mijn ruin blijft dekken... HELP!! :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:08

Citaat:
Er zijn ook nette heren bedoel ik

haha.. ja daar heb je gelijk in...

Als het goed gaat, gaat het goed... maar het blijft een risico. En ik zou dat niet willen lopen.. zowel voor je eigen paard als voor de merrie's

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:13

Lastig! Zijn de merries van jezelf?

Mijn merrie heeft eigenlijk altijd in het land gestaan met merries en ruinen (en hengstveulentjes). Nooit geen problemen gehad met springende paarden, totdat er eentje in de groep kwam die dus wel sprong. Het gevolg was dat ze vervolgens als ze hengtig was ze inderdaad constant werd besprongen.
Ook in de bak met een nieuwe ruin (wel laat gecastreerd) was het een feestje geworden.

De eigenaar van de ruin had er niet zoveel problemen mee... maar ik wel. Ik betaal me scheel aan fysiokosten om ponybeest weer lekker los in het lijf te krijgen en een uur later bonkt er een beest van ruim 1.70 (en grof gebouwd) bovenop mijn ponytje. Nou, dat vond ik niet leuk hoor!

Ook haar hengstigheid was abnormaal geworden in/sinds die tijd. Ze had eigenlijk nooit last van haar hengstigheid en je merkte het soms bijna niet. In die tijd wel hoor, heel haar benen zaten onder de hengstigheidsplas.
Nu staat ze alleen met een merrie en haar hengstigheid is weer normaal. Kortom, je merkt niks meer :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:15

CharlyBrown schreef:
Ik zou inderdaad maar beginnen met je ruin direct apart te zetten van de merrie's. Dit gaat ongelukken opleveren!! Opmerkingen zoals 'dan hebben de merrie's ook een pleziertje' moet je vergeten! Hebben de eigenaren van die merrie's nog niet geklaagd?

Dat zei mijn vader ook toen ik thuis kwam en hoorde dat mijn ruin mijn oude merrie 3x gedekt had..

Arme merrie...

Mijn ruin is op zijn 3de gecastereerd en nu is hij 5 jaar oud.
Hij doet het nog steeds.
Wij hebben hem bij een dominante merrie ingezet.
Die laat dit echt niet toe.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:16

Mijn ruin is nu 19 een ook hij dekt nog steeds.

DameBlanche

Re: mijn ruin blijft dekken... HELP!! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:18

Bij ons op stal staan 4 merries en 2 ruinen. Ruin van 17 probeert het ook nog steeds. Dus nu zit er een draadje tussen de merries en ruinen met genoeg stroom er op.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:20

Waarom de ruin weghalen?
Mijn ruin staat tussen 3 dames... oké 2,5 ( Faiza is 1,5 maand :D )
Hij dekte eerst mijn oudere merrie van 17 regelmatig, die was dan zo hengstig als de pest en die merrie ging er gewoon voor staan....
Nu is zij drachtig en dekt hij de andere niet-drachtige merrie.... Moet wel zeggen dat het niet 3x op een dag is zoals TS wel heeft.
Vaak 1 keer per hengstigheid... :j

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:21

Draadje ertussen. Hoe reageren de merrie's eigenlijk? Vinden ze het wel okee, of hebben ze er last van?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:22

@Fiebie... heb je niet al genoeg redenen gehoord in dit topic waarom het gedrag van deze ruin nadelig kan zijn voor de merrie's?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:25

Fiebie schreef:
Waarom de ruin weghalen?
Mijn ruin staat tussen 3 dames... oké 2,5 ( Faiza is 1,5 maand :D )
Hij dekte eerst mijn oudere merrie van 17 regelmatig, die was dan zo hengstig als de pest en die merrie ging er gewoon voor staan....
Nu is zij drachtig en dekt hij de andere niet-drachtige merrie.... Moet wel zeggen dat het niet 3x op een dag is zoals TS wel heeft.
Vaak 1 keer per hengstigheid... :j

Waarom???
Geslachtziektes en bij het dekken heeft de merrie aardig wat gewicht op der rug hangen.
Mijn merrie was bijvoorbeeld nog 1 week aan 3 benen kreupel.
Daarom de ruin weghalen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:30

Een paard van een kennis van mij is een tijd geleden ook besprongen door een ruin die dacht een hengst te zijn.
Merrie zat vol met bijtwonden in haar nek (manen voor de helft eraf gebeten) en schaafwonden van de hoeven. Pas na 2 maanden en heel wat fysio bezoekjes was ze er weer bovenop.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:32

CharlyBrown schreef:
@Fiebie... heb je niet al genoeg redenen gehoord in dit topic waarom het gedrag van deze ruin nadelig kan zijn voor de merrie's?

