Wie verantwoordelijk bij evt ongeval bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:01

ifever schreef:
LDRD schreef:
Vergeet het hele ruiterbewijs, is van 0 invloed op aansprakelijkheid.

Oke dus eigenlijk is dat alleen "verzekering" voor schade aan de "omgeving" en niet ruiter en paard...

Dan moet k mijn verzekering ook maar is gaan bellen/ informeren hoe het zit met eventuele bijrijders!

Lees mijn link en vergeet het hele ruiterbewijs.

De verzekering die hieraan gekoppeld is biedt alleen maar secundaire dekking, dat wil zeggen dat ze pas dekking bieden als niemand anders dat doet.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:09

ik (bijrijder) heb dan toch een vraagje...is een wa verzekering dan genoeg voor een eigenaar van een paard om verzekert te zijn, daar het nog altijd mensen zijn die geen paardenverzekering afsluiten. Bedoel, ik moet heb hebben van een paard van anderen en ben er o zo blij mee. Ik heb een wa verzekering dit heb ik laatst nog nagevraagd voor een eigenaar waar ik toen nog deed verzorgen. Nou zou mij ooit wat gebeuren heb ik natuurlijk liever dat mijn verzekering of die van de eigenaar het gaat betalen want ik zou het verschikkelijk vinden als de persoon het uit eigen beurs moet betalen en in de problemen komt! (wil geen andere in problemen brengen!)

vraag me dus af hoe ik als bijrijder kan nagaan of IK een goede verzekering heb en welke de eigenaar moet hebben zodat wat er ook gebeurt het iig goed komt via 1 van de verzekeringen.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 16-06-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:11

Heb na het lezen van dit topic, ook een vraag.
Maar dan ff de andere kant vant verhaal.
Stel je heb als bijrijder een ongeluk gehad, je stelt de eigenaar niet gelijk aansprakelijk. Zou daar ook een verjaringstermijn ofzo bestaan, dus iemand na 5jr bv, je opeens wel nog aansprakelijk stelt.

Sorry als het onduidelijk is. Was er gewoon heel nieuwsgierig naar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:20

AlexandraM schreef:
ik (bijrijder) heb dan toch een vraagje...is een wa verzekering dan genoeg voor een eigenaar van een paard om verzekert te zijn, daar het nog altijd mensen zijn die geen paardenverzekering afsluiten.

kort antwoord: ja :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:21

liesje84 schreef:
Stel je heb als bijrijder een ongeluk gehad, je stelt de eigenaar niet gelijk aansprakelijk. Zou daar ook een verjaringstermijn ofzo bestaan, dus iemand na 5jr bv, je opeens wel nog aansprakelijk stelt.

verjaringstermijn is inderdaad 5 jaar.

AlexandraM

Re: Wie verantwoordelijk bij evt ongeval bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:22

LDRD aaa oke :) wel fijn om te weten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:29

ff iets anders, weet iemand dan ook hoe het zit (deze discussie kreeg ik laatst met iemand)

Stel als bijrijder (of als vriendin van iemand met een paard ofzo) ga je met het paard van iemand anders rijden of aan de hand wandelen (desnoods opweg naar de wei ofzo) het paard glijd uit en breekt zijn been. dat het dier uitglijd kan de persoon ernaast niet super veel aan doen, zoon beestje krijg je niet opgevangen van zoon 500 kilo. Hoe zit het dan met de kosten? wie is dan aansprakelijk als er dus wat gebeurt met een paard dat niet van jou is.

kortom, hoe wat en waar met verzekeringen dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:32

Als de bijrijder geen verwijtbaar handelen verweten kan worden is de bijrijder niet aansprakelijk en heeft dus ook geen schadevergoedingsverplichting.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:42

LDRD schreef:
liesje84 schreef:

verjaringstermijn is inderdaad 5 jaar.

Tnx voor je antwoord, nog een piepklein vraagje? Geldt die 5jr termijn altijd, bv ook bij blijvend invalide?? (dit meende ik ooit ergens gelezen te hebben, zou dan 20jr zijn ofzo)

friezegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:47

LDRD ik heb je link doorgelezen maar kan er dus geconcludeerd worden dat een gewone wa verzekering genoeg is?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:21

friezengek, ik had net die vraag gesteld en er werd ja op geantwoord ;) dus denk het wel

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:25

Ik vind het heel vreemd om te horen hoeveel mensen er een bijrijder hebben en niet weten hoe het verzekeringstechnisch/juridisch in elkaar steekt! Ik heb geen bijrijder en er rijd niemand behalve mijn instructeur op mijn paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:25

ja, tenzij je meerdere paarden hebt. Dan is het de vraag met welk doel je ze hebt. Als er een bedrijfsmatig tintje aan zit, kan het nodig zijn om een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) te sluiten.

Ik zou alleen wel even naar je verzekerde bedrag kijken. Kies wel het hoogste bedrag!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:35

Mootje schreef:
Ik vind het heel vreemd om te horen hoeveel mensen er een bijrijder hebben en niet weten hoe het verzekeringstechnisch/juridisch in elkaar steekt! Ik heb geen bijrijder en er rijd niemand behalve mijn instructeur op mijn paard.

