rendac

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:15

Bij een boer laten ze de kadavers er ook niet in mieteren.
Dat heeft behalve met respect voor de boer en zijn beesten, natuurlijk ook wel een praktisch aspect.
Zo houden ze de boel veel schoner.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 00:44

De mensen van Rendac krijgen voor ze de kadavers mogen ophalen een speciale interne opleiding, zowel voor het knijpen als begrip hebben voor de emotionele waarde van de eigenaren. Ik heb een tijd gemailt en gebeld met rendac om mijn vragen te beantwoorden, waar ik ten alle tijden heel vriendelijk antwoord op kreeg. Ik kon er zelfs gaan werken maar dat ging me net even te ver :+

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:07

HindaFree schreef:
de stal waar ik gewerkt heb kwamen ze voor een veulen gewoon het pad op rijden dus het is wel mogenlijk...

Idd, bij 'ons' ook hoor :j.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:15

Bij Rendac moet het paard inderdaad aan de weg liggen als zij het met de vrachtwagen op komen halen. Wel hebben zij een mogelijkheid dat het paard opgehaald kan worden met een trailer (bij ons in het verleden op deze manier uit het land ca 400 meter van de openbare weg af). Heel netjes en correct. Echter de kosten van deze laatste mogelijkheid zijn aanzienlijk duurder dan dat zij het paard met de vrachtwagen komen halen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:14

Dode dieren kunnen normaliter wél van een erf of ander terrein dan de openbare weg gehaald worden. Mits bereikbaar voor een vrachtwagen én tegen een meerprijs van € 2,50 ex btw per ophaling, niet per dier.
Dat noemt de Rendac een erflaadplaats/ophaling.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:59

maar Tienus, (ik geloof dat jij meer weet enzo ... over de Rendac dan he! :D )
dat mag toch niet bijvoorbeeld bij grote veehouderijen met varkens ed.
Kijk, dat het bij een particuliere paardenhouder kan, dat snap ik nog, maar bij grotere dierhouderijen heb je toch veel meer kan op besmetting van ziekten e.d. en dan wordt het toch een ander verhaal niet?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:07

Wiesje schreef:
maar Tienus, (ik geloof dat jij meer weet enzo ... over de Rendac dan he! :D )
dat mag toch niet bijvoorbeeld bij grote veehouderijen met varkens ed.
Kijk, dat het bij een particuliere paardenhouder kan, dat snap ik nog, maar bij grotere dierhouderijen heb je toch veel meer kan op besmetting van ziekten e.d. en dan wordt het toch een ander verhaal niet?

Dit kan ik heel kort houden, daar wordt een andere vrachtwagen voor gebruikt! ;) En ik kan je zeggen dat is een vreselijk ding, in die vrachtwagen zit direct een distructor (of hoe schrijf je dat)? Die worden dus direct vermalen. VRE-SE-LIJK ding, en wordt alleen ingezet bij ziekte en besmetting. Heb m nu zelf meegemaakt bij de geiten (Q-koorts) :'(!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:13

Bij ons laatst een veulen opgehaald, ik heb vanuit de stal staan kijken omdat ik wel eens wilde weten hoe ze het doen, De chauffeur kon mij niet zien en er was verder niemand. Hij heeft het veulen echt voorzichtig opgetakeld en laten zakken. Was niet eens zo akelig om te zien..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:15

Hmmm vraag me dan toch af of ik 2 jaar geleden wel achter de ophaaldienst van rendac reed.
Ik was op weg naar mijn werk in de Beemster en belande s'morgens achter zo'n vrachtwagen, gezien het voorjaar (geboorte)en de vele boerenbedrijven was het druk met dode dieren langs de weg, deze dieren werden er echter zo ingemieterd. Met broodje in de hand heb ik vol afschuw zitten toe kijken hoe een koe boven de vrachtwagen werd los gelaten. Ik kon helaas niet inhalen i.v.m de ochtend drukte en heb er dus aardig wat zien gaan.
Vraag mij dan af (gezien jullie ervaringen) of dit misschien te maken had met de drukte of omdat het hier om bedrijven gaat.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:17

bij ons is ook bij een boer, met een koeienstal.. Mss net een verkeerde chauffeur?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:18

Mijn paard is in oktober vorig jaar ook door de rendac opgehaald, ze lag hier in de bak op ons erf. Daar hebben wij niet extra voor hoeven betalen. Het ging ook erg netjes volgens mijn vriend (ik was er niet bij, kon dat niet aan). Dus ik zou gewoon even bellen of ze wellicht een kleinere auto hebben voor jullie erf zodat je niet met het paard hoeft te slepen of langs de weg moeten laten inslapen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:22

marise83 schreef:
bij ons is ook bij een boer, met een koeienstal.. Mss net een verkeerde chauffeur?

