Trailer reis, wat voor 'sedatie' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Re: Trailer reis, wat voor 'sedatie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:58

volgens mij zijn dat van die verbandwatten, heb gewoon watten gebruikt die ik nog had liggen. wel van die grote, geen wattenbolletjes natuurlijk ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:00

Denk dat het gewoon onwennigheid is . Dus zou haar er niks voor geven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:03

LizzyLover schreef:
noekje schreef:
ben het ook eens met bovenstaande reacties, lijkt me toch wat eng een paard gesedeert op de trailer. Sommige paarden reageren hier dan ook erg heftig op en hebben niet door dat hun lijf niet meewerkt en dan kan je vervelende situaties krijgen.
Heb je ook hooi in de trailer zodat hij zich niet verveelt?

Hooi heb ik er niet in, ze is er zo eentje die van de stress gaat eten , en dan niet normaal eten maar schrokken.
Of iig dat heb ik een keertje geprobeert maar ze ging zulke rare geluiden der van maken , net alsof het vast zat .
Dat ik het niet meer durf.

probeer hooi in een net met hele kleine mazen te doen,daar krijgt ze geen grote dotten hooi los maar enkele sprietjes, en om r iets rustig te houden zou ik idd voor de bach rescue gaan,wel direkt in de mond druppelen [of zo een spray]

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:11

tranquigel... sedeert niet, maar maakt ze iets minder alert.
Mijn paard gaat de trailer in, maar na 5 minuten komt ze er al weer zeiknat uit. Dus trailers zijn geen succes voor mij (en geloof me, ik heb al ontzettend veel tijd, energie en geld erin gestoken om het probleem te verhelpen.... maar tis er nogsteeds).
Als er nu iets moet gebeuren (hetzij met de trailer, hetzij iets anders) krijgt ze een volle spuit tranquigel, want op minder reageert ze niet.
Met 10 minuten is ze suffiger en makkelijker in omgang.
Neemt niet weg dat ze nogsteeds nat uit de trailer komt, maar voor een paard met een iets minder groot probleem wellicht een oplossing??
Wel eerst de dosering uitproberen!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:19

Aangezien het probleem bij mijn paard door het sederen komt zou ik hem niet sederen om het probleem op te lossen. Jess and hope daarmee zeg ik niets over het geval van jouw paard. Maar zelf wil ik het niet op die manier.
Mocht ik ooit nog een onderzoek in Utrecht moeten laten uitvoeren waarvoor mijn paard zwaar gesedeerd moet worden dan laat ik hem zeker een nachtje staan daar!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:31

meestal is het probleem om het paard daar te krijgen!
Als ze daar eenmaal staat is er weinig aan de hand.
Ik heb dr een keer met spoed naar utrecht moeten rijden omdat ze een flink aantal uren vast had gelegen op haar rug en ze zéér kritiek stond.
Op dat soort momenten is het gewoon fout om te sederen, het paard is dan al in een belabberde conditie en een sedatie kan dan fataal zijn.
'Gelukkig' was ze op dat moment ook zover van de wereld dat ze geen sedatie nodig had.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:33

Bach rescue druppeltjes op een broodje, worden ze net wat rustiger van...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:35

Bloesems kunnen heel goed helpen, bloesems houden ons een spiegel voor.Bloesem lossen het probleem op, dus waarom je pony zo druk is.Maar dan moet je wel vroeg beginnen met bloesems.Ik werk niet met Bach maar met Findhorn en Pacific essences, en ik test de bloesems via een foto.Rescue zorgt er niet voor dat het probleem weg gaat.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 01:48

Heb je wel eens langer gereden? Als ik mijn paard laad, rij en er binnen 10 minuten afhaal is ze ook gestressed en nat. Maar verdere afstanden is er niets aan de hand en komt ze kurkdroog eraf.

Op de korte stukken op het begin is het denk ik gewoon puur de spanning van 'wat gaan we doen, waar gaan we naartoe en hey de rest blijft thuis?!'.

