met dressuur met oornetje rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:35

schoentje schreef:
Wat is nou het probleem van zo'n netje? Als iemand dat leuk vind, laat ze het dan lekker op doen.
Niet elke dressuurjury accepteerd het, hou daar wel even rekening mee.
Bij het springen gebruik ik het alleen als het regent of als er vliegen zitten.
Ook zie ik het probleem van het geluidsdempen niet. Als een paard gestresst raakt van geluid, dan zouden proppen in de oren gewoon toegestaan moeten zijn. In Amerika is het de normaalste zaak van de wereld.

die jury heeft dus geen poot om op te staan want per 1 april is het in de dresuur toegestaan, en heb je geen dispensatie meer nodig ;)

lieef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:37

Ik gebruik ook een oornetje alleen om de vliegen niet omdat ik het zo mooi vind. :o

FlowerPower

Re: met dressuur met oornetje rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:40

Waarom is het verkeerd als je het voor de mooi doet?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:45

abcde schreef:
schoentje schreef:
Wat is nou het probleem van zo'n netje? Als iemand dat leuk vind, laat ze het dan lekker op doen.
Niet elke dressuurjury accepteerd het, hou daar wel even rekening mee.
Bij het springen gebruik ik het alleen als het regent of als er vliegen zitten.
Ook zie ik het probleem van het geluidsdempen niet. Als een paard gestresst raakt van geluid, dan zouden proppen in de oren gewoon toegestaan moeten zijn. In Amerika is het de normaalste zaak van de wereld.

die jury heeft dus geen poot om op te staan want per 1 april is het in de dresuur toegestaan, en heb je geen dispensatie meer nodig ;)

Klopt, maar wat doe je er aan als je ergens midden in het veld staat en een jury weigert je?
Je kunt dan het mutsje af doen, maar als dan de voorpluk lelijk zit, is dat ook weer jammer.

FlowerPower schreef:
Waarom is het verkeerd als je het voor de mooi doet?

Dat snap ik dus ook niet. Lekker op doen als je het leuk vind!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:59

een jury mag je niet weigeren, in de regelementen is het toegestaan,
ben zelf ook jury en als je niet op de hoogte bent van de regels hoef je van mij ook geen proeven te beoordelen,
Dus als ruiter zijnde hebben ze aan mij dan wel een verkeerde want ik druk zo de regels onder hun neus ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:01

Maar als de jury meent dat ie gelijk heeft, wat doe je dan?

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:04

tja uitleggen dat per 1april de regels veranderd zijn,uiteraard op een rustige manier en dat het dus toegestaan is,
print des noods de regels waar het in staat uit! zodat je het kunt overhandigen.
Maar zou wel erg zijn als juryleden niet op de hoogte zijn van de regels. :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:16

Ja, zeker erg :=
Maar ze zijn er.
Veel jury's bij het springen die ook geen idee hebben welke bitten wel en niet toegestaan zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:05

Ik vind het wel grappig.... :j Onze zwarte heeft alleen een snebje en dan staat een witte muts wel mooi :)

en als een jury niet op de hoogte is, heb het volledige reglement in de auto liggen, telefoon met internet, en directe lijn naar de directeur van de KNHS en watjes om mee te gooien :+
gelijk hebben en gelijk krijgen.. als de jury meent dat het niet is toegestaan, dan gat het oornetje af, is me geheel geen discussie waard. :D

en eerder was het ook 'stom' dat je ze in de springring gebruikte, en dat is nu de normaalste zaak van de wereld.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:27

Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik buiten ga rijden in de zomer, voor de vliegjes..
Ga het waarschijnlijk dit jaar wel gebruiken voor de sgw, omdat ik merk dat ze het toch fijner vindt zonder vliegen, water of modder aan dr oren :D
Zelf zou ik het niet gebruiken voor dressuur maar als setje vind ik het ook best mooi. Als de ruiter dat vindt, moet ze het gewoon doen!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:38

ik rij altijd met oornetje, omdat mijn paard erg last heeft van vliegjes. Met oornetje houdt hij zijn hoofd mooi stil en is hij ook een stuk rustiger.je kunt wel zeggen dat een oornetje niet werkt maar hoe verklaar je dat dan?

liesje193

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:46

als je paard er veel ontspanner door gaat rijden vind ik het een prima oplossing.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:37

Ik heb een paar weken terug ook voor het eerst met oornetje gereden, en niet omdat ik het mooi vind := heb zelfs nog flink moeite moeten doen om aan het zwarte te komen voor een zo neutraal mogelijk beeld.