Meestal wel inderdaad ;) ik kom nu op verschillende boeren bedrijven en heb nog nooit een Rendac chauffeur een dier met geen respect zien inladen. Wel is het al eens gebeurd dat de grijper een defect had en de koe halverwege weer naar beneden donderde, geen leuk gezicht en je hoorde plof en tja dan krijg je een raar gevoel in de maag! Het ergste vond ik de ruimingsploeg bij de geiten, onze lieve dames werden gewoon in de manitou gegooid en vervolgens echt zonder pardon gedumpt in de vrachtwagen. Ondanks verzoeken het iets voorzichtiger te doen werd er niet op gereageerd jammer genoeg :( 'Ze hadden toch al zoveel geiten moeten ruimen dat het langzaam tijd werd op te schieten.' H**ters

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 20:15

Tja, het is inmiddels achter de rug en het is heel netjes gebeurd. We hadden beide paarden 2 uur van tevoren naar het grote weiland gebracht. Dat vonden ze een feest, daar waren ze sinds vorig jaar niet meer geweest en het gras stond kniehoog. Toen de dierenarts kwam, kwamen ze met z'n beiden vanuit de verte er aan galopperen! Het paard heeft eerst een verdoving gehad en toen ze goed verdoofd was ben ik met het andere paard een endje weggelopen. Zij had haar aandacht bij de koeken die ik had meegenomen. Toen ik omkeek lag ze al. De dierenarts heeft nog even naar haar hoeven gekeken. Deze werden al helemaal zacht en de straal liet los. Ik ben blij dat we niet langer gewacht hebben, dat zou wreed geweest zijn. Mijn paard heeft nog even bij haar gekeken. Daarna heb ik haar meegenomen en naar de buren gebracht, waar ze blijft tot we een andere oplossing hebben gevonden.
De volgende dag heeft de rendac het dode paard opgehaald en inderdaad rustig in de vrachtwagen gevleid.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:39

nynke55 schreef:
Tja, het is inmiddels achter de rug en het is heel netjes gebeurd. We hadden beide paarden 2 uur van tevoren naar het grote weiland gebracht. Dat vonden ze een feest, daar waren ze sinds vorig jaar niet meer geweest en het gras stond kniehoog. Toen de dierenarts kwam, kwamen ze met z'n beiden vanuit de verte er aan galopperen! Het paard heeft eerst een verdoving gehad en toen ze goed verdoofd was ben ik met het andere paard een endje weggelopen. Zij had haar aandacht bij de koeken die ik had meegenomen. Toen ik omkeek lag ze al. De dierenarts heeft nog even naar haar hoeven gekeken. Deze werden al helemaal zacht en de straal liet los. Ik ben blij dat we niet langer gewacht hebben, dat zou wreed geweest zijn. Mijn paard heeft nog even bij haar gekeken. Daarna heb ik haar meegenomen en naar de buren gebracht, waar ze blijft tot we een andere oplossing hebben gevonden.
De volgende dag heeft de rendac het dode paard opgehaald en inderdaad rustig in de vrachtwagen gevleid.

Fijn om te horen! Heel veel sterkte met dit verlies. :(:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:41

Fijn dat het zo rustig is verlopen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 06:55

Heel veel sterkte met het verlies

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:38

Heel veel sterkte met dit verlies... Fijn, dat het allemaal in alle rust is verlopen...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:16

Heel veel sterkte..Ook al weet je dat het de enige juiste beslissing was, toch doet het pijn.. Prettig dat Rendac het zo netjes gedaan heeft...had ook niet anders verwacht..