Tuurlijk, waarom het nadelig kàn zijn.... :)
Zitten de merrie's onder de bijtwonden dan? Hebben ze schade? Heb je er al eens op gelet of ze het erg vinden?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:39

Nee, mijn merrie ging er echt voor staan. Ze werd een slettebak eerste klas. Maar dan moet ik het maar goedkeuren? Mijn pony eet ook zo graag 3 kilo biks, jammie. Mijn pony is laatst ook over het draadje heen komen zetten naar de o zo lekkere volle wei. Dat vinden we toch ook niet okee? Dat ze iets lekker vinden/leuk vinden/fijn vinden wil niet zeggen dat het dan maar goed is he ;)

Mijn merrie was wel degelijk veranderd in de tijd. Van een gewone, leuke, vrolijke pony naar een slettebak eerste klas. Zelfs bij de masseuse en tijdens het aanleggen van het been. En ja, dat is zeker in die tijd gekomen dat ze gedekt werd door de ruinen. Ook was ze in die tijd extreem hengstig en kon ik haar bijna niet uit het land krijgen als ze hengstig was.

Voor het gemak vergeet ik dan maar even het gewicht dat elke keer op haar rug/achterhand bonkt en sorry, maar ik ben zuinig op mijn pony dr ruggetje. Ellende genoeg mee gehad ;)

Nogmaals, weg van een springende ruin en mijn pony's cyclus is weer zoals het was. Niet meer extreem hengstig en niet meer extreem lang hengstig en vooral niet meer sletterig :P.

Overigens stond er bij mijn pony een andere merrie waarvan de cyclus zodanig in de war is geraakt dat ze er zelfs nu nog last ervan heeft.
Laatst bijgewerkt door zap op 06-08-10 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:40

Uhmmm, of de merrie's het erg vinden?? Sinds wanneer kan een paard praten? :)

Het gaat hier om instinkt.. Een merrie wordt hengstig van een dergelijk ruin, en laat zich vervolgens dekken.. de merrie in kwestie gaat er niet bij nadenken hoe lekker ze dit vindt

Andere merrie's zijn dominant, en die trappen van zich af... in dit geval gaat het ook om instinct (en kan het gevaarlijk zijn voor de ruin)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:41

zap schreef:
Nee, mijn merrie ging er echt voor staan. Ze werd een slettebak eerste klas. Maar dan moet ik het maar goedkeuren? Mijn pony eet ook zo graag 3 kilo biks, jammie. Mijn pony is laatst ook over het draadje heen komen zetten naar de o zo lekkere volle wei. Dat vinden we toch ook niet okee? Dat ze iets lekker vinden/leuk vinden/fijn vinden wil niet zeggen dat het dan maar goed is he ;)

Mijn merrie was wel degelijk veranderd in de tijd. Van een gewone, leuke, vrolijke pony naar een slettebak eerste klas. Zelfs bij de masseuse en tijdens het aanleggen van het been. En ja, dat is zeker in die tijd gekomen dat ze gedekt werd door de ruinen. Ook was ze in die tijd extreem hengstig en kon ik haar bijna niet uit het land krijgen als ze hengstig was.

Voor het gemak vergeet ik dan maar even het gewicht dat elke keer op haar rug/achterhand bonkt en sorry, maar ik ben zuinig op mijn pony dr ruggetje. Ellende genoeg mee gehad ;)

duidelijk verhaal!! :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:47

CharlyBrown schreef:
Uhmmm, of de merrie's het erg vinden?? Sinds wanneer kan een paard praten? :)

Het gaat hier om instinkt.. Een merrie wordt hengstig van een dergelijk ruin, en laat zich vervolgens dekken.. de merrie in kwestie gaat er niet bij nadenken hoe lekker ze dit vindt

Andere merrie's zijn dominant, en die trappen van zich af... in dit geval gaat het ook om instinct (en kan het gevaarlijk zijn voor de ruin)

Als mijn merrie niet gedekt wil worden, hengstig of niet... dan praat ze niet ;) Dan slaat ze...

Maar jij denkt dus in dit geval vóór je merrie, ze kan niet praten, je weet niet òf ze dominant is aangelegd of niet, dus haal je de ruin maar weg...

Mijn vorige paard interesseerde aan weide-afrastering helemaal niks, als hij een hengstige merrie rook, dan ging hij erheen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:50

Ooh dus dan moet ik de ton brok ook maar voor mijn merrie neerzetten???

Kan best zijn dat het paard het lekker vind, maar of het gezond is?
En in dit geval ben ik het baasje en bepaal ik wat gezond is en wat niet.

Geen ton brok en geen geseks ;)

Mijn merrie vond het ook heerlijk, maar haalde der wel stokkreupel uit de weide..

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:57

Citaat:
Mijn vorige paard interesseerde aan weide-afrastering helemaal niks, als hij een hengstige merrie rook, dan ging hij erheen...

dat zegt dan genoeg over je weide afrastering of opvoeding. ik moet toch wel een erg knap paard hebben als ie door de hekken wil komen. praktisch onmogelijk. daar is immers de afrastering ook voor.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:01

lianne125 schreef:
Citaat:

dat zegt dan genoeg over je weide afrastering of opvoeding. ik moet toch wel een erg knap paard hebben als ie door de hekken wil komen. praktisch onmogelijk. daar is immers de afrastering ook voor.