Maar paard dat ik nu uitbreng heeft zomereczeem en reageert ook snel gestresst op vliegen. Na ik haar de eerste keer heb gestart heb ik dus een netje aangeschaft omdat ze geen seconde haar hoofd stil hield.
Tweede wedstrijd met netje was dit met 90% afgenomen, af en toe een keer een reactie, maar over het algemeen gewoon normaal lopen.

En die chaos er omheen, mensen die er raar naar kijken. Laat ze lekker, het is toegestaan en paard is ermee geholpen, dus ik rij er lekker mee door ;)

schoentje schreef:
Klopt, maar wat doe je er aan als je ergens midden in het veld staat en een jury weigert je?
Je kunt dan het mutsje af doen, maar als dan de voorpluk lelijk zit, is dat ook weer jammer.

Ben zo trots dat er eindelijk een fatsoenlijk knotje in de voorpluk kan, dat die er ook echt wel inzit op wedstrijd, ondanks dat er een netje over gaat ;)
Dus als het echt niet anders is, zit d'r haar wel goed als het netje af moet. Maar als het goed is kennen de jury's gewoon de regels...
Laatst bijgewerkt door AniekR op 18-06-10 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:42

Heeft iemand toevallig dat artiekel uit de wedstrijdregelementen bij de hand waar in staat dat de netjes inderdaad toegestaan zijn? Wel handig om uit te printen en mee te nemen op wedstrijd..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:45

even googlen op dressuur reglement doet echt wonderen

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:46

Staat in het nieuwe dressuur wedstrijdreglement van 1 april 2010

http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf

Bladzijde 17 - Artikel 119 Hulpmiddelen - Punt 2. Het gebruik van een oornetje is toegestaan.

:D

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:49

Thanx, dat scheelt beetje zoekwerk.. :D

Enja wat de discussie betreft, jongens waar maken jullie je druk over :+

larouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:44

sinds de wedstrijden weer buiten zijn (dress. wed.) en mijn paard had last van vliegen en schude de hele tij dmet zijn hoofd. dat kostte mijn punten. na afloop van de proef zei de jury dat ik eens moest proberen met een oornetje. Dat zou veel schelen, dus ik moet nog ffies eentje kopen maar het is dus zeker geen onzin!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:50

Als mensen met zo'n oornetje ermee willen rijden, wat is het probleem dan? De éen vind het onzin de ander vind het lelijk, maar juist wéer de ander vind het functioneel en wél mooi. Laat die mensen ook in hun waarde. Meningen en smaken verschillen, maar als het paard er mee geholpen is, is het alleen maar beter, toch?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:08

Even aan iedereen die nu met oornetje rijdt:
Hebben jullie al negatief of afkeurend commentaar van de jury`s daarover gehad?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:14

Nee nog nooit. Vind het zelf eigenlijk nauwelijks opvallen, zeker niet als je het in een mooie donkere kleur doet. Dus denk dat de jury het ook niet echt zal opvallen :n
Al gebruik ik het zelden, heb het wel altijd bij me voor noodgevallen, als er bijvoorbeeld veel vliegen zijn ofzo.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:16

Ik ben gestart met een oornetje. Ook toen het nog niet zomaar mocht.
Ik had een medische verklaring, maar daar is nooit naar gevraagd.

Als ik gewoon thuis rij, dan gebruik ik er ook één.
Dit aangezien mijn paardje zonder mutsje veel heftiger is.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 09:43

Ik rijd ook met mutsje en dus ook altijd thuis omdat hij anders een 'tik' krijgt en nu kan ik het me niet eens herrineren wanneer hij dat voor het laatst had dus ht helpt wel degelijk.

Vigo2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:38

Iedereen moet doen wat goed lijkt. Zolang het paard er geen last van heeft :-) Het is tenslotte een sport om het plaatje en als je het mooi vind, lekker doen :-)

Ik vind het persoonlijk niet mooi.

Groeten Femke

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:32

Oud topic, hierbij een slotje.