Sederen heb ik nooit gedaan en zal ik ook niet zomaar doen. De laatste reis van 2.5 uur naar een toernooi heb ik gewoon mijn jonge pony meegenomen. Na een uur gecheckt en ze stonden beiden rustig en kurkdroog hooi te eten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:38

Ja ik was laatst 3 en 2,5 uur op pad. Toen was mijn paardje gewoon kletsnat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:33

die kletsnatte paarden die hier genoemd worden hadden die een deken op? Het wordt nl in de trailer best benauwd en als je ze dan ook nog inpakt dan kunnen ze er inderdaad kletsnat uit komen, zeker als je ook nog het zeiltje dichtdoet :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:01

Zoiezo ga ik in julie nog op pad met de trailer, dat is een klein half uur rijden. Ook in der eentje dus kijken hoe het dan gaat.
En hang ik der een hooizak bij.

Ze heeft nooit een deken op in de trailer.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:39

Mijn paard heeft ook nooit een deken op in de trailer.

Die hooizak hang ik er ook altijd in, knabbelt ie toch wat.

die kleine mazen was wel een goede tip ook.

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:44

friesiszwart schreef:
Ik zou bij het vervoeren zeker geen sedatie gebruiken ivm omvallen oid.
tweepaards trailer en eventueel een 2e paard mee op de trailer zo niet dan in ieder geval het achterzeil dichtdoen. Dan staan de paarden wel rustiger op de trailer.

omvallen oeieoei moet je voor oppassen bij spuiten met rustmiddelen

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 10:52

Afbeelding

Mijn paard heeft een flink trailer ongeluk gehad, waardoor hij zo gestrest was.
Dit hierboven werkte bij mijn paard erg goed.
Na dit een aantal malen gebruikt te hebben, ging de reis ook goed zonder.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:57

Als je meer informatie wilt over Bachbloesems, ik kan je met iemand in contact brengen die daar heel veel vanaf weet! Stuur dan maar ff een pb'tje moest je dat willen!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:22

Hallo,

ik heb hetzelfde probleem. :( Zowel in de trailer als vrachtwagen, alleen of met 2. Als we ergens naar toe rijden staat hij onderweg rustig (ook te zien op de camera) maar als we hem dan willen uitladen zien we dat hij kletsnat is. (en echt nat, je kan t water zo van zijn buik halen, gelijk k hem zou gewassen hebben). :j
Meestal als we terug naar huis rijden is het beter, is hij gewoon wat vochtig.
Hij is ook heel nerveus, wil als we ter plaatse zijn onmiddellijk uit de trailer/vrachtwagen. Eens ik op zijn rug zit is het over. Ook voor op te zadelen kan hij dan nogal druk zijn.
Ook laden duurt wat langer, als er al een ander paard eerst staat geen probleem, als hij eerst moet duurt het wat langer.
Hij vertrouwd het gelijk niet of vind het niet leuk.

Wat moet ik doen? Ik heb hem gekocht als wedstrijdpaard (niet op hoog niveau hoor, gewoon rustig aan) en hij is 9 jaar. We rijden gemiddeld 2 wedstrijden op de maand. Ik heb hem nog maar 2 maanden, nog geen wedstrijden gereden maar al 4 keer meegenomen op oefening.
Een meisje dat hiervoor er mee reed (ook af en toe een crosswedstrijdje) zei dat dit bij haar ook al het geval was.

Zou dit beteren naar mate we het meer doen?
Ik wil wel graag meer informatie over deze bloesems of over andere manieren van trailerladen.
onder het motto: baadt het niet dan schaadt het niet

Ik blijf dit volgen!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:44

Ik zou hem geen tranquigel geven, dat is nl wel degelijk een sedatie middel. Uit de groep van de minor tranquilizers om precies te zijn. Als je er maar genoeg van geeft dan kan je er een paard mee plat krijgen. Probleem is dat sommige paarden van heel weinig al suf worden en andere helemaal niet. Ook werkt het averechts als je paard zich druk maakt, dan worden ze alleen maar meer geexciteerd.
Wel iets homeopathisch of bachbloesems oid kan je proberen. En een hooinet met fijne mazen lijkt mij erg belangrijk, dan heeft ie wat te doen onderweg nl. En watten kan je ook proberen, of een oornetje oid.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 19:01

Zoiezo ga ik nog 2 keer met de trailer weg voordat ik op vakantie ga .
18 juli maar dan met zijn 2e, en 25 juli in een B vrachtwagen alleen . Kijken hoe ze dan is.