Nou.. dat is niet altijd zo.
Ik heb met regelmaat theoretisch onmogelijke dingen voorbij zien komen.

Mijn eigen merrie toen ze nog jong was.

4 draden, dikke pets stroom erop.
Hoogste draadje op 1,60 van stilstand ging ze der over zonder ook maar 1 draadje aan te raken.

Op stal waar ik werkte hadden ze een hengstenpaddock van 180 hoog.
Heb er een paard dwars door heen zien knallen.

(proffesioneel gemaakt van stevig hout)
een ander is over die 1,80 gegaan.

Mijn eigen merrie is ook al 2 x over de bakrand gegaan.
Een solidaire muur van 1,60..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:03

zap schreef:
(...)
Ook haar hengstigheid was abnormaal geworden in/sinds die tijd. Ze had eigenlijk nooit last van haar hengstigheid en je merkte het soms bijna niet. In die tijd wel hoor, heel haar benen zaten onder de hengstigheidsplas.
Nu staat ze alleen met een merrie en haar hengstigheid is weer normaal. Kortom, je merkt niks meer :)

Dit soort heftige hengstigheidsklachten worden regelmatig veroorzaakt door baarmoederontsteking, die ze dus oplopen door 'natuurlijke' dekkingen.

Zo natuurlijk is het trouwens niet, normaal zal een hengst maar een paar keer dekken waarna de merrie drachtig is en ze weer een jaar rust heeft, ik ben echt perplext dat er mensen zijn die denken dat ze hun merrie hiermee een plezier doen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:04

lianne125 schreef:
Citaat:

Had absoluut niks te maken met afrastering, want hij ging overal doorheen... ;)
Opvoeding? Misschien, kreeg hem als 5 jarige hengst... Maar hoe vertel jij je paard dat hij er niet overheen mag.
Ga je er dan naast staan met een zwaaiende vinger?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:06

Sjuimpje schreef:
zap schreef:
(...)

Dit soort heftige hengstigheidsklachten worden regelmatig veroorzaakt door baarmoederontsteking, die ze dus oplopen door 'natuurlijke' dekkingen.

Zo natuurlijk is het trouwens niet, normaal zal een hengst maar een paar keer dekken waarna de merrie drachtig is en ze weer een jaar rust heeft, ik ben echt perplext dat er mensen zijn die denken dat ze hun merrie hiermee een plezier doen.

Is dat zo? Okee, weer wat geleerd :).

Nog een reden om een dekkende ruin uit de kudde te halen (of natuurlijk de betreffende merrie).

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:07

nou hier proberen ze het echt niet. ik denk dat dat ook extreme gevallen zijn. maar als je toch weet dat je paard door de draden of over een hek heen vliegt dan hou je daar toch rekening mee lijkt mij. zeker als ie even gaat dekken. dan zet je hem toch in de verste uithoek die je maar kunt bedenken met een afrastering waar hij toch wel even 3 keer moet rekenen wil hij er overheen komen. maargoed misschien wel een beetje ingewikkeld gedacht van mij, maar ik voorkom dit soort dingen liever.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:10

lianne125 schreef:
nou hier proberen ze het echt niet. ik denk dat dat ook extreme gevallen zijn. maar als je toch weet dat je paard door de draden of over een hek heen vliegt dan hou je daar toch rekening mee lijkt mij. zeker als ie even gaat dekken. dan zet je hem toch in de verste uithoek die je maar kunt bedenken met een afrastering waar hij toch wel even 3 keer moet rekenen wil hij er overheen komen. maargoed misschien wel een beetje ingewikkeld gedacht van mij, maar ik voorkom dit soort dingen liever.

Daar moet je ook de ruimte voor hebben!

Wij hebben thuis daar de ruimte niet voor.

Mijn ruin gaat gelukkig niet over de draden heen, dus ik hoef mij er niet druk om te maken.
Maar ik hoop wel dat je begrijpt dat de gezondheid van je paard boven een "pleziertje" gaat?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:12

Ik begrijp dat zeker...
Mijn ruin dekt ook niet 80 keer in de week....

Ik schrok de eerste keer dat ik het zag... riep keihard Sil! uit verbazing en hij kroop er snel af... :D

Maar goed, moet ook eerlijk zeggen dat die oudere merrie zich vreselijk aan hem opdringt... zo erg dat hij haar af en toe zat is... in een hoek gaat staan, oren naar achteren... in slaap-stand... nog nèt niet met een bordje: Do Not Disturb... :+

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:12

ik laat mijn paarden ook absoluut niet dekken hoor ;) in mijn eerste post staat duidelijk dat ik ruinen en merries gescheiden heb om dit soort ongein te voorkomen. ik reageerde alleen op fiebie die haar paarden dat plezier wel gunt ;)