Haarnetje? Knotje? Wel of niet verplicht bij lang haar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:06

Loesje88 schreef:
@Anoeska27 doe je dat ook bij rastypische paarden (denk aan Fries bijv.) die hun manen los hebben?

Die zou ik dus niet doen, kwpners e.d. denk ik wel
Maar je stelt de vraag niet aan mij :D

EllyC

Re: Haarnetje? Knotje? Wel of niet verplicht bij lang haar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:50

En dat is dus niet volgens de regels Anoeska.
(als ze wel gelijk van lengte zijn en naar 1 kant hangen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:09

miep1979 schreef:
Loesje88 schreef:
@Anoeska27 doe je dat ook bij rastypische paarden (denk aan Fries bijv.) die hun manen los hebben?

Die zou ik dus niet doen, kwpners e.d. denk ik wel
Maar je stelt de vraag niet aan mij :D

Idem, ik had een tijdje terug tot 2 x toe een bruine kwpn-er in de ring met zowel de manen als de voorpluk niet ingevlochten.. Tja, die krijgt bij mij dan geen 8 hoor.. :n

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:11

Bij mij krijg je zowiezo geen 8 maar een 7 ;)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:02

Ik vind het haar zeker onder de verzorging van de ruiter horen en zou bij los of piekerig haar zeker een punt aftrekken

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:10

Loesje88 schreef:

Nee, bij Haflingers, Friezen, etc. niet. Maar ik krijg ook regelmatig KWPNers met loshangende manen in de ring en die krijgen wel een punt aftrek. Evenals amazones die hun haar niet in een vlecht of een haarnetje hebben.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:17

Tip voor mensen met dik haar dat toch in een knotje moet: er zijn een soort stoffen haarklemmen te koop, een rechthoekig geval met een metalen binnenkant met een breed gat in het midden. Je doet je losse haar erdoorheen en dan rol je het ding met haar en al op en draai je de uiteinden om elkaar heen. Zo krijg je een hele strakke knot tegen je hoofd aan. Blijft veel beter zitten dan zo'n donut, die weleens losflappert....En de knot is ook niet zo groot, dat vind ik nooit zo mooi.
Mooi parelnetje eroverheen, afwerken met een dikke elastiek en klaar.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:23

vosje2010 schreef:
Tip voor mensen met dik haar dat toch in een knotje moet: er zijn een soort stoffen haarklemmen te koop, een rechthoekig geval met een metalen binnenkant met een breed gat in het midden. Je doet je losse haar erdoorheen en dan rol je het ding met haar en al op en draai je de uiteinden om elkaar heen. Zo krijg je een hele strakke knot tegen je hoofd aan. Blijft veel beter zitten dan zo'n donut, die weleens losflappert....En de knot is ook niet zo groot, dat vind ik nooit zo mooi.
Mooi parelnetje eroverheen, afwerken met een dikke elastiek en klaar.

Heb je een voorbeeld van dat ding??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:23

Ik zorg dat ik gewoon een nette vlecht leg in mn haar. :) Krijg nog steeds elke keer een 7 of 8 :j
Haarnetjes blijven maar uitzakken en kapot gaan, betaal me scheel aan die krengen. :')

Pony/paard word wel netjes gevlochten. :j (paard voorpluk en manen en pony manen en soms staart)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:25

Anoeska27 schreef:
Loesje88 schreef:

Nee, bij Haflingers, Friezen, etc. niet. Maar ik krijg ook regelmatig KWPNers met loshangende manen in de ring en die krijgen wel een punt aftrek. Evenals amazones die hun haar niet in een vlecht of een haarnetje hebben.

Moet zeggen dat ik het enorm waardeer als juist rassen met lange manen toch een vlecht erin hebben gedaan.
Juist omdat je in sommige oefeningen weinig van de buiging kan zien met zoveel haar!!
Zal niet snel een punt in mindering brengen als deze rassen niet gevlochten zijn maar zal wel de 'tip' meegeven dit in het vervolg wel te doen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:34

ik ben geen jury maar vind op een knot toch mooier als het niet anders kan op een nette vlecht.
ik heb zelf ook heel dik en best lang haar. Nu krijg ik het toch op een knot met donut erin, anders zakt hij uit. Daar gaat dan nog een wit parel netje omheen, wat helemaal op knappen bijna staat, maar vind het mooier.
Maar wat vinden jullie van een hele grote knot, maar dan ook echt heel groot en vinden jullie het mooier met zwarte parel of wit parel netje er omheen.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:39

ik doe elke wedstrijd m'n haar in een knotje, maar hij zakt altijd weer af! hoeveel klemmetjes enc. ik er ook in kwak, het blijft maar uitzakken. nou heb ik ook best wel lang haar, maar het is in laagjes geknipt, dus als ik het in een vlecht doe steken er allemaal plukken uit. dat is ook niet erg netjes..

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:50

Ik kan geen foto hier neer zetten, maar het ding heet een knotrol en is verkrijgbaar bij de drogist.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:17

vosje2010 schreef:
Ik kan geen foto hier neer zetten, maar het ding heet een knotrol en is verkrijgbaar bij de drogist.

