat jìj gelijk hebt!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:38

Zolang je hengstje niet is uitgebroken kan ze jou enkel verwijten dat hij nog niet gecastreerd is maar hij heeft geen fout gemaakt. Als kinderen die langs een weide komen een paard aaien en die bijt, ben je ook niet verantwoordelijk, wel als je paard uitbreekt en dan bijt. Dus de uitbreker gaat in de fout, diegene die in de wei blijft staat eigenlijk op privé domein. Ik zit ook met twee hengsten waarvan de 2 jaarse nog maar 1 bal heeft die is ingedaald. Deze moest normaal hengst blijven de 1jaarse niet. Als je hengstje nog geen aanleiding geeft kan ze jou eigenlijk niet iets verwijten, vind ik. Het is wel vervelend dat zij de eigenaar is van de stal en dat er vooraf iets was afgesproken maar dat mag nog niet zeggen dat ze dan de schuld in jouw schoenen mag schuiven. Rustig uitpraten als jullie nog op goede voet verder willen werken en een compromis vinden.