Idd net zoals jou sharitje, ze staat onderweg gewoon rustig maar komt er wel nat vanaf, alleen niet zo erg als jou .

Zoiezo ga ik dus een hooinet met fijna mazen aanschaffen en die dan gebruiken.
Verder wil ik dan ook bachbloesem gebruiken, wie kan mij hier info over geven ? Welke ik moet hebben en vooral waar ik het kan halen ?

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:13

Ga je vroeg in de ochtend rijden? Geef hem dan de avond ervoor een flesje bruin bier door het voer, dan willen ze vaak rustiger blijven.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:22

Vroeg in de ochtend niet nee, pas rond 11 uur 12 uur, zou het dan ook helpen ?
Dat kan ik nl wel proberen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:25

cissy schreef:
ik zou de chauffeur sederen :) paard wat nat de trailer uitkomt heeft dus stress onderweg, Misschien toch maar eens kritisch naar de rijstijl (laten) kijken? Vaak vind de chauffeur wel dat hij/zij rustig rijdt maar beseft zich niet dat het paard het anders beleeft.
Je kunt het testen door zelf eens (zonder paard) in de trailer te gaan staan en je laten rondrijden, of zet een emmer water in de trailer en probeer zonder te morsen een stuk te rijden, pas dan weet je of het inderdaad OK is voor je paard.

:D

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:26

garny95 schreef:
cissy schreef:
ik zou de chauffeur sederen :) paard wat nat de trailer uitkomt heeft dus stress onderweg, Misschien toch maar eens kritisch naar de rijstijl (laten) kijken? Vaak vind de chauffeur wel dat hij/zij rustig rijdt maar beseft zich niet dat het paard het anders beleeft.
Je kunt het testen door zelf eens (zonder paard) in de trailer te gaan staan en je laten rondrijden, of zet een emmer water in de trailer en probeer zonder te morsen een stuk te rijden, pas dan weet je of het inderdaad OK is voor je paard.

:D

Ik wil best de chaffeur bachbloesem/bruinbier geven hoor, maar of dat wat uitmaakt weet ik niet.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:27

ik ben er ondertussen wel uit dat je trailerladen ook moet trainen, net als het rijden, dus meer gaan doen met dit paard en het rustig aan opvoeren, maar als het kan paar x in de week hier mee aan de gang. Vergeet neit dat je te maken heb met een vluchtdier wat je opsluit in een hele kleine ruimte en nog gaat rijden ook, als je pech heb ook met een slechte chauffeur bijv.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:36

Het laden is ook geen probleem, ik denk dat als ik der der los voor zet dat ze der alsnog in zou lopen.

Laatst heeft ze een nare ervaring gehad in de trailer samen met een ander paard. Dat paard wou der niet meer op en mijne liep er zonder te twijfelen gewoon op.

Het probleem is het rijden, ze staat rustig maar maakt zich zelf een beetje gek. Ze komt er bezweet af, warmte kan hierbij ook een rol spelen, maar ze is dan ook wat gespannen.

De trailer die ik huur met de vakantie is een 1 1/2 paards trailer, ik ga daar een hooinet met fijne mazen in proberen en het zeiltje achter dicht. Raampje open voor en dan of bachbloesem of bruin bier geven van de voren.

Opzich hoeft er helemaal niks veranderd te worden, maar zelf vind ik het fijner als zijzelf wat rustiger is.

Ik vind het allemaal heel moeilijk om uit te leggen, en daarom is het soms ook wat warrig denk ik .