Oww die dingen....zakken nog sneller uit dan een donut.
Bij mij althans!!
Dan toch maar een donut met 'antislip' elastiekjes en afgeknipte panty's ;)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door manie op 12-06-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:22

MelanieB schreef:
Ik zorg dat ik gewoon een nette vlecht leg in mn haar. :) Krijg nog steeds elke keer een 7 of 8 :j
Haarnetjes blijven maar uitzakken en kapot gaan, betaal me scheel aan die krengen. :')

Pony/paard word wel netjes gevlochten. :j (paard voorpluk en manen en pony manen en soms staart)

Geloof mij, je kan echt ook tegen een lager cijfer aanlopen. Mijn laatste wedstrijd was mijn paard wit, manen in hengstenvlecht op de manenkam, voorpluk en staart gevlochten. Ik heb zelf haar tot op mijn schouders en had dat in een strak vlechtje en daarvan met wit haarbandje een klein knotje gemaakt dat gezien de lengte in combi met het bandje niet kon pieken en toch had ik maar een 6 voor de verzorging. Blijkbaar gaf die jury niet hoger.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:28

BrankaZ schreef:
Geloof mij, je kan echt ook tegen een lager cijfer aanlopen. Mijn laatste wedstrijd was mijn paard wit, manen in hengstenvlecht op de manenkam, voorpluk en staart gevlochten. Ik heb zelf haar tot op mijn schouders en had dat in een strak vlechtje en daarvan met wit haarbandje een klein knotje gemaakt dat gezien de lengte in combi met het bandje niet kon pieken en toch had ik maar een 6 voor de verzorging. Blijkbaar gaf die jury niet hoger.

En wat mij betreft terecht....
Persoonlijk vind ik dat dit punt echt geschrapt mag worden, en zeker geen verschil mag maken tussen winst of verlies!
Ik ben geen jury, maar wanneer ik dat wel zou zijn, dan kreeg bij mij iedere goed verzorgde combi gewoon een 6je en een mega sloddervos een 5 :D
Vind het echt een onzin punt in de lagere dressuurproeven, hooguit een stimulans om netjes te verschijnen op wedstrijd.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:36

toch zonde als je minder punten krijgt door de mening van de beoordelende jury. maar goed, het is en blijft natuurlijk een jury sport.

start dan niet officieel maar ik vind het jammer als ik punten aftrek zou krijgen omdat ik mijn haar niet af wil knippen.
Afbeelding

zelfde geld voor de manen van mijn ijslander, deze zijn niet in te vlechten doordat het haar veelste dik en piekerig is. toch doe ik mijn uiterste best mijn tuig netjes te hebben, mijn paard schoon de ring in te krijgen, mijn witte rijbroek en dekje schoon te houden en de staart van mijn pony in te vlechten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:39

Tja dit punt blijft een kwestie van smaak en mag om die reden ook echt van mij geschrapt worden :j
Persoonlijk vind ik een 'losse vlecht' niet netjes genoeg.
Een vlecht opbinden in een knot vind ik wel okay....zo zie je maar zoveel mensen zoveel meningen ;)
Schrappen dus!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:43

BrankaZ schreef:
MelanieB schreef:

Ja, maar ligt dat dan aan je haar? ;) Denk het niet hoor, je had zelfs een knotje in.

@Draakje, jouw haar is wel erg piekerig, zou er dan wat haarlak over spuiten :j Maar wat je ook kunt doen is 'm dubbelvouwen :j

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:45

En over de voorpluk van de pony :o
Ik vlecht die bijna nooit. Want het lukt me nooit :P
Maar wat vind de jury hier dan van?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:46

MelanieB schreef:
BrankaZ schreef:

Ja, maar ligt dat dan aan je haar? ;) Denk het niet hoor, je had zelfs een knotje in.

Nee, en dat zeg ik ook: blijkbaar gaf die jury niet hoger.
Maar er werd aangegeven dat buiten de vlecht ook het paard netjes was gevlochten. Ik geef aan dat als een jury de verzorging niet meer dan een 6 wil geven het niet uitmaakt hoeveel je doet.
Zelf had ik tot die keer ook nooit anders dan 7-ens of 8-en voor de verzorging.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:43

Voor de mensen met lang haar en het gebruik van de donut.
Ik steek de donut vast met opsteekspelden gewoon bij de drogist verkrijgbaar. Blijft gegarandeerd goed zitten en je hoeft geen 80 stiekjes erover heen te wurmen ;)

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:41

ik had het ook nooit blijt mijn haar zitten als ik het op een knot doe. heb dus ook dik haar en lang. Mij is aangeraden om een donut te nemen ik verklaarde ze toen voor gek. maar het werkt echt goed. Ik was altijd me haar net van te voren, als het nat is krijg ik het strakker. Dan maak ik een hele lagge strakke staart en zet vast met een dun elastiekje. Dan haal je de staart over de donut en doe ik me hoofd naar voren buigen en vouw ik me haren over de knot. Dan doe ik er weer een elastiekje omheen ( om de donut zeg maar.) Dan al het overige haar strak langs de donut draaien ( tot het goed strak er langs zit. Hier gaat een haarnetje om heen. Die draaien ik nog een langs en doe hem er nog eens om heen. Dan heb ik een parelnetje en heb ik aan de zijkanten een schuifjes aan gemaakt. Parelnetje eromheen en schuifjes vast steken onder de donut. Dan trek ik de knot ietsjes naar voren en breng nog twee elastieken aan ( wat bredere elastieken.) De elastieken zijn in de kleur van me parelnetje of wit of zwart.
ik heb er een link bij staan daar zie je de grote knot van de zijkant. Achterkant foto heb ik niet. Deze knot is ook nog nooit uitgezakt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VPHQAUCD-D.jpg

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:50

Ik ben geen jury, maar ik zag een keer een meisje, die had best lang en dik haar, en die startte in een losse staart, dat vond ik absoluut niet netjes, het was overigens zo dik, dat het net leek of ze het los had. Ikzelf maak een knotje, en doe een strik in, anders ziet het er bij mijn niet uit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:06

Als je haar in laagjes geknipt hebt ontkom je er in een vlecht niet aan dat het gaat pieken. Daar doe je niks aan.