fietshelm net zo effectief als cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:54

ziamara schreef:
norski schreef:
Ik denk dat een cap meer dan hebben dan een fietshelm.
Als je nou op recht naar beneden valt precies op het midden van je cap, die kan het hebben maar bij een fietshelm twijfel ik daar over, die is namelijk niet gemaakt om recht naar beneden te vallen want dat doe je niet met je fiets.

Je wilt niet weten hoe mijn vader valt met zijn wielrenfiets :')
Nee, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn pa fiets ook in een fietsclub, en daar vallen ze ook op alle manieren :j

Er zal natuurlijk wel een verschil zijn, maar ik denk niet veel!
Ik denk dat de fietshelm er gewoon anders uitziet, omdat ze die zo aerodynamisch mogelijk willen.
Maar ik denk Qua veiligheid hetzelfde toch zo'n beetje hetzelfde.
Als je met een wielrenfiets valt, heb je vaak ook een behoorlijke snelheid rond de 30 á 35 km per uur.

zouden er nergens testen gedaan zijn qua valkracht enz wat een fietshelm kan hebben?
Van een paard val je natuurlijk wel hoger als van een fiets en soms met meer kracht ook. Een fiets is een lompvoorwerp en een paard een levend dier die je soms nog wat extra snelheid kan geven tijdens de val

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:56

Profesionele fietsers, in de tour enz. die halen soms ook wel snelheden van 60 km per uur, als dat niet meer is bergje af.

Maar inderdaad, misschien dat er ergens wel staat, tot hoeveel kracht zo'n fietshelm of cap kan hebben.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:23

Las net dat een cap je ook beschermd als je geplet wordt. BV je paard valt op je of je komt onder je paard terecht. Denk niet dat een fietshelm dezelfde bescherming biedt.

Ik zou gewoon eens kijken naar een goede vetillerende cap

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:24

Een paardrijhelm moet aan de CE-EN 1384 norm voldoen. Voldoet een fietshelm ook aan die norm?

ziamara

Re: fietshelm net zo effectief als cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:29

Even gezoch top internet ;) EN 1078 Dat is de norm van fietshelm.
Maar welke norm biedt meer veiligheid?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:55

Ik denk dan dat je moet kijken naar het feit dat een fietshelm voor fietsen is en een cap voor paardrijden. Ze hebben elk hun specifieke bescherming gezien het 2 verschillende sporten zijn.

Ik zou me niet zo veilig voelen, omdat je nek minder beschermt is. Maar misschien moeten we dan eens onze eigen test uitvoeren :P

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:25

Ja als je het zo bekijkt :p

Nee ik zou me inderdaad ook niet heel erg veilig voelen, maargoed ik ben laatst ook van me paard gedondert, en heb ook last van me nek .. Maar ja, misschien was dat wel erger geweest als ik een fietshelm ophad haha!

Inderdaad onze eigen test, zou wel handig zijn!
val jij er af, kijk ik naar de resultaten :p

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:31

Gewoon lekker ophouden die cap. Ik zou niet eens na gaan denken over een piepschuimen cappie... Casco zou ik van m'n leven niet durven dragen!

Er zijn caps waar je de voering uit kunt halen, wellicht is dat fijn voor je cap? Als je je cap goed laat drogen na het rijden (dus niet zoals ik in het zakje laten zitten) en de voering regelmatig wassen. Sommige mensen zweren bij een duurdere cap, zoals GPA... Ik rij met een Kavalkade cappie, altijd een mooie rode streep op m'n voorhoofd, lekker zweten onder m'n cap. Maar afzetten, nah, dat nog liever dan een fietshelm op denk ik...

Het zijn niet voor niets fietshelmen en caps ;) Met een cap mag je ook niet op scooter/motor...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:34

ziamara schreef:
Inderdaad onze eigen test, zou wel handig zijn!
val jij er af, kijk ik naar de resultaten :p

Nou ik had eigenlijk andersom gedacht :P

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:40

De GPA zijn echt heel erg fijn. Ik heb de airskin. Deze is al luchtig.
Maar als je de speed air hebt. Deze heeft zoveel ventilatie gaten, dat is echt wel koel.

en daarbij kan je de voering elke keer wassen, is wel zo fris ;)

carolienuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:57

Mmm.. slim bedacht maar is een wielrenhelm dan niet warm ?? ;)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:42

Nee in de wielerhelm zitten allemaal luchtgaten, wielrenner zweet meer. (nouja, niet in TS haar geval haha)

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 21:25

haha,
ach..de één klotsende oksels, de ander een druiphoofd he?
zag het wel zitten, zo'n fietshelm, maar misschien hebben jullie wel gelijk, het biedt andere bescherming...