Denk je dat het anders is als je instructeur eraf valt dan?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:48

toen de tijd dat ik mijn lease paard gestald kreeg, hebben mijn moeder en ik dit nagevraagd bij de verzekering, en daaruit blijkt dat de eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk blijft voor het paard, tijdens een ongeval met mij als leaser-bijrijdster.
TENZIJ de berijder van het paard zelf het ongeluk heeft veroorzaakt. dus als ik (een hele domme opmerking maar zo is het wel duidelijk) met dat paard op de snelweg zou rijden en een mega ongeluk zou veroorzaken, dan is de schuld bij mij te halen en niet bij de eigenaar van het paard.
maar val ik er tijdens een buitenrit in het bos er vanaf, en gaat het paard in een blinde bui zo terug naar stal en veroorzaakt dan schade/ongeluk, dan is de eigenaar van het paard verantwoordelijk en MOET het via zijn WA verzekering
(je kunt je als eigenaar indekken door een speciale module af te sluiten bij paardenverzekeringen/WA verzekeringen,)

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:03

Helaas ben ik ervaringsdeskundige in afwikkeling van schadevergoeding na ongeval met ernstig letsel door toedoen van mijn toemalige paard.
Alles wordt inderdaad keurig geregeld vanuit mijn "gewone" WA-verzekering. Er wordt echter wel een verdeelsleutel op losgelaten wat verwijtbaar / verantwoordelijkheid is aan eigenaar en wat verwijtbaar / verantwoordelijkheid is aan bijrijdster/degene die op dat moment het paard vast heeft / bereed. Al met al is het allemaal nog niet zo zwart/wit als het lijkt.

Wat ook van groot belang is dat de eigenaar van het paard kan aantonen dat het paard in eigendom is..... zoals vele met mij zijn de meeste van ons laks in het overschrijven van onze dieren op eigen naam. Ik kon gelukkig door middel van startcoupons, foto's en keuringrapport aantonen dat het mijn dier betrof maar ik heb inmiddels geleerd dat het zoveel makkelijker is om bij het stamboek of KNHS de juiste eigendomsgegevens in het paspoort te laten zetten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:53

@Skingraphx, daarom blijf ik erop hameren dat men mijn link leest, want wat daarin staat is juist.

Nogmaals het advies aan bokkers, lees de link vooral helemaal en zorgvuldig.
Laat even goed tot je doordringen wát er nou staat.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:10

@LDRD

Ik had hierboven nog een vraagje voor je.
Dat verjaringstermijn van 5jr, zijn daar uitzonderingen op??

Alvast bedankt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:32

Ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet voor niets vraagt.
Als je even schetst wat het probleem is kan ik daar wellicht meer over zeggen. Er zijn namelijk wel uitzonderingen, maar het gaat me te ver om dat allemaal hier te bespreken. Zó eenvoudig ligt het vaak namelijk niet.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:50

De eigenaar blijft ten alle tijden aansprakelijk.

Eenige tijd geleden ging ik met een vriendin buiten rijden, die dus op het paard van iemand anders reed. Haar paard schrok van een tegemoet komende auto, paard draaide zich om en klapte tegen de auto. Behalve wat krassen en een kapotte spiegel was er gelukkig niet heel veel schade aan paard en dier. Formulieren zijn ingevuld, en de eigenaresse heeft uiteindelijk de rekening mogen ontvangen welke door de verzekering is vergoed.
De verzekering blijft echter niet oneindig uitkeren en houdt dit soort dingen echter wel bij!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:12

In principe is de eigenaar inderdaad aansprakelijk.
Maar vaak is de eigenaar niet 100% aansprakelijk, zoals eerder al werd genoemd heb je een 'eigen risico'. Je neemt een risico als je op een paard stapt, je weet dat het een dier is dat onverwacht kan schrikken. Ook kan een paard handelen vanuit de 'eigen energie'. Bv. als een paard geheel vanuit zijn 'eigen energie' zijn berijder er af gooit is dit niet volledig aan de eigenaar te wijten. Als er bijv. iets mis is met het materiaal/tuig of er is een ander handelen vooraf gegaan aan het ongeluk dan is dat wel eerder aan de eigenaar te wijten.

Hangt dus geheel van de situatie af.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:32

Noppes, lees mijn link eens aandachtig ;) .

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:58

Wat Noppes zegt klopt inderdaad, vooral het handelen vanuit eigen energie klinkt erg bekend. Uiteraard is de uitkering van een schadevergoeding in geval van letsel iets heel anders dan uitkeringen i.v.m. schade aan goederen, de afwikkeling hiervan duurt heel lang, bij ons speelt het al bijna 2 jaar en dat is in het geval dat beide partijen het eens zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:35

AlexandraM schreef:
LDRD aaa oke :) wel fijn om te weten

Ja...maar je hebt wel meldingsplicht naar een verzekeraar bij potentiele schade, in de polisvoorwaarden staat meestal 24uur. Nu zal dit met letselschade wel meevallen, maar ik zou geen 2 jaar wachten met het melden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:02

Daar heb je gelijk in, maar ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit wat mee gedaan heb. Is een redelijk dode letter in de polisvoorwaarden.