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:20

als je een fietshelm op doet en je valt goed met je fiets is die ook gelijk kapot

en een paardrijcap vaak niet

en als je een fietshemp op doet kan je dus beter er geen op doen

en als ik zweet op mijn hoofd is die nat maar ik voel het niet
alleen als je heb af doet en dan weer op dus als je heb op houd dan ook geen last van

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:27

Euh, als je valt met je gewone cap, is het ook de bedoeling dat je die weggooit, omdat er dan niet meer aan de EN1834 (??) norm kan voldoen... Niet gegarandeerd althans...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:46

chelleeee schreef:
als je een fietshelm op doet en je valt goed met je fiets is die ook gelijk kapot

en een paardrijcap vaak niet

Een paardrijcap ook, maar door de andere buitenkant zie je het vaak niet! Maar juist door het feit dat ze kapot gaan, bieden ze bescherming, dat is gewoon het principe waar het op berust. Dus ookal zie je niks aan je cap als je erop gevallen bent, gewoon een nieuwe halen, want gegarandeert dat hij binnenin kapot is!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:30

Tempus schreef:
Ik denk dan dat je moet kijken naar het feit dat een fietshelm voor fietsen is en een cap voor paardrijden. Ze hebben elk hun specifieke bescherming gezien het 2 verschillende sporten zijn.

Ik zou me niet zo veilig voelen, omdat je nek minder beschermt is. Maar misschien moeten we dan eens onze eigen test uitvoeren :P

Een motorhelm is ook veilig voor paardrijden maar toch bestaat de cap.
waarom zou dat toch zijn he

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:51

Janine1990 schreef:
Gewoon lekker ophouden die cap. Ik zou niet eens na gaan denken over een piepschuimen cappie... Casco zou ik van m'n leven niet durven dragen!

In bijna elke cap zit wel een soort piepschuim in verwerkt... Of ik moet dom zijn :+
Als je de binnenkant een beetje omhoog kan halen (niet eruit) dan kun je het ook zien.
Maar het is zo verwerkt dat het sterk in elkaar zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:38

Suzz14 schreef:
Janine1990 schreef:

In bijna elke cap zit wel een soort piepschuim in verwerkt... Of ik moet dom zijn :+
Als je de binnenkant een beetje omhoog kan halen (niet eruit) dan kun je het ook zien.
Maar het is zo verwerkt dat het sterk in elkaar zit.

Piepschuim en tempex zijn werelden van verschil. Probeer maar eens tempex te breken ;)
Ik weet hoe sterk tempex is, heb meerdere verbouwingen meegemaakt, overal kwam piepschuim uit de muur en ging er weer tempex in.
Ik heb net even mijn cap bekeken, tempex. Maar, wel bekleed met een soort kussentje.
Ik weet ook hoe een Casco er van binnen uit ziet, GEEN kussentje, GEEN bekleding, alleen zo'n ding om op je hoofd vast te maken, zodat de cap niet schuift. De Casco's zijn verschillende maten in één ;)

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:48

nee mij lijkt het ook niet echt veilig!
een fiets helm is er voor gemaakt om te vallen met je fiets en soms val je harder van het paard dan met je fiets (eigenlijk altijd wel!)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:52

chantalle91 schreef:
een fiets helm is er voor gemaakt om te vallen met je fiets en soms val je harder van het paard dan met je fiets (eigenlijk altijd wel!)

Nog nooit de tour de france goed bekeken of wel ;)

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:55

Ik denk niet dat het een probleem is om een fietshelm op te zetten. Voor de zekerheid kun je de EN normen even vergelijken, maar een paardrijcap ziet er iets anders uit omdat een cap traditioneel gezien nou eenmaal 'zwart met een klepje' is. Qua veiligheid kan ik me niet voorstellen dat het zo enorm veel verschil maakt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:01

Waarom kijk je niet eens bij de endurance caps?
Die zijn een mooie mix tussen fietshelm en cap.
Even bij Ruiter kijken en dam bij helmen. Ik heb zo´n LAS helm... erg luchtig!

http://www.goedhard.nl/N_home.html
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 15-06-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:01

taart schreef:
Voor de zekerheid kun je de EN normen even vergelijken [...]

Ik heb dat destijds geprobeerd te doen voor een cap en een snowboardhelm. Ik heb me suf gezocht naar de normen, maar ze uiteindelijk niet gevonden. Ik heb toen een nieuwe cap gekocht, gewoon voor de zekerheid én omdat je in mijn wedstrijddiscipline nou eenmaal een cap moet hebben die voldoet aan de veiligheidsnorm voor -jawel- caps. EN1384 dus.

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:09

Janine1990 schreef:
chantalle91 schreef:

Nog nooit de tour de france goed bekeken of wel ;)

tuurlijk wel eens naar de tour de france gekeken maar daarom is nog niet elke fiets helm gemaakt om mee paard te rijden het heet niet voor niets een fiets helm.
bij veel manege's mag je niet eens paardrijden met een fiets helm op. ik heb wel eens gezien dat iemand met een fiets helm van het paard afgestuurd werd en een leen cap op moest gaan doen vanwege de verzekerings gebeuren etc. stel dat er wat gebeurt heb je kans dat je niet eens verzekerd bent ook al rij je met eigen paard!!